• 0

Contractbreuk, hoe sterk sta ik als freelancer

Vier jaar geleden kreeg ik als freelance webdesigner opdracht van een natuursteenbewerkingsbedrijf voor het maken van een site. We kwamen mondeling overeen dat ik de site zou maken en de teksten zou schrijven na de ontvangst van bedrijfsinformatie en beeldmateriaal. Ik maakte de (Flash)site en schreef de teksten voor zover mogelijk, maar de bedrijfsinformatie bleef ook na herhaaldelijke verzoeken hierom uit. Uiteindelijk gaf ik het op: alles was mondeling en per mail afgesproken, ik dacht mijn recht toch niet te kunnen halen.

 

In mei 2009 neemt de kersverse vrouw van de natuursteenbewerker contact op: met alle excuses voor de vervelende manier waarop ik behandeld was en of ik de site nog wilde afmaken. Ik heb toen als voorwaarde gesteld dat er een freelanceovereenkomst getekend zou worden, dat er voor het deel van de site dat gereed was eerst betaald zouden worden en ik de ontbrekende informatie zou krijgen. De overeenkomst werd ondertekend, de factuur betaald na enig aandringen, maar bedrijfsinformatie en beeldmateriaal bleven uit.

 

Ik heb een tijd tevergeefs achter de informatie aangelopen. Voor mij was het toen genoeg: ik had mijn geld voor het gedane werk tot 2009 en een overeenkomst waardoor ik werd beschermd tegen nalatigheid van de opdrachtgever.

 

"Indien opdrachtnemer gegevens behoeft van opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst, schort de opleveringsdatum uit artikel 2 op tot opdrachtgever deze juist en volledig aan opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld."

 

April 2010: de echtgenote neemt weer contact op en weer excuses, ze is met zwangerschapsverlof en heeft nu tijd. Ondertussen was de broncode van de Flash-site door hardware problemen verloren gegaan, bovendien maakte deze techniek mij te afhankelijk van hun input. Ik stelde voor en ze gingen ermee akkoord dat ik van de site een gelijk lijkende Joomla site zou maken. Ook al was er in de overeenkomst nergens gerept over Flash of Joomla, ik besloot toch de kosten van het opnieuw moeten maken van de bestaande site niet door te rekenen.

 

Mei 2010: weer geen informatie, ondertussen wel het werk gedaan. Laatste wat ik hoor is dat de site nog niet online mag, omdat er tekstuele aanpassingen moeten komen en andere foto's, input zou volgen, maar het blijft weer stil. 28 Juni schrijf ik mijn laatste herinneringsmail en spreek daarin ook mijn ongerustheid over haar gezondheid uit.

 

24 November 2010 mail: Ten eerste...onze excuus! Lange nasleep keizersnee, nu op goede weg.

 

...en die week had ik een weekje vakantie...

 

1 December een woeste mail in vette zeer grote letters van 2 verschillende mailadressen, samengevat: antwoord ons, anders gaan we naar een ander!!! Ik reageer direct telefonisch, kon mijn ogen ook niet geloven om zoveel lef. De reactie is dat die mail helemaal niet kwaad bedoeld is, dat ze de ontbrekende foto's en informatie heeft en of de site snel online kan. Tussen neus en lippen door vertelt ze dat de man van haar vriendin ook websites maakt. Ik krijg mijn informatie en op 6 december gaat de site online (kon snel, want die site was al in mei klaar op de ontbrekende informatie en foto's na). Ik stuur volgens afspraak de laatste factuur met daarop een bedrag van E 166,60 incl. btw voor de werkzaamheden sinds 2009 en sluit voor alle zekerheid ook een kopie van de freelanceovereenkomst bij, omdat de natuursteenhandel gemeld had alle administratie kwijt te zijn wegens een corrupte boekhoudster. Antwoord hierop per mail: “TOPPIE!!!!”

