• 0

Opstarten van een bedrijf tijdens de studie

Hallo beste HL members,

Ik ben al een tijd naarstig opzoek naar informatie over het

opstarten van een bedrijf. Bij verscheidene onderwerpen kom ik dan ook uit op jullie forum.

Wat mij er vervolgens toe heeft doen besluiten om me hier aan te melden.

Nou kan ik gerust stellen dat ik nog weinig weet van hoe het juridisch en

financieel allemaal in elkaar steekt. Toch zijn er een aantal voorwaarden waar aan ik dien te voldoen

bij het opstarten van een bedrijf. En daarom ben ik dus ook hier.

Mijn bedrijf zal zich slechts focussen op het doorverkopen van dedicated servers. Wat hier wel belangrijk is

om bij op te merken is dat vertrouwen van de klant in mij van groot belang is. Omdat ik toch een soort van extra schakel ben

tussen de klant en het datacenter.

Er is dus sprake van een vrij groot ondernemersrisico voor mij, want bij geen betaling of terugvordering van een betaling kunnen de kosten flink doen oplopen. Aangezien de winstmarges soms relatief klein kunnen zijn. Op basis van deze twee punten heb ik een beetje rond gekeken welke ondernemingsvorm nou het beste bij mij zou passen.

Zo heb ik gekeken naar een eenmanszaak, Besloten Vennootschap en een Britse Limited. Nou vind ik de eenmanszaak al enigszins beangstigend. Dit omdat je toch met je privévermogen verantwoordelijk wordt gehouden. Dit zal ongetwijfeld af te dichten zijn met allerlei verzekeringen maar daar pas ik liever voor. Een BV is ook niet echt een optie aangezien ik de inleg van 18.000 euro niet kan betalen. En een kortlopende lening zie ik ook niet echt zitten om daarna de BV weer leeg te trekken (dacht dat dit mogelijk was). Zo kwam ik uiteindelijk uit bij de Britse Limited (Ltd.)

Deze heeft t.o.v. van de BV het voordeel dat ik geen notaris nodig ben, wat in het eerste jaar wellicht goedkoper is. In het jaar daarop volgend zal de Ltd. waarschijnlijk wel wat meer kosten omdat je toch een registered office moet aanhouden en daar ook wat papierwerk voor moet worden gedaan. Daarnaast omdat ik met name internationaal opereer is de naamsbekendheid mooi meegenomen wat het vertrouwen zeker zal doen toenemen.

Eigen situatie: Ik ben op het moment student en krijg daarbij de maximale studiefinanciering (verder geen lening). Ik woon nog thuis dus financieel hoef ik me nog niet zo druk te maken, daarnaast heb ik nog een bijbaantje (2 krantenwijken).

Mijn bedrijfje sluit verder mooi aan op de studie die ik nu volg. Dus het is naast interessant ook nog leerzaam.

De verwachte omzet is ongeveer 35.000 Euro p/jaar. En de winst ongeveer 2.500 Euro. Waarvan nog wat dingen af moeten worden afgetrokken zoals een accountant?? en de kosten voor het opstarten van het bedrijf.

Winstgevend hoeft het niet te zijn, zolang ik er maar niet op achteruit ga. Maar dan kom ik nog bij een ander punt uit, het DGA salaris. Ik neem aan dat dit op een nul-inkomen kan worden gezet?

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Richard

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Zo heb ik gekeken naar een eenmanszaak, Besloten Vennootschap en een Britse Limited. Nou vind ik de eenmanszaak al enigszins beangstigend. Dit omdat je toch met je privévermogen verantwoordelijk wordt gehouden. Dit zal ongetwijfeld af te dichten zijn met allerlei verzekeringen maar daar pas ik liever voor.

Beste Richard,

Je realiseert jezelf dat ondernemen, ook betekent risico's nemen?

Als jij al geen vertrouwen hebt om met een eenmanszaak te starten, vanwege de mogelijkheid in privé aangesproken te worden, zou je dan wel gaan starten?

