• 0

Product kopen en deze aanpassen

Hallo,

 

Ik ben van plan een consumentenproduct te kopen, vervolgens de buitenkant van dit product aan te passen en dit product te gaan gebruiken binnen mijn bedrijf. Is dit mogelijk of ben ik dan in strijd met het modelrecht?

 

Mocht dit niet mogelijk zijn, mag ik dan wel een behuizing ontwerpen, de bestaande techniek van het product wat ik koop erin zetten en dit onder mijn naam voor mijn bedrijf gebruiken? Het product wordt in beide gevallen niet verkocht.

 

 

Mvg.

 

Olaf

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien handig om een idee te geven wat je precies wil doen, want ik vraag me nu af of het "Model" van belang is voor de functie. Er is namelijk ook een stuk techniek van toepassing. Dus stel je maakt een ronde iPad op basis van de normale is er niks aan de hand. De techniek heb je gekocht, het model wijkt af.

 

Volgens mij is het risico sowieso vrij klein, je hebt het product immers gekocht en daarmee alvast een gebruiksrecht, daarna maak je enkele aanpassingen voor eigen gebruik, als je model daarmee voldoende afwijkt van het origineel is het zelfs een eigen werk en kun je het zelf vastleggen.

Link naar reactie
  • 0

Beste J.Verhallen, bedankt voor de snelle reactie!

 

Ik zal een voorbeeld geven van wat ik precies wil doen.

 

Stel ik koop een föhn van merk X bij de blokker, ik maak zelf een nieuwe behuizing voor de föhn, stop de techniek uit de föhn (waar patent op zit) in mijn zelfgemaakte behuizing en ga hem gebruiken om in mijn bedrijf een voorwerp te drogen.

 

Het is dus niet zo dat ik iets toevoeg aan het product, zoals een voorzetstuk, maar ik maak echt een aanpassing eraan.

 

En als dit mag, bij wie ligt de verantwoordelijkheid betreft veiligheid (omdat ik hem open heb geschroefd)?

 

Mvg.

Olaf

Link naar reactie
  • 0

Als het om fohns o.i.d. gaat zou ik sowieso ff goed rondkijken.

 

De techniek is al jaren octrooivrij en der zijn al heeeel veel varianten beschikbaar voor heel veel toepassingen.

 

Op die manier hoef je niet direct moeite te steken in het ontwerpen en bouwen van een nieuwe behuizing. En mocht er brand o.i.d. uitbreken dan kunnen ze niet zo 1-2-3 de schuld op jou verhalen.

 

Pas dus erg op met 'risicovolle' producten. Sommige behuizing zit er niet voor niets omheen. (denk afscherming tegen magnetisme, kortsluiting/ brandpreventie en beschermkappen voor bescherming van vingers, ogen e.d.)

 

Als je een specifiek product ingedachten hebt kun je me ook een PM sturen. Dan wil ik wel ff mijn gedachten er op los laten gaan.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties!

 

De föhn was slechts een voorbeeld, op het product waar ik mee bezig ben zitten te veel (geldende) octrooien om deze te omzeilen. Tevens zijn er beperkte variaties van dit product. Helaas kan ik niet vertellen wat het exact is ivm geheimhouding.

 

Er rest mij nog een vraag; is het bedrijf / persoon die als laatste een aanpassing heeft gedaan aan het product aansprakelijk voor eventueel falen? Moge het duidelijk zijn dat ik alleen de behuizing aanpas, niets aan de techniek waarop ook alle octrooien zitten?

 

Dus ik maak, om weer een voorbeeld te geven, een nieuwe behuizing voor een föhn, stop de techniek uit een bestaande föhn erin, en ga deze gebruiken binnen mijn bedrijf op personen. De föhn knalt uit elkaar in een klant zijn gezicht, wie is er nu aansprakelijk? Ik of de maker van de techniek?

 

 

Bvd.

 

Olaf

 

Link naar reactie
  • 0

Dit wordt een juridisch gevecht. De oorspronkelijke maker zal, zeker in eerste instantie, aansprakelijkheid van de hand wijzen omdat er ten eerste met het product is gerommeld en niet gebruikt is voor de beoogde toepassing.

 

Om het maar weer concreet te maken. Stel dat je de föhn gebruikt in een sauna en door oververhitting / rookvorming krijgen raken mensen gewond of erger ben je al snel de pineut. Als je als fietsenmaker een vakkundig een goedgekeurde elektromotor op een fiets monteert en deze motor slaat op hol kan de fietsenmaker de fabrikant aansprakelijk stellen. In de praktijk, er zijn vast mensen die daar meer over kunnen vertellen, worden vaak zoveel mogelijk mensen in de keten aansprakelijk gesteld en zal uiteindelijk de rechter moeten beslissen wie voor welk deel aansprakelijk is.

Link naar reactie
  • 0

Als je aanpassingen maakt aan een bestaand product neem je de risicoaansprakelijkheid voor het volledige product over. Dit is op zich geen probleem als je dan een nieuwe risico analyse ( laat ) maken en er een CEverklaring voor afgeeft. Dit mag jezelf doen. Voor je het op de markt brengt moet aan alle veiligheidseisen zijn voldaan. Ook je eigen bedrijf waar je het in gaat gebruiken is de markt. Als je je aan alle regels houdt is het risico ingeperkt en zul je, indien er onverhoopt wat mis gaat niet het risico door kunnen schuiven naar de oorspronkelijke fabrikant maar op je aansprakelijkeheidsverzekering kunnen afwentelen. Wat je ook zou kunnen overwegen is de oorspronkelijke fabrikant om een verklaring te vragen dat wat jij er aan veranderd door hen wordt geaccordeerd. Dit heb ik meermalen gedaan en meestal willen ze wel meewerken. Het is tenslotte handel als je de technische delen bij hen inkoopt. Succes ermee.

Link naar reactie
  • 0

Stel ik koop een tafel bij de ikea, verander deze qua uiterlijk en zet hem te koop in mijn eigen winkel of webshop?

Ik hoeverre mag dit of wat moet je doen zodat dit wel mag?

 

 

Vaak probeert men aanpassingen d.m.v. een 'doe het zelf kit' aan de man te brengen om aansprakelijkheidsissues e.d. te vermijden en de verantwoordelijkheid bij de koper zelf neer te leggen (tot op zeker hoogte)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.