 

Tot op heden is de factuur nog niet voldaan, maar het uiterlijk van de site is volledig gewijzigd, mijn naam is gewijzigd in de naam van een ander bedrijf (uit de woonplaats van opdrachtgever), maar mijn inhoud en de opzet van de site is ongewijzigd. Ik kan zien dat dit allemaal op 23 december gebeurd is. Over mijn handgemaakte template is een gedownloadde template van internet gezet, zodat de door mij gemaakte site er compleet anders uitziet. Het webdesignburo is volgens mij hierin ook strafbaar omdat hij zijn naam onder de site heeft gezet, terwijl de template van JoomlaVision, een Amerikaans bedrijf is.

 

Mijn vraag is in hoeverre het (on)verstandig is een incassobureau voor de 166 euro in te schakelen. Bovendien is wat opdrachtgever gedaan heeft contractbreuk, hierin staat:

 

"Het intellectuele en creatieve eigendom van het tot stand gekomen werk blijft bij de opdrachtnemer. Opdrachtgever verkrijgt een exclusief gebruiksrecht na volledige betaling van de overeengekomen vergoeding en de gemaakte kosten. "

 

De opdrachtgever had dus nog niet het gebruiksrecht over de site op 23 december, omdat de factuur nog niet betaald is.

 

Ik denk dat ik juridisch heel sterk sta, maar ben toch bang als freelancer voor een relatief klein bedrag grote kosten te moeten maken. Maar ze hier gewoon mee weg laten komen?

 

Ik wil heel graag advies wat verstandig is.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan je juridisch niet helemaal bij helpen.

 

Maar:

 

"Indien opdrachtnemer gegevens behoeft van opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst, schort de opleveringsdatum uit artikel 2 op tot opdrachtgever deze juist en volledig aan opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld."

 

Is een tricky regel in een overeenkomst aangezien er geen verval datum met een soort van boetebeding/ contract bëindiging instaat.

 

Verder vind ik dat je dit enigzins had kunnen verwachten aangezien je telkens weer problemen had met de opdrachtegever.

 

Zoiets als het bouwen van een website gaat alleen als beide partijen zich er beide volledig voor inzetten en je bent dus afhankelijk van elkaar.

 

Mocht het niet werken, dan kan het soms beter zijn je verliezen te nemen om nog meer verliezen en ergenissen te voorkomen.

 

Verder denk ik dat de hoogte van de rekening een rechtzaak niet interessant maakt aangezien alleen de (advocaat) kosten die je gaat maken de hoogte van de rekening waarschijnlijk meerdere malen gaat overschreiden. Plus de ergenis en tijd die daar nog bij komen.

 

De hosting is zeker niet via jouw geregeld zodat je de website offline kunt halen tot de rekening is voldaan?

 

Heb je al d.m.v. een aangetekende brief gedreigd met een incassobureau?

 

Link naar reactie
  • 0

De factuur is wat laag voor gerechtelijke stappen maar zover ik de situatie nu ken heb je gewoon recht op betaling van die factuur. Je hebt geleverd wat is gevraagd door je opdrachtgever toch? Is het voor jou duidelijk waarom deze factuur onbetaald blijft? Is er na deze e-mail nog contact geweest met je opdrachtgever?

 

Ik stuur volgens afspraak de laatste factuur met daarop een bedrag van E 166,60 incl. btw voor de werkzaamheden sinds 2009 en sluit voor alle zekerheid ook een kopie van de freelanceovereenkomst bij, omdat de natuursteenhandel gemeld had alle administratie kwijt te zijn wegens een corrupte boekhoudster. Antwoord hierop per mail: “TOPPIE!!!!”
Netjes. Met deze reactie per e-mail sta je al heel sterk.
Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik juridisch heel sterk sta, maar ben toch bang als freelancer voor een relatief klein bedrag grote kosten te moeten maken. Maar ze hier gewoon mee weg laten komen?

 

Ik ken het dilemma; facturen eigenlijk te laag en bang extra kosten te maken terwijl je misschien wel niets krijgt.

 

In het begin nooit een incassodienst er op gezet, omdat de bedragen te klein waren naar mijn idee. Maar uiteindelijk blijft er toch wel een aardig bedrag oninbaar.

