• 0

Benelux merkregistratie: Is dit depot "te kwader trouw"?

Beste HLers,

 

Ten eerste wil ik zeggen dat ik afgelopen 2 uur een heleboel topics over dit onderwerp heb gelezen, maar heb daarmee geen zwart/ wit antwoord kunnen krijgen op mijn vraag;

 

Het verhaal gaat als volgt: Ik heb een webshop in gezondheidsvoeding. Nu is er een Duits gezondheidsproductenrange die ik ook in mijn webshop zou willen verkopen. Maar om te voorkomen dat anderen dezelfde producten (online) ook gaan verkopen in NL heb ik een paar dagen geleden een depot aangevraagd (nog niet betaald) voor het merknaam dat alleen in Duitsland is geregistreerd.

 

Stel dat dit merk zonder oppositie wordt geregistreerd, kan dit gezien kunnen worden als registratie "te kwader trouw"? en heb ik er dan eigenlijk nog wat aan?

 

Groeten,

 

beesje

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe wil jij andere wederverkopers belemmeren hetzelfde product in Duitsland te bestellen om in Nederland te verkopen?

 

Zover ik begrijp mag je geen "INDUSTRIELE EIGENDOMSRECHTEN UITOEFENEN OM HANDELAREN EN CONSUMENTEN TE VERHINDEREN IN ANDERE DELEN VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT RECHTMATIG VAN EEN MERK VOORZIENE OF IN DE HANDEL GEBRACHTE CONTRACTSPRODUKTEN TE BETREKKEN OF IN HET CONTRACTSGEBIED TE VERKOPEN."

 

Een Duitse rechtbank stelt op basis van Europese Verordeningen tav groepsvrijstelling voor exclusieve verkoop (dus als de producent de markt probeert af te schermen dmv merkrecht) dat "MET NAME VERZEKERD MOET ZIJN DAT DE GEBRUIKERS DOOR DE MOGELIJKHEID VAN NEVENIMPORT EEN BILLIJK AANDEEL KRIJGEN IN DE UIT DE ALLEENVERKOOP VOORTVLOEIENDE VOORDELEN ; DAT DERHALVE NIET KAN WORDEN TOEGESTAAN DAT INDUSTRIELE EIGENDOMSRECHTEN EN ANDERE RECHTEN WORDEN MISBRUIKT OM EEN ABSOLUTE GEBIEDSBESCHERMING TOT STAND TE BRENGEN."

 

Da's trouwens een oude zaak. Alle europese regulering is gericht op bevordering van de mededinging binnen de EU (van daarbuiten kans niks schelen) dus ik veronderstel dat je met een merkregistratie niet zoveel kan tegenhouden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hoe wil jij andere wederverkopers belemmeren hetzelfde product in Duitsland te bestellen om in Nederland te verkopen?

 

Zover ik begrijp mag je geen "INDUSTRIELE EIGENDOMSRECHTEN UITOEFENEN OM HANDELAREN EN CONSUMENTEN TE VERHINDEREN IN ANDERE DELEN VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE MARKT RECHTMATIG VAN EEN MERK VOORZIENE OF IN DE HANDEL GEBRACHTE CONTRACTSPRODUKTEN TE BETREKKEN OF IN HET CONTRACTSGEBIED TE VERKOPEN."

 

Een Duitse rechtbank stelt op basis van Europese Verordeningen tav groepsvrijstelling voor exclusieve verkoop (dus als de producent de markt probeert af te schermen dmv merkrecht) dat "MET NAME VERZEKERD MOET ZIJN DAT DE GEBRUIKERS DOOR DE MOGELIJKHEID VAN NEVENIMPORT EEN BILLIJK AANDEEL KRIJGEN IN DE UIT DE ALLEENVERKOOP VOORTVLOEIENDE VOORDELEN ; DAT DERHALVE NIET KAN WORDEN TOEGESTAAN DAT INDUSTRIELE EIGENDOMSRECHTEN EN ANDERE RECHTEN WORDEN MISBRUIKT OM EEN ABSOLUTE GEBIEDSBESCHERMING TOT STAND TE BRENGEN."

 

Da's trouwens een oude zaak. Alle europese regulering is gericht op bevordering van de mededinging binnen de EU (van daarbuiten kans niks schelen) dus ik veronderstel dat je met een merkregistratie niet zoveel kan tegenhouden.

 

1. Met behulp van een contract met de leverancier

 

2. Met andere woorden; ik kan niemand tegenhouden het merk in NL te verkopen, maar ik kan wel zelf gelijksoortige producten op de markt brengen met dezelfde merknaam indien ik het merk heb geregisreerd in NL?

Link naar reactie
  • 0

1. Met behulp van een contract met de leverancier

 

Wat jij wilt gaat niet, en dat is maar goed ook.

 

Je hebt in Europa vrij verkeer van goederen.

 

Ja dat begrijp ik nu. Maar het merk in de Benelux geregistreerd hebbende kan ik bijvoorbeeld wel het .nl domeinnaam me toe-eigenen (al geregistreerd) om zo de producten zo efficient mogelijk (online) te verkopen en promotie voor de lijn te doen. Ik wil namelijk geen moeite doen om een productenlijn te introduceren en te promoten, waarna andere webshops het oppikken en ze er zelf geen promotie voor hebben gedaan. Dat is zo'n beetje mijn invalshoek.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat begrijp ik nu. Maar het merk in de Benelux geregistreerd hebbende kan ik bijvoorbeeld wel het .nl domeinnaam me toe-eigenen (al geregistreerd) om zo de producten zo efficient mogelijk (online) te verkopen en promotie voor de lijn te doen. Ik wil namelijk geen moeite doen om een productenlijn te introduceren en te promoten, waarna andere webshops het oppikken en ze er zelf geen promotie voor hebben gedaan. Dat is zo'n beetje mijn invalshoek.

 

Ook dat mag ik hopen van niet. Voor het type "ondernemer" zoals jou, zijn er gelukkig allemaal haken en ogen in de merken wetgeving om de eerste gebruiker van een domein "te beschermen".

 

 

geen succes gewenst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat begrijp ik nu. Maar het merk in de Benelux geregistreerd hebbende kan ik bijvoorbeeld wel het .nl domeinnaam me toe-eigenen (al geregistreerd) om zo de producten zo efficient mogelijk (online) te verkopen en promotie voor de lijn te doen. Ik wil namelijk geen moeite doen om een productenlijn te introduceren en te promoten, waarna andere webshops het oppikken en ze er zelf geen promotie voor hebben gedaan. Dat is zo'n beetje mijn invalshoek.

 

Ook dat mag ik hopen van niet. Voor het type "ondernemer" zoals jou, zijn er gelukkig allemaal haken en ogen in de merken wetgeving om de eerste gebruiker van een domein "te beschermen".

 

 

geen succes gewenst.

 

 

 

Wat is de eerste gebruiker? Het domein is alleen als .de in Duitsland geregistreerd, evenals het merk.

 

Wat is er mis mee om de vruchten te willen plukken van mijn eigen inspanningen? Als ik moeite doe om promotie te doen en andere webshops daarmee weglopen, wat volgens jou goed is, zeg je eigenlijk dat het goed is om ineffectief te werk te gaan.

 

Ik heb contact met het bedrijf, vind het hele goede producten en de eigenaar een goede vent. Ik help hem alleen meer te verkopen. Zonder mij heeft hij hier helemaal geen promotie.

 

En ja ik weet dat je me geen succes wenst, maar toch bedankt voor je reactie :)

Link naar reactie
  • 2

 

Ik begrijp de negatieve reacties niet. >;( Het is goed dat iemand zich informeert over wat wel en niet mag. Bovendien denk ik dat er sprake is van enige miscommunicatie.

 

Beesje,

Lees dit maar eens. Daar zie je dat er veel meer mag dan wordt gesuggereerd.

http://www.nmanet.nl/Images/LEESWIJZER%20RICHTSNOEREN%20SAMENWERKING%20ONDERNEMINGEN_tcm16-112699.pdf

 

Als je goederen levert en de gemeenschappelijke (!) omzet niet groter is dan Euro 4.540.000, dan mag je gewoon afspraken maken met de Duitse leverancier, dan is het kartelverbod in geheel niet van toepassing. Laat ik hier verder van uit gaan in mijn antwoord. Mocht die omzet hoger liggen dan gelden een hoop extra beperkingen!!

 

- Wat WEL mag is een overeenkomst sluiten met de Duitse fabrikant die je het alleen recht in Nederland geeft op zijn producten. Daarmee wordt effectief de weg afgesneden voor anderen om spullen in Duitsland te kopen van de fabrikant. Daar is niks illegaals aan. De fabrikant besluit dit vrijwillig, en is NIET verplicht aan iedereen zijn producten te verkopen. Je mag dat ook vastleggen met hem, en hem er aan houden.

- Wat OOK mag is afspreken dat de fabrikant aan jou producten tegen korting op lijstprijs levert, en tegen de volle lijstprijs aan elk ander. Sympathiek? Nee. Mag het? Ja.

- Wat NIET mag is actief proberen om verkoop in NL van goederen van het door jou gedeponeerde merk te voorkomen, (als iemand bijvoorbeeld via Duitsland importeert of tweedehands spullen online verkoopt). Mocht de fabrikant zijn producten wel aan een ander verkopen tegen jullie afspraken in, dan kun je hoogstens contractbreuk aanvechten bij de fabrikant zelf, (als je exclusiviteit geregeld had wereldwijd..), maar je mag op geen enkele wijze de andere verkopende partijen in NL (zelfs maar proberen) aan te pakken. (Vergelijk dat met een persoon aanvallen waar je boos op bent, en vervolgens het recht van zelfverdediging van toepassing proberen te verklaren. Dat werkt niet...).

- Wat WEL mag is dat merkrecht in Nederland deponeren en ik zou niet zien waarom dat te kwader trouw wordt behandeld. Immers, je hebt toestemming van de fabrikant in Duitsland om dat te doen, (en anders zou ik die regelen, zelfs een email is genoeg om daar later geen conflict over te krijgen met eventuele opvolgers/kopers van het merk).

- Wat WEL mag is dat merkrecht vervolgens aanwenden om je domein naam te beschermen. Dus als iemand zo'n naam registreert kun je dat aanvechten. Waarom? Omdat die zich probeert voor te doen als het bedrijf achter jouw merknaam. Dat is iets totaal anders dan het verkopen van een ander merk. vergelijk het hiermee: Je mag NIET www.nike.nl vastleggen en daarop Nike schoenen verkopen. Dan doe je je voor als Nike, en maak je inbreuk op hun merkrecht. Je mag WEL www.ikverkoopgoedeschoenen.nl vastleggen en daarop Nike schoenen verkopen die je niet (of wel) bij Nike hebt ingekocht, waarbij je het woord Nike ook actief op de website gebruikt om je schoenen te omschrijven. Dat is feitelijke informatie, het zijn immers Nike schoenen...

 

Ik hoop dat het helpt.

 

Groeten,

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik begrijp de negatieve reacties niet. >;( Het is goed dat iemand zich informeert over wat wel en niet mag. Bovendien denk ik dat er sprake is van enige miscommunicatie.

 

Beesje,

Lees dit maar eens. Daar zie je dat er veel meer mag dan wordt gesuggereerd.

http://www.nmanet.nl/Images/LEESWIJZER%20RICHTSNOEREN%20SAMENWERKING%20ONDERNEMINGEN_tcm16-112699.pdf

 

Als je goederen levert en de gemeenschappelijke (!) omzet niet groter is dan Euro 4.540.000, dan mag je gewoon afspraken maken met de Duitse leverancier, dan is het kartelverbod in geheel niet van toepassing. Laat ik hier verder van uit gaan in mijn antwoord. Mocht die omzet hoger liggen dan gelden een hoop extra beperkingen!!

 

- Wat WEL mag is een overeenkomst sluiten met de Duitse fabrikant die je het alleen recht in Nederland geeft op zijn producten. Daarmee wordt effectief de weg afgesneden voor anderen om spullen in Duitsland te kopen van de fabrikant. Daar is niks illegaals aan. De fabrikant besluit dit vrijwillig, en is NIET verplicht aan iedereen zijn producten te verkopen. Je mag dat ook vastleggen met hem, en hem er aan houden.

- Wat OOK mag is afspreken dat de fabrikant aan jou producten tegen korting op lijstprijs levert, en tegen de volle lijstprijs aan elk ander. Sympathiek? Nee. Mag het? Ja.

- Wat NIET mag is actief proberen om verkoop in NL van goederen van het door jou gedeponeerde merk te voorkomen, (als iemand bijvoorbeeld via Duitsland importeert of tweedehands spullen online verkoopt). Mocht de fabrikant zijn producten wel aan een ander verkopen tegen jullie afspraken in, dan kun je hoogstens contractbreuk aanvechten bij de fabrikant zelf, (als je exclusiviteit geregeld had wereldwijd..), maar je mag op geen enkele wijze de andere verkopende partijen in NL (zelfs maar proberen) aan te pakken. (Vergelijk dat met een persoon aanvallen waar je boos op bent, en vervolgens het recht van zelfverdediging van toepassing proberen te verklaren. Dat werkt niet...).

- Wat WEL mag is dat merkrecht in Nederland deponeren en ik zou niet zien waarom dat te kwader trouw wordt behandeld. Immers, je hebt toestemming van de fabrikant in Duitsland om dat te doen, (en anders zou ik die regelen, zelfs een email is genoeg om daar later geen conflict over te krijgen met eventuele opvolgers/kopers van het merk).

- Wat WEL mag is dat merkrecht vervolgens aanwenden om je domein naam te beschermen. Dus als iemand zo'n naam registreert kun je dat aanvechten. Waarom? Omdat die zich probeert voor te doen als het bedrijf achter jouw merknaam. Dat is iets totaal anders dan het verkopen van een ander merk. vergelijk het hiermee: Je mag NIET www.nike.nl vastleggen en daarop Nike schoenen verkopen. Dan doe je je voor als Nike, en maak je inbreuk op hun merkrecht. Je mag WEL www.ikverkoopgoedeschoenen.nl vastleggen en daarop Nike schoenen verkopen die je niet (of wel) bij Nike hebt ingekocht, waarbij je het woord Nike ook actief op de website gebruikt om je schoenen te omschrijven. Dat is feitelijke informatie, het zijn immers Nike schoenen...

 

Ik hoop dat het helpt.

 

Groeten,

Jan

 

 

Beste Jan,

 

Bedankt voor alle nuttige input, heel erg verhelderend en net wat ik zocht! :)

 

Met de "gemeenschappelijke omzet" bedoel je mijn omzet, en de omzet van de leverancier tezamen? Ik ben in de war "gemeenschappelijk"= "samen" of "binnen de EU"?

 

Beesje

Link naar reactie
  • 0

 

Ja dat begrijp ik nu. Maar het merk in de Benelux geregistreerd hebbende kan ik bijvoorbeeld wel het .nl domeinnaam me toe-eigenen (al geregistreerd) om zo de producten zo efficient mogelijk (online) te verkopen en promotie voor de lijn te doen. Ik wil namelijk geen moeite doen om een productenlijn te introduceren en te promoten, waarna andere webshops het oppikken en ze er zelf geen promotie voor hebben gedaan. Dat is zo'n beetje mijn invalshoek.

 

Daar was ik negatief om.

 

Het leest alsof je een domeinnaam wilt wegnemen van een registrant die geen merkdepot heeft. (reverse hijacking :) )

 

Zo niet, succes

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat de discussie nu mooi uitgebalanceerd is. Alles hangt inderdaad af van de afspraken die gemaakt kunnen worden met de Duitse merkhouder maar zeker ook van de status en activiteiten door derden met het betreffende merk in het nu en het verleden.

 

Het dus nog maar de vraag of je, zelfs als je de merknaam met toestemming deponeert, de domeinen op kan eisen. Als de houder een legitiem belang heeft, bijvoorbeeld omdat hij de producten via de Duitse tussenhandel betrekt en het merk derhalve al enige tijd verkoopt in Nederland, zie ik niet in hoe je de domeinnamen in handen kan krijgen en ook niet hoe je kan optreden tegen de verkoop. Heb zo geen jurisprudentie paraat maar die is waarschijnlijk niet moeilijk te vinden.

 

Het lijkt me ook niet in het belang van de Duitse leverancier dat er hier een monopolie komt als er ook een mogelijkheid is voor een bredere distributie en meer omzet. Ik zou als leverancier zelf een merkdepot aanvragen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Topicstarter noemt nergens dat hij eea samen met de merkhouder wil opzetten. Het merk is in de Benelux geregistreerd om verkoop door anderen te belemmeren; overleg met de Duitse merkhouder wordt niet genoemd en van een exclusieve distributie is ook geen sprake. Topicstarter praat over een domeinnaam 'toeeigenen' terwijl het gewoon registreren betreft. Nogal wiedes dat je verwarring krijgt.

 

Topicstarter suggereert zelfs om eigen producten onder het merk van de Duitse leverancier te gaan verkopen in de Benelux, omdat hij hier inmiddels merkhouder is. Klinkt helemaal niet als iemand die met zijn leverancier een duurzame positie in de markt wil opzetten. Meer als iemand die zoveel mogelijk wil toeeigenen.

 

Het is overigens wel een interessant thema. Ik zou ook wel eens willen weten wat een Duitse merkhouder kan doen tegen een Nederlandse wederverkoper die het merk hier registreert om vervolgens andere of zelfs vergelijkbare producten onder dat merk op de markt te brengen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wanneer is het Duitse merk geregistreerd? En worden de producten misschien al niet in Nederland verkocht? Waarom zou de fabrikant aan jou willen leveren? Kun je dit product in een Duitse verpakking in Nederland uberhaupt afzetten? Dit zijn allemaal (onbeantwoorde) vragen die bij het lezen van dit topic in me opkomen.

 

Je bent bij merkregistratie bekend met het bestaan van een Duitse merkeigenaar. Die producten kun je op deze manier denk ik niet weren van de Nederlandse markt. Ik zou zelfs voorzichtig zijn met gevolgen die dit kan hebben voor investeringen. Klinkt voor mij als een verkeerde aanpak als je dit product zou willen gaan verkopen; met open kaart spelen bereik je meestal meer. Je bent toch als professional actief in deze branche? Kies dan voor het leggen van contact op zakelijke gronden voor verkenning van wederzijdse belangen.

 

Hoe zit het met de .nl-domeinnamen van het merk en/of fabrikant? Als je die zou kunnen gebruiken, geeft dat allicht de gewenste voorsprong op eventuele concurrenten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wanneer is het Duitse merk geregistreerd? En worden de producten misschien al niet in Nederland verkocht? Waarom zou de fabrikant aan jou willen leveren? Kun je dit product in een Duitse verpakking in Nederland uberhaupt afzetten? Dit zijn allemaal (onbeantwoorde) vragen die bij het lezen van dit topic in me opkomen.

 

Je bent bij merkregistratie bekend met het bestaan van een Duitse merkeigenaar. Die producten kun je op deze manier denk ik niet weren van de Nederlandse markt. Ik zou zelfs voorzichtig zijn met gevolgen die dit kan hebben voor investeringen. Klinkt voor mij als een verkeerde aanpak als je dit product zou willen gaan verkopen; met open kaart spelen bereik je meestal meer. Je bent toch als professional actief in deze branche? Kies dan voor het leggen van contact op zakelijke gronden voor verkenning van wederzijdse belangen.

 

Hoe zit het met de .nl-domeinnamen van het merk en/of fabrikant? Als je die zou kunnen gebruiken, geeft dat allicht de gewenste voorsprong op eventuele concurrenten.

 

Groet,

 

Highio

 

Het Duitse merknaam is in 2008 geregistreerd. Het .nl domein heb ik inmiddels zelf al geregistreerd, dus daar had ik zelf ook aan gedacht.

 

De producten worden al wel een beetje in NL verkocht, maar ik heb vandaag met de Duitse eigenaar gesproken, en hij vroeg op eigen initiatief of ik ditributeur voor NL wil worden, zodat alle NL orders via mij gaan (minder hoofdpijn voor hem denk ik), en aangezien ik de taal beter ken ik meer detaillisten (online en offline) kan "werven". Dus daar ben ik al heel blij mee. Zelf ga ik de producten ook verkopen in mijn eigen webshop en maak ook een speciale website en webshop om alleen zijn soort producten te verkopen.

 

Ik heb nooit gedistribueerd, maar hou wel van een stevige uitdaging. Waar ik dan nu mee zit is het distributiecontract dat ik ga laten opstellen, wat daar allemaal in moet enz. Zodat ik al ongeveer weet wat ik wil wanneer ik met een jurist hierover ga spreken (minder uurtje factuurtjes).

 

En jah.. .ik denk zodra het merk definitief is geregistreerd ga ik het hem wel vertellen, maar meer in de trant van; beter dat ik het heb geregistreerd, iemand die jouw bedrijf wilt helpt, dan iemand anders.

 

beesje

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt allemaal een stuk beter, probeer huidige en toekomstige belangen inderdaad te beschermen. De titel van dit topic en het openingsbericht zijn in dit licht ongelukkig gekozen.

 

In de meeste markten heb je detaillisten en andere webshophouders maar al te zeer nodig, dus die moet je niet helemaal uit willen knijpen of strikt willen binden. Bied je aantrekkelijke marges? Mogen zij ook online adverteren in de toekomst? Hoe los je dit conflict met het bestaande assortiment of eigen merk op? Deels met een nieuwe webshop, maar hoe als de producten naast elkaar aangeboden worden?

 

En jah.. .ik denk zodra het merk definitief is geregistreerd ga ik het hem wel vertellen, maar meer in de trant van; beter dat ik het heb geregistreerd, iemand die jouw bedrijf wilt helpt, dan iemand anders.

 

Dan kun je hooguit een negatieve reactie verwachten als hij de data door zou spitten. Ik heb geen idee hoe Duitse ondernemers hier tegenaan kijken. Waarom doe je ook niet de Nederlandstalige distributie voor België? Ik ben benieuwd of we de te ontwikkelen webshop hier eens te zien krijgen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt allemaal een stuk beter, probeer huidige en toekomstige belangen inderdaad te beschermen. De titel van dit topic en het openingsbericht zijn in dit licht ongelukkig gekozen.

 

In de meeste markten heb je detaillisten en andere webshophouders maar al te zeer nodig, dus die moet je niet helemaal uit willen knijpen of strikt willen binden. Bied je aantrekkelijke marges? Mogen zij ook online adverteren in de toekomst? Hoe los je dit conflict met het bestaande assortiment of eigen merk op? Deels met een nieuwe webshop, maar hoe als de producten naast elkaar aangeboden worden?

 

En jah.. .ik denk zodra het merk definitief is geregistreerd ga ik het hem wel vertellen, maar meer in de trant van; beter dat ik het heb geregistreerd, iemand die jouw bedrijf wilt helpt, dan iemand anders.

 

Dan kun je hooguit een negatieve reactie verwachten als hij de data door zou spitten. Ik heb geen idee hoe Duitse ondernemers hier tegenaan kijken. Waarom doe je ook niet de Nederlandstalige distributie voor België? Ik ben benieuwd of we de te ontwikkelen webshop hier eens te zien krijgen.

 

Groet,

 

Highio

 

Bedankt voor je reactie.

 

Ja ik ben ook van plan de Benelux voor m'n rekening te nemen, eerst focussen op NL en dan BE.

 

Zijn assortiment sluit heel goed aan bij mijn huidige producten, dus die gaan er gewoon naast. De reden dat ik daarvoor heb gekozen i.p.v. mijn eigen merk is omdat ik erachter ben gekomen dat de kwaliteit die ik zelf kan leveren van dat soort producten bij lange na niet kan tippen aan zijn kwaliteit. Het is dan ook het eerste merk, naast de mijne, waar ik echt enthousiast over ben :) . Dat gaat allemaal nogal wat werk worden, maar ik heb er wel zin in :)

 

En kijk, dat van de merkregistratie, ik ga het hem zelf vertellen, maar hij realiseert zich ook dat hij niet overal kan zijn. In Duitsland vliegt hij door z'n vooraad heen en dat geeft hem motivatie om over de grenzen te kijken. Maar dat is zo makkelijk nog niet gebleken... Het is inderdaad een gok die ik heb genomen met de merkregistratie (rechten inmiddels betaald), want ja straks gaat hij over de rooie, maar in princiepe zou ik het alsnog aan hem over kunnen dragen, mocht ik dat willen. Soms moet je gewoon een gok wagen... en het zal niet de eerste keer zijn dat ik dat doe ;D

 

Ik kan me ook voorstellen dat je de website zou willen zien, maarja.. dit lijkt me niet echt goede reclame voor m'n bedrijf en Google is genadeloos ;D

 

beesje

Link naar reactie
  • 0

 

Kies eens voor een positieve insteek, niet zo'n defensieve. Je hebt een goed product gevonden, een leverancier die wil samenwerken, een markt met ontwikkelingspotentieel: allemaal goed nieuws.

 

Je bereidt nu een lancering in Nederland voor en daarbij past een lokale merkregistratie. Zie dat als een investering in de versterking van jullie samenwerking. Niet iets 'te kwader trouw' want als distributor moet jij je merk verdedigen tegen namakers. Streef naar een contractuele exclusieve distributie en maak afspraken over verkoop aan resellers die in de Benelux actief zijn. Je kan het nooit helemaal dichttimmeren en uiteraard moet je je eigen belang niet vergeten, maar die andere resellers zijn jouw potentiële afnamers en die leverancier is je toekomstige inkomstenbron. Dus handel niet vanuit argwaan maar vanuit kracht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.