• 0

In de problemen door franchisegever.

Hallo,

 

Wie zou mij op het volgende een suggestie kunnen doen?

In 2002 ben ik in contact gekomen met een franchisegever (naam noem ik even niet).

Tijdens het eerste gesprek was al best veel besproken en ik heb uiteindelijk besloten om verder te gaan.

Ik wist dat ik een intentieverklaring moest tekenen en een bepaald bedrag.

Het bedrag werd keurig overgemaakt, maar tijdens het tweede gesprek waarbij de verklaring zou worden getekend bleek een addertje naar boven te komen.

Als beide partijen namelijk uiteindelijk niet verder zouden gaan, mocht ik een jaar lang niet in mijn eigen branche werken.

Omdat ik op dat moment al ontslag had genomen bij mijn werkgeven van dat moment had ik dus geen weg terug.

Ik heb getekend.

 

Er werd mij van alles toegezegd, maar heb van alles net niks gekregen.

Ik zou hulp krijgen bij de banken, maar die hulp heb ik niet gehad.

Ik zou hulp krijgen bij de verhuurder, maar wederom niet gekregen en zo zijn er nog enkele voorbeelden.

 

In de opstartperiode moest ik contact leggen voor onder andere het interieur, een accountant en nog andere zaken.

Het interieur moest ik bij een huisleverancier afnemen. (Bijna 3 maal duurder dan eigen keus)

De accountant was eveneens een huisleverancier. (Eveneens bijna 3 maal duurder)

De computerconfiguratie moest ik afnemen via hun eigen leverancier. (ook bijna 3 maal duurder)

 

Zo kan ik bij alles wat je voor een bedrijf nodig bent (drukwerk, advertenties) wel een voorbeeld geven.

Uiteindelijk heb ik sommige items zoals de computers niet via hun leverancier gedaan.

Ook de koffieapparaat die ik moest aanschaffen (€ 700,- - € 800,-) heb ik niet gedaan.

De koffie komt nu van een Senseo en dat bevalt mij uitstekend.

 

Het administratiesysteem wat ik via hun leverancier moest afnemen was geen systeem waar ik al eerder mee gewerkt had.

Maar volgend de franchisegever zou ik daar hulp bij krijgen.

Ik heb inderdaad 2 maal een middag mee mogen kijken naar wat het systeem allemaal kon en daar moest ik het mee doen.

Het gevolg was dat ik uiteindelijk gigantisch in de knoei kwam, maar als ik zou bellen dat er iemand zou komen om mij te helpen moest ik daar voor betalen.

Dus, verder klungelen.

 

Ik werk met een gebroken boekjaar en tegen het einde van mijn eerste boekjaar kwam de accountant om de hoek kijken voor een jaarverslag.

Het was goed dat ik zat op het moment dat ik de prijzen zag.

€ 7000,- exclusief alle meerwerk.

En daar zou nog de kosten voor de jaaropgaaf overheen komen.

Naast ons zit eveneens een accountantskantoor en ik heb mijn lichtje eens bij hun opgestoken en wat bleek...

Ik kon bij hun terecht voor € 2750,- inclusief jaaropgaaf.

Maar toen ik dat aangaf naar de franchisegever en dat ik dus niet bij hun eigen accountant de zaken neer zou leggen, werd ik op het matje geroepen en ben helemaal naar het hofdkantoor gereden voor 1 mededeling: "Wij willen het niet hebben."

 

Vanaf dat moment heb ik contact gezocht met de FNV Zelfstandigen en sinds dat moment (November 2003) is de heleboel in behandeling.

Beide partijen voelen er niet voor om verder te gaan.

 

Wat ik bijna vergeet te vermelden is het volgende.

Bij de accountant naast mij werd mij op een bepaald moment verteld dat ik een bepaalde hadtekening niet kon krijgen omdat de cijfers van de eerste accountant (de accountant van de franchisegever) met cijfers had gewerkt die niet klopten en niet te achterhalen waren.

---------------------------------------------------------------------------------

 

Na dit allemaal te hebben gelezen, wat hebben jullie voor suggesties?

 

Momenteel zit ik er even helemaal doorheen, want door alle hoge kosten door de levenranciers van de franchisegever en de hoge kosten van hun zelf, moet ik zoals het er nu naar uitziet per 01-04-04 de deur sluiten.

Mogelijkheden voor een krediet is er niet aangezien ik blijkbaar in een branche zit waar zij geen kredieten aan verstrekken.

 

Help mij aub, ik zie geen oplossing meer.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mirjam,

 

Een heel lang en feitelijk verhaal. Als ik dit zo lees zit jij niet in een franchise-, maar in een wurgconstructie. Kennelijk is de wederpartij niet voor rede vatbaar en maakt men op grove wijze misbruik van jou als franchisenemer. Franchiseconstructies heb je in allerlei soorten en maten en je dient je ook goed te vergewissen van de voorwaarden waaronder je een dergelijk constructie aangaat. Daarvoor is het nu te laat, maar in zijn algemeenheid is deze waarschuwing op zijn plaats.

 

Voor wat betreft jouw geval, wat hieraan te doen? Daarop is zo geen antwoord te geven. Voor wat betreft een juridische oplossing is inzage in contracten, een toelichting op de feiten en omstandigheden van belang om een strategie te kunnen bepalen. Voor wat betreft het concurrentiebeding en de wijze waarop het contract tot stand is gekomen zijn er zo op het eerste gezicht mogelijkheden om te zorgen dat jij je los kunt weken van de franchisegever. Je hebt de kwestie bij FNV zelfstandigen in behandeling gegeven. Dat is verstandig.

 

Je zegt dat je er helemaal doorheen zit op dit moment. Ik geef je in overweging om in de contacten met de wederpartij, FNV zelfstandigen en alle derden die je hierover spreekt, iemand uit je nabije omgeving te betrekken. Een persoon die jij vertrouwt maar net op voldoende afstand staat om overzicht te houden. Hiermee kun je voorkomen dat je zelf gaat varen op het emotionele kompas en daardoor misslagen maakt.

 

Kennelijk is je eerste belang om een krediet te verkrijgen zodat je ook na 01.04 door kunt gaan. Dit is heel kort dag. Wellicht dat de Stichting ondernemersklankbord www.ondernemersklankbord.nl in dit verband iets voor je kan betekenen. In ieder geval heel veel strekte.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net contact opgenomen met het Ondernemersklankbord.

Morgen wordt ik door een van hun consulenten terug gebeld.

 

Al zou ik eerst die bankgarantie maar voor elkaar zien te krijgen, dan kan ik me verder wel weer redden.

 

P.s.:

Wat komt er eigenlijk allemaal bij een schuldsanering kijken?

Link naar reactie
  • 0

Wat komt er eigenlijk allemaal bij een schuldsanering kijken?

Veel, onder andere dat je tot een vergelijk komt met alle schuldeisers. Voor jou speelt vermoedelijk een bijkomend probleem, namelijk dat jouw schuldeisers mogelijk betrokken zijn in de kwestie met je franchisegever. Als je schuldsanering kunt voorkomen raad ik dat zeker aan. Daar komt bij dat je door schuldsanering nog niet van de franchisegever af bent, tenzij dit part of the deal is. Voordat je hierin stapt, bespreek dit eerst met de FNV.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Waarom raad je voorkomen precies aan?

 

Persoonlijk begrijp ik van failliesement en sanering, dat bij een failliesement ik er zo ongeveer voor de rest van mijn leven aan vast zit en dat sanering 3 jaar duurd.

Mits er geen minnelijk accoord kan worden afgesproken.

 

Maar andere schuldeisers zijn voor wat ik kan zien niet betrokken bij de kwestie met de franchisegever.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom raad je voorkomen precies aan?

 

Persoonlijk begrijp ik van failliesement en sanering, dat bij een failliesement ik er zo ongeveer voor de rest van mijn leven aan vast zit en dat sanering 3 jaar duurd.

Mits er geen minnelijk accoord kan worden afgesproken.

 

Maar andere schuldeisers zijn voor wat ik kan zien niet betrokken bij de kwestie met de franchisegever.

Mirjam, ik ken niet alle feiten dus kan ik er niet over oordelen. Vergis je niet in schuldsanering, dit is toch vaak een gedwongen traject en is neit zo gemakkelijk als het lijkt. Daarom raad ik je aan om alle mogelijkheden te onderzoeken of je schuldsanering nog kunt voorkomen. Bekijk dit samen met FNV en het ondernemersklankbord.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Kun je geen contacten leggen met de andere franchise-nemers, en dan met name diegene die er kortgeleden mee opgehouden zijn....

Misschien hebben zij al het wiel uitgevonden, juridisch dan.....in de strijd tegen je franchise-gever.

Dat concurrentiebeding zou ik me niet te veel zorgen over maken...Als jij alleen kennis hebt "in de branche" kan het concurrentiebeding nietig verklaard worden ivm broodroof.

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Moeilijker dan nu kan niet. :-\

Maar ik zal me goed laten informeren.

Welke feiten zou je dan nog meer moeten weten om wel een idee te krijgen?

Daarvoor is echt inzage in alle relevante contracten en in de financiële positie noodzakelijk, meer achtergrondinformatie en eventueel onderzoek daarnaar. Ter zijde, maar ik adviseer je om je informatiebehoefte niet over te veel kanalen te spreiden. Dit kost enorm veel tijd en die kun je op dit moment beter besteden aan de partijen die je in deze kwestie hebt betrokken om je belangen te behartigen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al contact gehad in het begin.

Misschien een tip om nu nog eens contact op te nemen i.v.m. eventueel stoppen.

 

Maar zij is ook gestopt vanwege de enorme kosten die iedere keer door de franchisegever werden gerekent.

 

En inderdaad, ik heb alleen kennis (gediplomeerd gezien) in mijn branche en zou me in principe om moeten laten scholen.

Dat zal sowieso wel moeten, want waar ik woon zal ik niks meer in mijn branche aan werk vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je geen contacten leggen met de andere franchise-nemers, en dan met name diegene die er kortgeleden mee opgehouden zijn....

Misschien hebben zij al het wiel uitgevonden, juridisch dan.....in de strijd tegen je franchise-gever.

Dit is inderdaad een goede suggestie, al is het alleen maar om meer achtergrondinformatie te verkrijgen. Het ligt natuurlijk wel gevoelig omdat het om je concurrenten gaat, maar een vorm van samenwerking kan wellicht jouw zaak sterken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

De FNV heeft alle papieren, contracten e.d.

 

Op dit moment wordt er door een aangesloten advocaat naar alle papieren gekeken v.w.b. de mogelijkheden.

 

Ik heb mijn lichtje hier en daar opgedaan m.b.t. een oplossing voor de bankgarantie, maar hou er wel degelijk rekening mee dat de oplossing niet gevonden zal worden.

 

Vandaar ook mijn zoektocht en vragen naar en over failliesement en sanering.

Link naar reactie
  • 0

Vandaar ook mijn zoektocht en vragen naar en over failliesement en sanering.

Over schuldsanering kan je veel op internet vinden. Ook in HL is al het één en ander hierover gezegd. Een waarschuwing is op zijn plaats. Er zijn allerlei commerciële partijen die zich hiermee bezig houden. Pas daarmee op. Als je met een dergelijke partij in zee gaat check deze dan eerst. Vraag de KvK in jouw regio wie ze in dat verband aanbevelen. Verder kun je bij een Gemeentelijke kredietbank terecht voor schuldsanering.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al eerder (3x) op zoek ben geweest naar informatie.

Maar wat mij opvalt is dat er best wel wat over te vinden is, alleen ik vind het niet echt begrijpelijk.

 

Dat terzijde, even een andere insteek voor wat betreft de franchisegever.

Ik heb ontzettend de neiging om na maanden geen reactie naar buiten te treden.

M.a.w. de openbaarheid in.

Goed idee, slecht idee???

Link naar reactie
  • 0

Mirjan,

 

Tot nu toe heb je alleen maar de goede dingen gedaan. Ondersteuning door derden is echt belangrijk omdat je zelf zo diep in het probleem zit. Het ondernemersklankbord zal je voldoende ondersteuning geven denk ik, maar uiteindelijk ben jij degene die beslist wat te doen.

 

KLaas

 

 

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

Het is maar goed dat dat vaak gezegd wordt door mensen om mij heen, want ik heb zelf het idee dat ik niet genoeg doe.

Dat ik meer kan en moet doen.

 

Ik heb meerdere keren geprobeerd een uitkering te krijgen, maar aangezien ik ontslag genomen heb kom ik daar blijkbaar niet voor in aanmerking.

Het laatste wat mij verteld werd was dat een onafhankelijk bedrijf gaat kijken of mijn bedrijf uberhaupt wel levens vatbaar is en dat de uitkering daar en van het inkomen van mijn partner afhankelijk is.

Nou snap ik heus wel dat regels goed zijn, maar op dat moment had ik zin om die man over de tafel heen te trekken.

 

Er zijn geen subsidies.

Dus ook daar geen steun.

 

Maar goed, dat verandert de situatie van nu niet.

Ik heb voor zover ik kan zien nog 1 mogelijkheid, maar ik ben bang dat daar kosten aan zullen hangen die het eigenlijk niet waard zijn.

De garantie die ik nodig ben kan door een 3e partij worden verzorgt.

Maar zoals ik al zei, ik weet niet of dat wel verstandig, wensbaar of haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet eerlijk bekennen dat ik al eerder (3x) op zoek ben geweest naar informatie.

Maar wat mij opvalt is dat er best wel wat over te vinden is, alleen ik vind het niet echt begrijpelijk.

 

Ken je de site www.schulden.nlDaarop staat vrij helder beschreven wat schuldsanering inhoudt en wat praktische tips. De site is wel van een commercieel bureau, maar bevat veel handige begrijpelijke informatiie.

 

Dat terzijde, even een andere insteek voor wat betreft de franchisegever.

Ik heb ontzettend de neiging om na maanden geen reactie naar buiten te treden.

M.a.w. de openbaarheid in.

Goed idee, slecht idee???

Een heel slecht idee of je zaak moet ijzersterk zijn, maar zelf dan raad ik het niet direct aan. Het probleem is dat zodra jij in de openbaarheid treedt je volledig openheid van zaken geeft en ongewild heel wat kaarten kunt verspelen die in een procedure nog van pas kunnen komen. Nooit doen. Een begrijpelijke reactie, maar zolang je zaak nog niet is uitonderhandeld of nog onder de rechter is, kan het jouw alleen maar schaden. Informatie achter de schermen verzamelen kan geen kwaad, maar pas op dat je niet teveel van jezelf bloot geeft.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik ken dat!

 

Ik had vandaag ook een een klant die zoiets had meegemaakt in 2002. Dat zijn gewoon een stelletje oplichters. Ik heb het contract namelijk ook gelezen. Het was weliswaar een VOF die uitiendelijk ruzie kreeg en uitelkaar ging. Daardoor was het contract ook niet meer geldig en heb ik de startkosten c.q. franchise fees teruggeboekt.

Link naar reactie
  • 0

Weer een dag verder.

 

Ik heb waarschijnlijk een oplossing voor de bankgarantie, maar ben ervoor mezelf nog niet uit of ik wel verder wil gaan.

Ik heb deze sitautie nu al 4x meegemaakt en het is nou niet echt bevorderlijk voor de gezondheid.

 

Ik verwacht namelijk niet dat ik binnen nu en 2 jaar een eigen inkomen zal kunnen realiseren.

Mijn laatste loon om en nabij het minimum was januari 2003.

 

Voorlopig maar op de automatische piloot.

Ga eerst even schoonmaken, is ook al een paar dagen niet gebeurt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een besluit genomen.

 

Ik ga die bankgarantie regelen, dan heb ik dat in elk geval klaar en kan ik de klanten tenminste aankijken.

Daarna ga ik door tot mei en wil dan de definitieve keuze maken: stoppen of doorgaan.

 

In die tijd kan ik er voor zorgen dat onder andere de administratie in orde is en dat ik tijd heb om alle stappen te doen die nodig zijn om te sluiten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.