• 0

In de problemen door franchisegever.

Hallo,

 

Wie zou mij op het volgende een suggestie kunnen doen?

In 2002 ben ik in contact gekomen met een franchisegever (naam noem ik even niet).

Tijdens het eerste gesprek was al best veel besproken en ik heb uiteindelijk besloten om verder te gaan.

Ik wist dat ik een intentieverklaring moest tekenen en een bepaald bedrag.

Het bedrag werd keurig overgemaakt, maar tijdens het tweede gesprek waarbij de verklaring zou worden getekend bleek een addertje naar boven te komen.

Als beide partijen namelijk uiteindelijk niet verder zouden gaan, mocht ik een jaar lang niet in mijn eigen branche werken.

Omdat ik op dat moment al ontslag had genomen bij mijn werkgeven van dat moment had ik dus geen weg terug.

Ik heb getekend.

 

Er werd mij van alles toegezegd, maar heb van alles net niks gekregen.

Ik zou hulp krijgen bij de banken, maar die hulp heb ik niet gehad.

Ik zou hulp krijgen bij de verhuurder, maar wederom niet gekregen en zo zijn er nog enkele voorbeelden.

 

In de opstartperiode moest ik contact leggen voor onder andere het interieur, een accountant en nog andere zaken.

Het interieur moest ik bij een huisleverancier afnemen. (Bijna 3 maal duurder dan eigen keus)

De accountant was eveneens een huisleverancier. (Eveneens bijna 3 maal duurder)

De computerconfiguratie moest ik afnemen via hun eigen leverancier. (ook bijna 3 maal duurder)

 

Zo kan ik bij alles wat je voor een bedrijf nodig bent (drukwerk, advertenties) wel een voorbeeld geven.

Uiteindelijk heb ik sommige items zoals de computers niet via hun leverancier gedaan.

Ook de koffieapparaat die ik moest aanschaffen (€ 700,- - € 800,-) heb ik niet gedaan.

De koffie komt nu van een Senseo en dat bevalt mij uitstekend.

 

Het administratiesysteem wat ik via hun leverancier moest afnemen was geen systeem waar ik al eerder mee gewerkt had.

Maar volgend de franchisegever zou ik daar hulp bij krijgen.

Ik heb inderdaad 2 maal een middag mee mogen kijken naar wat het systeem allemaal kon en daar moest ik het mee doen.

Het gevolg was dat ik uiteindelijk gigantisch in de knoei kwam, maar als ik zou bellen dat er iemand zou komen om mij te helpen moest ik daar voor betalen.

Dus, verder klungelen.

 

Ik werk met een gebroken boekjaar en tegen het einde van mijn eerste boekjaar kwam de accountant om de hoek kijken voor een jaarverslag.

Het was goed dat ik zat op het moment dat ik de prijzen zag.

€ 7000,- exclusief alle meerwerk.

En daar zou nog de kosten voor de jaaropgaaf overheen komen.

Naast ons zit eveneens een accountantskantoor en ik heb mijn lichtje eens bij hun opgestoken en wat bleek...

Ik kon bij hun terecht voor € 2750,- inclusief jaaropgaaf.

Maar toen ik dat aangaf naar de franchisegever en dat ik dus niet bij hun eigen accountant de zaken neer zou leggen, werd ik op het matje geroepen en ben helemaal naar het hofdkantoor gereden voor 1 mededeling: "Wij willen het niet hebben."

 

Vanaf dat moment heb ik contact gezocht met de FNV Zelfstandigen en sinds dat moment (November 2003) is de heleboel in behandeling.

Beide partijen voelen er niet voor om verder te gaan.

 

Wat ik bijna vergeet te vermelden is het volgende.

Bij de accountant naast mij werd mij op een bepaald moment verteld dat ik een bepaalde hadtekening niet kon krijgen omdat de cijfers van de eerste accountant (de accountant van de franchisegever) met cijfers had gewerkt die niet klopten en niet te achterhalen waren.

---------------------------------------------------------------------------------

 

Na dit allemaal te hebben gelezen, wat hebben jullie voor suggesties?

 

Momenteel zit ik er even helemaal doorheen, want door alle hoge kosten door de levenranciers van de franchisegever en de hoge kosten van hun zelf, moet ik zoals het er nu naar uitziet per 01-04-04 de deur sluiten.

Mogelijkheden voor een krediet is er niet aangezien ik blijkbaar in een branche zit waar zij geen kredieten aan verstrekken.

 

Help mij aub, ik zie geen oplossing meer.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat terzijde, even een andere insteek voor wat betreft de franchisegever. Ik heb ontzettend de neiging om na maanden geen reactie naar buiten te treden. M.a.w. de openbaarheid in. Goed idee, slecht idee???

 

Een heel slecht idee of je zaak moet ijzersterk zijn, maar zelf dan raad ik het niet direct aan. Het probleem is dat zodra jij in de openbaarheid treedt je volledig openheid van zaken geeft en ongewild heel wat kaarten kunt verspelen die in een procedure nog van pas kunnen komen. Nooit doen. Een begrijpelijke reactie, maar zolang je zaak nog niet is uitonderhandeld of nog onder de rechter is, kan het jouw alleen maar schaden. Informatie achter de schermen verzamelen kan geen kwaad, maar pas op dat je niet teveel van jezelf bloot geeft.

 

Toch nog eens overwegen. Als iedereen z'n kop houdt, gaat deze flessentrekkerij gewoon door. Misschien kun je eerst je juridische positie afdekken en dan (desnoods in samenspraak met een jurist) toch ook de openbaarheid gebruiken om dit soort wantoestanden aan de kaak te stellen. Het zou me nl niks verbazen als dit vaker gebeurt, dat franchisegevers via gedwongen winkelnering veel geld van franchisenemers naar derden doorsluizen.

 

Ik weet dat de Mededingingsautoriteit daar toezicht op houdt, en bijvoorbeeld van zeer machtige franchisegevers eist dat de aangesloten franchisenemers een deel van hun assortiment bij andere leveranciers mogen kopen. Mooi onderwerp voor Bizz-zibb!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik stuur wel mensen op pad, maar vaak voor ontspanning:

 

Reisburo.

LOL!

Mijn achting voor deze uiting van humor in een zo penibele situatie. Petje af en een reus, Mirjam.

 

Ik ben het ten dele wel met TwaLevel eens. Wanneer je zaak in een verder gevorderd stadium is (liefst afgerond) zou je enorm veel mensen een grote dienst bewijzen door je dossier in de openbaarheid te brengen of te laten brengen. Het is een relaas dat maar al te vaak voorkomt. Franchises zijn een erg moeilijk onderwerp.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi

Als je echt door wil gaan met je bedrijf en het is levensvatbaar kun je bij de sociale dienst van je gemeente een aanvraag indienen voor een BBZ krediet.

Ik heb hier geen ervaring mee maar wel over gehoord, mischien kan iemand in dit forum je hier beter over informeren .

 

Sterkte

Link naar reactie
  • 0

Hoi Coos,

 

Eind februari ben ik al bij de gemeente geweest (voor de 4e keer).

 

Ik heb twee problemen bij een aanvraag:

  • Mijn eerste cijfers zijn absoluut niet goed en de nieuwe lijken ook behoorlijk slecht te worden.
  • Ik heb een partner met een inkomen, maar geen samenlevingscontract. Maar toch wordt hij bij de berekening meegeteld.

 

Al met al heb ik het idee en het gevoel dat ik tegen gewerkt wordt op allerlei manieren.

Maar dat zal ongetwijfeld mijn staat van emotie zijn.

 

Groetjes,

Mirjam

 

P.s.: Een vertegenwoordiger van verzekeringen zat mij vol ongeloof aan te kijken op het moment dat ik hem antwoord gaf op de vraag wat mijn omzet was geweest van vorig jaar.

Hij was namelijk in de veronderstelling dat ik hem het eindresultaat had genoemd.

Maar het bedrag wat ik noemde was bruto.

Link naar reactie
  • 0

Stoppen kan de moedigste beslissing zijn die er is!

 

En laten we wel wezen, je hebt de grootste valkuilen van franshises nu (in te hoog tempo) van dichtbij gezien... en weet dus waar je op moet letten als je nogmaals zon avontuur in zou duiken.

 

Of misschien toch maar iets gaan doen zonder lastige franchisegevers?

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Ben ondertussen enkele weken verder en ben sinds 11-05-04 geen onderneemster meer.

Het wou absoluut niet meer.

 

Wat me nu het meeste bijstaat is dat mijn verplichtingen ten opzichte van de SGR en de ANVR (beide zijn verplicht) mij de nek omgedaan hebben.

Als ik dat geld voor de reizen had kunnen gebruiken was ik nu nog open geweest.

 

Ik had het meen ik al een keer gedaan, maar ik wil bij dze nog iedereen bedanken voor het meedenken en alle tips.

 

Groetjes, Mirjam

Link naar reactie
  • 0

Dit topic is al enige tijd niet belicht maar ik probeer contact te zoeken met Miriam die dit topic heeft gestart.

 

Ik ben een ondernemer in spe en ben in gesprek met verschillende franchisegevers binnen dereisbranche. En haar verhaal spreekt mij aan om niet alleen de positieve verhalen mee te nemen in mijn beslissing. Dus vandaar..het email adres bestaat niet meer. Wie weet Miriam te vinden?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.