• 0

Bruto uitbetalen voor administratiewerkzaamheden IB47

Beste mensen,

 

Ik heb de volgende vraag. Mijn zoon heeft voor mij de administratiewerkzaamheden gedaan ivm afronding van mijn zaak. Hiervoor heb ik hem bruto uitbetaald en eenmalig geboekt in de kas. Is het voldoende als er een zogenaamde IB47 wordt ingevuld en opgestuurd of loop ik hier belastingrisico mbt de loonheffingen?

 

groeten,

Anton

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De letterlijke tekst bij de belastingdienst is als volgt:

 

"Hebt u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons opgeven. U moet dat doen als de persoon die de betalingen krijgt aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

 

Deze persoon is niet bij u in dienstbetrekking.

Deze persoon verricht de werkzaamheden of diensten niet als ondernemer.

Uw opgave gebruiken wij bij het beoordelen van de aangiften van deze personen."

 

U kunt dus volstaan met een IB 47 formulier en hoeft niet te vrezen voor een loonheffing.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

kleine nuance: als je kind ouder is dan 15, dan geldt een fictie in de wet loonbelasting (we doen alsof er sowieso sprake is van een dienstbetrekking): artikel 3 lid 1 sub f:

Artikel 3

 

1.Als dienstbetrekking wordt beschouwd de arbeidsverhouding van:

 

f. het kind van 15 jaar of ouder dat werkzaam is in de onderneming van zijn ouder

 

Ik denk echter dat de fiscus niet zo wakker ligt van een IB47 versus deze wetsfictie ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zelfs als ik eenmalig 3000 euro heb betaald? Of moet ik dit spreiden, kan ik ook over een periode van 3 maanden elke maand 1000 euro betalen.

 

Het IB 47 formulier geeft geen informatie over de periode waarin het bedrag uitbetaald is.

Dus spreiding heeft geen zin,

 

Bovendien ben je begonnen met de mededeling dat je de vergoeding in één keer in de kas verantwoord hebt.

Wil je van ons horen dat je fraude moet plegen voor een gunstige afwikkeling ?

 

Deze site lijkt mij daarvoor niet geschikt.

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Nee gedaan is gedaan, het gaat mij nu meer om de kennis voor toekomstige gevallen. Dus niet gelijk iemand in een hokje stoppen aub.

 

Het gaat hier zowel om kennis als de praktijk op dit forum; daar zou je je in ieder geval wel bewust van moeten zijn voordat je zulke opmerkingen plaatst.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.