• 0

Betalingsregeling na beëindiging VOF

Alvorens ik mijn vragen stel, wil ik alvast even aangeven nieuw te zijn op dit forum.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij verder kunnen helpen.

Begin 2010 ben ik met iemand een vof gestart waarbij we een 50% winstverdeling afspraken. Ik was de creatieve en hij de commerciële man binnen het bedrijf. Door aanhoudende meningsverschillen leek het ons beter uit elkaar te gaan. Hij zou uit de vof stappen en ik zou met de zaak doorgaan.

Toen we in december besloten de balans op te maken en de overgebleven inkomsten te delen gaf hij meteen aan een betalingsregeling te willen treffen. Laat ik er direct bij zeggen dat we nooit een vof contract hebben ondertekend. Ik ben meegegaan in de betalingsregeling. Dit hield in dat ik over een bepaalde periode een percentage over mijn toekomstige uurloon aan hem zou afstaan wanneer er werk zou ontstaan in de door hem eerder opgezette account lijst van ong. 200 accounts. Ik vind vier maanden redelijk, hij zes maanden. Verder hebben we het afgelopen apparatuur aangeschaft die ik min een aantal maanden afschrijving volledig van hem overneem. Ook ziet hij onze internetsite als een investering waar hij zijn aandeel van wilt terugkrijgen.

Omdat hij toen we dit traject ingingen geen direct contact met mij wilde hebben en alles via de mail wilde doen is het contact verhard. Gisteren heb ik hem voor de zesde keer een nieuw voorstel gedaan waarin ik meega met het betalen van de site en de betalingsregeling op vijf maanden wil zetten. Er zijn echter een aantal dingen die niet goed voelen en ook vraag ik me af wat nou werkelijk mijn rechten en plichten zijn.

De kvk vertelde mij dat ik niet verplicht ben een betalingsregeling met hem te treffen, simpelweg omdat we dit nergens van tevoren hebben afgesproken?

Mocht het niet binnen afzienbare tijd opgelost worden, kan hij mij dan verplichten hem een loon uit te keren?

Ik las op internet dat de aanschaf van een site vallen onder reclamekosten wanneer hij wordt gebruik om enkel het product te laten zien. In dat geval ben ik hem niks verschuldigd omdat het gewoon kosten zijn. Klopt dit?

Mocht je willen reageren dan alvast enorm bedankt voor je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Dirk

Ik weet hoe het voelt: ik heb ook eens een vof moeten beeindigen, dat heeft geleid tot een conflict van 1,5 jaar waaraan het bedrijf bijna onderdoor is gegaan.

In de regeling die je vennoot voorstelt, zit een gemene adder onder het gras: een percentage van het uurloon lijkt wel redelijk. Maar de kosten worden niet meer gedeeld, die gaan voor de volle 100% van het resterende bedrag af. Als jouw vennoot zijn investering in tijd te gelde wil maken, moet hij gewoon in de vennootschap blijven. Ergens uitstappen = verlies nemen. Als je er met zijn 2 niet uitkomt, zou ik mediation proberen.

sterkte, Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Dirk,

Bah, vervelend allemaal als je hier mee geconfronteerd wordt. Dit is niet het idee dat je hebt als je samen in zaken gaat. Het geeft allemaal stress waar je niet op zit te wachten.

Terug naar jouw casus. In grote lijnen is de reactie van Maarten juist. Bij het starten van een VoF wordt voor ieder van de firmanten een kapitaalrekening geopend. De inleg van de firmanten in de VoF (in geld of goederen) wordt op deze rekening bijgehouden, de winst wordt hierop bijgeboekt en de onttrekkingen worden hierop afgeboekt. Jouw medefirmant heeft, als hij zich terug rekt uit de VoF, recht op uitbetaling van zijn kapitaalrekening. Al het overige is iets waar jullie samen uit moeten komen en hierop rust geen enkele verplichting naar jou toe - jij hoeft nergens mee akkoord te gaan, maar hij kan er dan voor kiezen om zich niet terug te trekken uit de VoF.

Verder heb jij het over apparatuur die jij van je medefirmant over zal nemen. HIer hoef je dus niet apart over af te rekenen, dit is boekhoudkundig verwerkt in de kapitaalrekening van je medefirmant. Op het moment dat deze uitbetaald wordt is de apparatuur dus van jou. Als de apparatuur nooit is ingebracht (is natuurlijk mogelijk maar niet erg waarschijnlijk) hoef je deze niet van hem over te nemen. Je zou er dan ook voor kunnen kiezen om de apparatuur op een andere manier aan te schaffen of met andere apparatuur te gaan werken. Zeker als er maar enkele maanden is afgeschreven zullen de kosten van overnemen van je partner of nieuw aanschaffen niet ver uit elkaar lopen.

De kamer van koophandel heeft gelijk als zij stelt dat jij niet verplicht bent tot een betalingsregeling. Zoals ik hierboven aangegeven heeft is er door jouw firmant alleen maar rechten uit te oefenen op zijn kapitaalrekening. Wat er alleen nog zou kunnen gebeuren is dat er een compensatie wordt gegeven voor de zogenaamde goodwill. Je kunt afspreken dat je hem hiervoor zal compenseren, maar ook hier ben je niet verplicht toe.

Met betrekking tot de website: als dit kosten zijn dan drukken deze op je winst en wordt er minder naar ieder van jullie kapitaalrekeningen geboekt. Als het een investering is dan staat deze op de balans en drukt de afschrijving op de winst. Als jouw medefirmant deze website betaalt heeft dan staat dit bedrag op zijn kapitaalrekening en wordt dit verrekend bij het uitbetalen van deze rekening. Hoe dan ook hier hoeft nooit apart voor te worden afgerekend - tenzij de website nooit is ingebracht en op zijn naam staat (wat mij wederom onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk lijkt).

Ik kan mij voorstellen dat er niet genoeg liquiditeit in de onderneming zit om je partner te kunnen betalen. Voor dit tekort zou je wel een betalingsregeling kunnen afspreken - maar dan alleen maar voor het deel waar hij recht op hebt conform zijn kapitaalrekening. Spreek vooral duidelijk af dat jij nooit verantwoordelijk bent voor zijn belastingen, m.a.w. wat hij uitbetaald krijgt betaalt hij zelf belasting over!

Ik hoop dat je hier verder mee komt. Mocht je nog vragen hebben dan lees ik die graag!

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zal iets dieper ingaan op mijn situatie.

Toen we begonnen hebben we bij een privé persoon uit onze omgeving een lening gekregen. Hiervan hebben we grotendeels alle apparatuur aangeschaft. In de afgelopen vier maanden hebben we aan het eind van de maand beiden hetzelfde bedrag aan privé opname van onze gedeelde zakelijke rekening naar onze persoonlijke rekening overgemaakt.

In onze beëindiging overeenkomst zullen we gaan afspreken dat we ieder de helft van de lening terugbetalen na het stopzetten van de vof. Vervolgens hebben we de balans opgemaakt waar we alle nog te maken kosten en inkomsten met elkaar verrekenen. Het overgebleven bedrag delen we door twee.

Waar het mij vooral om gaat is de volgende vraag:

Wat als we er niet uitkomen en we samen in de vof blijven zitten. Ik zal dan de enige van ons twee zijn die blijft doorwerken, maar is het mogelijk dat hij dan toch financieel aanspraak kan maken op de vof of mij persoonlijk?

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Wat als we er niet uitkomen en we samen in de vof blijven zitten. Ik zal dan de enige van ons twee zijn die blijft doorwerken, maar is het mogelijk dat hij dan toch financieel aanspraak kan maken op de vof of mij persoonlijk?

Ja, dit is zeker mogelijk. Jullie hebben geen recht op je winstdeel op basis van geleverde arbeid, jullie hebben recht op je winstdeel omdat je het risico draagt. Als firmanten zijn jullie hoofdelijke aansprakelijk en dat betekent dat jullie zowel de lusten als de lasten dragen. De lasten zijn dat als het fout gaat jij en je firmant privé aangesproken kunnen worden voor de schulden van de VOF. De lusten zijn dat je recht hebt op je winstdeel.

Je zult begrijpen, en dat vermoed je ook al, dat je dit heel erg goed zult moeten regelen voordat jullie uit elkaar gaan. Je loopt namelijk het risico dat jij er een ontzettend succesvolle zaak van maakt en dat hij met niets doen de vruchten hiervan kan plukken. Goed juridisch advies in deze lijkt mij een must!

Hoe werkt het met de belastingteruggave na het indienen van de aangifte over 2010 in een vof?

De winst in de VOF wordt verdeeld over de beide firmanten. Het winstdeel van iedere firmant wordt in zijn of haar aangifte IB opgenomen als Winst Uit Onderneming en hierover moet je IB betalen. Bij de Winstaangifte (WIA) geef je de balans van de VOF in. Eigenlijk veranderd er niet zoveel met een eenmanszaak, maar genoeg om he wel even goed uit te zoeken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dan kun je bij de rechter verzoeken om ontbinding van de vof: http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7a/artikel1684

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar