• 0

Stamrecht 1997

Goedendag,

Ik heb een stamrecht bedongen bij eigen bv i.v.m. inbreng onderneming in '97. In overeenkomst staat dat ik vanaf 2018 recht krijg op levenslange lijfrente. Ik wl nu graag vanaf mijn 61e tot 65e een uitkering en zo het geld opmaken. Vanaf mijn 5e heb ik andere middelen. Mag dit? Ik lees veel over periodieke uitkering en sterftekans van 1% en anderszins over lijfrente termijnen. Wat is dit nu een per.uitkering of een lijfrente? Wie weet het antwoord en waar staat het?

 

Ben benieuwd of iemnd mij verder kan helpen.

 

Gr. shsnits

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn eerste reactie is:

 

Wat staat hierover in de stamrechtovereenkomst ?

 

Als dit niet geregeld of zelfs uitgesloten is dan is het antwoord duidelijk.

 

Op de site van de belastingdienst staat o.a.:

 

"De uitkeringen uit een stamrecht kunnen ingaan als u met pensioen gaat, maar mogen ook eerder ingaan. Meestal worden de uitkeringen belast als loon uit vroegere dienstbetrekking."

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst er problemen mee heeft. De 1%-sterftekans ziet op de minimale duur van de uitkeringen bij tussentijdse beeindiging van de uitkeringenreeks.

 

Bovendien ontvangt de belastingdienst nu waarschijnlijk meer dan wanneer ze moeten wachten tot de 65e jarige leeftijd.

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0

De 1% sterftekans regel is vooral bedoelt om het doel van de lijfrente voor pensioen te houden. Dus hoe jonger je bent hoe langer de uitkering moet lopen

 

op deze site vond ik een tabelletje voor de minimale looptijd. Bij 60 jaar is de minimale looptijd voor een man 10 maanden en voor een vrouw 18 maanden.

 

Kortom het lijkt mij dat je dus aan de 1% sterftekans eis voldoen als je op 61 met pensioen gaat en tot 65 laat uitkeren

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad moet eerste bezien worden of de periode die je wenst te gebruiken voor de uitkeringen voldoet aan de 1% sterftekans. Van 61 tot 65 zal geen probleem zijn, tenzij je een erg jonge vrouw hebt. Dan is haar periode ingevolge de 1% sterftekans beslissend indien zij begunstigde is na jouw overlijden.

 

De uitkeringen eerder in laten gaan dan 65 is dus toegestaan. Leg dit wel in een besluit vast tussen jou en de BV!

 

In je stamrechtovereenkomst zou een bepaling als het volgende moeten staan:

 

Partij B heeft te allen tijde het recht om het op de voet van deze overeenkomst vastgestelde recht op periodieke uitkeringen om te zetten in een ander zodanig recht. Na het overlijden van partij B hebben de opvolgende gerechtigden hetzelfde recht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

@Perkele: de sterftekans neemt toe met de leeftijd. Wat Joost stelt is dat ook de sterftekans van de begunstigde die de uitkering voortzet na jouw overlijden, bepalend is voor de minimale uitkeringstermijn. Bij vrouwen ligt de sterftekans sowieso al wat lager dan bij mannen, dus bij een erg veel jongere vrouw is het aannemelijk dat een uitkeringstermijn van 5 jaar niet mag omdat de sterftekans van de vrouw gedurende die periode lager is dan 1%. De minimaal toegstane uitkeringstermijn wordt dan de termijn waarin de sterftekans van de vrouw minimaal 1% bedraagt, en die is dan bijvoorbeeld 7 jaar.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je de hoogte van de Periodieke Uitkeringen zelf bepalen mits je maar aan de 1% sterftekans termijn voldoet of moet dit actuarieel berekend worden (via een software programma)?

In mijn geval is de termijn 17 maanden (voor mijn vrouw 40 maanden). Stel ik kies voor een bedrag waarmee de totale termijn ca. 10 jaar is. Mag ik dit dan zelf regelen en in een Akte van Uitkering vastleggen?

Link naar reactie
  • 1

Als laatste tip: je hoeft voor een actuariele berekening voor een vaste uitkering niet speciaal een bureau in te schakelen of software aan te schaffen. Hiervoor kun je ook de offertesoftware gebruiken van de online aanbieders, of de direct writers. Als je hier een uitkering berekent krijg je automatisch de uitkomsten gepresenteerd in een verkorte offerte. Deze kun je als BV precies nabootsen en doe je dus precies wat de markt ook doet (hou wel een printje van de uitkomsten aan).

 

Je vult dus de looptijd en de hoogte van het bedrag in en krijgt automtisch een actuarieel berekende maanduitkering te zien. Als je dit als BV ook zo uitvoert gebruik je dus de tarieven zoals door een professionele uitvoerder gehanteerd.

Link naar reactie
  • 0

Norbert, Joost en Marnix bedankt voor jullie toelichtingen, antwoorden en tips. Toch leuk en handig dat er nog over vragen mbt tot een Stamrecht BV kan worden gepost. Ik vind het nog steeds jammer dat dit onderwerp op de "zwarte lijst" staat omdat het naar mijn mening toch ook een ondernemerschap is van de mensen die zulk een BV aangaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.