• 0

voorraadverschil na tellen

Ik ben bezig met de correctieboekingen van de administratie. Begin januari is de voorraad geteld. Verschillen zijn zoveel mogelijk proberen te herleiden. Er blijft een verschil tussen de soll en ist.

 

Ist.: 19K

Soll: 20K

 

Het verschil is het gevolg van:

* inkopen tegen korting zorgen ervoor dat de waarde op papier lager is dan de werkelijke waarde.

* Bepaalde artikelen zijn in waarde gestegen.

 

Ik weet niet hoe ik moet boeken. Is het onderstaande een rare gedachte? Of dien ik het te boeken naar een V&W post genaamd voorraadstijging o.i.d.?

 

voorraad

aan eigen vermogen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zie de volgende link:

 

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-19.html

 

Voorraden worden gewaardeerd tegen de inkoopwaarde. M.a.w. als je inkoopt met een hoge korting wordt de waardering van je voorraad lager. Dit heb je dus goed ingevoerd in je boekhouding, niets meer aan doen! Dat artikelen in waarde gestegen zijn verandert dus niets aan de waardering in je boekhouding. De door jou voorgestelde correctieboeking zou ik dan ook zeker niet inboeken, een stijging van de voorraadwaardering kan enkel het gevolg zijn van inkoop (tenminste, als we het hebben over het opstellen van een fiscale balans).

 

Dan zit je nog met een verschil. Vermoedelijk komt dit omdat je de goederen hebt gewaardeerd tegen de huidige (hogere) inkoopwaarde. Zo maak je een verborgen reserve (de courante waarde van je voorraad is hoger dan de boekwaarde van de voorraad) zichtbaar. Dit hoef je echter niet in te boeken of als een resultaat in te boeken. De fiscus krijgt haar deel omdat je een hogere verkoopmarge genereert (de inkoopwaarde van de omzet is naar verhouding lager).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Broekzak/vestzak dus, duidelijk verhaal.

 

In werkelijkheid is het verschil ongeveer 9%. De gemiddeld verkregen korting is 2%. Waarschijnlijk zijn bij de verkoop een aantal voorraadboekingen niet uitgevoerd (omdat destijds de waardes van de voorraad niet voor de verkoop waren ingevoerd = rare bug in het systeem). Het kost enorm veel tijd om dit uit te zoeken.

 

Als ik het goed begrijp dan heb ik daarop te weinig kosten gemaakt. De fiscus krijgt hierover dus zijn deel. De reserve blijft echter staan als ik er niks aan doe. m.a.w. is het niet verstandig om deze latentie vrij te laten vallen? Zodat de voorraad weer een juist beeld geeft?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik weet niet hoe ik moet boeken. Is het onderstaande een rare gedachte? Of dien ik het te boeken naar een V&W post genaamd voorraadstijging o.i.d.?

 

voorraad

aan eigen vermogen

 

 

Zoals aangegeven er is, vermoedelijk, geen reden om de voorraad op te waarderen.

Heeft enkel tot gevolg dat je resultaat verbeterd en dat je dus af moet rekenen met de fiscus.

 

Een wijziging in de waarde van de voorraad mag zeker niet direct naar het eigen vermogen worden geboekt.

 

De meest voor de hand liggende boeking is.

 

voorraad

aan inkopen of inkoopwaarde omzet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Eerst bedenken of je het wilt gaan boeken inderdaad....Inkoopprijs kan ook weer dalen waardoor de voorraad weer minder wordt....

Ik boek zulke zaken altijd op een post herwaardering voorraad op de balans en op de W&V als voorraadverschillen....

Zo houd je overzicht op de handmatige op- en afboekingen....

En met een verschil van bijna 10% zou ik aanraden op een stil moment in de zomervakantie nog eens een telling te verrichten, misschien gaat er wel iets structureel fout met het boeken.

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.