• 0

Gebruikelijk loon

Graag advies over gebruikelijk loon in mogelijk toekomstige situatie:

 

Voer werk uit als projectmanager.

Op basis van 1600uur per jaar komt hierdoor 136k per jaar binnen in mijn BV waarvan ik 100% aandelen heb als DGA.

BV kosten zijn minimaal, hooguit 3k per jaar, exclusief pensioenaanspraak (moet ik nog uitzoeken hoeveel dit mag zijn)

Vergelijkbare functie in vaste dienst bij mijn klanten levert bruto ca 65k per jaar op. Geen auto's, wel vakantiegeld, geen bonussen.

 

Nu lees ik over gebruikelijk loon diverse zaken:

- minimaal ca 40k

- minimaal 70% van winst/omzet

- minimaal 70% van marktconform loon (incl of excl werkgeverslasten?) voor vergelijkbare werkzaamheden.

 

(ik ben bang dat ik hier wat zaken door elkaar aan het halen ben)

 

Kan iemand toelichten hoe het zit en waar ik ongeveer op moet rekenen met het gebruikelijk loon.

 

Alvast bedankt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste vario1.

 

even korte reactie met wat waardevolle links

 

- 40k is in elk geval te laag in jou geval

- 70% van de 65K (46K) die jij als gebruikelijk loon noemt voor werknemers is denk ook een ondergrens hier. Op basis van wat de belastingdienst hierover schrijft.

- 70% van de winst zal ca 90K lijkt me de bovenkant van wat je moet berekenen als salaris.

 

Van je verdere persoonlijke situatie zal ook afhangen (bijv een hypotheek of andere (hoge) aftrekposten) of het gunstiger is om meer tegen de bovengrens of meer tegen de ondergrens te gaan zitten.

 

Joost Rietveld heeft een mooie column geschreven DGA loon, fictief loon, gebruikelijk loon. Ja, en?

Deze column is van begin 2010 maar wel actueel qua criteria.

 

Als je die gelezen hebt zal er denk ik al meer deuilijk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat je zegt klopt opzich allemaal; zoek ook even hier op het forum; er zijn al meerdere threads over dit onderwerp. Eén daar van is bijvoorbeeld: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=18073

Een search op google met als steekwoorden: 'belastingdienst DGA salaris' leverde mij ook al het nodige nuttige op.

 

Edit: Roel was me net voor :)

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.