• 0

BTW over internationale provisie

Mijn zoektocht naar af te dragen BTW over ontvangen provisie voor internationale bemiddeling verloopt moeizaam. Het gaat om provisie die ontvange is voor het bijeenbrengen van vraag en aanbod via een website. Vraag en aanbod zijn internationaal en het betreft zowel particulieren als zakeijke klanten.

 

Volgens de belastingdienst zou je voor elk lamd buiten de EU contact op moeten nemen met de belastingdienst van het land waarin de dienst of het product geleverd wordt. Dat lijkt me een onmogelijke opgave en ik vroeg me af of iemand hier al ervaring mee heeft en/of kan vertellen waar informatie te vinden is over internationale BTW-afhandeling voor transacties via Internet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Je hebt een bedrijf neem ik aan? Stuur je facturen hiervoor?

- Wie betaalt de provisie aan jou uit? Is dat één partij? Zo ja, waar is die gevestigd?

- Hoe betalen ze het geld aan je uit, op welke wijze?

- Als je het hebt over internationaal, over welk(e) land(en) gaat het dan precies?

 

Als je wat meer kunt vertellen, dan zijn je vragen wat gerichter te beantwoorden :)

Link naar reactie
  • 0

Volgens de belastingdienst zou je voor elk lamd buiten de EU contact op moeten nemen met de belastingdienst van het land waarin de dienst of het product geleverd wordt. Dat lijkt me een onmogelijke opgave en ik vroeg me af of iemand hier al ervaring mee heeft en/of kan vertellen waar informatie te vinden is over internationale BTW-afhandeling voor transacties via Internet.

 

Dat is helaas formeel correct! En tegelijk onuitvoerbaar! De internationale BTW wetgeving is binnen de EU redelijk op orde, ook voor diensten via het web. Maar buiten de EU gelden de regels van het land van de afnemer en zul je als dienstverlener voor elk van die landen in beginsel een lokaal BTW nummer moeten hebben. Ik gok zo even dat vrijwel elke ondernemer dit niet doet.

 

Het is ook niet te doen. Als je als NL website aan 80 landen levert buiten de EU, dan heb je dus 81 BTW nummers nodig. Moet je ook 81 BTW aangiftes doen en zorgen dat het allemaal klopt per land. Je zou kunnen overwegen om de landen waar NL een verdrag mee heeft wel netjes te doen (zie: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/begrippen/begrippen-03.html). Er kan namelijk sprake zijn van uitwisseling van informatie tussen NL en die landen.

 

Andere landen niet. Risico is dat je afnemer een probleem krijgt bij controle. Hoewel zij niet per se de BTW in eigen land hoeven af te dragen, kan het hun wel de aftrek van voorbelasting (indien het land de systematiek kent van de EU) kosten.

 

Wees hier gewoon praktisch in. Je kunt het niet elk land naar de zin maken en de NL fiscus heeft er sowieso geen oren naar.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

- Je hebt een bedrijf neem ik aan? Stuur je facturen hiervoor?

- Wie betaalt de provisie aan jou uit? Is dat één partij? Zo ja, waar is die gevestigd?

- Hoe betalen ze het geld aan je uit, op welke wijze?

- Als je het hebt over internationaal, over welk(e) land(en) gaat het dan precies?

 

Als je wat meer kunt vertellen, dan zijn je vragen wat gerichter te beantwoorden :)

Link naar reactie
  • 0

- Je hebt een bedrijf neem ik aan? Stuur je facturen hiervoor?

- Wie betaalt de provisie aan jou uit? Is dat één partij? Zo ja, waar is die gevestigd?

- Hoe betalen ze het geld aan je uit, op welke wijze?

- Als je het hebt over internationaal, over welk(e) land(en) gaat het dan precies?

 

Als je wat meer kunt vertellen, dan zijn je vragen wat gerichter te beantwoorden :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.