• 0

lastige financiering

Goedemorgen lezer(s),

 

Mijn bedrijf bestaat sinds 2007. Begonnen met 0,0, beetje eigen geld, veel ambitie een een goede kans in de markt.

Momenteel ben ik een regionaal monopolist. De activiteiten richten zich ook hoofzakelijk regionaal en niet zozeer op de BtoB markt, al komt dit wel voor. Eerste jaar en het begin van het tweede jaar heb ik de verliezen met een klein spaarpotje kunnen ondervangen, resterende deel van 2008 en ongeveer de helft van 2009 waren verliesgevend en dus werd een negatief EV gevormd. De groei ging wel gestaag verder, tot op de dag van vandaag, gelukkig. Je komt dan in de vreemde spagaat dat je ook moet investeren in je groei,maar de middelen hiervoor ontbreken. Maar je bent ondernemer, je tent groeit, de markt is gunstig, dus je gaat door. 2009 werd uiteindelijk een BE-jaar, het EV groeide niet meer de verkeerde kant op. In 2010, noodgedwongen moeten verhuizen vanuit een werrkplaats thuis naar een grotere werkplaats met meer mogelijkheden en veel efficientere werkwijzen. Met consensus van de belangrijkste leveranciers de crediteurentermijnen uit laten lopen, je moet ergens je ruimte weghalen. Inmiddels is het EV bijna 0, dus op dat punt een positieve ontwikkeling. De omzet groeit gemiddeld met 19% per jaar en voor dit jaar is een uiterst reële prognose opgesteld waarbij een nettowinst wordt gerealiseerd van 45K. Als ondernemer onttrek ik bruto 30K, dus resterende deel vormt straks ook werkelijk een positief vermogen.

 

Aldus, het bedrijf is er eindelijk. Wel houtje/touwtje gefinancierd en dat moet nu stoppen. Crediteuren willen nu toch echt kortere betaaltermijnen, en terecht. Dus ga je naar de bank voor uitbreiding van het bestaande RC, dat ik ooit in aanvang heb gekregen, maar veel te weinig was. Omdat er duidelijk sprake is van het ontbreken van deugdelijke onderpanden (de activa bestaat hoofdzakelijk uit vlottende, current ratio is 1,4, maar banktechnisch natuurlijk niet echt interessant) heb ik zelf een borgsteller gepresenteerd. Omdat dit familie betreft, waar ik eigenlijk liever mee wandel, heb ik de aanvraag primair ingediend als een verzoek om een Borgstellingskrediet MKB. In basis geldt dit voor ondernemers met te weinig zekerheden maar wel met goede vooruitzichten. (alle plannen en cijferrapporten opgesteld in samenwerking met de accountant, die ook gelooft in de toekomst van dit bedrijf)

 

Tegenwoordig is men bij de bank niet meer zo happig op tijd investeren in klanten waar het wat moeilijker ligt, dus aanvraag loopt via de mail, persoonlijke gesprekken liever niet. Binnen een werkweek (wel snel) wordt ik gebeld met de mededeling, Dit wordt het niet, geen progressie(&*&^%???), te weinig priveonttrekkingen door ondernemer "kunt u niet van leven" (%$^&&%$#????) en wat onfatsoenlijk dat u zo met uw crediteuren omgaat...

`dit is een noodlijdend bedrijf, geen toekomst`

Voor de lezer, mijn echtgenote heeft een zeer goede vaste baan, ons totale gezinsinkomen is prima en is ook richtig de bank met een privestaat inkomen-uitgaven onderbouwd.

 

Dan ben je even stil, je slikt een paar keer, zakt even weg in de hoek en herpakt jezelf vervolgens weer met een strijdbaar voornemen. Dit kan toch niet zo op deze manier worden afgedaan! Neem toch minimaal de moeite om de ondernemer echt te leren kennen in een persoonlijk gesprek en heb het fatsoen met de (mijns inziens) zwakke argumenten de ondernemer face to face te confonteren met deze zienswijze van de bank!

 

Voor de goede orde. Ik bankier al 15 jaar als ondernemer (eerdere bedrijven) met een goed track record bij de Rabobank, maar bij een vestiging van mijn oude woonplaats. Niet zo praktisch. Dus wilde ik bij de Rabo vestiging van mijn huidige woon-werkplaats het bestaande RC overplaatsen en uitbreiden.

 

Geachte forumleden, hoe komt dit bij een eerste indruk op u over?

Wees vrij om uw mening te geven, misschien zie ik het hier wel helemaal verkeerd.

 

Groet Berend.

 

PS Een goed bedoeld advies van één van u te blijven bij de huidige Rabo. Ja, als absoluut noodscenario.

De accountmanager waar ik al 15 jaar mee werk gaat met pensioen, en deze Rabo is nu 220 km bij mij vandaan. Dus u begrijpt, als er dan toch nieuwe koningen komen, dan ook graag een nieuw land.

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Finish

Zoals beloofd, hierbij het verslag hoe de kruistocht naar bankland eindigt.

 

ABN AMRO

Ik heb besloten geen woorden meer verder te bevuilen aan banken die hun back-office een puinhoop laten zijn.

Kort en krachtig. Slechte communicatie, geen overdracht dossiers, aanvragen beoordelen met de wetenschap dat een belangrijke balans ontbreekt en hier rucksichtlos op verder acteren. Beloftes niet nakomen.

Bagger. Sorry, kan wel lief blijven, maar feiten zijn er ook om benoemd te worden.

 

Rabobank, het dispuutfiliaal

Ja, men wil financieren. Moet nog wel aan een aantal voorwaarden voldoen, maar die zijn de komende 2/3 maanden goed in te vullen. Betreft overigens begrijpelijke en plausibele voorwaarden.

 

Rabobank, het feestfiliaal.

Ja, men wil financieren. Echter door het toepassen van een meerdere voorwaarde kan hier mogelijk pas later gebruik gemaakt worden van de geboden facilliteiten. Alhoewel een en ander ook wel weer bespreekbaar leek.

Conclusie.

Ik ben moe gestreden. Negatieve energie. Maar wel resultaat geboekt, voor 90% dat wat ik wilde.

Voornaam blijft de klantvriendelijkheid, die helaas pas boven tafel kwam nadat ik hier erg nadrukkelijk om moest vragen. Uitgezonderd het Rabo feestfiliaal. Bij ABN AMRO maakte men juist op dit punt een vliegende start, maar verprutste werkelijk cum laude de hele case, en ja dan is klantvriendelijkheid ook niet meer dan een lekke pleister.

 

Wat mij betreft zijn banken door de bank genomen ;) commercieel failliet. Kapot gestructureerd, geautomatiseerd en nog te onbewust van de noodzaak tot verbetering op dit vlak voor de langere termijn. Gebrek aan visie toch. Als de concurrentieslag zou gaan om louter survival en niet om behoud of verbetering van de relatieve luxepositie, dan zou het een slagveld kunnen worden. Maar in een maatschappij waar je als instituut werkt met de wetenschap dat wanbeleid wordt opgevangen door de genegeerde klant in zijn of haar rol van belastingbetaler, kun je je alles veroorloven.

 

Ben ik nu negatief? Klinkt wel zo, eens, maar eerder een beetje moe en vooral teleurgesteld dat je gelijk aan het absurde door alles en meer heen moet om een beetje je benodigde aandacht te krijgen. Neem ik het de banken kwalijk? Nee, eigenlijk niet.

Zij zijn voor mij de laatste maanden hét tastbare bewijs geweest dat onze samenleving zich digitaliseert, en dat dit positieve kwalificaties kent, maar zeker ook veel negatieve.En zolang we met elkaar in onze furie voor het digitaliseren steeds maar weer het positieve op een oneigenlijke basis het negatieve laten overschaduwen, gaat dit alles net zo lang goed tot dat ene moment. Altijd te laat.

 

We blijven mensen van vlees en bloed met emoties.

Die kun je niet digitaliseen.

 

Groet en succes u allen!

 

Berend

Ondernemersbevlogenheid is passie vanuit realisme.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Finish

Zoals beloofd, hierbij het verslag hoe de kruistocht naar bankland eindigt.

 

ABN AMRO

Ik heb besloten geen woorden meer verder te bevuilen aan banken die hun back-office een puinhoop laten zijn.

Kort en krachtig. Slechte communicatie, geen overdracht dossiers, aanvragen beoordelen met de wetenschap dat een belangrijke balans ontbreekt en hier rucksichtlos op verder acteren. Beloftes niet nakomen.

Bagger. Sorry, kan wel lief blijven, maar feiten zijn er ook om benoemd te worden.

 

Rabobank, het dispuutfiliaal

Ja, men wil financieren. Moet nog wel aan een aantal voorwaarden voldoen, maar die zijn de komende 2/3 maanden goed in te vullen. Betreft overigens begrijpelijke en plausibele voorwaarden.

 

Rabobank, het feestfiliaal.

Ja, men wil financieren. Echter door het toepassen van een meerdere voorwaarde kan hier mogelijk pas later gebruik gemaakt worden van de geboden facilliteiten. Alhoewel een en ander ook wel weer bespreekbaar leek.

Conclusie.

Ik ben moe gestreden. Negatieve energie. Maar wel resultaat geboekt, voor 90% dat wat ik wilde.

Voornaam blijft de klantvriendelijkheid, die helaas pas boven tafel kwam nadat ik hier erg nadrukkelijk om moest vragen. Uitgezonderd het Rabo feestfiliaal. Bij ABN AMRO maakte men juist op dit punt een vliegende start, maar verprutste werkelijk cum laude de hele case, en ja dan is klantvriendelijkheid ook niet meer dan een lekke pleister.

 

Wat mij betreft zijn banken door de bank genomen ;) commercieel failliet. Kapot gestructureerd, geautomatiseerd en nog te onbewust van de noodzaak tot verbetering op dit vlak voor de langere termijn. Gebrek aan visie toch. Als de concurrentieslag zou gaan om louter survival en niet om behoud of verbetering van de relatieve luxepositie, dan zou het een slagveld kunnen worden. Maar in een maatschappij waar je als instituut werkt met de wetenschap dat wanbeleid wordt opgevangen door de genegeerde klant in zijn of haar rol van belastingbetaler, kun je je alles veroorloven.

 

Ben ik nu negatief? Klinkt wel zo, eens, maar eerder een beetje moe en vooral teleurgesteld dat je gelijk aan het absurde door alles en meer heen moet om een beetje je benodigde aandacht te krijgen. Neem ik het de banken kwalijk? Nee, eigenlijk niet.

Zij zijn voor mij de laatste maanden hét tastbare bewijs geweest dat onze samenleving zich digitaliseert, en dat dit positieve kwalificaties kent, maar zeker ook veel negatieve.En zolang we met elkaar in onze furie voor het digitaliseren steeds maar weer het positieve op een oneigenlijke basis het negatieve laten overschaduwen, gaat dit alles net zo lang goed tot dat ene moment. Altijd te laat.

 

We blijven mensen van vlees en bloed met emoties.

Die kun je niet digitaliseen.

 

Groet en succes u allen!

 

Berend

 

Minister Verhagen: 'De nieuwe Tomtom's zie ik nog niet'

 

 

Met jouw doorzettingsvermogen kan jij de nieuwe Tomtom worden...

 

Succes met de financiering!!

 

Danny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.