• 0

aansprakelijkheid klein administratiekantoor/boekhouder

Beste dames/heren,

 

Ik werk bij een accountantskantoor en heb daarnaast in mijn kennissenkring een paar kleine eenmanszaakjes waarvoor ik de administratie en de jaarrekening verzorg. Dit geef ik netje op aan de belastingdienst als resultaat over werkzaamheden.

Nu vraag ik mij af hoe het met de aansprakelijkheid zit. Normaal gesproken is het verstandig om als je een administratiekantoor hebt, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Aangezien ik echter maar een paar honder euro per jaar factureer en het geringe risico dat iemand mij aansprakelijk zou stellen lijkt het mij niet rendabel een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Echter er is altijd een geringe kans dat er iets misgaat en vraag ik mij af of het zin heeft algemene voorwaarden op te stellen waarin dan bij voorbeeld wordt gesteld dat ...is de opdrachtnemer slechts aansprakelijk tot een maximum van eenmaal het bedrag van het honorarium voor de desbetreffende opdracht...en opdrachtbevestigingen en bevestigingsbrieven te gaan gebruiken.

Wat is jullie mening over de zin van algemene voorwaarden in dit geval?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe blijft degene die jou de opdracht geeft jegens belastingdienst ZELF verantwoordelijk voor zijn/haar cijfers. Echter.... als er problemen opdoemen kan hij/zij wel proberen de schade op jou te verhalen tenslotte is er voor een dienst betaald....

 

Naar ik aanneem heb je dus geen inschrijving in kvk etc voor deze werkzaamheden... en bereken je ook geen btw?

In dat geval heeft het geen zin om algemene voorwaarden te hebben....Deze worden toch niet gehonoreerd als er een rechtzaak komt...

 

Wel kun je je proberen in te dekken door een soort "opdrachtsbrief" te maken en deze voor aanname van de opdracht te laten ondertekenen. Hierin zet je bijvoorbeeld dat je enkel de door de klant aangeleverde zaken hebt geadministreerd en niet verantwoordelijk kunt zijn voor de juistheid en volledigheid van de door hem/haar aangeleverde stukken.

 

PS... weet je werkgever dat je bijklust tegen betaling? Vaak staan er in je arbeidsovereenkomst hogere boetes voor het doen van dezelfde werkzaamheden buiten de werkgever om..... Pas hiervoor op en zorg dat je op papier hebt staan dat je werkgever toestemming geeft hiervoor....!

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, ik heb geen inschrijving Kvk enz. Wel geef ik omzetbelasting aan die vervolgens niet betaald hoeft te worden aangezien dit in zijn geheel onder de Kleine Ondernemers regeling valt.

Ik ben wel ondernemer voor de omzetbelasting maar niet voor de inkomstenbelasting.

 

Ik neem aan dat je refereert naar een opdrachtbevestiging waarin verantwoordelijkheden en ook o.a. honorarium in worden vastgelegd, zou je deze dan nog combineren met een bevestigingsbrief bij de jaarrekening (LOR) of lijkt alleen een opdrachtbevestiging voldoende?

 

Mijn werkgever weet van mijn nevenwerkzaamheden. Het is inderdaad een goed idee om schriftelijke toestemming te vragen.

Bedankt voor de tips.

 

 

Link naar reactie
  • 0
In principe blijft degene die jou de opdracht geeft jegens belastingdienst ZELF verantwoordelijk voor zijn/haar cijfers. Echter.... als er problemen opdoemen kan hij/zij wel proberen de schade op jou te verhalen tenslotte is er voor een dienst betaald....

 

Indien je klant kan aantonen dat je nalatig bent geweest, is er grote kans dat de schade bij jou wordt verhaald. Het moeilijke is wel dat je klant moet bewijzen dat je de fout hebt gemaakt.

 

Ik neem aan dat je refereert naar een opdrachtbevestiging waarin verantwoordelijkheden en ook o.a. honorarium in worden vastgelegd, zou je deze dan nog combineren met een bevestigingsbrief bij de jaarrekening (LOR) of lijkt alleen een opdrachtbevestiging voldoende?

 

Let bij je bevestigingsbrief wel op dat je niet als accountant optreedt. Het is een beschermd beroep en geen accountants mogen zich niet voordoen als accountants.

 

Inderdaad, ik heb geen inschrijving Kvk enz.

 

Ben jij ook niet verplicht om je gewoon in te schrijven bij de KvK? Wat je doet is geen hobby, maar duidelijk concurreren met anderen. De eis voor inschrijving bij de KvK is namelijk niet ondernemer zijn in zin van de inkomstenbelasting.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

@2thepoint

 

http://www.kvk.nl/handelsregister/inschrijven_handelsregister/moet_ik_mijn_bedrijf_inschrijven/wanneer_heb_ik_een_onderneming/

 

Gezien het feit dat TS meerdere afnemers heeft, er een vergoeding voor vraagt, niet eenmalig werkt en zelf mag uitmaken wanneer en hoe er gewerkt wordt, lijkt m.i. de inschrijving wel verplicht. Temeer het feit dat TS zich ook voor de BTW heeft aangemeld als ondernemer.

