Met mijn makelaarsbedrijf verkoop ik onroerend goed aan Nederlandse klanten. Dit doe ik voor een ontwikkelaar buiten de EU, waar ook het vastgoed is gelegen.
Mijn klanten kopen het onroerend goed en ik krijg daarvoor een commissie van 3% van de ontwikkelaar.
Mijn vraag: moet ik over deze commissie BTW afdragen in Nederland?
In mijn omgeving krijg ik de volgende antwoorden:
-boekhouder van de ontwikkelaar, de ontwikkelaar moet in zijn land het bedrag met BTW verhogen en kan tegelijktijd deze BTW terugvragen; per saldo dus 0.
- geen BTW in Nederland daar het vastgoed buiten de EU ligt, de heffing is volgens het verdrag aan het land van de ontwikkelaar toegekend.
- geen BTW in Nederland, het land ligt buiten de EU dus dan geldt een 0%-tarief.
en zo krijg ik nog veel meer varianten..
ik ben benieuwd wat hoe men hier op het forum over denkt...
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
VincentNH
VincentNH
Met mijn makelaarsbedrijf verkoop ik onroerend goed aan Nederlandse klanten. Dit doe ik voor een ontwikkelaar buiten de EU, waar ook het vastgoed is gelegen.
Mijn klanten kopen het onroerend goed en ik krijg daarvoor een commissie van 3% van de ontwikkelaar.
Mijn vraag: moet ik over deze commissie BTW afdragen in Nederland?
In mijn omgeving krijg ik de volgende antwoorden:
-boekhouder van de ontwikkelaar, de ontwikkelaar moet in zijn land het bedrag met BTW verhogen en kan tegelijktijd deze BTW terugvragen; per saldo dus 0.
- geen BTW in Nederland daar het vastgoed buiten de EU ligt, de heffing is volgens het verdrag aan het land van de ontwikkelaar toegekend.
- geen BTW in Nederland, het land ligt buiten de EU dus dan geldt een 0%-tarief.
en zo krijg ik nog veel meer varianten..
ik ben benieuwd wat hoe men hier op het forum over denkt...
Vincent
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag