• 0

uitbesteden & algemene voorwaarden

Ik heb in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat bepaalde werkzaamheden door derden kunnen worden uitgevoerd.

 

Is het verplicht om dit in de AV op te nemen? Of is het alleen maar handig, in geval van onenigheid met de klant?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat bepaalde werkzaamheden door derden kunnen worden uitgevoerd.

 

Is het verplicht om dit in de AV op te nemen? Of is het alleen maar handig, in geval van onenigheid met de klant?

Het is volgens mij niet verplicht, maar zo voorkom je wel problemen in de toekomst.

( (><) )

Link naar reactie
  • 0

Even mijn eigen vraag ontkrachten. Algemene voorwaarden zijn in zijn geheel niet verplicht, dus alles wat er in staat ook niet. toch?

 

Dan stel ik het anders.

 

Heeft een klant een sterk punt als het weigert te betalen, wanneer er gebruik is gemaakt van diensten van derden, zonder dat deze klant op de hoogte hiervan was?

 

Link naar reactie
  • 0

Heeft een klant een sterk punt als het weigert te betalen, wanneer er gebruik is gemaakt van diensten van derden, zonder dat deze klant op de hoogte hiervan was?

 

 

Nope, dat is mijn inziens onzin. Wat wel zou kunnen is dat als ik een grafisch ontwerper inhuur, en ik heb een akkoord van een offerte van laten we zeggen 500 euro, en de prijs van de grafisch ontwerper komen uit op 750 euro, gaat het niet op. De opdrachtgever ging immers een overeenkomt met mij aan voor 500 euro.

 

Dat ik het een freelance ontwerper dan laat uitvoeren voor 750 euro, heeft er niks mee te maken. Maar ik zou die extra 250 euro niet kunnen doorberekenen.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Even mijn eigen vraag ontkrachten. Algemene voorwaarden zijn in zijn geheel niet verplicht, dus alles wat er in staat ook niet. toch?

Helemaal juist, maar je kunt wel discussies met je klanten voorkomen door bepalade zaken expliciet te vermelden in je algemene voorwaarden.

 

Dan stel ik het anders.

 

Heeft een klant een sterk punt als het weigert te betalen, wanneer er gebruik is gemaakt van diensten van derden, zonder dat deze klant op de hoogte hiervan was?

Dit is een lastig punt en juist hier kunnen algemene voorwaarden van belang zijn. In het burgerlijk Wetboek (art. 404, boek 7) is bepaald dat opdrachten een persoonlijk karakter hebben en de opdrachtnemer zelf gehouden is om die opdracht uit te voeren. Dit is alleen anders als uit de opdracht zelf voorlvloeit dat de opdrachtnemer onder zijn verantwoordelijkheid de opdracht door een ander mag laten uitvoeren.

 

Met andere woorden, uitbestedingen zul je dus nadrukkelijk moeten bespreken met je opdrachtgever of hiervoor een voorziening moeten treffen in je algemene voorwaarden.

 

Veel standaard leveringsvoorwaarden houden met dit feit geen rekening, een belangrijke reden waarom ik zo tegen die standaardvoorwaarden ben die zo nu en dan op dit forum worden genoemd (zoals bijvoorbeeld die van de Kamer van Koophandel). Maar goed, dit ter zijde.

 

Om op de vraag terug te komen, een klant heeft dus een strek punt als hij weigert te betalen omdat de inschakeling van derden niet met hem is besproken. Nu is overal wel weer een mouw aan te passen, maar je doet er heel verstandig aan om uitbestedingen in je voorwaarden te regelen.

 

Houdt verder rekening met alle aspecten en verplichtingen die voor jouw als opdrachtnemer aan een opdracht vastzitten. Je moet derhalve ook een voorziening treffen voor wat betreft de aansprakelijkheid en de hoofdelijke aansprakelijkheid bij een tekortkoming van één van de partijen.

 

Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Veel standaard leveringsvoorwaarden houden met dit feit geen rekening, een belangrijke reden waarom ik zo tegen die standaardvoorwaarden ben die zo nu en dan op dit forum worden genoemd (zoals bijvoorbeeld die van de Kamer van Koophandel). Maar goed, dit ter zijde.

 

Om op de vraag terug te komen, een klant heeft dus een strek punt als hij weigert te betalen omdat de inschakeling van derden niet met hem is besproken. Nu is overal wel weer een mouw aan te passen, maar je doet er heel verstandig aan om uitbestedingen in je voorwaarden te regelen.

 

Houdt verder rekening met alle aspecten en verplichtingen die voor jouw als opdrachtnemer aan een opdracht vastzitten. Je moet derhalve ook een voorziening treffen voor wat betreft de aansprakelijkheid en de hoofdelijke aansprakelijkheid bij een tekortkoming van één van de partijen.

 

Succes!

 

Bedankt voor de tips. Ik begrijp hier dus ook uit dat de algemene voorwaarden cd-rom van de KVK niet goed is om te gebruiken? :(

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.