• 0

problemen met v.o.f.

 

Heb n probleem: ik en zakelijke partner (samen in vof) hebben aan een partij opdrachtgegeven om diensten voor ons te leveren. De helft van de faktuur is betaald, maar de diensten zijn gedeeltelijk niet gedaan, en gedeeltelijk niet goed. Mijn vof-partner heeft mij ervan overtuigd dat de enige weg is om een rechtzaak tegen deze partij te beginnen. Ik heb daar nooit een goed gevoel overgehad en weet nu dat deze partner emotionele chantage heeft gepleegd tegen mij (ja,ja..hoe stom kun je zijn).

 

Inmiddels lopen de kosten op, en ik denk niet dat zij (wij dus) gaan winnen. Het is een vete geworden tussen haar (vof-partner) en opdrachtgever. Ik word hierdoor meegetrokken. Dit valt mij financieel en emotioneel heel zwaar. Daarom heb ik aangegeven dat ik hier tussen uit wil. Ik betaal mijn deel wel aan de opdrachtgever, en zij kan haar deel blijven aanvechten. Hier gaat zij niet mee accoord. Omdat de kans bestaat dat de opdrachtgever hierna het gehele bedrag op haar gaat verhalen. (dit heeft onze advocaat bevestigd).

 

Hoe kom ik hier uit? Kan ik er voor zorgen dat de opdrachtgever kan garanderen dat zij de helft op haar verhaald en dat zij mij (na betaling of schikking) met rust laten? Of kan ik ze vragen om een creditfaktuur te sturen naar de vof, en de helften apart te faktureren? Ik weet vrijwel zeker dat de opdrachtgever wel met MIJ wil praten. Durf nu geen contact met deze op te nemen om er voor te zorgen dat ik niet verder in de problemen kom. Je weet het natuurlijk nooit echt zeker.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Annie,

 

Als je een v.o.f. aangaat met iemand, zit je min of meer in hetzelfde schuitje. Beide firmanten zijn immers hoofdelijk aansprakelijk. M.i. heeft het weinig zin om tot een akkoord met een crediteur te komen, als de andere firmant niet meewerkt. Als jij de helft van de facuur betaald en je zakelijke partner weigert haar deel te betalen, kun jij daarvoor alsnog aansprakelijk gesteld worden door de opdrachtnemer. Het is dus beter dat je tot een akkoord met je zakelijke partner komt en dan met een gezamenlijk voorstel naar de opdrachtnemer gaat.

 

Uit jouw berichtje begrijp ik dat de verhoudingen met je zakelijke partner inmiddels behoorlijk zijn verstoord. Dit kan er toe leiden dat de v.o.f. ontbonden wordt. Wil je dat wel? En wat dat zijn dan de eventuele financiële consequenties? Dit moet je zeker meenemen in je afweging.

 

Als je er niet samen uitkomt, kun je wellicht een mediator inschakelen. Het inschakelen van een mediator bij onderling conflicten wordt tegenwoordig in veel v.o.f.-contracten opgenomen

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon

 

Bedankt voor je reactie. Ik wil idd zsm de vof stopzetten. Hier zitten niet veel consequenties aan vast. De vof is pas een klein jaartje geleden opgezet. Met een business concept. Dit concept is mislukt, mede door de genoemde problemen. Er zijn minimale inkomsten, en enige kosten zijn op dit moment de advocaatkosten en de vordering van de opdrachtgever. (buiten de vaste kosten zoals hosting e.d.) Er is geen bedrijfspand. Wij hebben allebei hiernaast een eigen bedrijf, en mijn Partner heeft een winkel. Als de opdrachtgever beslag zou willen leggen, zullen ze dit waarschijnlijk op de winkel doen.

 

Dus als ik het goed begrijp moet ik toe kijken tot dat mijn partner is uitgeprocedeerd, en mijn portemonee leeg is? Mijn enige hoop is dat zij toestemt als ik kan aantonen dat de opdrachtgever alleen "haar" deel op haar gaat vorderen. Dit wil ik dan doen met bij zijn van onze advocaat. En hoop dat de advocaat mij hierin zal steunen. Is er echt geen mogelijkheid?

 

Bedankt voor je reactie.

Groet

Annie

Link naar reactie
  • 0

 

Hoi Annie,

 

Wellicht kun je - per aangetekend schrijven - een brief schrijven naar je zakelijke partner dat je de samenwerking per direct beëindigd. Je moet hierbij wel even het v.o.f.-contract erop na slaan. Misschien is er een opzegtermijn. Op het moment dat je hebt opgezegd, hoef je m.i. niet meer mee te betalen aan verdere procedurekosten.

 

Wel blijft de hoofdelijke aansprakelijkheid voor de vordering van de opdrachtnemer in stand. Zelfs als je zakenpartner toestemt dat jij slechts de helft hoeft te betalen, kan de opdrachtnemer de vordering op jou verhalen, als je zakenpartner in gebreke blijft. De opdrachtnemer heeft immers geen contract afgesloten met jullie persoonlijk, maar met de v.o.f. Laat je goed voorlichten en schakel desnoods een eigen advocaat in, omdat de advocaat van de v.o.f. wellicht partijdig is.

 

Op dit forum heeft Steven K. heel veel kennis van v.o.f.-conflicten. Wellicht kun je een PM-tje naar hem sturen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Heb n probleem: ik en zakelijke partner (samen in vof) hebben aan een partij opdrachtgegeven om diensten voor ons te leveren. De helft van de faktuur is betaald, maar de diensten zijn gedeeltelijk niet gedaan, en gedeeltelijk niet goed. Mijn vof-partner heeft mij ervan overtuigd dat de enige weg is om een rechtzaak tegen deze partij te beginnen. Ik heb daar nooit een goed gevoel overgehad en weet nu dat deze partner emotionele chantage heeft gepleegd tegen mij (ja,ja..hoe stom kun je zijn).

 

Inmiddels lopen de kosten op, en ik denk niet dat zij (wij dus) gaan winnen. Het is een vete geworden tussen haar (vof-partner) en opdrachtgever. Ik word hierdoor meegetrokken. Dit valt mij financieel en emotioneel heel zwaar. Daarom heb ik aangegeven dat ik hier tussen uit wil. Ik betaal mijn deel wel aan de opdrachtgever, en zij kan haar deel blijven aanvechten. Hier gaat zij niet mee accoord. Omdat de kans bestaat dat de opdrachtgever hierna het gehele bedrag op haar gaat verhalen. (dit heeft onze advocaat bevestigd).

Uiteraard kun je met de opdrachtgever een afspraak maken over jouw deel. En als dat deel afgehandeld is, kan het - uiteraard - niet meer op je vennoot worden verhaald.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Oh, ja. En kan de opdrachtgever, mocht mijn vennoot in gebreke blijven, de rest niet meer op mij verhalen?

Alleen als je dat zo met de opdrachtgever hebt afgesproken. Maar dat was toch al het uitgangspunt: een bedrag bieden aan de opdrachtgever, zodat deze in ieder geval bij jou niets meer komt claimen?

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat is het plan. Super, dat zou voor mij een manier zijn om ertussen uit te komen. Heel erg bedankt voor je advies.

gr Annie

Lijkt een goede actie, goed onderbouwd, goed doordacht.

 

Wat je wel per direct hebt is: Een daadwerkelijk conflict met je compagnon. Had je al maar dit gaat het waarschijnlijk nog erger maken.

 

De situatie van de VOF wordt zwakker. Van deze partij waar je een conflict mee hebt krijg jij geen problemen meer omdat jij het opgelost hebt voor jouw deel. Mochten er echter andere vorderingen zijn, mocht je zakenpartner onbeperkt bevoegd zijn en nieuwe overeenkomsten sluiten etc. dan loop je echter wel risico's.

