• 0

In vermindering brengen te betalen BTW

Ik lees dat wanneer de af te dragen BTW gelijk is aan of minder dan € 1.345, je de af te dragen BTW niet hoeft af te dragen.

 

Even simpel: € 1.345 BTW staat gelijk aan ((1345/19) *119) = € 8.423,95

 

Betekend het dus wanneer je omzet op jaarbasis onder de € 8.423,95 is, je de BTW mag houden?

 

Ik lees niks over periodes, is dit alleen bijvoorbeeld de eerste jaar van je onderneming geldig, of altijd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Betekend het dus wanneer je omzet op jaarbasis onder de € 8.423,95 is, je de BTW mag houden?

 

 

Ja, in theorie klopt dit. Meestal kan je omzet hoger zijn omdat je de BTW die jij betaald hebt aan jouw leveranciers van de door jou af te dragen BTW mag aftrekken.

Met andere woorden, als de som van de door jou af te dragen BTW (BTW over jouw facturen) verminjderd met de door jou terugvorderbare BTW (BTW die jij betaalt hebt aan jouw leveranciers) minder of gelijk is aan EUR 1.345,00 kun je een vezoek voor het toepassen van de KOR indienen en mag je dit dus houden. Dit bedrag wordt dan wel bi je inkomen opgeteld voor de aangifte IB.

 

 

Ik lees niks over periodes, is dit alleen bijvoorbeeld de eerste jaar van je onderneming geldig, of altijd?

 

Neen, de KOR is op alle jaren van de onderneming van toepassing - tot dat Den Haag besluit om de regeling af te schaffen of te veranderen natuurlijk.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

I stand corrected ;D

 

Wat ik natuurlijk bedoelde is dat je nog wel iets extra's moet doen als je de aangifte OB indient om je recht op de KOR uit te oefenen. Dit is inderdaad geen geen verzoek in de vorm een apart schrijven, het is een andere manier van de aangifte afwikkelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ter toevoeging:

Of de tabel klopt niet, of ik maak een reken/denk fout.

Volgens het tabel hoef je bij maximaal Verdient 7.079 niks af te dragen, alles daarboven wel.

 

Bij Verdiend 7.079, staat er af te dragen BTW: 1.345.

Echter:

(7.079 / 119) * 19 = 1.130,25 (19% BTW)

 

Terwijl je tot 1.345 BTW, niks hoeft af te dragen?

Link naar reactie
  • 0

Of de tabel klopt niet, of ik maak een reken/denk fout.

 

Ha Sinan,

 

De tabel klopt wel maar is misschien niet zo inzichtelijk opgesteld. Bij verdiend staan bedragen exclusief BTW (in het bedrijfsleven rekenen we eigenlijk altijd[/] zonder BTW (tenzij je een dienst verleent die vrijgesteld is van BTW) en daar om zijn verdiende bedragen dus altijd zonder BTW. De BTW moet je normaal gesproken afdragen en is daarom dan ook niet interessant.

 

Als de omzet exclusief BTW een bedrag is van € 7.079,00 is daarover dus 19% BTW geheven. 19% BTW over € 1.345,00. Dit bedrag moet je dus normaal gesproken afdragen aan de Belastingdienst, maar als je de KOR toepast mag je dit bedrag dus houden. Dit bedrag is dus niet verdiend maar een vorm van subsidie van de overheid.

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.