• 0

welke eisen voor het starten catering vanuit huis

Beste mensen,

 

Koken is mijn passie ;) en ik wil voor mijzelf een bedrijfje opzetten waaronder catering, kookworkshops en verzorgen van broodjes. Ik zou dit het liefst vanuit huis doen aangezien ik hier nog 3 kleine kinderen rond heb lopen, maar ik kom er maar niet achter of ik vanuit huis catering mag gaan voeren.

 

Mijn vraag: Heb ik hiervoor een aparte ruimte nodig met aparte keuken, koelkasten, fornuis, enz of voldoet een aparte koelkast (voor scheiden prive en zakelijk eten) al?

 

Ik hoop dat iemand antwoord heeft :)

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het mag niet vanuit huis, je moet een gescheiden ruimte hebben voor de bereiding, zie: http://www.st-ab.nl/wettennr04/0347-042_Warenwetbesluit_bereiding_en_behandeling_van_levensmiddelen.htm

 

Dag René,

 

Ik heb het warenwetbesluit doorgelezen maar kom hier toch niet expliciet in tegen dat het niet zou mogen. Ik lees:

 

- Bedrijfsruimte: de ruimte kennelijk bestemd voor het bereiden, behandelen, verpakken of het bewaren van eet- of drinkwaren, alsmede de bij bereiders van eet- of drinkwaren in gebruik zijnde ruimte voor het bewaren van grondstoffen.

 

Nu weet ik dat de er in het algemeen een eis gesteld wordt dat er een aparte ruimte moet zijn maar ik lees dat eigenlijk hier niet terug. De omschrijving die gegeven is zou volgens mij ook passen op een gewone huiskeuken. Is hier aanvullende wet- en regelgeving voor of ligt er jurisprudentie?

 

- Bereidplaats: het gedeelte van de bedrijfsruimte kennelijk bestemd voor het bereiden van eet- of drinkwaren, of voor het behandelen of verpakken van niet door verpakkingsmateriaal omhulde eet- of drinkwaren, met dien verstande dat niet als bereidplaats wordt beschouwd een verkoopruimte waarin eet- en drinkwaren worden behandeld of verpakt op een wijze die gebruikelijk is in zodanige ruimte.

 

Hier geldt eigenlijk hetzelfde voor als bij de bedrijfsruimte.

 

Ik ben geïnteresseerd in de materie omdat een relatie eventueel een catering van huis uit wil starten. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar jouw reactie!

 

Hartelijke groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen horeca expert dus het fijne weet ik er niet van maar er zit een horeca adviesbureau op HL die je vast verder kunnen helpen, zie link: http://www.vanbergennieman.nl/index.php?content=1&collapse=WELKOM

 

De ervaring die ik hier mee heb is dat een "boerenschuur" winkel moest stoppen met de verkoop van zelfgemaakte salades e.d. omdat deze in de "gewone" keuken werden bereid ipv een speciale ruimte.

Alles had te maken met de hygiëne regels.

 

Door dit voorval ga ik er vanuit dat de bereiding van maaltijden voor verkoop dus vanuit een speciaal daarvoor bestemde ruimte moet geschieden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het staat inderdaad nergens expliciet gemeld dat het niet aan huis mag.

 

Voor zover ik kan achterhalen: Je mag vanuit huis cateringen (en mensen ontvangen) als je aan alle eisen. met name HACCP voldoet. Vaak heb je ook een aparte ruimte nodig om aan die hygiëncode te voldoen en dan zijn er ook nog de huisvestigingswet en de brand- en veiligheidswet. Meer informatie hierover kun je vinden bij het Inspectielokat VWA

 

@Nadia: bij mijn google speurtocht kwam ik in dit artikel terecht. Wellicht goed idee om eens met hen te praten. De franchiseformule lijkt interessant.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Denk er aan dat je je plannen meldt bij de gemeente, zie voor verdere informatie: http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/vergunningen-en-vereisten/Bedrijf-aan-huis

 

Volgens de informatie waar wij over beschikken mag je inderdaad niet vanuit een woonhuis een cateringbedrijf opzetten omdat de controleurs van de Voedsel en Warenautoriteit dan geen vrije toegang hebben. Woningen mogen zij niet betreden zonder toestemming van bewoners. Uw bedrijf kan daardoor niet naar behoren gecontroleerd worden.

 

Het is soms wel mogelijk om een schuur of garage(-box) tot bedrijfsruimte om te bouwen. Die bedrijfsruimte moet rechtstreeks bereikbaar zijn, dus niet via de woning.

 

Met vriendelijke groet,

 

Miki Koster

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Inmiddels heb ik antwoord van het VWA, KHN en het BHC.

 

Het mag dus wel, voor de geinteresseerden zal ik hieronder hun antwoord neerzetten. Het antwoord van het VWA lijkt mij het meest relevant.

