• 0

Nieuwe App, hoe zit het met de privacy?

Beste mensen, ik ben nieuw hier, ik hoop dat ik dit bericht in het juiste gedeelte heb geplaatst.

 

Ik loop al een poosje met een idee rond voor een leuke applicatie die er nog niet helemaal is zoals ik mij hem voorstel. Wellicht is dit het geval doordat het niet mogelijk is vanwege de wet op de privacy? Vandaar deze post..

 

Het idee is een beetje zoals het bluetooth/wifi verhaal, 'iets' aanzetten op je telefoon en vervolgens kun je andere telefoons in je nabije omgeving zien die 'dit' ook aan hebben staan. (in de vorm van een app)

Wanneer je een telefoon vind via die applicatie kun je gegevens over een persoon zien (en een bepaalde status).. Ik hoor jullie denken, dat heet toch Google Latitude? Nee daarvoor moet je vrienden zijn, en kun je een andere vriend volgen waar hij is.

 

Concluderend: Telefoon vinden van iemand anders, erop klikken en vervolgens een soort profieltje uitlezen (dmv Google via Hyves,Facebook etc..) met gegevens over deze persoon.

 

In hoeverre schend dit de privacy van een persoon? Of bestaat dit reeds en ben ik niet goed op de hoogte?

 

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke duidelijk, maar nu de volgende vraag: Hoe ga ik dit aanpakken? (wellicht dat het topic nu verplaatst dient te worden?)

 

Het is een idee is nog maar een idee, maar ik zou het best op willen gaan zetten. Of is het misschien handiger om het concept te verkopen aan bedrijven die ervaring hebben met het bouwen van app's en dat zij het vervolgens zelf in de markt zetten?

 

Ik heb 0% ervaring me het opzetten hiervan en laat staan van deze (ict) markt..

 

 

Link naar reactie
  • -1

Los van of mensen er op zitten te wachten, is het volgens niet mogelijk met niet gejailbroken iphones. Daar zit sowieso geen bluetooth op en de wifi is alleen maar passief, je kan niet zelf accesspoint spelen. Andere mensen kunnen je dus niet zien.

Daarmee is de markt voor iphones dus zo goed al verkeken (en dat is toch de meest interessante).

 

Als je Bump kent dan kan je het wel omzeilen. Je moet dan verbinding maken met het internet en je positie gegevens doorgeven. Bump kijkt dan of er mensen bij jou in de buurt het ook hebben aanstaan, en of ze ook tegelijk een "bump" beweging maken.

 

Zo zou het dus wel kunnen werken, maar ik denk niet dat mensen continue hun gps coords willen doorgeven aan jou voor alleen het feit dat wildvreemden dan iets over hen kunnen lezen. Het gaat namelijk nogal tenkoste van je accu en dataverbruik. Daarnaast zijn er veel mensen die dit sowieso niet willen ivm privacy.

 

Zoals je zegt is het maar een idee, niet eens een concept (want je weet nog niet eens hoe je het moet doen). Ideeen zijn niks waard, zeker niet als je ze zo loopt rond te bazuinen.

Wat je dus kan doen is een App bouwer in dienst nemen, die ook mee denkt over de uitvoering, of het gewoon maar bij een leuk idee laten. Ik schat niet in dat die een succes wordt.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet onder welke steen jij vandaan komt maar,

1: iOS, Andriod en BlackBerry's zijn allemaal voorzien marketplaces waar je diverse applicaties kunt aanschaffen.

2: Wat heeft een jailbreak van iOS te maken met mijn idee? En hoezo zou bluetooth niet op een iphone zitten? Met die wifi/bluetooth functie bedoelde ik meer, een app waarin je 'iets' kan aanzetten en uit kan lezen bij de ander d.m.v. GPS. Elke smartphone is voorzien van GPS en het is aan de gebruiker of die aanstaat of niet. Daarnaast werkt mijn bluetooth prima op mijn jailgebroken iphone.

3: De markt omtrent de besturingssystemen Andriod, iOS en Blackberry heeft nog nooit zo in beweging gestaan m.i..

4: Bump is bedoeld voor bestandsoverdracht tussen iOS systemen..

