• 0

e-mailprogramma

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
dat zowel onder MS als OS kan functioneren

 

dat volg ik even niet. MS is een OS. of bedoel je opensource? ik ga er even vanuit dat je dan op linux of bsd doelt.

 

als het allebei moet, moet je een mailclient als Thunderbird (mozilla) nemen. dat is een erg krachtige. anders kan je misschien eens eudora, thebat of becky2 proberen.

Link naar reactie
  • 0

Naja, ik gebruik dus Linux, met daaronder Mozilla.

Mozilla is een webbrowser (vergelijkbaar met Internet Explorer) die draait onder Linux, Windows en Mac. Uiteraard is Mozilla Open-Source.

 

Ik bezoek dus al mijn website's met mozilla en haal mijn e-mail binnen met mozilla. Dit laatste vind ik helemaal super: zeer makkelijk kan je alle berichten doorzoeken (ja, dat kan je in Outlook ook, weet het ;)) en dit werkt als een soort database. Alles van jou weten? Ik typ 'Edward' / 'Lich' of 'ward' en ik krijg alle berichten waar dat in voor komt. Geweldig.

 

Tevens zit er bij Mozilla een adressbook. Al mijn relaties heb ik hierin gegooid. Al hun gegevens (zakelijk en prive) staan er dus vermeld en ik heb daar ruimte om notities te maken. En net zoals bij Outlook: als ik nu een e-mail schrijf en ik typ bij 'aan' 'Edw' dan komt automatisch jou e-mail adres naar voren. Heel simpel dus.

 

En nog een functie: composer, simpel website's maken, hier maak ik echter geen gebruik van. En een kalender, weer zeer simpel afspraken invoeren.

 

Alles is te exporteren naar txt of andere bestanden, dus backups maken is zeer makkelijk. Voordeel hiervan vind ik: ik exporteer al mijn relaties, laad ze dan heel makkelijk in WorldCast (eerder genoemd programma) en kan gaan spammen :D

 

Nee ik kan je mozilla echt aanraden Edward!

 

Mozilla

www.mozilla.org

Link naar reactie
  • 0

Ik heb Thunderbird (Mozilla) maar eens gedownload en het ziet er inderdaad zeer goed uit. Waar ik alleen nog niet achter ben is de vraag of de adresgegevens goed zijn te exporteren naar bijvoorbeeld een brief die ik in word-bestand opmaak- Bij outlook is dit vrij eenvoudig.

 

Verder heb ik zag ik een NL versie vermeld staam. Heeft iemand hier ervaring mee. Zelf heb ik geen problemen met de Engelse versie, maar ik ben niet alleen.

 

Bedankt in ieder geval voor de tips Paul Matthijs en Jelmer (reusje erbij).

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

edward,

 

www.pmail.com. pegasus mail dus. Dit programma gebruik ik al 3 jaar nadat wij outlook van onze compus hebben verwijdered ivm virus aanvallen op dit prog.

 

- pegasus mail is gratis

- pegasus mail kan voor meerdere users worden gebruikt

- kan worden uitgebreid met interne e-mail server

Link naar reactie
  • 0
Hmmm, net ook de keerzijde van Mozilla ontdekt. Pagina's in CSS die er in IE wel goed uitzien worden door Mozilla uit elkaar getrokken en deels onbruikbaar.

 

In Nederland zijn er wetten. Deze wetten zorgen ervoor dat de mensen zich aan de regels houden en het geen rotzooi hier wordt. Werkt goed, zolang iedereen zich aan deze wetten houdt.

Op internet zijn er ook regels. Deze worden verzameld en beheert door het W3C (www.w3c.org). Zolang iedereen zich aan deze wetten en regels houdt, komt iedere pagina er goed uit te zien.

 

Maar... DIT GEBEURT NIET DOOR BEPAALDE **** PARIJEN!

Dat *** Microsoft houdt zich niet aan de regels die er gelden voor talen op het internet, zoals gesteld door het w3c. Webbouwers moeten hierdoor bepaalde tweaks (aanpassingen) doen zodat de website er in Internet Explorer, die dus niet volgens de regels werk, er wel goed uit komt te zien. Ten nadele van de browsers die zich wel aan de regels houden.

 

Monopolisten...