 

Uiteindelijk toch maar een incassodienst gezocht en die er op gezet. Je hebt tenslotte een overeenkomst die je netjes bent nagekomen (je hebt geleverd) en nu moeten zij volgens afspraak betalen.

 

Er zijn incassodiensten die op basis van no cure no pay werken. Let daarbij wel goed op dat je geen abonnement moet afsluiten. Ikzelf heb een incassodienst gevonden die zonder abonnement op basis van no cure no pay werkt (bij interesse kun je me een berichtje sturen).

 

Hoe dan ook, ik zou in ieder geval dreigen met een incassodienst (als je dat nog niet gedaan hebt) en daarbij aangeven dat je een incassodienst er op zet als het geld niet binnen 5 werkdagen op je rekening staat. En na 5 werkdagen ook echt meteen een incassodienst er op zetten. Krijgen ze het niet geïnd, dan heb je ook geen extra kosten gemaakt. Kunnen ze wel innen, dan betaalt de klant het bedrag dat de incassodienst er voor vraagt.

 

De meeste incassodiensten kunnen je ook helpen bij een eventuele gang naar de rechter, maar daarvoor is dit bedrag waarschijnlijk te klein. Je moet dan namelijk wèl geld vooraf storten die je niet terugkrijgt bij een (voor jou) negatieve uitspraak van de rechter.

 

Verder biedt de incassodienst die wij gebruiken de mogelijkheid om de klant (als ze geen geld van de klant hebben ontvangen) gedurende 5 jaar nog elk halfjaar een herinnering te sturen, zodat de factuur niet verjaard. Ook dat is op basis van no cure no pay.

Wyrix - hosting voor en ontwikkeling van websites en webwinkels

www.wyrix.com

 

12Byte - hosting voor websites en webwinkels

www.12byte.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan je juridisch niet helemaal bij helpen.

 

Maar:

 

"Indien opdrachtnemer gegevens behoeft van opdrachtgever voor de uitvoering van de overeenkomst, schort de opleveringsdatum uit artikel 2 op tot opdrachtgever deze juist en volledig aan opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld."

 

Is een tricky regel in een overeenkomst aangezien er geen verval datum met een soort van boetebeding/ contract bëindiging instaat.

 

Verder vind ik dat je dit enigzins had kunnen verwachten aangezien je telkens weer problemen had met de opdrachtegever.

 

Zoiets als het bouwen van een website gaat alleen als beide partijen zich er beide volledig voor inzetten en je bent dus afhankelijk van elkaar.

 

Mocht het niet werken, dan kan het soms beter zijn je verliezen te nemen om nog meer verliezen en ergenissen te voorkomen.

 

Verder denk ik dat de hoogte van de rekening een rechtzaak niet interessant maakt aangezien alleen de (advocaat) kosten die je gaat maken de hoogte van de rekening waarschijnlijk meerdere malen gaat overschreiden. Plus de ergenis en tijd die daar nog bij komen.

 

De hosting is zeker niet via jouw geregeld zodat je de website offline kunt halen tot de rekening is voldaan?

 

Heb je al d.m.v. een aangetekende brief gedreigd met een incassobureau?

 

 

In de overeenkomst staat een clausule dat ik gerechtigd ben de overeenkomst te ontbinden bij niet nakomen van de afspraken, maar ik heb daar geen gebruik van gemaakt, wilde gewoon leveren. Ik ben het ermee eens dat ik dat wel had moeten doen, zeker toen het scenario van beloften en het niet nakomen daarvan zich begon te herhalen.

 

De hosting is niet door mij geregeld, maar tot op heden heb ik wel toegang tot het domein van opdrachtgever, zodat ik de site offline kan nemen, ik kan zelfs het wachtwoord wijzigen of mijn eigen site er weer opzetten. Maar dat zal van korte duur zijn, opdrachtgever zal dan contact opnemen met het hostingbedrijf en het wachtwoord laten resetten, mij de toegang ontzeggen en de huidige situatie herstellen.

