• 0

anoniem ondernemen

Allen,

 

Momenteel ben een uitwerking van een idee aan het maken waar ik echter wat hulp bij nodig heb.

 

In eerste instantie ben ik voornemens om een informatieve website op te zetten welke na enkele maanden gevolgd wordt door een webshop. Beide websites zullen echter afzonderlijk hun eigen opbrengsten moeten genereren. De producten in de webshop zullen wat mij betreft wereldwijd gekocht kunnen worden maar daar zal ik mijn gedachten nog over moeten laten gaan. In ieder geval zal, zoals het er nu naar uit ziet verzending vanuit Nederland plaats vinden.

 

Gezien de inhoud van de webshop en de site is het voor mij belangrijk dat ik volledig anoniem ben. Zodoende ben ik op zoek naar een manier om een bedrijf op te starten waarbij het voor anderen (uiteraard behalve juridische instansties) niet mogelijk is om er achter te komen wie feitelijk achter de websites / het bedrijf zit:

 

Zit de oplossing in de rechtsvorm?

Wat ik zelf al uitsluit is:

Eenmanszaak: Het BTW nummer dat op de site vermeld moet worden is afgeleid van het BSN nummer.

BV: Bij de KVK zijn de bestuurders op te vragen.

 

Zit de oplossing juist in de wijze waarop de URL wordt aangevraagd? Is er een manier om dat zodanig te doen dat anderen NOOIT kunnen achterhalen wie de URL heeft geregistreerd?

 

Ik realiseer me dat dit verzoek enigzins schimmig kan over komen voor sommigen lezers.

Weet dat ik binnen de kaders van de Nederlandse wetgeving blijf.

Ik weet ook dat via belastingconstructies / tropische landen routes anonimiteit wordt aangeboden. Klopt dat echt? In mijn geval is belastingontwijking geen doel...het gaat mij om de anonimiteit. Gaarne deze discussie daartoe beperken.

 

Alvast bedankt voor jullie input!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Weet dat ik binnen de kaders van de Nederlandse wetgeving blijf.

Dat is mooi, want dan heb je ook direct een duidelijk antwoord op je vraag: nee, dit is niet eenvoudig mogelijk. De bedoeling van de Nederlandse wetgeving is namelijk om anoniem ondernemen juist niet toe te staan. Enerzijds uit bescherming van de consument (die moet gewoon kunnen weten met wie je zaken doet en bij wie je in het uiterste geval je recht kunt halen), anderzijds om belastingontduiking en bijvoorbeeld het witwassen van crimineel geld te vermijden.

Echte anonimiteit kun je dus alleen bereiken met ondoorzichtige (en daardoor per definitie schimmige) constructies. Daarvoor hoef je overigens niet naar het buitenland: een zetbaas of z.g.n. katvanger in een BV die namens jou handelt is al genoeg, alleen formeel ben je dan geen eigenaar van je eigen bedrijf! Better think twice.

 

Zit de oplossing juist in de wijze waarop de URL wordt aangevraagd? Is er een manier om dat zodanig te doen dat anderen [/u]NOOIT kunnen achterhalen wie de URL heeft geregistreerd?
URL zegt niets, Je kunt 'm door een hostingpartij laten registreren en vervolgens zelf exploiteren, maar dat ontslaat je nog steeds niet van de verplichting om een KVK nummer, statutaire naam en vestigingsadres op o.a. site, facturen en voorwaarden te vermelden. Doe jij dat niet, dan zal je hostingprovider vroeg of laat opening van zaken moeten geven.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me niet voorstellen dat er zaken anoniem moeten worden gehouden. Om wat voor reden wil je niet gekoppeld worden aan je goederen? Ben je politicus of iemand met een hoge kwetsbare funktie en ga je dingen verhandelen/doen die hierbij niet passen?

Je maakt een bedrijf volledig ongeloofwaardig als je als koper geen enkele link naar een ondernemer kunt leggen. Je koopt als koper nooit alleen maar een product, maar zoekt altijd een meerwaarde bij dat betreffende product.

Link naar reactie
  • 0

Je koopt als koper nooit alleen maar een product, maar zoekt altijd een meerwaarde bij dat betreffende product.

 

Ik denk dat dát wel meevalt als je bijvoorbeeld sekssites gaat exploiteren Herman :) Er zullen vast bedrijfsactiviteiten zijn die je niet zomaar aan je naam wilt koppelen.

 

Dit leidt inderdaad tot een grappige herformulering van de vraagstelling:

Als ons staatshoofd een sexsite zou gaan exploiteren: Hoe zou zij dat doen?

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

als je als ondernemer niet trots genoeg op je product of bedrijf kunt zijn om dit aan de buitenwereld te vertellen, hoe wil je dan een goed lopend bedrijf op zetten, waar klanten ook weer terugkeren? Ik zie dat de grotere allang bestaande sexsites gewoon een vestigingsadres en eigenaar hebben. Daar is toch niets mis mee. Verkoop je iets onwettigs dan dat je dit zou moeten verbergen?

 

By the way, je moet toch ergens je opslag hebben, en er moet ook ergens vandaan verzonden worden. Dan wordt anoniem opereren toch wel erg moeilijk.