 

Gewoon door blijven gaan Edward.

Link naar reactie
  • 0
Pagina's in CSS die er in IE wel goed uitzien worden door Mozilla uit elkaar getrokken en deels onbruikbaar.

 

je zeurt toch ook niet dat je met een auto niet kan varen? :)

html is er niet voor e-mail, daar is het nooit voor bedoeld. html is voor http, niet voor mail bedoeld. dat er nou auto's zijn waar je prima mee kan varen, betekent toch niet dat elke auto het moet kunnen?

Link naar reactie
  • 0

je zeurt toch ook niet dat je met een auto niet kan varen? :)

html is er niet voor e-mail, daar is het nooit voor bedoeld. html is voor http, niet voor mail bedoeld. dat er nou auto's zijn waar je prima mee kan varen, betekent toch niet dat elke auto het moet kunnen?

Sorry Paul Matthijs, maar of ik volg je even niet of jij hebt een deel gemist. Dat html niet bedoeld is voor mail begrijp ik zelfs. Ik heb echter niet alleen Thunderbird als mailprogramma bekeken, maar op aanraden van Jelmer ook eens gekeken of Mozilla als browers iets voor mij is. Daarmee ontdekte ik dat pagina's in CSS uit elkaar kunnen worden getrokken, terwijl deze in Internetexplorer er wel goed uitzagen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, net ook de keerzijde van Mozilla ontdekt. Pagina's in CSS die er in IE wel goed uitzien worden door Mozilla uit elkaar getrokken en deels onbruikbaar.

 

In Nederland zijn er wetten. Deze wetten zorgen ervoor dat de mensen zich aan de regels houden en het geen rotzooi hier wordt. Werkt goed, zolang iedereen zich aan deze wetten houdt.

Op internet zijn er ook regels. Deze worden verzameld en beheert door het W3C (www.w3c.org). Zolang iedereen zich aan deze wetten en regels houdt, komt iedere pagina er goed uit te zien.

 

Maar... DIT GEBEURT NIET DOOR BEPAALDE **** PARIJEN!

Dat *** Microsoft houdt zich niet aan de regels die er gelden voor talen op het internet, zoals gesteld door het w3c. Webbouwers moeten hierdoor bepaalde tweaks (aanpassingen) doen zodat de website er in Internet Explorer, die dus niet volgens de regels werk, er wel goed uit komt te zien. Ten nadele van de browsers die zich wel aan de regels houden.

 

Monopolisten...

 

 

Microsoft hoeft zich echt niet te houden aan de regels van W3C. Wie is W3C om te bepalen waaraan een product van een fabrikant moet voldoen? Dat consortium is heel leuk, maar wie bepaalt dat iedereen zich daaraan moet houden? Aangezien internet van niemand is kan iemand ook moeilijk regels gaan opstellen.

 

Bovendien zijn zowel Internet Explorer als Outlook geweldige producten om mee te werken. Als je het goed gebruikt is het ook zeer veilig!

Link naar reactie
  • 0

O jee, dit loopt weer uit op de eeuwige MS vs 'alle anderen' discussie. Houden we het een beetje rustig heren :).

 

Even mijn steentje. Wat betreft W3C, het zou erg mooi zijn als iedereen zich aan de standaarden hield inderdaad. Echter ook Mozilla conformeert echt niet voor de 100% aan diezelfde standaarden. Omdat het marktaandeel van IE nou eenmaal een stukje (euhh, groot stukje) groter is dan dat van Mozilla, bouwen veel mensen pagina's alleen voor IE. Hun goed recht, en vanuit een business oogpunt helemaal geen slechte beslissing IMO. Kwou ook dat het anders was :-\

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb echter niet alleen Thunderbird als mailprogramma bekeken, maar op aanraden van Jelmer ook eens gekeken of Mozilla als browers iets voor mij is.

