• 0

DM actie: online vs. offline

Hallo,

Na zoveel verhalen over Direct Mail wil ik ook maar eens aan de gang met een leuke actie. Nu ben ik dus wat aan het nadenken, brainstormen en plannen. De kosten van een DM actie offline zijn best hoog:

 

-verzendkosten

-drukkosten en papier

-leuke bobbel

 

Verzendkosten, verschillend natuurlijk van je bobbel, maar die komt toch rond de 1,- per brief te liggen. Dan heb je papier en envelloppes nodig, opzich niet duur, maar je moet ze niet vergeten. Dan de bobbel zelf nog. Het eerste punt: orgineel zijn, het tweede punt, zo'n ding is ook niet gratis. Iets leuks is toch meestal al een euro op 2. Tsjaka, daar ga je weer. Laten we ervan uit gaan dat je het klein aanpakt dan kom je toch redelijk hoog uit:

 

Verzendkosten: € 200

Papier en drukken: € 50

Leuke bobbel: € 400

 

Zo, dan zijn de kosten al € 650,-

De standaard respons, als je ook nog gaat bellen (hmmn die kosten vergeten, afijn, marge) zou ongeveer 5% zijn. Dus, 10 klanten binnengehaald. Die 10 klanten, zijn die € 650,- waard?? Ligt eraan natuurlijk, maar mijn e-commerce dienst, daar verdien ik niet zoveel mee, net de winst van 10 klanten in 1 jaar. Als ze het kleinste e-commerce pakket afnemen.

 

Dan vraag ik mij natuurlijk af, kan het goedkoper.

Uiteraard kan dit, geen bobbel, scheelt in verzendkosten (worden spontaan de helft goedkoper). Dus dan kost alles nog maar € 150,- kijk nu valt er te praten, dan heb ik nog wat winst met 10 klanten. MAAR... de respons is natuurlijk nu ook lager. Hoeveel lager?

 

Ik ben natuurlijk veel actief op internet, verkoop diensten die betrekking hebben op internet. Waarom zou ik niet gaan versturen op internet. Wegens de eenvoud kan degene aan wie ik het stuur verdubbeld worden, hupsakee, 400 mensen die mijn e-mail ontvangen.

Helaas, nu is het spam neem ik aan? Ook als ik iedere e-mail persoonlijk schrijf, ik heb nu minder kosten, meer tijd en kan dus best wat dieper op HUN zaak ingaan. Wat zo de respons van deze actie ongeveer zijn? 1%? Dat zou leuk zijn, dus 4 nieuwe klanten, kosten? alleen tijd. Internet verbinding ligt er toch al.

 

Help!

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jelmer,

 

Repsons is allereerst geen standaard gegeven. De door jou genoemde 10% is dan ook moeilijk aan te houden. Om een goede DM-campagne op te zetten, moet je rekening houden met het volgende:

  • Het juiste product
  • De juiste doelgroep
  • Het juiste moment
  • De juiste aanbieding
  • De juiste USP
  • Een pakkende tekst

Als je deze zaken goek kunt beantwoorden ben je al een heel eind op pad. Je kan beter 3x 1.000 mensen benaderen dan 1x een groep van 3.000 mensen. Marketing is deels gebaseerd op aandacht trekken en herhalen.

 

Wat mag een klant kosten?

Je kan natuurlijk direct kijken naar de kosten om een klant binnen te halen, maar uiteindelijk kan een tevreden klant weer een aantal nieuwe klanten bezorgen. Hiervoor hoef je niets te betalen. Ik neem aan dat je gebruikt maakt van up-selling, waardoor de winstmarge ook per klant toeneemt (je hebt immers geen marketing kosten voor dat product).

 

Present op het internet

Naar mijn idee moet je zo-ie-zo aanwezig zijn op het internet. Zorg voor een goede campagne bij Google Adwords en Ilse. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Mensen gaan e-mailen zou ik niet zo snel doen. De mensen die veel op het internet aanwezig zijn, hebben vaak al een site draaien en ik neem aan dat het niet je doelgroep is. Je gokt op bedrijven die nog niet aanwezig zijn op het internet en dus ook niet echt actief aan de gang zijn met e-mail. Gezien eigenschappen van deze doelgroep (ze zijn nog niet aanwezig op het internet) zou ik ze via de 'oude' weg benaderen, dus via de post.

 

Enkele tips

Heb je weleens gedacht aan het versturen van een ansichtkaart als reclame? Valt op, is niet duur en zeker orgineel. Als bobbel in je envelop (niet bij de ansichtkaart) zou je een zakje oploskoffie of thee kunnen doen, niet orgineel, maar wel goedkoop en gewaardeerd. (onder genot van een kopje koffie of thee wil ik u het volgende aanbieden... )

 

Succes!

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Repsons is allereerst geen standaard gegeven. De door jou genoemde 10% is dan ook moeilijk aan te houden.

 

Nee, ik had het over maximaal 5% en inderdaad dit hangt van veel factoren af.

 

Je kan beter 3x 1.000 mensen benaderen dan 1x een groep van 3.000 mensen. Marketing is deels gebaseerd op aandacht trekken en herhalen.

 

De aantallen zijn een beetje hoog voo mij :D maar ik snap wat je bedoeld, hetzelfde had ik ook op zibb.nl gelezen, ook met deze aantallen.

 

Je kan natuurlijk direct kijken naar de kosten om een klant binnen te halen, maar uiteindelijk kan een tevreden klant weer een aantal nieuwe klanten bezorgen.

 

Hier heb je een goed punt, had ik inderdaad nog geen rekening mee gehouden. Maar dan nog vind ik dat ik niet meer dan 50% van de brutowinst (wat klant betaald - mijn directe kosten) aan marketing op moet gaan. En dan red ik het toch niet met dit hoge bedrag.

 

Naar mijn idee moet je zo-ie-zo aanwezig zijn op het internet. Zorg voor een goede campagne bij Google Adwords en Ilse. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

 

Ik ben momenteel (of ik, een heel team :D) ben momenteel hard bezig met een nieuwe website. Daar ga ik ook meer met Google Adwords spelen inderdaad. En gewoon goed te vinden zijn, dat is ook leuk natuurlijk.

 

Mensen gaan e-mailen zou ik niet zo snel doen. De mensen die veel op het internet aanwezig zijn, hebben vaak al een site draaien en ik neem aan dat het niet je doelgroep is.

 

Eigenlijk wel ;D

Ik ga me richten op speciaalzaken die al wel op internet actief zijn maar nog geen (goede) vekoop mogelijkheid bieden. Voor maar 9 euro per maand lever ik hun deze mogelijkheid. Ik heb eerst deze doelgroep afgebakend zodat ik echt een doel heb waar ik me op ga richten. Later ga ik ook naar 'gewone' nog niet op internet actieve speciaalzaken toe.

Maar met deze gegevens, zou het dan wel een optie kunnen zijn??

 

Heb je weleens gedacht aan het versturen van een ansichtkaart als reclame? Valt op, is niet duur en zeker orgineel.

 

Hahaha, nee nog niet aan gedacht, vind het wel een super idee. Moet ik eens naar gaan kijken.

 

Bedankt Persoon, voor deze reactie!

 

Jelmer.

@2thepoint: hier moet ik de KvK ook maar eens voor strikken, gewoon een cd-rom met enquete sturen en zeggen: "plaats maar online, dat is toch jullie policy??"

Link naar reactie
  • 0

Heb je weleens gedacht aan het versturen van een ansichtkaart als reclame?

 

Weet iemand nog een drukkerij (omgeving Rotterdam) die ansichtkaarten drukt tegen een voordelige prijs?

Link naar reactie
  • 0
Weet iemand nog een drukkerij (omgeving Rotterdam) die ansichtkaarten drukt tegen een voordelige prijs?

 

Beste Martijn,

 

Kijk eens op www.ikwilkaarten.nl. Daar staan leuke ideeën en naar mijn idee is de prijs ook niet te duur.

 


 

Beste Jelmer,

 

De cijfers zouden best weleens van Zibb.nl kunnen komen. Ik lees dat altijd wel door en soms blijft er weleens wat hangen ;)

 

Uit je verhaal begrijp ik dat je de webshop voor 9 euro per maand wil aanbieden. Je doelgroep zijn de bedrijven die al reeds op het internet aannwezig zijn, maar nog weinig tot niets aan online verkoop doen. De kwaliteit van je adressenbestand is één van de belangrijkste factoren bij een DM. Hoe kom je aan de adressen?

 

Gezien de prijs van je product en je doelgroep zou je het best via e-mail kunnen proberen. Probeer het wel op een persoonlijke manier te doen. Zelf heb ik geen ervaring met het benaderen via e-mail (ik bel de mensen altijd van te voren en ga daarna pas mailen of stuur het per post).

 

Je zou kunnen overwegen om een ansichtkaart te versturen naar je doelgroep. Niet duur en met de juiste afbeelding & tekst zeker doeltreffend. Het heeft net iets meer attentie dan een e-mailtje. Je zou het ook kunnen combineren, eerst een e-mail en daarna per post meer informatie. (Probeer in de e-mail de aandacht te trekken).

 

Succes!

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Zonder leuke bobbel zou je ook de aandacht moeten kunnen krijgen.

 

A5 enveloppe.

Grote, rode tekst erop:

Nee, in deze enveloppe zit GEEN lokkertje, GEEN gratis voorwerp dat u zo weer in de prullebak gooit, GEEN cliché DM brief, maar gewoon-- een goeie aanbieding, waar u uw voordeel mee zou kunnen doen.

(Het gaat over een webshop, voor maar 9 euro per maand!)

 

En dan binnenin een HEEL NORMAAL gewoon beschaafd doch duidelijk aanbod met een aansporing tot actie.

 

Zelf vind ik zoiets wel bij je passen ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Enkele tips

Heb je weleens gedacht aan het versturen van een ansichtkaart als reclame? Valt op, is niet duur en zeker orgineel. Als bobbel in je envelop (niet bij de ansichtkaart) zou je een zakje oploskoffie of thee kunnen doen, niet orgineel, maar wel goedkoop en gewaardeerd. (onder genot van een kopje koffie of thee wil ik u het volgende aanbieden... )

 

 

Ook is het handig te vermelden waar en hoe ze zich kunnen aanmelden voor je digitale nieuwsbrief. Wellicht reageert hier wel 10% van de ontvangers op en heb je gelijk een leuke start voor je zelf aangelegde database met nieuwsbriefabonnees. succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wellicht reageert hier wel 10% van de ontvangers op en heb je gelijk een leuke start voor je zelf aangelegde database met nieuwsbriefabonnees.

 

hallo zeg, 10% aanmelden op nieuwsbrieven naar aanleiding van een reclamebriefje? deze statistieken deel ik niet. wellicht leest 10% van de ontvangers de brief en met een hoop geluk meld zich daarvan 10% aan voor een nieuwsbrief. en dan scoor je nog bovengemiddeld!

::)

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk vind ik 10% van 10% al best optimistisch.. het zijn vaak getallen waarmee verspreiders van advertenties etc. hun klanten iets moois voorrekenen - maar daar geven ze nooit garanties op.

 

Het is ook maar net wat je aan de man wilt brengen: Iemand die op zoek is naar je product of dienst zal vrij snel overgaan van zien naar lezen naar informatie-aanvraag... maar iemand die niet zit te wachten op dienst X zal je klant niet worden, mooie enveloppen met grote bobbels ten spijt.

 

Link naar reactie
  • 0

Laten we Gerke eens met beide benen op de grond zetten weer...

Wie van ons abonneert zich op een nieuwsbrief, of...

Hoeveel abonnementen op nieuwsbrieven hebben jullie?

 

Ik heb 1 abonnement en dat is die van de Kvk omdat ik op de hoogte wil blijven van startersdagen etc...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

De nieuwsbrieven die ik ontvang:

 

MyButler

MyDinnerButler

MyWine Buttler (alle drie kan ik ze zeker aanraden!)

NeBIB nieuwsbrief

E-Merce nieuwsbrief

ICstats nieuws

 

Euh, meer kan ik er zo niet bedenken... Dit zijn wel de brieven die ik dan lees. Ik krijg ook maar ik lees niet:

 

security.nl nieuwsbrief

 

Dan over mijn DM actie, waar het eigenlijk om ging. Ik verkoop een goedkoop (9 euro per maand) webshop pakket, zodat de klant meteen simpel online kan verkopen. Mijn actie richt ik op "speciaalzaken die al op het internet actief zijn maar nog geen (goede) webshop hebben" de mensen staan dus wel open voor internet gebeuren, hebben vast al eens gekeken naar de mogelijkheden van verkoop en ik kom met een zeer goedkoop pakket (een stelletje hufters durft precies hetzelfde aan te bieden, echter voor 59 per maand).

