• 0

Boete bij overtreding AV.

Hallo,

Ik ben druk bezg met het (her)schrijven van mijn Algemene Voorwaarden en loop tegen een punt aan:

 

In mijn AV staat een niet-overname beding:

 

13.2 De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede twee jaar na beeindiging daarvan geen werknemers, voormalig werknemers of personen werkzaam geweest al dan niet op freelance basis in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect hetzij om het niet hetzij tegen betaling, voor zich laten werken.

 

Stel, een opdrachtgever overtreed dit punt, dan wil ik uiteraard geld zien. Moet ik dat ook vermelden (met een bedrag) in mijn AV of klaag ik hem dan gewoon aan ;)?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

Ik ben druk bezg met het (her)schrijven van mijn Algemene Voorwaarden en loop tegen een punt aan:

 

In mijn AV staat een niet-overname beding:

 

13.2 De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst alsmede twee jaar na beeindiging daarvan geen werknemers, voormalig werknemers of personen werkzaam geweest al dan niet op freelance basis in dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect hetzij om het niet hetzij tegen betaling, voor zich laten werken.

 

Stel, een opdrachtgever overtreed dit punt, dan wil ik uiteraard geld zien. Moet ik dat ook vermelden (met een bedrag) in mijn AV of klaag ik hem dan gewoon aan ;)?

 

Jelmer.

 

Jelmer aanklagen kan altijd, maar of dat resultaat heeft is een tweede. Een boeteclausule is noodzakelijk. Maar hier komt weer meer bij kijken dan je zo denkt. Overigens zou ik het bovestaande artikel volledig anders schrijven. Met alle respect, maar het artikel is zo lek als een mandje. Werknemers van wie bijvoorbeeld?

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ja, woordje Qurium vergeten :D

Ja nu lach ik er nog om. Ik schrijf alles eerst zelf, dan moet ik hem maar eens na laten kijken.

 

Wat is een redelijk bedrag bij overtreding van geheimhouding en niet overname beding?

 

Ik ga nog op zoek naar zo'n boete tekstje.

 

Jelmer.

Link naar reactie
  • 0
13.2 Bij overtreding van artikel 13.1 en 13.2 is opdrachtgever jegens Qurium een direct opeisbare boete van vijf keer het factuurbedrag van de overeenkomst met Qurium verschuldigd, zonder dat ingebrekestelling vereist is, met een minimum van vijf duizend euro.

 

Lijkt dat een beetje streng?

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij wel redelijk profi...en wie leest nou die kleine lettertjes...

(tsja als er een conflict is...en dan heb jij het op papier!)

Tipje nog:

Zet wel op al je briefpapier/factuurpapier/opdrachtbevestigingen en andere correspondentie dat je levert onder jouw algemene voorwaarden en waar ze in te zien zijn, anders heb je kans dat de hunne alsnog worden aangehouden als zij dit wel op hun briefpapier hebben staan.....

 

:D aanvulling cf Legal zijn advies :D zo zou ik het moeten zeggen...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

13.2 Bij overtreding van artikel 13.1 en 13.2 is opdrachtgever jegens Qurium een direct opeisbare boete van vijf keer het factuurbedrag van de overeenkomst met Qurium verschuldigd, zonder dat ingebrekestelling vereist is, met een minimum van vijf duizend euro.

 

Lijkt dat een beetje streng?

 

Lijkt streng, maar bevat een foutje. 2X13.2 en is niet praktisch afdwingbaar. Over welk factuurbedrag van welke overeenkomst heb je het? Wat als de klant al vaker zaken met jou heeft gedaan?

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij wel redelijk profi...en wie leest nou die kleine lettertjes...

(tsja als er een conflict is...en dan heb jij het op papier!)

Ik en legio mensen met mij die niet jurist zijn.

 

Tipje nog:

Zet wel op je factuur/opdrachtbevestiging dat je levert onder jouw algemene voorwaarden anders heb je kans dat de hunne alsnog worden aangehouden als zij dit wel op hun briefpapier hebben staan.....