Link naar reactie
  • 0

@ Herman, dit heeft niets te maken met trots heid o.i.d.. In hoeverre klanten terugkeren is een andere problematiek.

 

Wel heb je een goed punt inzake de opslag en dergelijke. Dit doet me realiseren dat leveranciers inderdaad een adres hebben. Hier zal ik nog over nadenken maar daar lijk ik niet onder uit te komen. Anonimiteit voor leveranciers is echter een ondergeschikt punt. Anonimiteit voor klanten is belangrijker.

 

@ iedereen,

Tot nu toe beperken de antwoorden zich tot niet, kan niet en onmogelijk. Hoe kan ik dit doel dan het dichts mogelijk benaderen?

 

 

Edit:

Om de denkricht wat te sturen kan ik misschien wel een fictief voorbeeld van een product geven dat ik weliswaar niet verkoop maar waaruit wel duidelijk wordt wat de reden van mijn wens is.

 

(fake) voorbeeld:

Ik zou bijvoorbeeld een product kunnen gaan verkopen zoals vlaggen, T-shirts, posters, propaganda waaruit mijn ondersteuning van het voormalige Tunesische koningshuis valt af te leiden. Ik wil echter niet dat er ineens een tunesier voor mijn deur staat die mij even komt vertellen wat een schrikbewind er heeft geheerd en dat ik maar beter kan stoppen met mijn activiteiten of anders...

Link naar reactie
  • 0

Vraag mijzelf af wat jouw beweegredenen zijn om op deze manier te werken. Je hebt m.i. dan toch iets te verbergen.

 

Ik koop tegenwoordig veel via internet vanwege het gemak maar kijk altijd wel naar de website. Ik wil toch weten met wie ik zaken doe en of de shop betrouwbaar genoeg is om vooraf geld over te maken.

 

Met een volledig anonieme webshop zal ik niet gauw zaken doen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(fake) voorbeeld:

Ik zou bijvoorbeeld een product kunnen gaan verkopen zoals vlaggen, T-shirts, posters, propaganda waaruit mijn ondersteuning van het voormalige Tunesische koningshuis valt af te leiden. Ik wil echter niet dat er ineens een tunesier voor mijn deur staat die mij even komt vertellen wat een schrikbewind er heeft geheerd en dat ik maar beter kan stoppen met mijn activiteiten of anders...

 

Als ik het zo lees ontwikkel je dan toch activiteiten die bepaalde bevolkingsgroepen tegen de borst zullen stuiten. Als je bang bent voor consequenties van jouw handelen zou ik er niet aan beginnen. Dan kies ik toch voor een goede nachtrust ;D

Link naar reactie
  • 1

En als je er wel voor kiest, kies er dan ook voor met open visier. Natuurlijk zijn er mensen die zich aan jouw handel storen, dat heb je in alle branches. Bijvoorbeeld olie, kernenergie, bont, vlees, onroerend goed etc. Als je hier bang voor wilt zijn kun je niets meer ondernemen. Ja en als ik bijvoorbeeld iets naar Israel wil exporteren, moet er een verklaring bij zitten, dat geen enkel onderdeel uit een Arabisch land komt. Ze hebben er ondertussen geen moeite mee als ik exporteer naar Arabische landen. Zo is er altijd wel iets te bedenken waar je beducht voor zou moeten zijn, maar geen enkele handel hoef je daarom anoniem te doen. Risico en ook persoonlijk risico loop je bij elke handel. Dit is gewoon onderdeel van het leven. Tenslotte zou ik gewoon gaan doen waar je achter staat, en vergeet dit soort beren op de weg. Als je te bang bent helpt anonimiteit je ook niet. Weeg gewoon af met je eigen geweten of dat wat je doet iets is waar je achter staat en ga er dan voor. Kijk maar naar de oprichters van Wikileaks.

Link naar reactie
  • 0

WIj doen veel werk voor ambassades en ben hier ook wel eens tegenaan gelopen. VRoeg me toen ook af of dit discriminatie was. Maar gelukkg heb je in Nederland op dit moment nog het recht om je eign klanten uit te kiezen (maar dan vooral niet te eerlijk zijn over de reden.) Zo doe ik geen zaken met een specifiek land, om de simpele reden dat ik het niet eens ben met de manier waarop men om gaat met mensenrechten. (helaas heb ik nog niet de luxe om geen zkaen meer te doen met landen die dit land wel actief steunen)

 

En ja ik ben wel eens geconfronteerd met het deit dat ik het niet doe, maar verwacht geen bezoek van fanatieklingen. Denk dat deze stap toch net weer iets te groot is.

Link naar reactie
  • 0

Na een tijdje afwezig geweest te zijn, lees ik sinds een paar weken weer mee...

 

Wat me opvalt in deze discussie, is dat de vraagsteller hier maar van twee personen een direkt antwoord krijgt op zijn vraag?

de rest stelt wedervragen en stelt de beweegredenen om anoniem te ondernemen ter discussie?

 

Volgens mij is het inderdaad niet 100% anoniem mogelijk, maar toch wel voor 95%....

