• 0

Kosten duitse BTW bij geen geldige intracommunautaire factuur in boekhouding.

Beste HLers,

 

Ik lees al een aardig tijdje mee op dit forum waarbij ik al veel van jullie geleerd heb, waarvoor natuurlijk dank.

 

Maar nu zit ik met onderstaande vraag, vandaar mijn eerste post op dit forum.

 

Sinds november ben ik begonnen als part time ondernemer met het opzetten van een eigen webshop.

 

Voordat ik me had ingeschreven bij de KvK had ik particulier al een hostingpakket bij Strato voor allerlei hobby/werkgerelateerde internetactiviteiten, hier kreeg ik dus maandelijks een factuur met daarop 19% BTW geheven en hier verder nooit echt aandacht aan geschonken.

 

Dit hosting pakket gebruik ik inmiddels voor mijn webshop en de kosten worden sindskort ook van mijn zakelijke rekening afgeschreven.

 

Nu kreeg ik gisteren een nieuwe factuur en zag dat Strato een Duits BTW nummer gebruikt en ik deze BTW dus niet in Nederland kan aftrekken. Ik heb daarover gisteren contact gehad met Strato en mijn BTW nummer doorgegeven zodat ik in het vervolg facturen met 0% BTW ontvang (intracommunautair) Dat is dus opgelost.

 

Omdat ik de voorgaande facturen geboekt had als kosten die voor 19% aftrekbaar waren moet ik dit nog even herstellen in mijn administratie (heb gelukkig nog geen BTW aangifte gedaan). In mijn boekhoud programma kan ik dit boeken als kosten met 0% BTW of met geen BTW, waarbij in beide gevallen geen BTW wordt berekend maar de 0% wel wordt meegenomen in de BTW aangifte.

 

Moet ik deze oude facturen nu boeken als kosten zonder BTW of 0% BTW of nog weer anders?

 

Mag ik het volledige bedrag als kosten boeken of alleen het bedrag exclusief de Duitse BTW aangezien je deze inprincipe terug zou kunnen vorderen?

 

Het gaat me niet om de Duitse BTW teruggave, want het gaat om een paar euro en als ik de site van de belastingdienst moet geloven heeft dat ook geen zin onder de 500 euro, maar ik wil dit gewoon correct in mijn boekhouding doorvoeren.

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Leon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je geen BTW terug kan vragen (bijvoorbeeld omdat het zoals hier buitenlandse BTW betreft) neem je normaal gesproken de kosten mee in het resultaat inclusief BTW (en niet exclusief, zoals wanneer je wel de BTW terug kan vragen).

 

Als je dus bijvoorbeeld “Papier” apart zou registreren en je koopt papier voor 100,- euro in België (inclusief Belgische BTW), dan boek je deze 100,- in het resultaat onder jouw noemer “Papier”.

Mocht je hetzelfde papier in NL kopen (en dus 15,97 BTW terug kunnen vragen), dan zou 84,03 naar de kosten van “Papier” gaan in dit voorbeeld.

 

Link naar reactie
  • 0

Met zowel 2thepoint als Peter_cvinfo eens..

 

Je kan ervoor kiezen het totale bedrag te boeken op 1 kostenpost, of te splitsen in bijv 100euro ict-kosten, 19 euro overige kosten, zoals 2thepoint al zei. Is jouw persoonlijk keuze.

 

Kies in ieder geval als btw tarief 0% in je boekhoud programma, anders berekent je programma automatisch NL btw hierover voor je btw aangifte.

 

Succes! Groet,

 

AgendaVoorOndernemers

 

 

Alle evenementen voor ondernemers online: http://www.agendavoorondernemers.nl

Seminars, beurzen, congressen, workshops over onderwerpen die jou als ondernemer aanspreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.