 

Tot nu toe heb ik de factuur gestuurd, een herinnering per mail, een herinnering per post en 2 x telefonisch herinnerd aan de openstaande factuur. In het eerste telefonisch contact op 29 december is beloofd dat het direct overgemaakt zou worden, in het tweede telefonisch contact dat het die morgen overgemaakt was. Ze houden me aan het lijntje.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik juridisch heel sterk sta, maar ben toch bang als freelancer voor een relatief klein bedrag grote kosten te moeten maken. Maar ze hier gewoon mee weg laten komen?

Er zijn incassodiensten die op basis van no cure no pay werken. Let daarbij wel goed op dat je geen abonnement moet afsluiten. Ikzelf heb een incassodienst gevonden die zonder abonnement op basis van no cure no pay werkt (bij interesse kun je me een berichtje sturen).

Kijk ook goed na wat het incassobureau doet wanneer het bedrag niet wordt of kan worden geïncasseerd. No cure no pay betekent niet anders dat je niet betaald wanneer er niet is geïncasseerd, dit leveren best veel incassobureau's dus een hele zoektocht hoeft dat niet te zijn. Je moet er vooral voor zorgen dat je niet de hoofdprijs betaald wanneer er wel geïncasseerd wordt (zeker met een relatief laag bedrag zou dit zonde zijn).

 

Voordat er wederom onterecht wordt beweerd dat ik reclame voor mijn dienstverlening maak (zie kneusgeschiedenis), ik hou mij voornamelijk bezig met wat hogere bedragen.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

De factuur is wat laag voor gerechtelijke stappen maar zover ik de situatie nu ken heb je gewoon recht op betaling van die factuur. Je hebt geleverd wat is gevraagd door je opdrachtgever toch? Is het voor jou duidelijk waarom deze factuur onbetaald blijft? Is er na deze e-mail nog contact geweest met je opdrachtgever?

 

Ik stuur volgens afspraak de laatste factuur met daarop een bedrag van E 166,60 incl. btw voor de werkzaamheden sinds 2009 en sluit voor alle zekerheid ook een kopie van de freelanceovereenkomst bij, omdat de natuursteenhandel gemeld had alle administratie kwijt te zijn wegens een corrupte boekhoudster. Antwoord hierop per mail: “TOPPIE!!!!”
Netjes. Met deze reactie per e-mail sta je al heel sterk.

Ik heb 2 x telefonisch contact gehad, de eerste keer werd verbaasd gereageerd dat ik het nog niet binnen had en dat ze het gelijk zou regelen. De 2e keer was geen prettig gesprek, ik heb daarin mijn "verbazing" uitgesproken over het gewijzigde uiterlijk van de site. Ze noemde daarop de huidige site Albert Heijn en die van mij de Aldi, ik trok daarop de vergelijking van confectie voor het huidige uiterlijk tegen mijn maatpak. Dit was de eerste keer dat ik te horen kreeg dat ze niet tevreden waren in 4 jaar tijd, tot dat moment waren alle reacties in de trant van "we zijn zo blij!" Alle positieve reacties heb ik overigens ook in mijn mail, ik heb alles bewaard. Na dat tweede telefoongesprek heb ik de link gestuurd van de template van JoomlaVision, die exact hetzelfde is qua uiterlijk als hun site nu. Hierop kwam per mail de reactie dat ze het net die morgen overgemaakt hadden. Misschien loopt dit alles met een sisser af en heeft die betaling bij de bank vertraging opgelopen, maar door alle niet nagekomen beloftes heb ik meer het gevoel dat ze me hiermee weer een week stil willen houden.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik juridisch heel sterk sta, maar ben toch bang als freelancer voor een relatief klein bedrag grote kosten te moeten maken. Maar ze hier gewoon mee weg laten komen?

 

Ik ken het dilemma; facturen eigenlijk te laag en bang extra kosten te maken terwijl je misschien wel niets krijgt.

 

In het begin nooit een incassodienst er op gezet, omdat de bedragen te klein waren naar mijn idee. Maar uiteindelijk blijft er toch wel een aardig bedrag oninbaar.

 

Uiteindelijk toch maar een incassodienst gezocht en die er op gezet. Je hebt tenslotte een overeenkomst die je netjes bent nagekomen (je hebt geleverd) en nu moeten zij volgens afspraak betalen.

 

Er zijn incassodiensten die op basis van no cure no pay werken. Let daarbij wel goed op dat je geen abonnement moet afsluiten. Ikzelf heb een incassodienst gevonden die zonder abonnement op basis van no cure no pay werkt (bij interesse kun je me een berichtje sturen).

 

Hoe dan ook, ik zou in ieder geval dreigen met een incassodienst (als je dat nog niet gedaan hebt) en daarbij aangeven dat je een incassodienst er op zet als het geld niet binnen 5 werkdagen op je rekening staat. En na 5 werkdagen ook echt meteen een incassodienst er op zetten. Krijgen ze het niet geïnd, dan heb je ook geen extra kosten gemaakt. Kunnen ze wel innen, dan betaalt de klant het bedrag dat de incassodienst er voor vraagt.

 

De meeste incassodiensten kunnen je ook helpen bij een eventuele gang naar de rechter, maar daarvoor is dit bedrag waarschijnlijk te klein. Je moet dan namelijk wèl geld vooraf storten die je niet terugkrijgt bij een (voor jou) negatieve uitspraak van de rechter.

 

Verder biedt de incassodienst die wij gebruiken de mogelijkheid om de klant (als ze geen geld van de klant hebben ontvangen) gedurende 5 jaar nog elk halfjaar een herinnering te sturen, zodat de factuur niet verjaard. Ook dat is op basis van no cure no pay.

Ik wil graag de gegevens van die incassodienst, ik kan jouw emailadres niet zien, maar heb mijn eigen zichtbaar gemaakt. Kun je het me per mail sturen?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik juridisch heel sterk sta, maar ben toch bang als freelancer voor een relatief klein bedrag grote kosten te moeten maken. Maar ze hier gewoon mee weg laten komen?

Er zijn incassodiensten die op basis van no cure no pay werken. Let daarbij wel goed op dat je geen abonnement moet afsluiten. Ikzelf heb een incassodienst gevonden die zonder abonnement op basis van no cure no pay werkt (bij interesse kun je me een berichtje sturen).

Kijk ook goed na wat het incassobureau doet wanneer het bedrag niet wordt of kan worden geïncasseerd. No cure no pay betekent niet anders dat je niet betaald wanneer er niet is geïncasseerd, dit leveren best veel incassobureau's dus een hele zoektocht hoeft dat niet te zijn. Je moet er vooral voor zorgen dat je niet de hoofdprijs betaald wanneer er wel geïncasseerd wordt (zeker met een relatief laag bedrag zou dit zonde zijn).

 

Voordat er wederom onterecht wordt beweerd dat ik reclame voor mijn dienstverlening maak (zie kneusgeschiedenis), ik hou mij voornamelijk bezig met wat hogere bedragen.

Ik waardeer je tip bijzonder, juist omdat ik me op een onbekend pad ga begeven.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet zoveel van incasso's aangezien ik in Consultany werk en zorg dat ik vooraf per fase betaalt wordt of zorg voor sociale zekerheid (werk voornamelijk voor bekenden of bekenden van bekenden)

 

Maar ik was in de veronderstelling dat de gene waar geincasseerd wordt de kosten voor het incasso bureau draagt? hoe zit dat?

 

 

Link naar reactie
  • 0

aangezien ik in Consultany werk en zorg dat ik vooraf per fase betaalt wordt of zorg voor sociale zekerheid (werk voornamelijk voor bekenden of bekenden van bekenden)

 

je zorgt voor sociale zekerheid? omdat je voornamelijk werkt voor bekenden of bekenden van bekenden ?

 

Dat begrijp ik niet, leg eens uit.

Mijn ervaring is dat dit juist niet voor sociale zekerheid zorgt. Persoonlijk ben ik dan sneller geneigd iets voor niets of bijna niets te doen. Een belangrijke opdrachtgeefster van mij is door de jaren een vriendin geworden, ze staat op het punt failliet te gaan, wat ik hoorde op het moment dat ik een veel groter bedrag dan die van de natuursteenhandel moest factureren. Ik weet niet wat zeerder deed: horen dat ze wss failliet gaat, het feit dat ik het er met mijn factuur niet beter op zou maken of de angst dat ik een grote opdracht misschien niet vergoed ga krijgen..

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat in veel branches het sociale zekerheid tegengaat.

 

Maar er is veel vraag naar goede consultants in Technische Bedrijfskunde & Six Sigma gerelateerde zaken.

 

Veelal zijn die alleen voor de kleinere bedrijven veelal onbetaalbaar of komen deze over als zakkenvullers.

(70% van de projecten mislukt, veel al door slechte implementatie/ te weinig interne draagvlak: verschillende belangen)

 

Nu ben ik jong en werk ik veelal alleen, maar doordat ik vaak door de eigenaren wordt doorverwezen kunnen deze het niet maken om mij niet te betalen...

 

Nu moet ik goedwerk afleveren maar doordat mijn werk vooraf aan de daadwerkelijke opdracht 'gratis' is en ik eerste met gefaseerde plannen kom moeten ze eerst akkoord gaan met mijn werkwijze en plannen.

 

Het is dus een kwestie van een goede pitch met goede referenties en draagvlak/ volledige medewerking van het bedrijf.

(ik kan alles niet alleen realiseren, ze moeten mij enigzins de vrijehand geven binnen het bedrijf aangezien de aanpassingen alle lagen/afdelingen van het bedrijf doorgaan)

 

Ik neem dus ook alleen een opdracht aan als ik het gevoel heb dat de hele organisatie me steunt, anders weet ik bijvoorbaat al dat ik op een hoop interne weerstand ga stuiten en dat het risico op falen aanzienlijk groter wordt.

 

kortom wordt ik niet betaalt terwijl ze wel akkoord zijn gegaan met de plannen, dan zal men uitmoeten leggen waarom ze me 'ontslagen' hebben binnen hun sociale kring, waar een gedeelte ervan weet hoe ik te werk ga.

 

Het is dus een kwestie van met de beste intenties te werk gaan, gunnen en eigenbelang van de ondernemer.

 

Als ze zeggen dat ik niet betaalt kreeg omdat ik slechtwerk aflever dan zeggen ze indirect, tot op zekere hoogte... Dat ze zelf ook niet volledig hebben meegewerkt. --> kortom sociale zekerheid

Link naar reactie
  • 0

Maar ik was in de veronderstelling dat de gene waar geincasseerd wordt de kosten voor het incasso bureau draagt? hoe zit dat?

Dit is wel vaak de insteek echter kan het altijd zo zijn dat kosten niet kunnen worden verhaald op de debiteur. Het niet kunnen incasseren van een factuur vanwege een faillissement, financiële problemen, onterechte factuur, onvindbare debiteur, enzovoorts. Stuk voor stuk uitzonderingen maar wel goed om te weten wat jouw incassobureau in zo'n geval doet.
Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

Vervelend verhaal, en als ik het zo lees ga je voor de incasso route.

 

Maar als ik het goed begrijp is het als volgt:

4 jaar geleden ben je gestart met een opdracht (2007)

De route naar nu was bezaaid met frustratie en irritatie

De uren zijn betaald behalve een restant van 166 euro ex btw

 

In deze betaalde uren zijn niet jouw bijkomstige frustratie uren meegerekend. De momenten dat je nadenkt over een boos mailtje, nog een reminder. Hardkleppen die overuren draaien omdat je een Aldi man genoemd wordt.

 

Ik weet je uurtarief niet, maar waarom dit niet gewoon zien als een leermoment. Uurtje je verhaal doen op HL, uurtje incasso uitzoeken, beetje overleg met incasso en wat nadenken. In die tijd had je die 166 euro verdient kunnen hebben. Pak het positieve eruit, bedenkt wat er fout ging en waarom en denk bij jezelf wat een eikels waren dat.

 

Je zegt op het einde van je bericht "moet ik ze daarmee weg laten komen". Ze komen hier niet mee weg, want dit soort mensen zullen uiteindelijk zichzelf wel tegenkomen.

