• 0

Precieze vrachtkosten Import

Goedendag,

 

Misschien is deze vraag eerder gesteld, maar ik kan het nergens vinden.

 

-Stel ik wil iets importeren vanuit China.

 

Dan is de douanewaarde = Factuurwaarde + vracht(transport)kosten buiten EU + verzekeringskosten.

 

Factuurwaarde = Aanschafwaarde goederen China.

Vrachtkosten buiten EU = Alleen verschepingskosten ? of komt hier ook de hele mikmak aan lossen etc in de aankomst haven nog bij ?

Verzekeringskosten = Dit gaat via de leverancier? Of is dit niet altijd meegerekend?

 

Dan invoerrechten = Douanewaarde + ...% = ... + ...% = invoerkosten

 

Dan gaat het mij vooral om het stukje vrachtkosten buiten EU of dit dus echt:

a)De transportkosten die de fabriek maakt naar uitgaande haven + verschepings kosten naar haven van aankomst

b)Lossen etc in haven aankomst komt er bij op.

c) Ik sla de plank compleet mis en het zijn hele andere kosten.

 

Alvast bedankt,

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo zit je je dood te zoeken hoe het nou precies zit met een FOB lading, en zo kom je van de ene op de andere site te weten hoe het nou inelkaar steekt. :)

 

Sorry voor het aanmaken van deze topic, maar ik kon het echt niet vinden.

Hier kan wel een slotje op dan.

 

Nee, ik ben ook wel benieuwd op welke site je die info gevonden hebt.

 

En tip voor de volgende keer: vermeld de incoterm! Pas nu lees ik dat het een FOB zending is, in dat geval is uiteraard verzekering voor/door leverancier niet aan de orde: er wordt geleverd in vertrekhaven en daar gaat het risico ook over van verkoper op koper.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het verzekeren van transporten per verzending, ligt volgens mij nog een hele markt braak. Nu loopt dat via de transporteurs, maar die hebben niks met die service en zijn er vaak veel te laat mee. Ik ben er eens over begonnen tegen mijn eigen verzekeraar/tussenpersoon en die doet het alleen op jaarbasis.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een idee om de site ook hier te posten? ;)

 

Oh jah natuurlijk :

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Douanewaarde

 

Dan staat het bij het kopje leveringsconditie.

Maar dan is het dus voor FOB: de kosten die je zelf maakt(vanaf het punt dat je verantwoordelijk bent), dus de verschepingskosten tot aan dat het aankomt in Rotterdam (tot vrije vervoer toch als ik het goed begrijp).

 

Dus als je een expediteur in handen hebt genomen is het dus: Factuurkosten + verschepingskosten en hun kosten voor lossen etc erbij = douanewaarde.

Ook wel logisch eigenlijk want daarna word het pas 'helemaal' het land ingevoerd(invoerrechten) waarna je nog een keer de BTW moet betalen.

geplaatst door: Norbert Bakker     geplaatst op: Vandaag om 16:10:03

 

En tip voor de volgende keer: vermeld de incoterm! Pas nu lees ik dat het een FOB zending is, in dat geval is uiteraard verzekering voor/door leverancier niet aan de orde: er wordt geleverd in vertrekhaven en daar gaat het risico ook over van verkoper op koper.

Ik zal er inderdaad aan denken. Wel zo handig om te weten dan.

 

geplaatst door: P.J.Odems     geplaatst op: Vandaag om 17:43:11

Ik ben er eens over begonnen tegen mijn eigen verzekeraar/tussenpersoon en die doet het alleen op jaarbasis.

Lees ook net in de offerte dat een verzekering idd optioneel is en niet persé moet. Is het wel handig om dit te doen? Bedoel: Gaat er veel mis tijdens zo'n hele reis ? Of wie heeft ervaringen met niet dan wel half aangekomen containers ;)

 

In ieder geval bedankt voor de reacties. :)

Link naar reactie
  • 0
Voor het verzekeren van transporten per verzending, ligt volgens mij nog een hele markt braak. Nu loopt dat via de transporteurs, maar die hebben niks met die service en zijn er vaak veel te laat mee. Ik ben er eens over begonnen tegen mijn eigen verzekeraar/tussenpersoon en die doet het alleen op jaarbasis.

 

Oh, ik doet verzekering ook per verzending hoor, soms zelfs met (export)krediet voor 1 zending. Maar dan hebben we het meestal wel over transporten met een waarde van een ton of meer.

 

Voor zendingen tot € 10.000,- -€ 25.000,- per keer is een doorlopende verzekering veel goedkoper dan los.

Een doorlopende transportdekking voor een webwinkel met € 50.000,- vervoerde omzet per jaar kost meestal niet meer dan € 150,- tot € 250,- per jaar. Zit er nog een buyers en sellers interest dekking bij in ook. Vooral voor importeurs relevant: die vergeten nog wel eens dat CIF helemaal niet betekent dat de verkoper de goederen goed verzekert heeft. Integendeel: CIF betekent dat de verkoper een minimale zeetransportverzekering moet afsluiten ten behoeve van de koper. Zaken die niet gedekt zijn of als er niet uitgekeerd wordt vallen allemaal onder verantwoordelijkheid en risico van de koper.

Ook het restrisico van het transport en verblijf van goederen na lossen in de haven van besteming wordt nog wel eens vergeten.....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ok dus beter wel gewoon zo'n verzekering afsluiten? Of is het zo dat het in principe niets uit maakt en als koper toch altijd wel verantwoordelijk bent ?

 

Nou sta ik op het punt om te bestellen, maar stel je hebt de documenten gekregen: Moet de expediteur dan het origineel B/L hebben? Ook de invoice en packinglist moeten hun hebben? En om het aantegeven bij de douane moeten ze een machtiging van mij hebben dit te doen?

 

Niet dat ik dat niet geloof ofzo maar niet dat ik straks naar mijn hele lading kan shaken. Vraag dit enkel ter bevestiging.

 

Edit: Ik begrijp dat er meerdere originele B/L's zijn? dan is der niks aan de hand. Want ikzelf moet sowieso een originele hebben.

 

Bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er een beetje aan waarheen en in welk jaargetijde. Een schip dat er binnen 8 dagen van R.dam naar New Y. vaart is niet lang onderweg maar in de winter zijn er nog wel eens stormen. Vandalisme en kapingen zijn niet gedekt. Maar tegenwoordig zijn de meeste schepen wel redelijk stormzeker. Je hoort af en toe wel eens dat er wat containers van een schip zijn afgeslagen. Als daar nu net jouw spullen in zitten en je hebt het niet verzekerd, heb je pech.

Link naar reactie
  • 0

Het ligt er een beetje aan waarheen en in welk jaargetijde. Een schip dat er binnen 8 dagen van R.dam naar New Y. vaart is niet lang onderweg maar in de winter zijn er nog wel eens stormen. Vandalisme en kapingen zijn niet gedekt. Maar tegenwoordig zijn de meeste schepen wel redelijk stormzeker. Je hoort af en toe wel eens dat er wat containers van een schip zijn afgeslagen. Als daar nu net jouw spullen in zitten en je hebt het niet verzekerd, heb je pech.

Ok bedankt voor je antwoord. China-Nederland is wel een aardig eindje dacht ik zo, niet echt het meest relaxt gedeelte van het jaar. Denk dat ik die verzekering er wel bij neem. Zou beetje heel zuur zijn als net die van mij eraf vliegt.

 

Hoeveel zou zo'n verzekering zijn ? 50euro ofzo? of praat je dan al gauw over 100-200euro?

Link naar reactie
  • 0

Ok duidelijk.

 

Dan nog een andere vraag: Die leverancier bood mij ook aan om hun forwarder te gebruiken tot aan Rotterdam. Kan dit dan alsnog FOB zijn ? want hij heeft het over freight Rotterdam voor maar $70 ... dan zit transport naar Shanghai haven + customs clearance inbegrepen. Hij kon wel veel afdingen zei die bij die forwarder omdat ze die altijd gebruiken. Maar ben bang dat het dan alsnog als CIF word verscheept en dat ik dan voor de kosten sta hier in Rotterdam.

 

En is het niet beter om gewoon 1 expediteur te nemen die het dan daar dus vanaf Shanghai regelt en de boel in Rotterdam voor je uitlaad? Lijkt me allemaal wat overzichtelijker of zou dat niks uit maken?

 

Scheelt wel centen als je die Chinese 'forwarder' neemt en dan pas in Rotterdam de Nederlandse expediteur. Maarjah wat is wijsheid in zo'n situatie. Wat meer betalen en het door de Nederlanders laten doen, of goedkoper maar dan kan er in theorie meer mis gaan.

 

Laat ik het zo vragen: Wie gebruikt wel vaker voor een FOB verscheping zo'n Chinese forwarder ipv Nederlandse? Enig verschil? En zit dat dan ook op ongeveer $70 ? Want hij zei eerst $33cbm maar dan wel CIF. Gaat om 2.2cbm.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.