 

ah ok, ik dacht dat het over html in e-mail ging :)

overigens heet de browser van mozilla firefox, dan weet je dat ook weer ;)

 

maar zeg eens edward, waarom wil je iets hebben wat én voor Windows is én voor bijvoorbeeld Linux? overstapplannen? zo ja, denk ik niet dat je daar per se nu al rekening mee hoeft te houden. de omschakeling van Windows naar iets anders is waarschijnlijk al zo groot dat een andere mailclient er dan vast ook nog wel bij kan ;)

Link naar reactie
  • 0

maar zeg eens edward, waarom wil je iets hebben wat én voor Windows is én voor bijvoorbeeld Linux? overstapplannen? zo ja, denk ik niet dat je daar per se nu al rekening mee hoeft te houden. de omschakeling van Windows naar iets anders is waarschijnlijk al zo groot dat een andere mailclient er dan vast ook nog wel bij kan ;)

Ik heb inderdaad overstapplannen. Als ik de kostenpost aan licenties bekijk dan word ik daar niet echt vrolijk van, deze kosten passen niet binnen onze strategie om concurrerende tarieven te hanteren. Helaas kan ik de overstap naar Linux niet in één keer maken omdat voor access voor zover ik weet nog geen goed alternatief bestaat en ik die applicatie voorlopig nog wel nodig heb. Natuurlijk kan ik met de hele overstap nog wel even wachten, maar voor een belangrijk deel bestaat onze correspondentie toch uit mailverkeer als ik dan toch die overstap maak, dan kan ik beter nu al het mailverkeer middels een andere mailclient laten verlopen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Even mijn steentje. Wat betreft W3C, het zou erg mooi zijn als iedereen zich aan de standaarden hield inderdaad. Echter ook Mozilla conformeert echt niet voor de 100% aan diezelfde standaarden. Omdat het marktaandeel van IE nou eenmaal een stukje (euhh, groot stukje) groter is dan dat van Mozilla, bouwen veel mensen pagina's alleen voor IE. Hun goed recht, en vanuit een business oogpunt helemaal geen slechte beslissing IMO. Kwou ook dat het anders was :-\

Deze mening deel ik niet. Als jij een website voor zakelijk verkeer bouwt, dan wil je toch dat deze onder alle browsers ongeveer hetzelfde vertoond en functioneert. Laat ik het zo zeggen, als klant zou ik er geen genoegen mee nemen dat mijn website ineens in Firefox uit elkaar wordt getrokken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Microsoft hoeft zich echt niet te houden aan de regels van W3C. Wie is W3C om te bepalen waaraan een product van een fabrikant moet voldoen? Dat consortium is heel leuk, maar wie bepaalt dat iedereen zich daaraan moet houden? Aangezien internet van niemand is kan iemand ook moeilijk regels gaan opstellen.

 

Niemand bepaalt dat het moet, het is -denk ik- een keuze die ieder voor zich kan maken.

 

En om microsoft eens niet te bashen: Ze hebben - vooral in het verleden - wel vaak vooroplopgelopen met ontwikkelingen in html en browsers. Soms brachten ze features die nog helemaal niet in een standaard gevat waren (i-frames, content-editable zaken, gekleurde scrollbars). Vervolgens kwam er een standaard voor een soortgelijke functionaliteit, en werd het verwijt gemaakt dat MS de standaard negeerde. Als je iets nieuws wilt introduceren in het web-gebeuren, denk ik dat het vaak niet mogelijk is om te wachten op een standaard.

 

Als web-ontwikkelaar zit je vervolgens wel een beetje met de gebakken peren, omdat je voor meedere clients moet schrijven. Zelf kies ik dan voor 'pixel perfect' in IE (das toch 90+% van de bezoekers, hoe je het ook draait). Vervolgens is het natuurlijk wel van belang om te zorgen dat zo'n pagina op zn minst functioneel is in andere browsers als safari en mozilla. En dan nog blijft er altijd een heel klein groepje waar je niets voor kunt doen, al zal dat <1% zijn.

Link naar reactie
  • 0

Even mijn steentje. Wat betreft W3C, het zou erg mooi zijn als iedereen zich aan de standaarden hield inderdaad. Echter ook Mozilla conformeert echt niet voor de 100% aan diezelfde standaarden. Omdat het marktaandeel van IE nou eenmaal een stukje (euhh, groot stukje) groter is dan dat van Mozilla, bouwen veel mensen pagina's alleen voor IE. Hun goed recht, en vanuit een business oogpunt helemaal geen slechte beslissing IMO. Kwou ook dat het anders was :-\

Deze mening deel ik niet. Als jij een website voor zakelijk verkeer bouwt, dan wil je toch dat deze onder alle browsers ongeveer hetzelfde vertoond en functioneert. Laat ik het zo zeggen, als klant zou ik er geen genoegen mee nemen dat mijn website ineens in Firefox uit elkaar wordt getrokken.

 

Het ligt er maar helemaal aan wat je doelgroep is en wat de kosten zijn van het compatible maken en houden van een site voor de verschillende browsers die er zijn! Beetje het Pareto verhaal, 10% meer functionaliteit (compatibiliteit) betekent 90% meer kosten...

 

Daarnaast ben ik het zeker wel met je eens dat een site niet totaal uit elkaar getrokken moet worden!

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat "IE aan de ene kant" en "alle andere browsers aan de andere kant" soms nogal verschillend reageren op hetgeen je ze voorlegt in je code, vind ik niet dat je het kunt maken om dan maar "alleen maar voor browsers X" te optimaliseren, welke browser dat ook moge zijn.

 

Als je als web developer niet dat beetje extra moeite wilt nemen om te zorgen dat een site goed functioneert, onafhankelijk van wat toevallig *jouw* lievelingsbrowser is, dan zit je in het verkeerde vak. Je hebt niet alleen te maken met bezoekers die "de andere browsers" gebruiken, je hebt ook nog te maken met bezoekers die wellicht met een braille-lezer of voorleesapparaat werken, of bezoekers die om een andere reden niet één van de standaard-browsers kunnen of willen gebruiken.

 

Bovendien: als je bij het begin begint, al je code netjes volgens de specificaties schrijft... dan is het aan het einde van de rit vaak genoeg om een paar kleine aanpassingen te maken - meestal voor IE, dat wel. =]

Link naar reactie
  • 0

Bovendien: als je bij het begin begint, al je code netjes volgens de specificaties schrijft... dan is het aan het einde van de rit vaak genoeg om een paar kleine aanpassingen te maken.

 

Ben ik het mee eens. 100% compatible met alle browsers is bijna onmogelijk, maar het is te doen om te zorgen dat een website er op z'n minst goed uitziet en bruikbaar is in alle gangbare browsers.

 

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Volg jij het nog, Edward?

 

Een browser is een browser. Als je HTML 4 hanteert, dan moet het werken in een browser die HTML 4 beweert te ondersteunen. Doet het dat niet, dan heeft de maker van de browser gelogen. SIC!

Het W3C is het orgaan dat dit soort standaarden vaststelt. Daar hoort iedereen zich aan te houden. Anders wordt het een zootje. Maar ik merk daar wel bij op dat in de hevige strijd tussen IE en NN het W3C een beetje een volgende derde is geworden. Houd je je aan de richtlijnen van het5 W3C, dan hoort het ook fatsoenlijk te werken. Dat doet het natuurlijk niet, dus leer je voor het gemak even drie JavaScript dialecten en loopt je HTML-code een jaar of wat achter...

 

Als je platform onafhankelijk wilt emailen, dan kun je eens kijken naar Opera 7 en Netscape 7. Deze zijn voor beide platformen verkrijgbaar. Ik weet alleen even niet uit mijn hoofd of je daarbij ook gebruik kunt maken van dezelfde berichtenmap.

 

Pegasus is ongeveer de beste mailer die er is, maar als je het simpel wilt houden en geen systeembeheerder of handige buurjongen hebt, raad ik het niettemin af.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0

Volg jij het nog, Edward?

 

Een browser is een browser. Als je HTML 4 hanteert, dan moet het werken in een browser die HTML 4 beweert te ondersteunen. Doet het dat niet, dan heeft de maker van de browser gelogen. SIC!

Het W3C is het orgaan dat dit soort standaarden vaststelt. Daar hoort iedereen zich aan te houden. Anders wordt het een zootje. Maar ik merk daar wel bij op dat in de hevige strijd tussen IE en NN het W3C een beetje een volgende derde is geworden. Houd je je aan de richtlijnen van het5 W3C, dan hoort het ook fatsoenlijk te werken. Dat doet het natuurlijk niet, dus leer je voor het gemak even drie JavaScript dialecten en loopt je HTML-code een jaar of wat achter...

