Mojan Geplaatst: 21 januari 2011 Mojan 3 0 Geplaatst: 21 januari 2011 Beste idereen, Ik zoek advies, Ik ben na 4 jaar gestopt met mijn onderneming per 1-8-2010 omdat het niet goed ging(alleen maar verlies gemaakt). Het gaat om een klein winkeltje zonder FOR, stille, goodwill en andere fiscale reserve enz. Inventaris en voorraden zoals hieronder zijn onverkoopbaar en liggen thuis bij mij. Voor de duidelijkheid zien jullie de balans per stakingsdatum. Balans per 1-8-2010 Kapitaal 10000 (negatief) Lening vriend 5000 Inventaris 2000 Lening Gem. 13500 voorraad 2500 Lening bank 1000 Kasgeld 2000 winst 2010 3000 (negatief) Totaal 19500 19500 Graan zoek ik antwoord op mijn onderstaande vragen. Hoe moet ik de stakingwinst berekenen of dit is in dit geval niet van toepassing? Zo nee, wat moet ik invullen als stakingswinst in de aangifte IB? Hoe boek ik onvekochte voorraden en inventaris weg, gewoon verlies(als kosten) toe? Als ik de voorraden als verlies boek, moet btw terugbetaald worden? Graag jullie reactie en alvast bedankt. Link naar reactie
0 odeon Geplaatst: 21 januari 2011 odeon 2,3k 148 Geplaatst: 21 januari 2011 Hoi Mojan, Jammer dat het niet gelukt is met je onderneming. Stakingswinst = 0 (wel invullen in aangifte ib). De onverkochte voorraden en inventaris gaan tegen waarde economisch verkeer naar je privé vermogen. Als de waarde economisch verkeer lager is dan de boekwaarde, kan t.a.v. het verschil verlies genomen worden. Een voorraad die onverkoopbaar is, heeft m.i. een waarde in het economisch verkeer van 0, zodat je € 2.500 als verlies kan nemen. De leningen gaan ook naar je privé-vermogen. Indien de inventaris en voorraden nog wel waarde hebben, dient over deze waarde BTW gerekend te worden. Odeon Link naar reactie
0 Mojan Geplaatst: 22 januari 2011 Auteur Mojan 3 0 Geplaatst: 22 januari 2011 Hoi Odeon, Bedankt voor je reatie & antwoorden. Link naar reactie
Mojan
Mojan
Beste idereen,
Ik zoek advies, Ik ben na 4 jaar gestopt met mijn onderneming per 1-8-2010 omdat het niet goed ging(alleen maar verlies gemaakt).
Het gaat om een klein winkeltje zonder FOR, stille, goodwill en andere fiscale reserve enz.
Inventaris en voorraden zoals hieronder zijn onverkoopbaar en liggen thuis bij mij.
Voor de duidelijkheid zien jullie de balans per stakingsdatum.
Balans per 1-8-2010
Kapitaal 10000 (negatief) Lening vriend 5000
Inventaris 2000 Lening Gem. 13500
voorraad 2500 Lening bank 1000
Kasgeld 2000
winst 2010 3000 (negatief)
Totaal 19500 19500
Graan zoek ik antwoord op mijn onderstaande vragen.
Hoe moet ik de stakingwinst berekenen of dit is in dit geval niet van toepassing?
Zo nee, wat moet ik invullen als stakingswinst in de aangifte IB?
Hoe boek ik onvekochte voorraden en inventaris weg, gewoon verlies(als kosten) toe?
Als ik de voorraden als verlies boek, moet btw terugbetaald worden?
Graag jullie reactie en alvast bedankt.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag