Jump to content
webshopje1

boekenonderzoek, tips?

Recommended Posts

Volgende maand krijgen wij een boekenonderzoek van de belastingdienst.

 

Nu heb ik een brief ontvangen waartoe het onderzoek betrekking heeft en zou graag van de 'deskundigen'hier willen horen waar wij rekening mee moeten houden en wat ervaringen van anderen zijn.

 

In de brief staat vermeld dat er over 1 jaar wordt gecontroleerd:

 

- juistheid van de bedrijfskosten

- juistheid ondernemersfaciliteiten

 

en voor de omzetbelasting:

aansluiting van de aangifte(n) over het betreffende jaar met de administratie.

 

 

Dit staat in de brief. Wat kunnen wij verwachten van bovenstaande? Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt (speciaal geregistreerd hiervoor op dit forum :) maar we hebben een goede boekhouder welke voor zover ik weet alle gegevens compleet heeft. Zijn er ervaringen van anderen waarbij bovenstaande punten gecontroleerd zijn en hoe ging dat in zijn werk? Hoe lang zou het ongeveer gaan duren?

 

Ik hoop dat iemand mij nog wat kan vertellen. Is dit een zeer uitgebreid onderzoek of zou dit met 1 dag klaar kunenn zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk er vooral niet tegenop, die mensen van de Belastingdienst zijn meestal hele aardige mensen die goed werk doen. Als jij altijd de boekhouding netjes hebt bijgehouden is er niets aan de hand ;)

 

- De juistheid van de bedrijfskosten heeft meestal betrekking op eenmanszaken, ze gaan dan vooral kijken of je uitgaven voor privé-bestedingen niet hebt laten drukken op je winst.

- De juistheid van de ondernemersfaciliteiten heeft betrekking op het punt of je al dan niet recht hebt op de ondernemersaftrek (m.a.w. ben je ondernemer voor de IB en voldoe je aan het urencriterium) - dit speelt meestal als je een geringe omzet hebt en toch de aftrek claimt, ben je dan wel aan de uren gekomen? Maar als ze toch langs komen wordt dit meestal wel meegenomen in het onderzoek, ook met een omzet van vele tienduizenden euro's - is een kleine moeite!

- De OB heeft betrekking op het feit of alle facturen wel in de administratie zitten en of de BTW hierop goed is aangegeven. Ook wordt gekeken of je de BTW niet teruggevorderd hebt over facturen die niet zakelijk zijn.

 

Dat je een goede boekhouder hebt scheelt erg veel stress. Het is mogelijk om het onderzoek bij de boekhouder plaats te laten vinden. Veel ondernemers vinden het heel spannend om iemand van de Belastingdienst over de vloer te hebben, en veel spanning kan voorkomen worden door de controle niet in huis plaats te laten vinden. Vooral als alle spullen bij je boekhouder liggen en die gegevens compleet zijn is dit een goed argument.

 

Over de duur van het onderzoek valt weinig zinnigs te zeggen, maar het is wel zo dat ook bij de Belastingdienst een ondernemersgeest waait. Als in de eerste uren zal blijken dat alles prima in orde is zal er vermoedelijk niet al te veel tijd aan de rest van de boekhouding besteed worden. Als het vermoeden is dat er voldoende te vinden valt (dus te corrigeren en derhalve ook geld te verdienen voor de Belastingdienst) zal er met liefde meer tijd in gestopt worden.

 

Maar zoals ik al schreef, als de boekhouding pico bello in orde is hoef jij je echt nergens zorgen over te maken - daarvoor besteed je immers ook de administratie uit 8)

 

Succes!


Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord.

 

Het is inderdaad best wel spannend, vooral omdat er naar mijn idee 'altijd wel iets' te vinden is.

Is dit nu een volledige omzet controle of alleen of de aangiftes kloppen? Wie weet dit?

 

( zodat ik rekening kan houden met wat er echt allemaal gecontroleerd gaat worden aangezien alles maar 1 keer gecontroleerd mag worden)

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Ga er vanuit dat je alles moet overleggen aan de fiscus. Als je boekhouder de zaken verwerkt in een boekhoudpakket, dan kan de controle aanzienlijk versneld worden met een zogenaamde audit file. Vraag je boekhouder even of hij die kan leveren.

 

BTW:

Vervolgens zal de fiscus steeksproefgewijs de facturen controleren en bezien of alle omzet netjes verantwoord is in de aangiften BTW.

 

Tweede punt: ook zal de fiscus nagaan of alle voorbelasting wel aftrekbaar was (denk consumpties in de horeca) en er niet te veel aan voorbelasting in aftrek is gebracht.

 

IB, ondernemersfaciliteiten:

Dennis noemt al dat bezien zal worden of je voldoet aan de criteria van het ondernemerschap. Daarna zal bezien worden of je de IB faciliteiten voor ondernemers (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling) terecht hebt toegepast door te controleren of je inderdaad minstens 1.225 uren per jaar in je onderneming gewerkt hebt. Houd dus ook je agenda bij de hand om je urenregistratie (hopelijk heb je die!) te kunnen staven.

 

Kosten:

Zie opmerking Dennis.

 

Vraag altijd of de fiscus op het kantoor van je boekhouder kan komen. Daar is namelijk alle informatie ook digitaal aanwezig en heb je je boekhouder paraat om de fiscus antwoord te geven. Jij neemt alle papieren stukken mee en alles wat je zelf digitaal opgeslagen hebt.

 

Het onderzoek strekt zich niet verder uit dan de jaartallen die genoemd zijn in de aankondiging.

 

En voor je geruststelling: zorg dat de fiscus een eigen kamer heeft om het onderzoek te doen. Stroom voor hun PC's is handig, als ook voldoende koffie. Maar ga ze niet paaien met gebak ofzo. Wees verder gewoon meewerkend en vriendelijk.

 

Er zal inderdaad altijd wel iets te vinden zijn. Als het belang klein is, dan merken ze het op en wordt genoteerd dat je het voortaan correct regelt in je boeken, zonder correctie nu. Boetes zijn alleen aan de orde als er echt iets verkeerd gedaan is waar je redelijkerwijs weet van had kunnen hebben (lekker vaag, ik weet het).

 

Als je de zaken netjes op orde hebt, kun je een dergelijk onderzoek met vertrouwen tegemoet zien en daarna met een gerust hart weer verder gaan.

 

Ohja, koppel je ervaringen even terug als het onderzoek geweest is.

 

groet

Joost

 

 

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog even een tip.

Laat je niet uit de tent lokken in gesprekken met de controleur. Hou het bij koetjes en kalfjes.


www.cijfermanager.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Martien heeft een punt.

 

Als je het idee hebt dat de fiscus aan het vissen is naar een uitspraak, geef dan aan dat je nu geen antwoord hebt (dat is je (zwijg)recht) en dat je er na overleg met je boekhouder op terug komt. Stap zo nodig de kamer uit en overleg even.

 

Echter, wees hier voorzichtig mee. Als je niets te verbergen hebt, dan zal dit niet aan de orde zijn. Als je dan toch krampachtig reageert, dan zal de ambtenaar vermoeden dat je iets verbergt.

 

groet

Joost

 

 

 

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK heb hier op het fourm ooit een topic gopend over hoe het bij mij ging, kan hem alleen niet zo snel vinden. Vooral het eerste gedeelte is wel interessant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een terugkoppeling;

 

 

Het onderzoek is inmiddels geweest.

Om 9:00 uur waren de 2 controleurs er, op mijn huisadres waar tevens de werkruimte is.

Ook de boekhouder was er.

 

Meteen aan de koffie gegaan en een korte uitleg gegeven, daarna zijn er wat kopieen gemaakt van de grootboekrekeningen en wat van dat soort papieren. De boekhouder heeft eventuele verbeterpunten meteen vermeld aan de heren, en mocht daarna al vertrekken. De controleurs hebben nog ongeveer twee uurtjes de mappen doorgelopen met bonnen.

 

Daarna kwam de mededeling dat 'alles verder goed was' en gingen ze al weg.

Volgende week volgt er een eindrapport, en als het goed is krijgen we nog wat terug zelfs.

 

Samenvatting: viel dus reuze mee en waren heel aardig, je hoeft absoluut niet bang te zijn als alles 'zo ongeveer' klopt en als je maar open staat voor de verbeterpunten.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

    Bring your business plan to a higher level!

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept