• 0

Zelfstandig na je studie: is dat wel slim?

 

Regelmatig kom ik bedrijven tegen die door enthousiaste studenten begonnen zijn. Is dat nou wel de slimste route? Is het niet veel beter om eerst een paar jaar te werken bij een bedrijf of bureau dat reeds actief is in de sector waar je wil starten? Zo doe je immers (op andermans kosten) ervaring op met de werkwijze in die sector, leg je nuttige contacten en leer je je concurrentie van binnenuit kennen.

 

Dit is een voorzet voor discussie. ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ben ik toch niet helemaal met je eens TwaLevel. Iemand die als pannenkoekbakker begint leert hele andere zaken als iemand die bepaalde kunstjes af kan kijken (en de rest zal langs hem heen gaan).

 

De eerste zal na 20 jaar een doorgewinterde ondernemer zijn en de andere een goede kok. De beperking is voor de tweede, want die zal nooit in die twintig jaar de ondernemerservaring meekrijgen. De andere, die direct een pannenkoekrestaurant begint, kan echter wel kooktechnisch gezien bijleren en uitbreiden en zo zijn tent uitbreiden tot een culinair hoogstandje.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Jonnie de Boer van De Librije in Zwolle (derde Michelin-ster dit jaar) is heus een ondernemer hoor. Hoewel je bij dat soort restaurants nooit weet wie daar geld in heeft gestoken en hoe de zeggenschap is geregeld. En of Pascal Jalhaij aandelen heeft in restaurant Vermeer (dat was de kok die ik bedoelde) weet ik niet, maar je bereikt zo'n niveau volgens mij niet als je achterin de keuken 'kunstjes afkijkt'.

 

Enfin, het ging mij niet om het verschil tussen de zelfstandige pannekoeken-ondernemer en de michelin-sterkok in dienstverband, maar om iemand die ambitie heeft (een heel goed restaurant runnen) en daarvoor dus begint met kunstjes af te kijken bij anderen. Ligt je ambitie echter op het niveau van de koekebakker, tja dan hoef je natuurlijk niet zoveel te leren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Link naar reactie
  • 0

 

Regelmatig kom ik bedrijven tegen die door enthousiaste studenten begonnen zijn. Is dat nou wel de slimste route? Is het niet veel beter om eerst een paar jaar te werken bij een bedrijf of bureau dat reeds actief is in de sector waar je wil starten? Zo doe je immers (op andermans kosten) ervaring op met de werkwijze in die sector, leg je nuttige contacten en leer je je concurrentie van binnenuit kennen.

 

Dit is een voorzet voor discussie. ;D

 

Niet slim wel goed ;D

 

Ik heb het zelf ook gedaan, je krijgt een leuk opdrachtje na je studie en hop je bent zo een aantal jaar verder. Vakinhoudelijk ontwikkel je je prima als je in staat bent jezelf te managen maar van een ondernemer word veel meer gevraagd dan alleen vakinhoudelijke skills en dat vergt veel van je en leer je nooit tijdens je studie; jezelf verkopen, IT deskundige, administratie, plannen,etc.. Met name dat laatste stuk viel mij zwaar, ik was voor mezelf begonnen om vakinhoudelijke redenen en niet alles eromheen en heb toen gekozen voor een cariere in het bedrijfsleven. In een berdijf zie je opeens hoeveel je geleerd heb als zelfstandige, alleen al het stukje zelfmanagement is enorm waardevol. Het bloed kruipt want helemaal happy word je nooit meer in een bedrijf als je de zelfstandigheid hebt geproefd. Wel leer je in een berdrijf ook weer enorm veel en heb ik nu echt iets en ben ik nu veel meer klaar voor zelfstandig ondernemen. Maar de sprong uit een soort schijnzekerheid van een vast dienstverband valt niet mee, je hebt inmiddels flink wat opgebouwd en een gezin dus de naiviteit van de afstudeerder gewoon te beginnen vanaf je zolderkamer maakt het wel een stuk makkelijker dus vandaar de stelling; "niet slim wel goed" want ik kom teveel mensen tegen die wel willen en het niet doen. Afstudeerders die starten moeten wel een lange adem hebben.