 

Micha

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Je zegt op het einde van je bericht "moet ik ze daarmee weg laten komen". Ze komen hier niet mee weg, want dit soort mensen zullen uiteindelijk zichzelf wel tegenkomen.

 

Goede laatste opmerking Micha,

 

Maar als ik tussen de regels doorlees is het een beetje een principekwestie geworden voor de TS, een hoog rechtvaardigheidsgehalte (heb ik zelf ook last van)

 

Nu kan het uitzoeken van het fijne betreft incasso niet direct kwaad. (denk aan mogelijke problemen in de toekomst)

 

maar zeg ik het goed dat je de TS adviseert de tijd/kosten/frustraties die hij nu maakt af te zetten tegen de hoogte van de openstaande factuur en eieren voor zijn geld te kiezen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@anymous

 

Ik leg een andere invalshoek voor. Ik ken de TS niet, dus ik kan ook niet bepalen wat voor hem de passende afronding is van dit vervelende traject.

 

Ik zie alleen in dit topic heel snel en alleen de incasso optie voorbijkomen. En ik (persoonlijk) vind 166 euro zakelijk gezien niet rendabel. Jij noemt het eieren voor je geld, ik noem het een zakelijk afweging. Maar die is voor iedereen persoonlijk.

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

De klant heeft eindelijk betaald zonder dat het inschakelen van een incassodienst nodig was. Ik wil iedereen bedanken voor de input en tips, ik voel me er gesterkt door.

 

Ik heb hier wel uit geleerd dat een freelanceovereenkomst geen garantie is voor een goede afhandeling en dat ik me veel eerder had moeten beroepen op die overeenkomst. Ik was door die overeenkomst gerechtigd hem te ontbinden, maar deed dat niet uit angst voor de consequenties.

Link naar reactie
  • 0

Goed om te horen dat je de knaken hebt gekregen en dat je weer wat geleerd hebt. Is toch pure winst.

 

Ik wens je veel leuke klanten toe,

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Vervelend verhaal, en als ik het zo lees ga je voor de incasso route.

 

Maar als ik het goed begrijp is het als volgt:

4 jaar geleden ben je gestart met een opdracht (2007)

De route naar nu was bezaaid met frustratie en irritatie

De uren zijn betaald behalve een restant van 166 euro ex btw

 

Goede samenvatting

 

In deze betaalde uren zijn niet jouw bijkomstige frustratie uren meegerekend. De momenten dat je nadenkt over een boos mailtje, nog een reminder. Hardkleppen die overuren draaien omdat je een Aldi man genoemd wordt.

 

Ik weet je uurtarief niet, maar waarom dit niet gewoon zien als een leermoment. Uurtje je verhaal doen op HL, uurtje incasso uitzoeken, beetje overleg met incasso en wat nadenken. In die tijd had je die 166 euro verdient kunnen hebben. Pak het positieve eruit, bedenkt wat er fout ging en waarom en denk bij jezelf wat een eikels waren dat.

 

Je zegt op het einde van je bericht "moet ik ze daarmee weg laten komen". Ze komen hier niet mee weg, want dit soort mensen zullen uiteindelijk zichzelf wel tegenkomen.

 

Micha

 

goede samenvatting. Die 166 euro was inderdaad een schijntje, ik matste ze daarmee, berekende het maken van de Joomla site niet door en ook het maken van de template niet. Uit een misplaatst schuldgevoel dat ik de broncode van de oorspronkelijke Flash-site kwijtgeraakt was. Ik vermoed dat zij zelf ook niet als opslagplaats voor hun klanten dienen, ik had het gewoon door moeten berekenen. Toen ik die voor hun wel zeer schappelijke factuur niet betaald kreeg en bovendien Aldi-vrouw genoemd werd, werd het inderdaad een principekwestie voor me.

 

Uit het er lustig op los babbelen van de echtgenote weet ik dat ze zichzelf al tegengekomen zijn in relatie tot (ontslagen) personeel, klanten, familie en op het laatst de boekhoudster. Je hebt mensenkennis Micha :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.