• 0

Inkomstenbelasting - teruggave mogelijk? (ZZP)

Zojuist zit ik wat aanvullende informatie te zoeken over het optimaliseren van mijn boekhouding. Nou kom ik de volgende vraag tegen:

 

1. Hoe betaal je jezelf uit en hoe wordt dit belast?

Kan ik gewoon van mijn zakelijke rekening maandelijks een bedrag storten naar privé? Of is dit ongunstig i.v.m. belasting? Het is een eenmanszaak dus dan ziet de belasting zakelijk en privé toch als 1?

 

met als antwoord

 

1. Als eigenaar van een eenmanszaak, geniet je geen inkomen maar winst. Je betaalt inkomen over je winst, of je dit nu wel of niet privé opmaakt. Overigens, je kan maar beter wel wat opmaken, anders betaal je ook nog belastingen over je vermogen. Als je een BV hebt (of aandeelhouder van een BV bent) ken je jezelf wel een salaris toe.

 

Betekent dit dat er bij het opmaken van de jaaropgave inkomstenbelasting alle winst die wordt opgeven de mogelijkheid biedt om alle betaalde BTW van het desbetreffende jaar terug te kunnen krijgen?

 

Jaarlijks betaal ik naar schatting rond de 5000 euro aan btw (btw die klanten aan mij betalen wordt ieder kwartaal namelijk weer netjes ingeleverd bij de belasting na aftrek van mijn voorbelastingen).

 

Maar betekent dit dus dat ik eigenlijk recht heb op een teruggave (mogelijk maximaal of een deel) van al deze betaalde belastingen? Mijn totale winst op een jaar bedraagt namelijk rond de 20.000 euro

 

Zo ja, is het mogelijk om eveneens een teruggave te ontvangen van eerdere jaren? En hoe kan ik dit realiseren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zojuist zit ik wat aanvullende informatie te zoeken over het optimaliseren van mijn boekhouding. Nou kom ik de volgende vraag tegen:

 

1. Hoe betaal je jezelf uit en hoe wordt dit belast?

Kan ik gewoon van mijn zakelijke rekening maandelijks een bedrag storten naar privé? Of is dit ongunstig i.v.m. belasting? Het is een eenmanszaak dus dan ziet de belasting zakelijk en privé toch als 1?

 

met als antwoord

 

A. 1. Als eigenaar van een eenmanszaak, geniet je geen inkomen maar winst. Je betaalt inkomen over je winst, of je dit nu wel of niet privé opmaakt. Overigens, je kan maar beter wel wat opmaken, anders betaal je ook nog belastingen over je vermogen. Als je een BV hebt (of aandeelhouder van een BV bent) ken je jezelf wel een salaris toe.

 

B. Betekent dit dat er bij het opmaken van de jaaropgave inkomstenbelasting alle winst die wordt opgeven de mogelijkheid biedt om alle betaalde BTW van het desbetreffende jaar terug te kunnen krijgen?

 

C. Jaarlijks betaal ik naar schatting rond de 5000 euro aan btw (btw die klanten aan mij betalen wordt ieder kwartaal namelijk weer netjes ingeleverd bij de belasting na aftrek van mijn voorbelastingen).

 

D. Maar betekent dit dus dat ik eigenlijk recht heb op een teruggave (mogelijk maximaal of een deel) van al deze betaalde belastingen? Mijn totale winst op een jaar bedraagt namelijk rond de 20.000 euro

 

E.

Zo ja, is het mogelijk om eveneens een teruggave te ontvangen van eerdere jaren? En hoe kan ik dit realiseren?

 

A. Je betaalt inkomSTENBELASTING over het resultaat van je onderneming. Het vermogen binnen de onderneming valt, in eerste instantie, geheel buiten de vermogensberekening.

 

B. Inkomstenbelasting staat geheel buiten een eventuele BTW betaling en of verrekening.

Ik begrijp dan ook niet wat je met deze zin bedoelt. Ik vrees dat je denkt dat je privé opnamen invloed hebben op je resultaat uit onderneming. Dit is dus niet zo.

 

C. Je betaalt BTW aan de belastingdienst conform je aangiftes. Er valt dus hieruit niets te verrekenen of terug te verwachten.

 

D. Er is geen enkele reden waarom jij uit voorgaande tekst kunt concludren dat er sprake kan zijn van belastingteruggave.

 

E. Ook voor voorgaande jaren zal er geen teruggave te verwachten zijn.

 

Ik hoop dat deze antwoorden duidelijk voor je zijn.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het zit iets anders in elkaar.

De Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting zijn twee verschillende soorten van belastingen, die geheven worden over verschillende objecten.

 

[*]Omzetbelasting – over de meerwaarde van een PRODUCT of DIENST dat in het maatschappelijk verkeer wordt “geplaatst” / verkocht.

[*]Inkomstenbelasting – over de inkomsten van een belastingplichtige (MENS – natuurlijke persoon)

 

Probeer deze apart te houden. Er is geen mogelijkheid tot verrekening van deze belastingbronnen.

 

MVG

 

Nadja Elferink

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.