• 0

Startende ondernemer, belastingaangifte

Hallo,

 

Ik ben zelfstandig ondernemer sinds 2010, als gastouder.

 

Heb verder niemand in dienst en ben niet btw-plichtig.

 

Nu wil ik 'gewoon' aangifte inkomstenbelasting 2010 doen, maar ik kan nergens een programma of formulier vinden waarop ik dat kan doen!

 

Nu heb ik dus een hele domme vraag: hoe moet dat??

 

En:

kan ik daar ook de inkomsten van mijn (fiscaal) partner opgeven, in loondienst bij een bedrijf?

 

En de inkomensafhankelijke combinatiekorting, kan dat allemaal in hetzelfde 'programma'?

 

Het enige wat anders is bij mijn inkomsten, is dat ik een paar aftrekposten heb: zelfstandigenaftrek, startersaftrek en wat kosten voor lunch en tussendoortjes.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen en excuses voor mijn onwetendheid. :-[

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als startende ondernemer moet je je aanmelden bij de KvK en de Belastingdienst. Na aanmelding ontvang je een gebruikersnaam enw achtwoord om waarmee je in kunt loggen op de site van de Belastingdienst. Daarmee kun je ook aangifte doen.

In je aangifte kun je dan je eigen aangifte doen, maar ook die van je fiscaal partner. Ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting wordt dan waarschijnlijk automatisch meegenomen bij het invullen van de goede gegevens.

 

Een andere optie is om je aangifte te laten verzorgen door een belastingkantoor.

Link naar reactie
  • 0

Het programma voor particulieren is al wel beschikbaar. Maar als je ondernemers/ winst aangifte moet doen. Dat programma komt over het algemeen pas in de 2e helft van februari beschikbaar. Als het beschikbaar komt dan vind je het inderdaad door in te loggen op je "persoonlijke" ondernemerspagina.

 

dus ik denk dat je nog even geduld moet oefenen tot dan. En op het formulier kun je ook gewoon de aangifte van je partner meenemen. Het programma is in principe gelijk aan het particuliere programma alleen heb je een paar extra menu's zoals "ondernemingsgegevens" en BOX 1: winst uit onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Dan zal dat het zijn. Fijn dat het aangifteprogramma verder hetzelfde is, dan gaat het zeker lukken!

 

Ik had nog 1 vraagje: de uren die ik in december heb gewerkt, heb ik pas januari dit jaar uitbetaald gekregen. Tellen die inkomsten dan mee voor 2010 of 2011? En ik heb nog een wanbetaler waarvan ik nog 1200 euro krijg. Die wordt binnenkort gedagvaard.

Link naar reactie
  • 0

Dan zal dat het zijn. Fijn dat het aangifteprogramma verder hetzelfde is, dan gaat het zeker lukken!

 

Ik had nog 1 vraagje: de uren die ik in december heb gewerkt, heb ik pas januari dit jaar uitbetaald gekregen. Tellen die inkomsten dan mee voor 2010 of 2011? En ik heb nog een wanbetaler waarvan ik nog 1200 euro krijg. Die wordt binnenkort gedagvaard.

 

Uren van december die neem je mee in het jaar 2010. Je moet de omzet eigenlijk toerekenen aan de periode van verrichting van de werkzaamheden.

 

Voor de wanbetaler kan je een voorziening oninbare debiteuren opnemen. Als ik je goed begrijpis dit een vordering op iemand waarvan het twijfelachtig is of je dit bedrag ook gaat ontvangen. Uit voorzichtigheidsprincipe mag je hiervoor een voorziening treffen.

 

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.