 

Je bedoelt het goed, maar het advies deugt niet. Sorry, maar een vermelding op factuur/opdrachtbevestiging is te laat. Vele gebruikers van algemene voorwaarden maken nog steeds deze fout, hier worden dan ook nog steeds veel procedures over gevoerd. Een contractpartij moet altijd voorafgaand aan de overeenkomst de algemene voorwaarden kunnen raadplegen. Met een verwijzing bij de opdrachtbevestiging of op de factuur ga je gegarandeerd nat. Een enkele verwijzing dat er algemene voorwaarden bestaan is ook niet voldoende.

 

De beste oplossing is om de algemene voorwaarden bij de offerte mee te sturen en in de offerte een verwijzing op te nemen. Bestaat die mogelijkheid niet dan zul je op een alternatieve manier inzage moeten bieden. Depot bij de rechtbank, KvK of inzage in de winkel op op het kantoor. Voor wat betreft de inzage is dit even een toelichting in een notendop, maar er komt meer bij kijken.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Jelmer, waarom hecht je hier zoveel waarde aan ? Want ik vrees dat het in de praktijk verspilde moeite zal blijken.

Een overtreding van een concurrentiebeding door een ex-werknemer, ook al is dit nog zo duidelijk, is al heel moeilijk te gelde te maken, laat staan wanneer je de boel omdraait.

 

Ik denk dat je in een voorkomend geval op zijn minst zelf kwade trouw zult moeten aantonen alsmede een gespecificeerd schadebedrag. Vrij eenvoudig incasseren zal er dus niet bij zijn, algemene voorwaarden of niet is mijn mening.

 

Mogelijk dat er een dreigende werking van uit zou kunnen gaan, zoals veelal ook bij een concurrentiebeding met een werknemer het geval is. Dat is dan natuurlijk wel winst. Het hoort dan echter juist niet in de "kleine lettertjes" thuis :)

Link naar reactie
  • 0

Lagerveld, Jelmer probeert zich niet in te dekken tegen de (ex-)werknemer maar tegen een opdrachtgever die de (ex-)werknemer buiten Jelmer om voor zich laat werken.

Hierbij valt ook te denken aan krachten die Jelmer inhuurt voor een bepaalt project.

Dit is heel gebruikelijk voornamelijk in de uitzendbranche/detacheringsbranche...

Een bedrijf als Randstad/Getronics zou nogal wat centjes mislopen als een uitzendkracht bij Randstad wegstapt of een consultant bij Getronics en daarna gewoon bij de opdrachtgever blijft werken....

 

Ik ben het met je eens dat het verhalen op de (ex-)werknemer een juridisch veel moeilijker verhaal is en vaak ook niet haalbaar.

 

Jelmer, dit schrijvende....:

is het niet verstandig om

-of de algemene voorwaarden van een detacheringsbedrijf/of projectbureau eens te bestuderen

-of deze clausule per geval in je opdrachtbevestiging te vermelden.....

 

Succes, 8)

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met je eens dat het verhalen op de (ex-)werknemer een juridisch veel moeilijker verhaal is en vaak ook niet haalbaar.

Makkelijk is het nooit om de schade van het overtreden van een concurrentiebeding (of een afgeleide daarvan, het relatiebeding) op een medewerker te verhalen, maar niet onmogelijk. Rechters hebben in de regel oog voor het belang van beide partijen. Een concurrentiebeding is niet verboden, maar als een werkgever jegens een werknemer een beroep wil doen op het beding dan zal daar iets tegenover moeten staan. Veel werkgevers willen het de werknemer alleen maar onmogelijk maken om zijn vak elders uit te oefenen en dat gaat nou net te ver.

 

-of de algemene voorwaarden van een detacheringsbedrijf/of projectbureau eens te bestuderen

Juist in die branche wordt nou net de bovengenoemde fout veel gemaakt.

 

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.