 

uiteraard zal dit weer tot een discussie komen dat dit forum niet voor deze onderwerpen in de lucht gezet is. ;)

 

 

Groet,

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Een forum is niet alleen voor een vraag en antwoordspel. Het probeert bij vragen ook de waaroms te laten horen, omdat je er dan als medelezer ook iets aan hebt. En volgens mij heeft de topicstarter er ook wat aan om niet alleen maar een rechtoe rechtaan antwoord te krijgen, maar kan hij zich door de vragen van derden ook verdiepen in zijn eigen case.

 

By the way: 95% anoniem haalt je volledig uit de anonimiteit.

Link naar reactie
  • 0

Hahaha... verwachtte ik al..

 

Ook ik ben van mening dat dit forum niet de plek is om dit soort zaken te bediscussieren (mooi woord) of te gebruiken om dit soort informatie te verstrekken. Hoop dat men dit begrijpt...

 

Uiteraard zijn zaken als adresgegevens, publieke gegevens etc.. volledig af te schermen. Hoe wil ik de vraagsteller graag uitleggen, echter niet publiekelijk. Heb hem daarom ook een PM gestuurd.

 

Groet,

 

Rick

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een voorbeeld waarbij iemand zoveel mogelijk zijn of haar anonimiteit wil behouden:

 

Ik ken een paar studenten die websites beheren voor 'erotische sms-diensten/gesprekken/dates/etc.'

De service (de daadwerkelijke smsjes en diensten) worden door een ander bedrijf gedaan. De studenten verdienen per smsje/minuut een fors bedrag hiermee.

 

Een nadeel is dat iedereen, dus niet alleen mensen op school maar ook toekomstige werkgevers dit eenvoudig kunnen zien. Dit werkt uiteraard niet in je voordeel. Ook is daar het hele vraagstuk of het wel etisch verantwoord is om indirect te faciliteren in misleiding en verslaving. Maargoed aangezien 300-1000 euro netto per maand een leuk bedrag is voor niets doen willen ze toch graag deze service (het liefst anoniem) blijven aanbieden.

 

Persoonlijk vind ik het een walgelijke manier van geld verdienen maar andere mensen hebben blijkbaar niet zo veel moeite met het profiteren van de (vaak) zwakbegaafde/eenzame mensen die dit soort services nodig denken te hebben.

Link naar reactie
  • 0
uiteraard zal dit weer tot een discussie komen dat dit forum niet voor deze onderwerpen in de lucht gezet is.

 

Bla, bla, je bent een tijdje afwezig geweest en om je terugkeer te vieren trek je de oude koe weer uit de sloot. Dit forum is in ieder geval niet in de lucht gezet om iemand luid te laten verkondigen dat hij iets weet, maar die kennis niet wenst te delen. Wil je het niet vertellen? Ook goed. Maar maak mensen dan niet lekker. Vertel dan gewoon niets op dit forum, maar benader TS direct via PM

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En stel dat je bedrijf een succes wordt en je het zelf niet meer aan kan in je eentje en je werknemers zou moeten aannemen of zaken zou moeten uitbesteden? Heb je daar al aan gedacht?

 

Of is dit verder geen issue omdat alle omzet, net als de eigenaar, in de anonimiteit verdwijnt? ;)

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen betekent ook verantwoordelijkheid nemen.

Hier past anoniem niet bij.

 

Alle genoemde voorbeelden ten spijt, wil je echt iets maken van je onderneming dan moet je ervoor staan. Misschien niet met naam en toenaam op de voorgrond, maar zeker herleidbaar dmv de registers, zoals kvk.

 

Jij wilt straks toch ook een persoon spreken als je problemen hebt met een leverancier?

Link naar reactie
  • 0

Een ander voordeel van anonimiteit is wel dat je geen 'verplichte' sollicitaties meer ontvangt van mensen in de bijstand die eigenlijk ook helemaal geen baan willen omdat ze bijstand wel prima vinden:

 

"Hoi ik ben Katja, ik weet dat ik vrij ver van uw bedrijf vandaan woon (lees: 220 km) maar ik ben heel flexibel. Ik heb dan wel geen auto maar beschik wel over een kortingskaart voor het OV"

 

Verder ook niet van die bedrijvengids scams :P en...

Link naar reactie
  • 0

Nouja wat een belachelijk voorbeeld. Verplichte sollicitaties krijg je toch wel. Ik krijg er zo'n 3 tot 4 per week (door de crisis zijn het er de laastste maanden zelfs wat meer)

Heel veel van de mensen doen niet eens de moeite om te kijken waar je zit of wat je doet.

Als kanttekening wil ik wel zeggen dat het UWV kan controleren welke sollicitaties je doet, welke brief je stuurt en belt bij twijfel de werkgever ook wel eens op voor opheldering (in mijn carriere pas 2 keer gebeurt).

Bij een vermoeden van fraude kan je je uitkering alsnog mislopen.

 

Tot slot staat er nergens in de wet dat je als ondernemer moet regeren op een sollicitatie, het is wel zo netjes maar het hoeft niet.

 

Dus je voorbeeld slaat helemaal nergens op.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.