• 0

BTW op fysiek zilver terugvorderen

Hallo

 

Hopelijk heeft iemand ervaring met het volgende: ik bezit een eenmanszaak en heb wat fysiek zilver in 2010 gekocht. De motivatie hiertoe is om mijn bedrijf te hedgen tegen een eventuele falende euro.

 

Op zilver wordt (in tegenstelling tot goud) wel BTW geheven. Ik wil deze voorbelasting terugvorderen, maar mijn boekhouder ziet dit als een 'overtollige liquiditeit' en daarom moet het als een privé aanschaf beschouwd worden.

 

Mijn mening is dat als mijn bedrijf een asset koopt met BTW, dan kan die BTW teruggevorderd worden. Als het weer doorverkocht wordt, dan moet de BTW weer in rekening gebracht worden en vervolgens afgestaan aan de Belastingdienst.

 

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Bedankt!

Tom

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Tom,

 

Ik neig naar het antwoord van je boekhouder. Het zilver is niet persé noodzakelijk voor de bedrijfsuitoefening van je eenmanszaak. Het is geen bedrijfsmiddel, zodat je de BTW niet kunt terugvragen. Maar wellicht heb je een pleitbaar standpunt, omdat het zilver dient als "verzekering" tegen het crashen van de €.

 

Ben benieuwd naar de mening van andere HL-ers.

 

Het crashen van de € in 2011 of in één van de komende jaren is geen ondenkbaar scenario. Zelf ben ik meer geneigd om overtollige liquiditeiten gedeeltelijk aan te houden in "veilige" valuta als de Zwitserse franc, maar ben best wel benieuwd naar de mening van andere HL-ers op dit punt.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een (heel) gek idee maar waarom niet inzetten op de Renminbi?

 

Als het puur om verzekeren gaat en niet zozeer om er rendement uit te halen dan is de Chinese Yuan tocheen alternatief?

Zolang er onzekerheid rondom de stabiliteit van de Euro(landen) blijft dan zal de Yuan enkel in waarde stijgen t.o.v. diezelfde Euro, daar is eventueel toekomstig rendement uit te halen.

Link naar reactie
  • 0

Ik neig naar het antwoord van je boekhouder. Het zilver is niet persé noodzakelijk voor de bedrijfsuitoefening van je eenmanszaak. Het is geen bedrijfsmiddel, zodat je de BTW niet kunt terugvragen. Maar wellicht heb je een pleitbaar standpunt,

 

Even creatief zijn:

Tom je gebruikt het gewoon mooi gedecoreerd (gestapeld) als boekenstandaards of als deurstopper.

Je boekhouder heeft hier niets over te zeggen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neig naar het antwoord van je boekhouder. Het zilver is niet persé noodzakelijk voor de bedrijfsuitoefening van je eenmanszaak. Het is geen bedrijfsmiddel, zodat je de BTW niet kunt terugvragen. Maar wellicht heb je een pleitbaar standpunt,

 

Even creatief zijn:

Tom je gebruikt het gewoon mooi gedecoreerd (gestapeld) als boekenstandaards of als deurstopper.

Je boekhouder heeft hier niets over te zeggen.

 

;D

 

Ik denk overigens niet dat de verzekeraar er veel begrip voor zal hebben als iemand om het lumineuze idee komt om zo'n mooi balkje mee te nemen als je even de andere kant op kijkt... >;(

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties tot nu toe (en de creatieve ideëen!)

 

 

Volgens Rolf van Zanten is het inderdaad mogelijk om de BTW terug te vorderen en bij de doorverkoop weer in rekening

brengen. Hij zegt daarbij wel dat bij een koersstijging over de winst inkomstenbelasting betaald dient te worden - terwijl dat niet hoeft te gebeuren als het zilver privé wordt aangeschaft. Iets om rekening mee te houden dus.

 

 

Willem Middelkoop heeft in één van zijn nieuwsbrieven hier ook aandacht aan besteed:

[...Wij hebben PricewaterhouseCoopers Belastingadviseurs N.V. gevraagd een memo op te stellen met informatie over de fiscale aspecten inzake de aankoop, het bezit en de verkoop van edelmetaal. Dit memo verschaft echter algemene informatie waaraan geen rechten kunnen worden ontleend hetgeen dan ook betekent dat wij u ten zeerste adviseren om bij het opstellen van uw belastingaangifte een deskundige te raadplegen aangezien in uw specifieke situatie een afwijkende fiscale behandeling van edelmetaal aan de orde kan zijn. http://www.willemmiddelkoop.com/nieuwsbrief/2011/algemeen/21012011/fiscale-aspecten-edelmetaal.pdf ...]

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens Rolf van Zanten is het inderdaad mogelijk om de BTW terug te vorderen en bij de doorverkoop weer in rekening

brengen. Hij zegt daarbij wel dat bij een koersstijging over de winst inkomstenbelasting betaald dient te worden - terwijl dat niet hoeft te gebeuren als het zilver privé wordt aangeschaft. Iets om rekening mee te houden dus.

 

Dan moet je dus wel handelaar zijn. Ik verwacht niet dat de fiscus zonder meer aftrek van BTW op zilver accepteert.

 

Koop je zilver in privé, dan moet je al een rendement maken van 19% + aankoopkosten om winst te maken. In 2010 zou dat trouwens zonder meer gelukt zijn met een rendement van rond de 90% (als ik me niet vergis), maar dat geeft ook meteen aan dat zilver een uiterst speculatieve belegging is, Beleggingsgoud is vrijgesteld van BTW en omdat de goudmarkt groter is dan de zilvermarkt is goud IMHO minder speculatief.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp toch hieruit dat het niet alleen op handelaren in edelmetaal geldig is, maar voor elke (BTW) rechtspersoon/ondernemer.

 

De kernvraag blijft toch of de aankoop van zilver een bedrijfsmatig doel heeft (wel BTW-aftrek) dan wel een privé uitgave is (geen BTW-aftrek). TS geeft aan dat hij zilver koopt om een eventuele val van de euro te "hedgen". Ik neig ernaar dat de fiscus dit ziet als een privé uitgave.

Link naar reactie
  • 0

Geacht forumlid,

 

Het idee over renminbi is heel goed. ik zoek al een tijdje naar een makkelijke manier om wat RMB te kopen, maar weet U waar dat kan?

 

Gr.

 

ABN Amro/RBS heeft http://www.abnamromarkets.nl/producten/detail/nl0006126872-china-valuta-opportunity-note/

NB Ik geef alleen de link. Je moet zelf de afweging maken.

 

 

Link naar reactie
  • -1

Beste forumleden,

 

Ook ik denk dat de crises nog niet voorbij is ( nog lange niet ) en daarom denk ik ook dat het goed is om fysiek zilver of goud te kopen. In dit geval wil je weten hoe het btw technisch is. Maar ik denk dat je met je boekhouder mee moet gaan en het in prive moet houden. Immers mocht de zilverprijs stijgen en dat doet het nu al, zul je bij verkoop niet alleen btw moeten afdragen als dat het geval zou zijn maar de winst erop zal ook tegen de inkomstenbelasting tarief belast worden. In prive is het box 3 de beroemde 1,2% belastbaarheid. Stukken goedkoper.

 

[glow=yellow,5,5][Mod edit : referral links = zelfpromotie = strijdig met de forumvoorwaarden!!! ][/glow]

Link naar reactie
  • 0

Of je koopt goud, daar zit geen BTW op.

 

Zakelijk zou ik er mee oppassen, zie bakker bart rechtzaak over beleggingen in een BV. (hij kocht dus wat aandelen, bij verlies bleef het in BV, en bij winst was het prive)

 

Bij Bakker Bart was niet het probleem dat er in de BV werd belegd (want daar is helemaal niets mis mee), maar dat er overeenkomsten waren opgesteld met een valse datum (antedateren) en dat is fraude.

Link naar reactie
  • 0

Bij Bakker Bart was niet het probleem dat er in de BV werd belegd (want daar is helemaal niets mis mee), maar dat er overeenkomsten waren opgesteld met een valse datum (antedateren) en dat is fraude.

 

Oh ok, ik begreep dat hij de (forse) verliezen wilden aftrekken van zijn bakkerswinsten. Bij winst was het ineens wel van prive...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.