 

Ik zou daarom pleiten voor: Afronding van de VOF en tegelijkertijd de deal maken met die opdrachtgever. Zolang je nog onderdeel bent van de VOF en olie op het vuur gooit van het juridisch conflict en de samenwerking met je compagnon neemt dat mijns inziens grote risico's mee.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. Wederom bedankt. Ik probeer, tot dat ik alles geregeld heb, een zo'n goed mogelijke verhouding te behouden met mijn compagnon. Ga eerst precies uitzoeken wat ik moet doen om de vof te beeindigen, afspraak maken met opdrachtgever en dan...BOOOM!!! zover ik het kan zien en controleren zijn er geen andere overeenkomsten afgesloten. Wel heb ik tegen "onze" advocaat, tijdens een gesprek samen met mijn vennoot, door laten schemeren dat ik er eigenlijk niet zoveel vertrouwen in heb, en dat omdat ik inmiddels in zo'n financiele situatie ben terecht gekomen, niet eens weet of ik hem dan nog wel kan betalen.

 

(toen de advocaat even de kamer verliet, heeft zij me meteen laten weten dat ik "echt geen keuze heb, we zijn er samen aan begonnen, en moeten samen er uit zien te komen" . Ik heb haar gemeld dat ik wel degelijk een keuze heb)

 

Waarop hij dezelfde dag nog zijn faktuur gestuurd heeft met de kosten tot nu toe. Prima, ik weet graag waar ik aan toe ben. Dus dat is aangekomen ;)

En dat ik een conflict krijg met mijn compagnon is inderdaad zeker. Maar tot nu toe heeft zij geen enkele keer begrip voor mijn situatie getoond, dus jammer.

 

Ik ben zo blij dat ik dit forum heb gevonden.

Groet

Annie

Link naar reactie
  • 0

Als het juridisch wordt bel dan een advocaat of jurist zodat je ook de juiste procedure volgt. Bij voorkeur al per direct. Je hoeft dan niet meteen met de jurist in de arm te gaan onderhandelen maar je moet even goed weten waar je staat.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Heb net rechtsbijstand gebeld, rechtsbijstand ik op prive afgesloten, dus dit valt niet binnen de polis. Zakelijk heeft de vof geen rechtsbijstand (ook niet zo slim). Dan maar een gespeciliceerde advocaat opzoeken.

 

En al had je zakelijk een rechtsbijstand, vaak zit er wel een clausule in die je bij oneeningheid met andere firmant uitsluit (zelfde als een rechtsbijstands verzekering prive die niet helpt bij een echtscheiding :) )

Link naar reactie
  • 0

jammer! heb net eerst jurofoon gebeld. Ook die kunnen geen advies geven, hun advies is doorverbinden met een advocaat in mijn regio die hierin gespeciliseerd is. Tegen eenmalig bedrag van 47,50, dan heb ik recht op eerste gesprek gratis.

Heb ik nog niet gedaan.

 

Net de KVK midden nederland gebeld. Hele aardige mevrouw. Haar advies: probeer er samen uit te komen (lukt niet), probeer dan een ingevuld formuliier met haar handtekening te krijgen. Lukt dit niet? Mail haar met daarin omschreven wat je hebt gedaan en dat zij niet bereid is om zich uit te schrijven. En dat je hierbij bevestigd om je jezelf uit te gaan schrijven bij de KvK. Ik mocht dan naar de dame vragen die ik heb gesproken. ZIj schrijft mij dan uit, en zo bestaat de vof ook niet meer. (is een uitzondering bij de KvK). Dus dat probleem zou hiermee opgelost kunnen zijn.

 

Natuurlijk moet er dan nog afgerekend worden met de Belasting, en moet ik me daar ook afmelden.

 

Zie ik iets over het hoofd?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou maar even een goede advocaat bellen. Het intake gesprek is in veel gevallen sowieso gratis. Anders weet de advocaat tenslotte ook niet wat hij/zij moet doen. Er lopen hier een aantal advocaten op HL rond, bel die eens!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.