Link naar reactie
  • 0

Mijn actie richt ik op "speciaalzaken die al op het internet actief zijn maar nog geen (goede) webshop hebben" de mensen staan dus wel open voor internet gebeuren, hebben vast al eens gekeken naar de mogelijkheden van verkoop en ik kom met een zeer goedkoop pakket (een stelletje hufters durft precies hetzelfde aan te bieden, echter voor 59 per maand).

 

Hoezo? Hoe weet je zeker dat het gejat is? Het concept is niet nieuw. Ik kan zo een opsomming maken van bedrijven waar je voor een bepaald bedrag per maand een webwinkel kan bestellen. Wat maakt jouw concept anders dan alle andere?

 

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Jelmer,

 

Eén klant vertegenwoordigt een jaarlijkse omzet van 108 euro. Direct mail is pas interessant voor jou als je een adresbestand hebt waar je flinke respons van kan verwachten. Heb je 2% respons, dan ben je al de helft van je inkomsten kwijt (en dan reken ik je tijd al niet mee).

 

Je concurreert bovendien met gratis of zeer-goedkope winkels. MijnWinkel begint bij 1 euro per maand, en heeft 500 gebruikers. Die jongens hebben flink aan free publicity gedaan.

 

Je zal dus iets moeten bedenken dat goedkoper is. Gratis publiciteit is te overwegen, maar wat is je verhaal? Wat maakt jouw product beter, leuker, handiger? Sowieso iets om eens goed naar te kijken, want de presentatie van je store kan wel wat pep gebruiken. Dat ding heeft geen naam, en ik zie slechts drie functionele beschrijvingen. Wat maakt jouw store niet de dertiende in het dozijn?

 

Misschien moet je eerst nog eens goed naar je product kijken (en juist niet de technische aspecten) en naar de markt waar je op wil mikken. Is er in die shop-markt geen leuke niche? Kun je geen demo's maken voor de speciaalzaken die je voor ogen hebt? Of een abonnee-module toevoegen (klant abonneert zich op wasmiddel, koffie, hondevoer, luiers).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hee Jelmer, wat ben je stil? Heb je hier niet van terug ofzo? Kom op laat eens wat horen, wij denken wel mee!

 

Druk druk druk :)

Net de repley van Toine pas gelezen en daar ga ik even over verder.

 

Je concurreert bovendien met gratis of zeer-goedkope winkels. MijnWinkel begint bij 1 euro per maand, en heeft 500 gebruikers. Die jongens hebben flink aan free publicity gedaan.

MijnWinkel, dat is toch van die Startpagina jongen?

Ik heb ook via de kranten van ze gehoord "Die en die van startpagina.nl bied winkels aan" ofzo. Veel publiciteit, hier heb je gelijk in. Wat mij ontbrak bij MjinWinkel was de prijs, hier kon ik moeilijk uitkomen. Nu heb ik dus door dat ze goedkoper zijn. Tsja, ik ben beter ;) maar dat nu nog eens op de klant overbrengen.

 

Afgelopen week is de nieuwe website van Qurium online gekomen. Deze maakt mijn bedrijf al een stuk representatiever, geweldig. Veel leuke en kritische reacties opgehad.

Het 'e-commerce' verhaal waar de webshop dus mee bedoeld wordt is nog niet direct duidelijk. Het plan is om een soort 'banner' helemaal rechts te krijgen die meteen de bezoekers wijst op de webshop.

 

Tevens heb ik mij een doel gesteld: iedere dag minstens 5 potentiele klanten die geinteressert zijn in een webshop mailen. Meteen merkte ik dat er veel mensen in het mailtje door klikten. Toen ik 10 mensen geemaild had mailde er 2 terug die meer informatie wilden over de achtergrond van de winkel, toch 20%, binnenkort kan ik kijken of het ook daadwerkelijk klanten oplevert.

 

Er is ook een demo winkel (eindelijk) online gekomen. De standaard installatie (schaam schaam) maar deze geeft wel een redelijke indruk. Hopelijk kan ik binnenkort een compleet aangepaste webshop presenteren die laad zien dat ik niet een simpele service aanbied vor 9 euro per maand, maar een professionele oplossing die zeer goedkoop is!

 

Tevens ben ik samen met iemand aan het kijken naar een soort van filmpresentatie van de webshop: voorkant, beheer en verwerking, uitgelegd en gepresenteerd om mensen meer inzicht te geven en als DM te kunnen versturen. Lijkt me zeer zeer leuk, maar even kijken of het de technische jongen ook lukt.

 

Jelmer.

p.s. tss ik ergens niet van terug hebben ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.