 

Hier "my 5 cts. worth" ervaring.

 

Groet, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik denk dat het vooral branche afhankelijk is of het slim is of niet, vooral bij bestaande producten en diensten is het moeilijk om er tussen te komen. Als je al in de branche zit kun je langzaamaan zelfstandig worden.

 

Het grootste nadeel voor een starter is denk ik dat je echt op jezelf staat, je moet alles zelf ontdekken. Als je eenmaal in de branche zit hoef je alleen de zelfstandigheid nog te ontdekken. Vaak als je ergens werkt en je start iets voor jezelf, dan borduur je verder op een bestaand concept of een spin off. Als je als afgestudeerde iets begint is het vaak een nieuw concept, in ieder geval voor jezelf.

 

Dus meteen starten zal vaak een stuk moeilijker zijn omdat je zoveel te ontdekken hebt en je vaak alles zelf moet doen. Ik denk dat je vooral het onderscheid moet leggen of je voor jezelf iets compleet nieuws gaat doen, of borduur je verder op het oude.

 

Overigens ben ik het niet eens dat afgestudeerden geen ervaring hebben, ik heb tijdens mijn studie 1 jaar stage gelopen en 1 jaar afgestudeerd (dat was het reguliere traject) Bovendien heb ik altijd baantjes erop na gehouden en waren er veel externe projecten op school. Ik heb echt heel veel geleerd van die baantjes en stages. Bovendien zie je in 4 jaar tijd ontzettend veel verschillende bedrijven van binnen, zo ontstaat er mooi referentie materiaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds maandag 3 mei ook officieel voor mezelf begonnen!! :D

En voor de verandering ben ik geen host, disign of webbureau gestart maar een Technisch bedrijf wat in staat is om problemen voor klanten uit te denken. Ik zit nog op school en als het goed is moet ik 1 september beginnen met afstuderen.

 

Zoals al eerder gezegd wordt vond ook ik de overweging om voor mezelf te gaan tamelijk eenvoudig. geen last heb van hypotheekkosten, kinderen, vrouw huishouden etc. Ik ben 24 jaar en mocht ik (we..2 mans VOF) op mn bek gaan...nou ja..dan maar weer opnieuw naar de KVk met een ander idee.. ;)

 

het feit dat ook ik ervaring mis maak ik me geen zorgen om. Momenteel willen we ons gaan profileren als advies en constructie bedrijf maar als ons eigen product is uitontwikkeld willen we ons meer richten op een bepaalde doelgroep.

 

De reden dat we juist nu zijn begonnen is omdat we wat Insite information hadden van een bedrijf dat opzoek was naar een goedkopere producent van een aantal machine onderdelen. Ik heb alles doorgerekend en m.b.v een goede vriend van me waar ik voor dit keer zo goed als gratis gebruik mag maken van zijn werkplaats en ook nog eens zijn materiaalkorting van de MCB aan mij doorrekent.

Even geinformeerd naar de laagste prijs van de 3 aangevraagde offertes.. :P... 2000 eronder..en Bam! De eerste 2e hands CNC bank is al uitgezocht.. :D

Misschien niet helemaal netjes :-[ maar wel verdomde handig! 8)

 

Alleen dat boekhouden he... :'(

 

 

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

ai ai ai...idd Welleke!! ;)

Bedankt voor deze korte, doch scherpe, correctie!

 

Maar goed, om nog even terug te komen over ondernemerschap en school.... Mijn leraren blijven erg sceptisch over het hele gebeuren. Zou je dat nou wel doen.. en blabla... hou je rekening met het fiet dat deze rechtsvorm invloed kan hebben op je prive....blabla.

 

Nee, echt motiverend vanuit school zullen ze niet zo snel worden.. tenminste, de leraren die ik heb gesproken! Probeer het ook te combineren met mn afstuderen maar dat balletje gooi ik binnekort nog wel een keer op, op de onderwijsinstelling!

 

 

 

ice

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zelf na mijn studie direct mijn onderneming begonnen. Dat ging zeker niet van een leien dakje, en zelfs nog een bijbaantje moeten zoeken in de afwas... echt verschrikkelijk dat afwassen. Langzaam maar zeker ging het stukje bij beetje vooruit en het was een periode van constant op je bek gaan en weer opstaan, en overal bovenop zitten. Nu (3 jaar verder) is het een stabiele constructie geworden en genereerd het gewoon geld! dat is dus in een keer een fantastisch en haast onwerkelijk gevoel...

 

Ik denk dat dat een heel belangrijke ontwikkeling is voor een ondernemer want het maakt je scherp en blijft alert, en is zinvol om mee te maken als je net uit je studie komt...

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen is een passie, dat zit je in het bloed en/of je voelt je er tot aan getrokken. Waarvandaan je ook start, met volle moed en met 200% er tegenaan je zult komen waar je wilt zijn. Bovendien is de weg er naartoe misschien nog wel belangrijker je leert geniet gaat keihard op je bek maakt niet uit. Ik denk dat dit voor iedereen gelijk is en of het verstandig is voor na tijdens je studie is voor iedereen verschillend. Voor mij is het in ieder geval ideaal maar ik kan mij voorstellen dat het in sommige vakgebieden belangrijk is om enige ervaring opgedaan te hebben. Ik las trouwens ook ergens dat door te werken men een netwerk op bouwt, ik denk dat dit niet alleen afhankelijk is van het werk maar meer van de sociale gesteldheid.

Tot slot ben ik van mening dat het starten tijden of direct na een studie prettiger is in verband met de financiële verplichtingen die dan lager zijn en studentondernemers worden vaak ook gesubsidieerd om het ondernemerschap te stimuleren.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Starten kan altijd en elke situatie heeft zijn voor en nadelen.

 

Volgens mij is vlak na of tijdens je studie een onderneming te starten de beste tijd. vanwege de weinige verplichtingen die je ernaast heb. geen kinderen die je moet onderhouden of veel te hoge hypotheek waarvoor altijd een vast salaris gewenst is.

 

Rond je studie is je tijd dat je risico kan nemen zonder al te grote gevolgen. je kan altijd nog voor een baas werken.

 

GOGOGO

 

 

Ik zelf ben samen met 2 andere studenten een bedrijf begonnen wat in het begin niet van de grond kwam. dit was tijdens mijn studie. na een jaar hadden we dan toch eindelijk onnze investeringen terug en nu op het punt om alles te verkopen, waarmee we niet veel hebben verdiend maar een ervaring voor ons leven rijker zijn.

 

bedrijf verkoopt afvalverwerkings ondersteunende producten.

 

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat dit per zaak verschilt.

 

als jij bijv veel kennissen heb in een bepaalde wereld, bijv de amsterdamse uitgaanswereld. veel kroegbazen kent enzo. je weet wat ze missen, nl. een goeie website ter promotie (weetikveel ik zegmaarwat) dan zou je dat denk ik 't best zo snel mogeiljk kunnen doen voordat iemand je voor is.

 

dit is maar een lukraak vb. maar denk wel enigzins met de praktijk vergelijkbaar. hangt natuurlijk ook vanaf of je lekker kosteloos je website in elkaar flanst (althans alleen je eigen-op-dat-moment vrije tijd) heb je amper kosten..heb je heel veel kosten dan ligt de drempel hoger waardoor je uiteraard meer te weten wilt komen om zo evt fouten te overzien.

Link naar reactie
  • 0

De één kan het wel , de ander kan het niet. Je moet het in je hebben, en de branche moet er geschikt voor zijn. Kortom: ik denk dat je wel een heel goed product/dienst moet hebben met een hele goede strategie, hulp van buitenstaanden en een goed karakter om succesvol te zijn als je zelfstandig wilt gaan na je studie. Het zal voor 90% van de mensen niet goed uitpakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.