Overigens, op basis van de cijfers die je opsomt, is het fiscaal niet aantrekkelijk om met een BV van start te gaan.

• 0

Ik ben er de afgelopen 2-3jaar druk mee bezig geweest en heb er dus ook veelvuldig mee geëxperimenteerd.

Vertrouwen heb ik er dus wel in. En natuurlijk begrijp ik dat ondernemen ook risico's met zich meebrengt. Van nature ben ik terughoudend en ik zal daarom ook nooit geld lenen om iets te starten. Eerst sparen, daarna kun je het uitgeven is me altijd geleerd.

Klanten heb ik al wel en ik zie ook dat er voldoende mogelijkheden zijn om uit te breiden. Alleen daarvoor zal alles eerst officieel en netjes geregistreerd moeten worden. Geld valt er wel te verdienen, dus op termijn is er wel wat mogelijk. Als ik naar een van men grootste concurrenten kijk dan schat ik zo in dat hun ongeveer 5.000 tot 10.000 Euro winst draaien in de maand.

Financieel hoef ik er voorlopig nog niet beter van te worden. Zolang ik maar break-even draai, dan ben ik tevreden.

Als er goede gegronde redenen zijn om een eenmanszaak te beginnen dan zal ik die mogelijkheid zeker niet uitsluiten.

Zelf dacht ik dat een Limited beter zou passen bij de internationale activiteiten van men bedrijf en daarnaast dicht het ook nog eens een aantal risico's af. U moet begrijpen dat in deze bedrijfstak fraude aan de orde van de dag is, uiteraard doe ik men best om alles zo goed mogelijk dicht te timmeren. Maar je hebt niet overal invloed op.

• 0

Ik denk er nog steeds over na om een LTD te starten. Dit staat gewoon vele malen beter dan een ''Sole Propietorship''. Dit is mede omdat vrijwel alle klanten zich in het buitenland bevinden. Zowel binnen als buiten de Europese Unie.

Ik had eerst een accountant ingeschat op ongeveer 900 Euro p/jaar. Maar na wat gelezen te hebben zal het ongeveer 1800-2000 euro gaan worden. Ik wil dit werk gewoon veel liever uitbesteden. BTW aangifte kan ik misschien nog wel zelf doen, maar daar zal ik dan eerst eens even rustig voor moeten gaan zitten.

Kosten voor KVK Lidmaatschap en natuurlijk starten en onderhouden van de Limited kan ik nog volgen.. Maar welke overige kostenposten zie ik nu nog over het hoofd?

Voor het registreren van een Limited ben ik onder andere uit gekomen bij UK EuroBV en Freemont Group. Misschien dat iemand hier nog goede en of slechte ervaringen mee heeft? Het eerste contact met Freemont Group was i.i.g. vrij goed.

Alvast bedankt!

• 0
Voor het registreren van een Limited ben ik onder andere uit gekomen bij UK EuroBV en Freemont Group. Misschien dat iemand hier nog goede en of slechte ervaringen mee heeft? Het eerste contact met Freemont Group was i.i.g. vrij goed.

Gewoon even de zoekfunctie van dit forum gebruiken? Dan kom je o.a. dit topic tegen.

Dit zal ongetwijfeld af te dichten zijn met allerlei verzekeringen maar daar pas ik liever voor

Op basis van deze post lijkt het mij dat jij te veel gefocust bent op de gevolgen van als het misgaat, in plaats van maatregelen te treffen die voorkomen dat het misgaat of de gevolgen daarvan beperken.

Advies daarom: besteed eerst je beperkte tijd, energie en geld aan een goede inschatting van die risico's en het vermijden of beperken daarvan. Dat betreft dan vooral goede overeenkomsten, heldere voorwaarden en duidelijke betalingsprocedures, eigendomsvoorbehouden et cetera. Dat wat mij betreft veel belangrijker dan de keuze voor rechtsvorm of al dan niet verzekeren. Voorkomen is niet alleen beter dan genezen, maar ook goedkoper.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar