• 0

Activering kosten bij vergoeding verzekering

Tijdens een brand zijn een aantal machines verloren gegaan. Ik was goed verzekerd, dus heb met het verzekeringsgeld de machines kunnen oplappen en ze zijn nu weer als nieuw. In de boekhouding waren ze al afgeschreven. Normaal gesproken zou je denken dat je nu weer die kosten kan activeren en kan afschrijven, maar ik heb de kosten natuurlijk vergoed gekregen van de verzekering. Kan ik alsnog de kosten activeren en de vergoeding van de verzekering als bate opnemen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij activering van deze kosten creëer je een winst en moet je winstbelasting afdragen.

Of werk je, een deel, van een verlies weg ?

 

Ik kan mij niet voorstellen dat de belastingdienst er enig probleem mee heeft indien de kosten geactiveerd worden.

Link naar reactie
  • 0

Alleen moet je niet de verzekeringsvergoeding activeren, over 3 jaar snap je niet meer waarom je dat gedaan hebt (hoewel en brand je meestal wel bijblijft) maar het roept vraag tekens op als anderen naar je boeken kijkt . Boekhoudkundig boek je het verzekeringsgeld gewoon weg tegen de kosten/ facturen van de machineonderdelen e.d. via de rekening onderhoudskosten of iets degelijks. Daarna maak je een herwaarderingsboeking per machine , dit kan op basis van een eigen schatting maar ook op basis van een taxatie, uiteraard is een taxatie beter omdat het onafhankelijk de waarde van een machine vaststelt.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.