• 0

prive motorfiets op de balans

Hallo,

 

Ik wil een prive aangeschafte motorfiets in mijn eenmanszaak (rijschool) inbrengen.

Nu vraag ik mij 2 dingen af:

1) Hoe bepaal ik de waarde?

2) Hoe verwerk ik de inbreng in de boekhouding/op de balans

 

Ik heb de motorfiets 1 jaar geleden van een particulier gekocht voor 6000,-

 

Bij voorbaat dank voor uw antwoord

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan zal de waarde nu wel 5000,- zijn.

 

Je registreert de inbreng zo:

Vaste activa (motor) 5000,- (debet)

Kapitaal (privé-storting) 5000,- (credit)

 

En dan kan je vanaf nu 1000,- per jaar aan de motor afschrijven (of misschien 800,- als je denkt dat er over 5 jaar een restwaarde is van 1000,-).

 

(Je bent wel BTW verschuldigd als je de motor verkoopt of inruilt).

Link naar reactie
  • 0

Dan zal de waarde nu wel 5000,- zijn.

 

Je registreert de inbreng zo:

Vaste activa (motor) 5000,- (debet)

Kapitaal (privé-storting) 5000,- (credit)

 

En dan kan je vanaf nu 1000,- per jaar aan de motor afschrijven (of misschien 800,- als je denkt dat er over 5 jaar een restwaarde is van 1000,-).

 

(Je bent wel BTW verschuldigd als je de motor verkoopt of inruilt).

 

Bedankt voor uw antwoord.

 

Ik was alleen in de veronderstelling dat ik geen BTW meer hoef af te dragen bij verkoop, omdat ik er nu ook geen BTW over hoef af te dragen. De motorfiets is dan toch binnen de marge regeling aangeschaft?

Moet ik dan ook daadwerkelijk € 5000,- aan mijn prive rekening overmaken(is nu niet beschikbaar namelijk), of kan ik dat alleen in de boekhouding inboeken.

Link naar reactie
  • 0

Je mag 5000,- opnemen van de zakelijke rekening. Je mag ook 10000,- opnemen, als je dat hebt. Dat staat helemaal los van de inbreng van de motor.

Maar je hoeft niets op te nemen, als je dat niet wil.

 

De BTW: Het werkt dus heel anders vanaf het moment dat de motor zakelijk bezit is geworden (dat is het moment van inbreng). Niets aan te doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil je eigenlijk de motorfiets inbrengen? Is dit omdat je er rijles op geeft of omdat je denkt dat hier een fiscaal voordeel te halen is? Jouw overwegingen spelen een grote rol bij het geven van advies.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Peter, kunnen we nu moeilijk bepalen. En heb je al bekeken of het mogelijk is om een privé motorfiets te verzekeren als lesmotor? Ik ben geen verzekeringsdeskundige maar ik kan mij wel dergelijke clausules voorstellen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.