• 0

BTW heffing op makelaarscommissie buiten EU?

Met mijn makelaarsbedrijf verkoop ik onroerend goed aan Nederlandse klanten. Dit doe ik voor een ontwikkelaar buiten de EU, waar ook het vastgoed is gelegen.

 

Mijn klanten kopen het onroerend goed en ik krijg daarvoor een commissie van 3% van de ontwikkelaar.

Mijn vraag: moet ik over deze commissie BTW afdragen in Nederland?

 

In mijn omgeving krijg ik de volgende antwoorden:

-boekhouder van de ontwikkelaar, de ontwikkelaar moet in zijn land het bedrag met BTW verhogen en kan tegelijktijd deze BTW terugvragen; per saldo dus 0.

- geen BTW in Nederland daar het vastgoed buiten de EU ligt, de heffing is volgens het verdrag aan het land van de ontwikkelaar toegekend.

- geen BTW in Nederland, het land ligt buiten de EU dus dan geldt een 0%-tarief.

en zo krijg ik nog veel meer varianten..

 

ik ben benieuwd wat hoe men hier op het forum over denkt...

Vincent

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

-boekhouder van de ontwikkelaar, de ontwikkelaar moet in zijn land het bedrag met BTW verhogen en kan tegelijktijd deze BTW terugvragen; per saldo dus 0.

 

Deze constructie gaat enkel op bij facturering binnen de EU, dus is voor jou niet van toepassing.

 

- geen BTW in Nederland, het land ligt buiten de EU dus dan geldt een 0%-tarief.

 

 

Het 0% BTW-tarief geldt enkel voor leveringen en diensten binnen de EU, dus in dit geval wordt er zeker niet met 0% BTW gerekend.

 

De Belastingdienst heeft een mooie tool ontwikkeld om antwoord te geven op deze vraag: http://www.belastingdienst.nl/reken/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

 

Bij mij kwam in jouw geval het volgende antwoord eruit:

 

De dienst is belast in het land waar de onroerende zaak staat. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land waar de onroerende zaak staat of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw aangifte omzetbelasting.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

Volgens de Belastingdienst is optie 2 dus juist ;D

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan optie één ook.

 

Dit wijkt immers niet af van de tekst van de belastingdienst indien deze werkwijze in het land waar het OG staat gevolgd moet worden.

 

Mij is niet volledig duidelijk waar het inkomen / de omzet belast moet worden ?

Ook volgens de regels van het Land waar het OG staat ?

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
  • 0

@Jan

 

Maar in dat geval gaat doet de TS geen aangifte in het land waar de onroerende zaak staat. Dat is toch een wezenlijke afwijking van de genoemde procedure?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@ Dennis,

 

Ik heb misschien mijn woorden verkeerd gekozen.

Ik wilde enkel aangeven dat wat de boekhouder mee had gedeeld niet strijdig is met optie twee.

 

Natuurlijk moet TS zelf ook aangifte doen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.