• 0

Vraagje auto eenmanszaak

Beste Leden,

 

Heb hier voordat ik registreerde al wat rondgekeken en dus ook de topic gevonden voor de auto met BTW. Ik wilde enkel

verifiëren dat ik het bij het rechte eind heb:

 

Ik heb een eenmanszaak met nog relatief weinig omzet (maar ook zeer weinig kosten) laten we zeggen ongeveer 700

p/mnd. Ik ben tevens student dus het is ondanks dat het geen groot bedrag is, leuk erbij ;) Ik ben vrij gesteld van

IB en kan ongeveer alle BTW wel houden dmv. de kleine ondernemersregeling.

 

Nu wil ik binnekort een auto aanschaffen (nieuwe, dus met BTW) en deze wil ik eigenlijk op de zaak zetten daar ik

geloof dat dit voordeel biedt. Ten eerste: kan dit als ik zoveel vrijstelling heb? Wat ik wil doen is de auto aanschaffen

en op de zaak zetten. Ik kan dan de BTW van de aankoop terugvragen. Ik zal misschien niet veel rijden voor de zaak en

voornamelijk privé, maar ik zal dan ook geen 0.19 cent per km op gaan voeren o.i.d. daar ik geen rittenregistratie

bij ga houden.

 

Kan ik nu ook kosten voor de auto (bijvoorbeeld wasstraat, kleine beurt etc.) btw terugvragen? Mocht ik in de toekomst

(ik hoop natuurlijk op een stijgende lijn wat betreft de omzet) wel IB moeten betalen, dan kan ik de kosten van bijvoorbeeld

afschrijving van de auto toch aftrekken van de winst?

 

Hopelijk kan iemand het iets meer verduidelijken in mijn situatie.

 

Heel erg bedankt,

Sander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben vrijgesteld van IB

 

Dan moet je mij toch eens vertellen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt. Ik ken mensen die dit al jaren proberen te regelen en het maar niet voor elkaar krijgen ;D

Ik neem aan dat je bedoeld dat jouw winst uit onderneming zo laag is dat er geen IB over afgedragen hoeft te worden. Dit is heel iets anders dan vrijstelling...

 

Ten eerste: kan dit als ik zoveel vrijstelling heb?

 

 

In principe is er niet zo veel wat het zakelijk maken van een auto tegen houdt. Een eventuele vrijstelling dus ook niet. De Belastingdienst mag nooit op de stoel van de ondernemer gaan zitten en bepalen of een investering al dan niet verantwoord is.

 

Ik zal misschien niet veel rijden voor de zaak en voornamelijk privé.

 

 

En dit is nu één van de punten die wel cruciaal zijn bij de keuze of een auto al dan niet zakelijk kan worden. De eis is dat tenminste 10% van de gereden kilometers zakelijk moet zijn. Je moet je dus wel afvragen of je dat redt (m.a.w. even met de auto op vakantie naar Zuid-Italië en de rest van het jaar maar 500km zakelijk rijden kan het dus heel spannend maken).

 

maar ik zal dan ook geen 0.19 cent per km op gaan voeren o.i.d. daar ik geen rittenregistratie bij ga houden.

 

 

Dat is ook niet mogelijk als het een zakelijke auto is. Of beter gezegd, het is wel mogelijk maar die € 0,19 kan dan niet belastingvrij gehouden worden.

 

Kan ik nu ook kosten voor de auto (bijvoorbeeld wasstraat, kleine beurt etc.) btw terugvragen?

 

 

Ja, dat kan. Sterker nog, deze kosten drukken op je winst als het een zakelijke auto is.

 

Mocht ik in de toekomst (ik hoop natuurlijk op een stijgende lijn wat betreft de omzet) wel IB moeten betalen, dan kan ik de kosten van bijvoorbeeld afschrijving van de auto toch aftrekken van de winst?

 

 

Ik neem aan dat je dat ook zult doen als je wel IB moet betalen. Bij het hebben van een bedrijf hoort het voeren van een goede boekhouding. Dit staat helemaal los van het punt of je al dan niet zoveel omzet genereert dat je IB moet betalen. Bij een deugdelijke administratie wordt van de omzet de gemaakte kosten afgetrokken. Dus bij een zakelijke auto ook de afschrijving etc. Wees hier niet laks in!

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het verhaal omdraait. De bewijslast ligt bij de Belastingdienst om aan te tonen dat je minder dan 10% zakelijke kilometers afgelegd hebt. Dit kan ze doen door bijvoorbeeld de kilometerstanden bij onderhoudsbeurten etc. Bij een geloofwaardig beeld (en ik neem aan dat je dit zult gaan schetsen) zal de Belastingdienst niet zoveel moeite doen om uit te zoeken of het klopt.

Een ander verhaal wordt het als het niet plausibel is dat je meer dan 10% zakelijk gereden hebt. Als je als ondernemer alleen maar activiteiten rond je woonplaats ontplooi met een omzet van EUR 700 per maand en de auto heeft meer dan 30.000 kilometer per jaar kan ik mij voorstellen dat de omgekeerde bewijslast opgaat en jij moet aantonen dat er wel degelijk meer dan 10% zakelijk gereden hebt.

