• 0

Uitstappen V.O.F.

Hallo,

 

Samen met mijn levenspartner ben ik 5 jaar geleden een v.o.f. gestart. Graag wil ik nu uit deze v.o.f. stappen omdat ons huwelijk kapotgelopen is en samenwerken geen optie meer is.

Tijdens deze 5 jaar is voor ongeveer 125.000 aan schulden ontstaan. Deze gelden zijn gebruikt om onze voorraden op peil te brengen. Mijn partner wil graag verder als eenmanszaak, maar wil dat ik ook verantwoordelijk blijf voor de bovengenoemde schulden die onze v.o.f. heeft aangegaan. Ik weet dat ik persoonlijk aansprakelijk ben, maar dan wil ik ook graag dat alles wordt afgehandeld.

 

Mijn vragen zijn:

 

Als ik uit de v.o.f. stap dan wordt die opgeheven, worden dan alle baten en kosten tegen elkaar afgewogen?

Wat voor persoon kan mij hier het best in begeleiden/adviseren?

 

Hoor graag van jullie, alvast mijn dank.

 

Annemieke

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

In principe zou je af moeten rekenen op het moment dat de VOF stopt. Je vennoot kan er echter voor kiezen om alleen (als eenmanszaak) door te gaan echter zou ik dan wel eea. goed vastleggen zodat je niet alsnog aansprakelijk gehouden kan worden.

Als hij er alleen mee doorgaat is het natuurlijk niet gewenst dat jij aansprakelijk blijft voor schulden, helemaal daar je totaal geen invloed meer op het bedrijf hebt.

Ik zou zeker een jurist/advocaat vragen om je hierin bij te staan!

Op zoek naar nieuwe/leuke uitdagingen in de IT of gerelateerd.

Link naar reactie
  • 0

Beste 4dutches,

 

Als je uit de v.o.f. stapt, moet je met de fiscus afrekenen over eventuele fiscale claims die in de v.o.f. aanwezig zijn. Denk bv aan een opgebouwde fiscale oudedagsreserve. Je hebt recht op uitbetaling van het door jou in de v.o.f. opgebouwde kapitaal.

 

Als firmant in een v.o.f. ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden de v.o.f. is aangegaan. Deze aansprakelijkheid houdt niet op als je uit de v.o.f. stapt, In theorie kun je zelfs voor het volledige bedrag van € 125.000 aangesproken worden, als je ex-man niet meer in staat is om zijn aandeel in de schulden te voldoen.

 

Voor de afwikkeling kun je beste naar een fiscalist stappen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eerste vraag die bij mij op komt is:

 

Wat staat er in de VOF overeenkomst ?

 

Ik vrees dat deze niet is opgemaakt, zoals bij veel vennootschappen tussen partners, maar is zeker niet onbelangrijk bij beëindiging. (Sterker nog dit is wat mij betreft het belangrijkste deel van de VOF Overeenkomst.)

 

Wat overblijft is een nieuwe overeenkomst op te maken tussen jullie beiden waarin het einde van de VOF en de doorstart in de eenmanszaak geregeld wordt.

( Vermoedelijk zal de schuld nog wel gecorrigeerd worden met de waarde van de omzet. )

 

Een en ander kan, wellicht, ook geregeld worden bij de scheiding welke ook privé afgewikkeld moet worden.

 

Sterkte.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.