 

Dat TS voor de inkomstenbelasting niet als ondernemer wordt gezien berust op andere criteria dan voor de omzetbelasting en KvK-inschrijving.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

@2thepoint

 

http://www.kvk.nl/handelsregister/inschrijven_handelsregister/moet_ik_mijn_bedrijf_inschrijven/wanneer_heb_ik_een_onderneming/

 

Gezien het feit dat TS meerdere afnemers heeft, er een vergoeding voor vraagt, niet eenmalig werkt en zelf mag uitmaken wanneer en hoe er gewerkt wordt, lijkt m.i. de inschrijving wel verplicht.

Bovenstaande zijn de criteria voor een VAR-verklaring.....

 

Als u een enkele keer een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan bent u geen ondernemer

Als je een enkele keer wat administratie doet voor vrienden of familie, ben je geen ondernemer..... Dat hijzij wel BTW vraagt en afdraagt is meer omdat haar vrienden/familie dit ook goed in de boekhouding willen hebben.

 

Achter al die advertenties van mensen die jouw aangifte voor een paar tientjes in willen vullen staan ook niet in de kvk geregistreerd hoor.... en dat terwijl zij dmv o.a. die advertentie WEL deelnemen aan het normale economische verkeer.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0
Achter al die advertenties van mensen die jouw aangifte voor een paar tientjes in willen vullen staan ook niet in de kvk geregistreerd hoor.... en dat terwijl zij dmv o.a. die advertentie WEL deelnemen aan het normale economische verkeer
.

 

Woerda geeft aan dat zij in de avonduren, naast haar normale betaalde baan, diverse ondernemers helpt met de boekhouding, aangifte en jaarrekening. Dit vind ik niet meer een enkele keer maar wel degelijk deelnemen aan het economische verkeer. Anders kan ik me ook wel afmelden bij de KvK want ik zie nog steeds het nut van mijn contributie bij hun niet in. ;)

 

Overigens zijn de eisen voor de VAR verklaring (iets van de belastingdienst en niet van de KvK) wel degelijk anders. Daarbij gaat het bij een VAR om te bepalen of de belastingplichtige ondernemer voor de IB (WUO) is of resultaat uit overige werkzaamheden geniet (ROW).

 

Dat al die advertenties die mijn aangifte willen indienen zich niet inschrijven, wil niet zeggen dat zij dat niet verplicht zijn.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Een paar honderd euro per jaar rekenen aan vrienden/familie voor iets in de avonduren naast je gewone baan noem ik niet "regelmatig deelnemen in het economisch verkeer en kun je gelijktrekken met het zo nu en dan een fiets opknappen en verkopen aan vrienden en/of familie.....

Daar hoef je geen inschrijving voor.... dan zou ze er net de contributie van de kvk van kunnen betalen.....(op koninginnedag haal ik meer op met de rommel van mijn dochters)...

 

Dit is niet te vergelijken met jouw situatie Sander.... (ook al ben ik het eens met jou dat de contributie wel veel geld is en je er als kleine ondernemer bijna niets voor terugkrijgt.)

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De Kamer van Koophandel stelt een aantal criteria om te bepalen of je een onderneming hebt. Dit zijn dezelfde eisen die de belastingdienst gebruikt om de btw-plicht te bepalen. Meestal komt het hebben van btw-plicht en het hebben van een onderneming dus overeen.

 

U levert goederen of diensten.

U vraagt hier een vergoeding voor.

U neemt regelmatig deel aan het normale economische verkeer.

U heeft meer dan 1 opdrachtgever.

U kunt uw werkzaamheden naar eigen inzicht uitvoeren.

 

Extra richtlijnen

Soms geven de criteria niet genoeg duidelijkheid. Dan telt ook de tijd die u in uw bedrijf steekt mee. Gemiddeld moet dat meer dan 15 uur per week zijn.

Link naar reactie
  • 0

Beste heren,

 

Inzake het inschrijven bij de KvK, ik was hier zelf in eerste instantie ook niet helemaal zeker over. Ik heb hierover gecorrespondeerd met de KvK en aangezien ik geen reclame maak en maar een paar uur per kwartaal werk hoef ik me niet in te schrijven bij de KvK. Vooral het aantal uren weegt hierbij zwaar mee.

 

Ik zal eens even wat goede voorbeeldjes van bevestigingsbrieven opzoeken want ik moet inderdaad niet mezelf als accountant voordoen of die indruk wekken.

 

Mocht iemand nog een goede voorbeeldtekst hebben dan hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.