• 0

onderneming en hbo-deeltijdstudie

Een bij mij inwonende studente volgde tot vorig jaar een hbo opleiding management en paardenhouderij in Deventer. (voltijd). Zij ontving gewoon studiefinanciering en heeft daar de propedeuse afgerond. Voor haar gevoel liep het echter voor geen meter; ging veel te traag en langzaam. Dit jaar is zij daarom dezelfde studie begonnen in Dronten en wel in deeltijd. Gek genoeg gaat dit sneller en bevalt veel beter en de eerste certificaten zijn inmiddels binnen :)

In het kader van deze studie heeft zij een werkproject nodig en daarvoor wordt mijn (hobby)fokkerij gebruikt. Dit is op zich leuk en veel werk, maar het is al een hele kunst om de zaak quite te laten draaien. Voor de studie op zich is dit niet zo'n probleem, de werkervaring is de relevante faktor. Lijkt dus de ideale oplossing; eigenlijk hetzelfde als bij de studie voorheen, maar zonder dure en tijdrovende stages elders.

 

Het probleem is echer dat zij bij deze constructie geen recht op studiefinanciering meer blijkt te hebben ! Ik meen mij te herinneren dat in het verleden er nog iets van 3-dubbele kinderbijslag bestond bij studerende en uitwonende kinderen boven de 18. (Zij is bijna 20 nu). Is dit afgeschaft ooit voor boven de 18 ?

Heeft iemand enig idee van welk geld ze moet studeren ? Bijstand ? Toch maar werk erbij zoeken, al is daar eigenlijk geen tijd voor in het kader van de combinatie studie/eisen opleiding-werkervaring.

 

Persoonlijk vind ik het een nogal kromme situatie. De studie gaat sneller en effectiever, kost per saldo de overheid minder, maar de bijdrage staat opeens stop !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk vind ik het een nogal kromme situatie. De studie gaat sneller en effectiever, kost per saldo de overheid minder, maar de bijdrage staat opeens stop !

Op het eerste gezicht vind ik het niet zo raar. Een deeltijd studente heeft niet voor niets besloten deeltijd te gaan studeren. Veelal wordt ervan uitgegaan dat je een baan hebt in de sector waarin je je studie doet en op die manier stages doet en ervaring opdoet. Dit is tenminste mijn ervaring (heb zelf ook een jaar deeltijd gestudeerd).

 

Dat een deeltijd opleiding sneller/makkelijker/beter gaat dan een voltijd opleiding heb ik ook ervaring. In de twee jaar dat ik voltijd gestudeerd heb, heb ik minder geleerd dan in het jaartje deeltijd. Mijn indruk was vooral dat mensen bij deeltijd gemotiveerder waren, meer deden, zich aan afspraken hielden en vooral niet de kantjes ervan af liepen, terwijl de voltijd studenten (sommigen) meer in de kroeg zaten, soms geld van hun ouders opstreken en voor de rest de studie-financiering aan huur besteedden (ok, beetje negatief, nuanceer het verhaal maar naar believe :) ).

 

Tsja, tis krom...

Link naar reactie
  • 0

Aleph, je slaat inderdaad de spijker aardig op zijn kop ! Vier of vijf verloren uren (reisuren, tussenuren) waar 1 of 2 uurtjes college tegenover staan slaat welliswaar de dag aardig kapot maar werkt niet erg motiverend.

 

Blijft de vraag wat de mogelijkheden of onmogelijkheden zijn in deze situatie. Ergens zal zij toch in haar onderhoud en studiekosten moeten voorzien. Beide ouders dragen wel bij (zelfde als in de studiefinancieringsfase) maar dit is bij lange na niet voldoende. Wat kan zij het beste doen ?

Link naar reactie
  • 0

Ze kan deze studiekosten altijd nog volledig aftrekken bij haar belastingaangifte... zet ze wel bij de beroepskosten! en niet bij studiekosten..

 

 

Mmm, interessante gedachtengang. Momenteel heeft zijn uiteraard geen inkomsten en doet derhalve geen aangifte. Optie zou dus kunnen zijn om een negatief inkomen op te bouwen om dit in de toekomst door midddeling weer te kunnen verrekenen. Kan dit ook met toekomstig inkomen uit loondienst ?

Is het hiervoor nodig om de huidige aktiviteiten als onderneming aan te melden c.q. te starten ?

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, volgens mij kan dit inderdaad wel. Er is toch zoiets als middeling over een aantal jaren (of loopt ik nu te blaten)?

De middelingsregeling heeft in principe betrekking op een periode van drie aaneengesloten jaren dus kan ook met toekomstig loon worden verrekend.

Voorwaarde is wel dat de teruggaaf meer dan 545 euro bedraagt en de aanvraag tot middeling binnen 36 maanden na de definitieve aanslag geschiedt.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Heel bekend verhaal...

 

Zelf een maand geleden ook mijn voltijd studie communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente ingeruild voor een NTI Thuisstudie HBO Communicatie.

Studie beviel niet meer, kwam niet vooruit, en kostte teveel tijd. Nu kan ik met 1 dag in de week een erkend HBO diploma halen.

 

Maar dus ook geen stufi meer. Collegegeld van 1500 euro + boeken wordt nu 1100 euro + examengeld (€45 x 7pj).

Blijft even Duur (met een hoofdletter D!), alleen geen 220 euro/maand meer van de IBG.

 

Hoop dat het bedrijf voldoende opbrengt (met alle kosten van het eerste jaar) om de studie te betalen en rond te komen.

 

Ik weet wel dat er enkele LOI HBO studies wél in aanmerking komen voor stufi, dus ik ga er nog maar even induiken, om te horen of er iets mogelijk is.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.