 

Als je eerst beter m'n vraag had gelezen had je begrepen dat ik worstel met de wet op de privacy. Of mensen er op zitten te wachten moet allemaal nog onderzocht worden. Ik zou graag willen weten of ik het op kan gaan zetten, en de app kan laten bouwen en op wat voor manier ik het moet gaan positioneren of niet, zonder mijn idee hier rond te bazuinen. Jij weet helemaal niet van ik van plan ben, je neemt gewoon wat aan..

 

Ik snap echt niks van je reactie, het helpt me geen stap verder en ik kan er totaal geen statement oid uithalen (ideeën zijn niks waard??? Damn..)

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou een programmeur kunnen inhuren die de app bouwt volgens jouw wensen. Handelsplaatsen van kopers en programmeurs zijn bijvoorbeeld:

 

Freelancer.com

Scriptlance.com

(Er zijn er meer, bovenstaande zijn beiden Engelstalig.)

 

Leg je idee goed uit, wellicht zonder de exacte details prijs te geven (als dat mogelijk is). Let wel: er zitten hele goede programmeurs maar ook hele slechte programmeurs op die handelsplaatsen, probeer een goede aan de haak te slaan. Ik heb zelf op die manier een simpele iPhone app laten maken en ben daar redelijk tevreden over.

Link naar reactie
  • 0

 

Zoek eens op Gaydar. Dat was oorspronkelijk een apparaatje waarmee je je geaardheid en beschikbaarheid kon uitzenden naar gelijkgestemden binnen een straal van (meen ik) honderd meter. Daar zijn later diverse varianten op gemaakt. Maar als iemand zich aanmeldt voor een kennismakingsservice die hem/haar in contact brengt met bv andere chocoladeliefhebbers in zijn directe omgeving, is privacy geen probleem. Door deelname aan de dienst geef je toestemming, dat kan je in de algemene voorwaarden opnemen.

 

Of had iemand dat al opgemerkt? ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre schend dit de privacy van een persoon? Of bestaat dit reeds en ben ik niet goed op de hoogte?

 

Als ik het goed begrijp werkt jouw idee zoiets als het uitdelen van flyers. Je kunt op een flyer zetten "ik houd van chocola", maar je kunt dit ook digitaal uitzenden via bluetooth. In beide gevallen heeft de ontvanger een keuze de mededeling aan te nemen of deze af te wijzen.

 

Een belangrijk privacy principe is dat persoonsgegevens door de verwerker ervan voor het doel wordt gebruikt waarvoor ze zijn bestemd. Dus als jij uitzendt dat je erg van chocola houdt, dan is het logisch dat de snoepwinkel waar jij langs loopt zijn lekkerste chocola aan jouw presenteert. Maar het is niet de bedoeling dat ze je vervolgens elke dag een emailtje sturen.

 

Zo lang je binnen dit doelprincipe blijft, zul je geen last hebben van privacy regels. Het is zelfs de vraag of je een opt-in (= toestemming vragen) echt nodig hebt, maar dat zal toch vooral afhangen van de precieze toepassing en uitvoering van de App.

 

Groet,

Anne

 

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik zou geen businessmodel durven baseren op een juridisch dilemma als opt-in voor bluetooth. De OPTA doet er bij mijn weten niks aan (omdat de regels lastig te interpreteren zijn) maar iedereen kan op z'n vingers natellen dat toevallig een zender passeren terwijl je toevallig je bluetooth hebt aanstaan geen opt-in is. Dat je een bericht niet hoeft te accepteren is een slap excuus. Grote adverteerders zijn daarom terughoudend in de samenwerking met bluetooth cowboys, en vandaar dat die variant in marketing niet van de grond komt.

 

Er zijn veel betere alternatieven voor opt-in mobiele marketing (al dan niet met LBS). De inzet van een app is daar één van. Verondersteld mag worden dat die app een doel dient en dat daarbij (naar keuze) inbegrepen is communicatie met naburige gebruikers van dezelfde app. Als dat goed duidelijk gemaakt wordt en eventueel zelfs als keuze-optie inbegrepen is, dan is er wel sprake van opt-in. De gebruiker geeft expliciet toestemming. Zo sta je sterker als er regels komen voor LBS, voor zover die er al niet zijn. Volgens mij bestaat er zoiets als een gedragscode in direct marketing...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Zoek eens op Gaydar. Dat was oorspronkelijk een apparaatje waarmee je je geaardheid en beschikbaarheid kon uitzenden naar gelijkgestemden binnen een straal van (meen ik) honderd meter. Daar zijn later diverse varianten op gemaakt. Maar als iemand zich aanmeldt voor een kennismakingsservice die hem/haar in contact brengt met bv andere chocoladeliefhebbers in zijn directe omgeving, is privacy geen probleem. Door deelname aan de dienst geef je toestemming, dat kan je in de algemene voorwaarden opnemen.

 

Of had iemand dat al opgemerkt? ;D

 

Haha geweldig ;) Bedankt trouwens voor je heldere uitleg!

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre schend dit de privacy van een persoon? Of bestaat dit reeds en ben ik niet goed op de hoogte?

 

Als ik het goed begrijp werkt jouw idee zoiets als het uitdelen van flyers. Je kunt op een flyer zetten "ik houd van chocola", maar je kunt dit ook digitaal uitzenden via bluetooth. In beide gevallen heeft de ontvanger een keuze de mededeling aan te nemen of deze af te wijzen.

 

Een belangrijk privacy principe is dat persoonsgegevens door de verwerker ervan voor het doel wordt gebruikt waarvoor ze zijn bestemd. Dus als jij uitzendt dat je erg van chocola houdt, dan is het logisch dat de snoepwinkel waar jij langs loopt zijn lekkerste chocola aan jouw presenteert. Maar het is niet de bedoeling dat ze je vervolgens elke dag een emailtje sturen.

 

Zo lang je binnen dit doelprincipe blijft, zul je geen last hebben van privacy regels. Het is zelfs de vraag of je een opt-in (= toestemming vragen) echt nodig hebt, maar dat zal toch vooral afhangen van de precieze toepassing en uitvoering van de App.

 

Groet,

Anne

 

 

Klopt, zo werkt het ongeveer, maar dan via een app incl. GPS ondersteuning.. Dus wanneer je duidelijk verwoord wat het doel is van deze app, en iemand zou ermee akkoord gaan is er niks aan de hand?

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre schend dit de privacy van een persoon? Of bestaat dit reeds en ben ik niet goed op de hoogte?

 

Als ik het goed begrijp werkt jouw idee zoiets als het uitdelen van flyers. Je kunt op een flyer zetten "ik houd van chocola", maar je kunt dit ook digitaal uitzenden via bluetooth. In beide gevallen heeft de ontvanger een keuze de mededeling aan te nemen of deze af te wijzen.

 

Een belangrijk privacy principe is dat persoonsgegevens door de verwerker ervan voor het doel wordt gebruikt waarvoor ze zijn bestemd. Dus als jij uitzendt dat je erg van chocola houdt, dan is het logisch dat de snoepwinkel waar jij langs loopt zijn lekkerste chocola aan jouw presenteert. Maar het is niet de bedoeling dat ze je vervolgens elke dag een emailtje sturen.

 

Zo lang je binnen dit doelprincipe blijft, zul je geen last hebben van privacy regels. Het is zelfs de vraag of je een opt-in (= toestemming vragen) echt nodig hebt, maar dat zal toch vooral afhangen van de precieze toepassing en uitvoering van de App.

 

Groet,

Anne

 

 

Klopt, zo werkt het ongeveer, maar dan via een app incl. GPS ondersteuning.. Dus wanneer je duidelijk verwoord wat het doel is van deze app, en iemand zou ermee akkoord gaan is er niks aan de hand?

 

Dat is wat je als vuistregel het beste kunt aanhouden. Maar in sommige situaties kan het ingewikkelder liggen. Moeilijk om die allemaal vooraf te beschrijven, maar denk bijvoorbeeld aan bepaalde extra gevoelige persoonsgegevens, en ook aan methodes voor opslag die de app gebruikt.

 

Dat is iets voor een jurist om het volledige plan te bestuderen en dan een concreet advies te geven.

 

Cheers,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.