 

Met andere woorden, als jij je aan de wet- en regelgeving houdt zal dit nooit spelen ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Nou vooruit, de laatste keer dan 8)

 

Als de auto een zakelijke auto wordt (hij wordt dus geactiveerd op de balans) zijn alle kosten die uit het bezit van de auto voortkomen zakelijk. Alle benzinekosten zijn dus aftrekbare kosten voor je winst (het privé deel wat je met de auto rijdt wordt gecompenseerd met de forfaitaire bijtelling). Alle BTW waarmee deze kosten belast zijn is terugvorderbaar (er vanuit gaande dat je alleen met BTW belaste diensten aanbiedt). Het privé voordeel wordt gecompenseerd door een verplichte BTW-correctie aan het einde van het boekjaar (deze correctie is 12% van de nominale bijtelling in dat jaar).

 

Voorbeeld: auto is ex BTW EUR 20.000,00. Je koopt de auto op 01-01 en rekent af EUR 23.800. Je vraagt EUR 3.800 BTW terug en je activeert de auto op je balans. Einde van het jaar wordt bijgeteld 25% van de cataloguswaarde van de auto (zeg dat dit EUR 25.000,00 is), dus er wordt EUR 6.250,00 bij je winst opgeteld (en zul je in dit geval hoogstwaarschijnlijk IB moeten gaan betalen).

Bij de laatste aangifte OB moet je een correctie voor het BTW-gebruik opgeven. Deze correctie is dus 12% van EUR 6.250,00 dus moet je aan het einde van het jaar EUR 750,00 aan BTW terugbetalen (corrigeren). Dit telt mee voor je KOR en dat kan dus betekenen dat je hierdoor niet meer onder de KOR valt.

 

Je hoeft geen geld uit te geven aan een tankpas. Brandstofbetalingen moeten tot jou herleidbaar zijn. Betaalde brandstof met een zakelijke pinpas of jouw privé pinpas is tot jou herleidbaar en dus is de BTW terug te vorderen. Als je de benzine contant afrekent is dit niet tot jou herleidbaar en kun je de BTW dus niet terugvorderen. De totale kosten van de brandstof (inclusief BTW dus) drukken dan op je winst.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Via branche/belangenorganisatie ZZP Nederland kan je kosteloos een Shellpas voor NL aanvragen. Je krijgt dan eens in de zoveel weken een digitale verzamelfactuur. Lidmaatschap ZZP kost een paar tientjes per jaar, maar daarvoor krijg je naast de brandstofpas ook nog veel meer dingen terug.

 

Nee, ik heb geen belang 8)

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar waarom je als ZZP'er een tankpas zou aanschaffen. Als enige in de zaak kun je gewoon betalen met de pinpas, overal in Nederland en ook op heel veel plaatsen buiten Nederland ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor een gratis tankpas heb je geen lidmaatschap van ZZP Nederland nodig. Die kan je ook direct bij Shell (maar ook andere maatschappijen) aanvragen.

 

Neen, want dan kost-ie 18 euro per jaar. Bron

 

Een klein voordeel van de tankpas is dat je die in het voertuig kan opbergen en dat alle potentiële bestuurders kunnen tanken als dat nodig is zonder dat daarvoor een zakelijke betaalpas hoeft te worden uitgeleend. Een factuur is ook prima te boeken zonder dat je met allerlei bonnetjes hoeft te gaan rommelen. Ik persoonlijk tank 1 a 2 keer in de week.

Het is geen halszaak. Wel een beetje gemak.

Link naar reactie
  • 0

Klopt, maar waarom je als ZZP'er een tankpas zou aanschaffen. Als enige in de zaak kun je gewoon betalen met de pinpas, overal in Nederland en ook op heel veel plaatsen buiten Nederland ;)

 

Ach laat ik dan maar eens als zzp-er reageren :). Ik heb wel een brandstofpas van mkb brandstof aangevraagd, kost 72 euro per jaar. ik rij nu nog mijn priveauto, maar 2e helft 2011 waarschijnlijk zakelijk. Voor mij is de afweging vooral een stuk gemak, ik ben niet erg merk vast kwa tanken dus een pas van 1 merk vind ik niet handig. En de brandstofpas voorkomt gehannes met bonnetjes bewaren voor de btw aftrek, ik krijg netjes 1x per maand een factuur waarmee ik 75% van de btw terugvraag zolang ik prive rijd en zodra ik zakelijk rij uiteraard alle kosten en btw terugvragen.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je toch een nieuwe auto koopt zou ik ook eens kijken naar een energiezuinige auto met 14% bijtelling auto. Dan zou je evt ook nog het voordeel van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek kunnen hebben.

 

Een tip: bij een omzet van € 700,00 per maand zou ik wel heel goed nadenken over het toepassen van de KIA. Het fiscale voordeel is waarschijnlijk nihil en de lasten bij verkoop van de wagen kunnen aanzienlijk zijn (eventuele desinvesteringen dienen bij het inkomen opgeteld te worden).

In het algemeen heeft Gaston natuurlijk helemaal gelijk (hij schrijft ook: "eventueel") ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@ Dennis. Eventueel heb je ook een punt. ;D

TS zou kunnen overwegen om 5 jaar lang de auto in het bedrijf te houden. Na die 5 jaar geldt de desinvesteringsregel niet meer.

 

Als TS met de jaren meer omzet (dus IB inkomen) gaat vergaren en de auto binnen de 5 jaar verkoopt, dan zou e.e.a. i.d.d fiscaal minder goed uit kunnen vallen.

Link naar reactie
  • 0

Als TS met de jaren meer omzet (dus IB inkomen) gaat vergaren en de auto binnen de 5 jaar verkoopt, dan zou e.e.a. i.d.d fiscaal minder goed uit kunnen vallen.

 

Precies, zeker als je met de belastbare winst tegen grens van het al dan niet betalen van IB aanschurkt!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 54 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.