• 0

Oprichten BV inbreng eenmanszaak

Ik zit met het volgende. Reeds een 4tal jaar heb ik een eenmanszaak, momenteel 1 persoon vast personeel en IT gerelalteerd. In principe gaat het op gebied van werkvrij goed. Er is altijd genoeg werk. Alleen het gevoel is nog niet helemaal goed omdat een leuk positief banksaldo uitblijft vooralsnog.

 

De resultaten zijn als volgt van afgelopen jaaren.

 

2007 - 15K

2008 - 23K

2009 - 9K

2010 - verwacht +- 20K

 

De cashflow is niet erg goed, zelfs slecht te noemen. Helaas hebben we veel te maken met slecht betalende debiteuren en door fouten in het verleden is er geïnvesteerd in de foute zaken. Ook is er privé erg veel aan de onderneming onttrokken waardoor er een negatief eigen vermogen is ontstaan. Soms heb ik moeite om bijvoorbeeld de omzet belasting op tijd te betalen. Wel heeft het bedrijf nogal wat bezittingen. Auto van +- €15.000 euro waarde. En

 

We hebben momenteel een doorlopend krediet van +- 30K wat actief wordt gebruikt. Dit is een doorlopend krediet

wat in principe niet voor een bepaalde datum afgelost hoeft te worden. Wel los ik hier maandelijks kleine bedragen op af maar dat schiet niet echt op omdat ik onderhand meer rente betaal.

 

Het uitstaande crediteuren saldo is momenteel +- €14.000

Het uitstaande saldo aan belastingdienst is +- €5000.00

Het uitstaande debiteuren saldo bedraagt momenteel +- €34.500 (inbaar) + ongeveer (€6000,00 waarvan momenteel een rechtzaak loopt, waarschijnlijk ook inbaar).

 

Er is voldoende werk voorhanden en we hebben de laatste tijd flink gesneden in de kosten. Naar mijn mening is de onderneming meer als levensvatbaar.

 

Nou zit ik met het volgende. Ik wil graag naar een B.V. structuur toe omdat het type klanten steeds serieuzer wordt en het risico dus groter. Mijn voornaamste reden om naar een B.V. te gaan is zeg maar privé een stukje rust te krijgen en bij grote klanten serieuzer over te komen.

 

Op dit moment hebben we zelf geen 18K voorhanden als oprichtingskapitaal. Dit kan ik naar verwachting wel lenen. Ik heb gehoord dat het ook mogelijk is een eenmanszaak in te brengen. Wat raden jullie aan. Een compleet nieuwe B.V. oprichten en van daaruit opnieuw beginnen en vervolgens de schulden in de eenmanszaak aflossen en hem stoppen. Of het inbrengen van de eenmanszaak in de B.V.

 

Wat voor verdere tips kunnen jullie mij meegeven? Hoe zit het bijvoorbeeld met het verplichte salaris vanuit de B.V. Mag dit ook minder zijn dan de €2500,00 in beginsel?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe zit het bijvoorbeeld met het verplichte salaris vanuit de B.V. Mag dit ook minder zijn dan de €2500,00 in beginsel?

Ik weet niet waar je die € 2.500,- vandaan haalt, maar het minimale DGA salaris 2011 bedraagt € 41.000,-, en dat is een stuk meer dan € 2.500,- per maand.

 

Indien je geen personeel in dienst heb zou het DGA salaris verlaagd kunnen worden zolang er - na aftrek van dat salaris - geen winst gemaakt wordt. Nu er wel personeel in dienst is, dient het DGA salaris minimaal gelijk te zijn aan het best verdienende personeelslid.

 

Bij deze winstcijfers is een BV zo een dure- zelfs hele dure - kostenpost. Voor het "imago" alleen zou ik het niet doen. Integendeel: als opdrachtgever heb ik liever een IB ondernemer die met zijn/haar volle privé vermogen garant staat dan een BV die bij het minste of geringste kan ploffen!

Voor het beperken van het risico is een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering een beter passende en bovendien veel goedkopere oplossing.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wil ik graag aan toevoegen dat inbreng ook nog minstens 18K cash vereist omdat de onderneming dat zeker niet waard is in natura.

 

Je verliest alle voordelen als zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, FOR, etc. En krijgt er een verplicht DGA loon voor terug.

 

Als je weet dat je meer opneemt dan verdient, zet dan de tering naar de nering ipv een zeer dure oplossing te zoeken, waarbij de bank ook zal eisen dat je hoofdelijk meetekent voor de uitstaande 30K schuld. En van de fiscus kom je zo al helemaal niet af.

 

Lijkt mij dat je eerst je EMZ gezond moet maken eer je aan een BV moet beginnen (te denken).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het plan is in principe de EMZ zijn schulden, netjes af te lossen. Het is niet zo dat ik alles direct wil inbrengen in de B.V. althans dat lijkt me niet verstandig als ik zo de reacties lees..

 

Wat betreft de belastingdienst, het zijn allemaal bedragen die nog binnen de vereiste termijn betaald kunnen worden. Dus geen achterstallige schulden.

 

het is ook niet zo dat ik geen licht meer zie in de eenmanszaak, ik ben ervan overtuigd dat ik de 30K schuld in +- 3/4 jaar helemaal afgelost kan hebben en evengoed nog een leuke cent overhoudt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het plan is in principe de EMZ zijn schulden, netjes af te lossen. Het is niet zo dat ik alles direct wil inbrengen in de B.V. althans dat lijkt me niet verstandig als ik zo de reacties lees..

 

Waarom wil je niet alles direct inbrengen? Het in partjes inbrengen van een eenmanszaak, die an sich nog lang niet klaar is voor de BV - zie ook opmerkingen van Norbert en Joost - lijkt mij al helemaal een slecht idee.

 

Zorg eerst dat je eenmanszaak gezond is en begin dan pas te denken aan een BV.

 

Ik lees bv dat je 1 personeelslid hebt, die de eenmanszaak waarschijnlijk meer kost, dan de eenmanszaak aan winst overhoudt. Is dit personeelslid absoluut noodzakelijk om de tent draaiende te houden, of kun jij zijn werk niet overnemen?

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Heb je overwogen om een verzekering af te sluiten voor de risico's die je loopt?

Zet de premie hiervan eens tegenover de fiscale kostenpost van het verliezen van de zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, FOR, etc

JM juristen & adviseurs

ondernemingsrecht:

samenwerkingsverbanden | overeenkomsten | (algemene) voorwaarden en reglementen | bedrijfsstructuren | bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.