 

Als je platform onafhankelijk wilt emailen, dan kun je eens kijken naar Opera 7 en Netscape 7. Deze zijn voor beide platformen verkrijgbaar. Ik weet alleen even niet uit mijn hoofd of je daarbij ook gebruik kunt maken van dezelfde berichtenmap.

 

Pegasus is ongeveer de beste mailer die er is, maar als je het simpel wilt houden en geen systeembeheerder of handige buurjongen hebt, raad ik het niettemin af.

Dank je Olaf, ik mag dan wel jurist zijn maar ik volg het nog uitstekend. ;) De discussie is enigszins vertroebeld doordat ik mijn wens te kennen heb gegeven om volledig over te stappen naar opensource, maar er vervolgens achter kwam dat niet iedere webpagina even goed uitkomt in een andere browser. Wellicht had deze discussie beter separaat gevoerd kunnen worden.

 

De overstap is nog niet zo eenvoudig als ik had gedacht. De migratie van het adresboek met alle gegevens is eigenlijk het grootste probleem. Eigenlijk zou er een oplossing mogelijk moeten zijn waarbij het adresboek onafhankelijk van emailcliënt is te raadplegen. En die oplossing is zo niet voor handen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Sorry, dat was zo niet bedoeld hoor. Het viel me alleen op hoe een discussie over e-mail vergroeid was tot een welles nietes spelletje over van alles en nog wat, behalve e-mail.

 

Jawel hoor. Dat is prima te doen. Je kunt vanuit Outlook Express (om een voorbeeld te noemen) exporteren naar kommagescheiden databestanden. In KMail (Linux met KDE) kun je tab gescheiden bestanden inlezen. Da's effe tricky. Ik heb dus Excel ertussen gegooid om van een komma gescheiden bestand een tab gescheiden variant te maken. Andere oplossingen zijn zeker denkbaar.

 

Maar zoals ik al zei, zijn Opera en Netscape oplossingen die in beide systemen te gebruiken zijn. Internet Explorer is daarnaast nog steeds bruikbaar. Wellicht kun je met een oplossing als Wine ook IE gebruiken onder Linux, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Je zult dan wel een complete Setup-versie nodig hebben, vrees ik.

 

Met een beetje inspanning is een vrijwel volledig Microsoft-vrije omgeving te maken. Je zult alleen met een andere browser al gauw tegen een paar vervelende sites aanlopen.

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als je onder Linux werkt zou je Ximian Evolution kunnen gebruiken. Werkt hetzelfde als MS Outlook.

 

Welke gegevens heb je in Access staan? Je zou dat misschien ook op een intranet webserver kunnen zetten. Dan kan iedereen op je kantoor via een browser de gegevens benaderen.

 

Wellicht bestaat er reeds een Open Source oplossing voor je probleem.

Kijk maar eens op http://sourceforge.net/

 

Adressen zou je in Group-Office kunnen zetten. Dit is een Open Source groupware pakket (Zie http://www.intermesh.nl/ en ook op http://sourceforge.net/). Het werkt goed en kan eenvoudig adressen im- en exporteren. Je hebt er wel een (intranet) webserver voor nodig. De installatie is redelijk eenvoudig. Op de site zag ik dat er ook een commerciële versie is. Die ken ik echter niet.

 

Een intranet webserver is eenvoudig op te zetten en kan op een oude PC draaien. Ook kun je deze dan als file en printer server gebruiken. Spaart weer een Microsoft server licentie.....

Link naar reactie
  • 0

Om nog even een on-topic mededeling te doen:

Ik heb een tijdlang met Netscape gewerkt, en later met Thunderbird (de stand-alone mail client van Mozilla). Beviel prima. Het enige echte verschil tussen die twee is dat Thunderbird puur de mail client is, en dus een kleiner (en sneller) programma.

Link naar reactie
  • 0

Ik hoor hier niemand over Opera. Ook een prima (en vooral heel erg snelle en veilige ) browser die vaak net ietsje meer compatible is dan mozilla*.

 

Kost wel 34 E maar is zn geld driedubbel waard.

 

En als het om multiplatform gaat is opera duidelijk de winnaar

 

http://www.opera.com

 

*edit: Je moet toch best wel scheel zijn om het woord opera in deze discussie te missen....maardannog :)

The future is open !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 302 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.