 

Voedsel en Waren Autoriteit:

 

Thuisbereiding is toegestaan mits de huishoudkeuken en de werkprocessen voldoen aan bepaalde eisen die worden gesteld. U mag natuurlijk ook een aparte keuken maken.

Hierbij algemene informatie die nuttig is als u voor het eerst een bedrijf gaat opstarten.

Als u een bedrijf in Nederland wilt beginnen moet u zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken. Afhankelijk van uw branche moet u zich ook aanmelden bij een (hoofd)product- of bedrijfschap. Ook moet u zich (Hygiënewetgeving 2006) registreren bij de nVWA, behalve als een product- of bedrijfschap dit voor u doet. Over het registreren bij de nVWA kunt u meer lezen op onze site www.vwa.nl.

Tevens moet ieder bedrijf dat met levensmiddelen werkt aan de HACCP-verplichting voldoen. Dit houdt in dat u een plan moet hebben waarin eventuele risico's tijdens het proces staan beschreven. U kunt zelf een dergelijk plan opstellen, maar u kunt ook gebruik maken van een zogenoemde hygiënecode. Dit is een specifiek op een branche geschreven HACCP-plan. In deze code staan eisen vermeld waaraan het bedrijf moet voldoen m.b.t. onder andere de inrichting van het bedrijf, hygiëne, temperaturen enz. De hygiënecodes zijn te verkrijgen bij de diverse bedrijfs- en productschappen. U zult zelf een hygiënecode moeten zoeken die het meest geschikt is voor wat u gaat doen. Meer informatie over bestaande hygiënecodes is te vinden op www.vwa.nl en zoekwoord ‘overzicht hygiënecodes.

Als u uw huishoudkeuken zowel huishoudelijk als zakelijk gebruikt (scheiding in tijd), is het verstandig om tevens een duidelijke scheiding aan te brengen in levensmiddelen welke bestemd zijn voor catering en privé. Dit kunt u doen door bijvoorbeeld verschillende koelkasten te gebruiken of door het aanbrengen van de tekst 'privé' op de levensmiddelen. Indien u dit niet doet, wordt tijdens een inspectie door een controleur van de VWA er vanuit gegaan dat alle levensmiddelen bestemd zijn voor de catering en dus moeten voldoen aan de gestelde wettelijke bepalingen.

 

Koninklijke Horeca Nederland:

 

U dient in de ruimte waar u het eten gaat bereiden te voldoen aan de HACCP richtlijnen. Meer informatie hierover en om welke richtlijnen dit gaat kunt u vinden op www.kenniscentrumhoreca.nl.

 

Hierin is niet expliciet omgenomen dat u bijvoorbeeld een gescheiden koelkast moet hebben. Wel moet u de 'zakelijke' voedingsmiddelen bijvoorbeeld coderen en temperatuur controle uitvoeren. Eén koelkast betekent dat u alles (ook privé) moet coderen en dergelijke. Dan is het praktischer om een aparte koelkast te hebben.

 

Bedrijfschap Horeca en Catering:

 

Catering en broodjes vanuit huis is meestal met wat aanpassingen van de keuken wel te doen, zolang de omvang van de werkzaamheden beperkt blijft. Het bestemmingsplan staat meestal heel beperkt zakelijk gebruik van een woonhuis toe. Verder geeft uitbreiding van catering-activiteiten vanuit een woonhuis op de duur ook overlast voor buren (kooklucht).

Kookworkshops kunnen een heel ander verhaal zijn: bij de meeste kookworkshops wordt na afloop van het koken gezamenlijk de maaltijd opgegeten. Als u daar ook alcohol bij schenkt (bij de prijs inbegrepen of apart berekend), dan heeft u in principe een Drank- en Horecavergunning nodig en moet u aan een aantal eisen voldoen (Verklaring Sociale Hygiëne; minimum vloeroppervlakte, ventilatie-eisen).

Link naar reactie
  • 0

@Nadia

 

Bedankt voor het terugkoppelen, gebeurt helaas niet altijd op HL! En trouwens ook nog erg mooie en nuttige info ;)

 

En ik vond het eigenlijk toch al te boud om te stellen dat het zomaar niet zou mogen. Ik vermoed dat er heel wat bedrijven gesloten worden niet omdat ze geen aparte ruimte hebben (is dus ook niet nodig) maar omdat ze niet aan de HACCP voldoen. Dit lijkt mij dan ook een uitdaging voor jou om daar wel aan te gaan voldoen

 

Succes met het ondernemen!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Koken is mijn hobby ik wil een een leuke werk van maken.

Ik wil iets met catering doen voor bedrijven.

Ik werk zelf bij een IT bedrijf en als ik vergaderingen heb met lunch of diner zie ik dat het eten veel en veel beter kan en bovendien goedkoper!

 

Ik zou op bestelling basis willen werken en ook kookworkshops organieren.

 

Wie zou met mij meedenken?

Ik werk zelf 4 dagen in de week en ben nu nog aan het orienteren zou erg leuk vinden als ik dit samen met een partner kan doen.

Ik hoor het graag van jullie.

Alvast bedankt,

groeten

Rozerin

Link naar reactie
  • 0

Welkom op dit forum en om maar meteen je vraag om mee te denken te beantwoorden,

Wat heb je gedaan met de info die al is gegeven in het topic waar je nu je vraag stelt?

 

Het lijkt me een goed plan om eerst eens alles op te schrijven wat je zelf al hebt gedaan, wat je wilt bereiken etc en dan vraagt om mee te denken. Nu lijkt het even alsof je vraagt of iemand voor je moet denken ipv meedenken..

 

groet,

Ronny

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens de informatie waar wij over beschikken mag je inderdaad niet vanuit een woonhuis een cateringbedrijf opzetten omdat de controleurs van de Voedsel en Warenautoriteit dan geen vrije toegang hebben. Woningen mogen zij niet betreden zonder toestemming van bewoners. Uw bedrijf kan daardoor niet naar behoren gecontroleerd worden.

 

Het is soms wel mogelijk om een schuur of garage(-box) tot bedrijfsruimte om te bouwen. Die bedrijfsruimte moet rechtstreeks bereikbaar zijn, dus niet via de woning.

 

Met vriendelijke groet,

 

Miki Koster

 

Volgens mijn informatie zijn wij -toezichthouders/opsporingsambtenaren van de nVWA)- wél bevoegd om bedrijfsruimten te inspecteren die alleen maar bereikbaar zijn via een woning. Wij moeten dan via de kortste route naar de bedrijfsruimte toe lopen.

 

Ergens is dit ook wel logisch: iedereen zou een pand zó kunnen laten (ver)bouwen dat de bedrijfsruimten alleen maar via de particuliere woning bereikbaar zijn en daarmee de controlerende instanties buiten spel zetten.

 

De noodzakelijk bevoegdheden voor dit toezicht zijn opgenomen in de Algemene Wet bestuursrecht (artt. 5: 15 t/m 5:19).

Daarnaast is in artikel 29 van de Warenwet nog een extra toezichthoudende bevoegdheid opgenomen. Dit is de bevoegdheid dat je een woning mag binnentreden, zonder de toestemming van de bewoner, om je te begeven naar de in de woning aanwezige bedrijfsruimten.

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 1

Ik had mijn catering vanuit huis helemaal klaar.

het mag dus wel, alleen moet je lid worden bij de voedselwarenwet, hiermee geef je toestemming dat de keuringsdienst bij jouw thuis mag komen.

 

De KVK was hiervan niet op de hoogte en zei mij dus dat het niet mocht, na dit uitgezocht te hebben hadden zij het dus bij het verkeerde eind.

Wel was het zo dat ik geen warme gerechten mocht bereiden ivm stankoverlast, maar dit is misschien te weerleggen met een goede afzuiging.

 

Ik heb de belastingdienst gebeld die zeer behulpzaam zijn voor startende ondernemers, en er is iemand langs gekomen om mij alle voor en nadelen te vertellen, en waar je specifiek op moet letten ivm aftrekbare subsidies.

Laat je dus goed informeren!

 

Helaas had ik al mijn geld erin gestoken en zou gaan beginnen, de vergunning van de gemeente was binnen totdat de Vereniging van Eigenaren mij op mijn vingers tikte dat het niet mocht en hebben het voor de rechter gesleept.

Dit is dus wat ik over het hoofd heb gezien en dus als een mokerslag op me afkwam.

Dus let hierop als je een VVE hebt dat je ook van hun toestemming moet krijgen.

 

Ben benieuwt of het ondertussen allemaal al gelukt is bij je.

Link naar reactie
  • 0

Het is ontzettend leuk om voor je zelf te beginnen. Zelf werk ik al 32 jaar voor mij zelf. Maar spaar voor de belasting. Ik lees o.a.

veel geld verdienen, de belastingdienst is niet gek. Veel starters denken, wanneer ik vanuit huis begin dan kan ik mijn zakken vullen.

Zo denkt de belastingdienst ook en vragen jouw inkoop fakturen op o.a. bij de Sli.... en vermenigvuldigen dat met X en weten dan wat jij verdient moet hebben.

Op de inkoop fakturen moet ook staan voor wie je het eten hebt ingekocht.

Pas op met enthousiaste vermeldingen op je website van, "ïk heb voor 150 mensen gekookt", daar moet je wel een faktuur van hebben.

Ook moet je denken wat ik niet lees, aan een goede afzuig installatie, zodat je omgeving geen last heeft van jouw kook geurtjes.

Als de buren gaan klagen? dan is het zo afgelopen met je bedrijfje. Ook een goede brandverzekering afsluiten, denk aan "flam in de pan". Maar beschik je niet over de juiste apparatuur en vergunningen? Dan keert de verzekering uiteindelijk niets uit. Zonde van de betaalde premie`s. Het lijkt allemaal zo makkelijk.

Maar lees het nieuws, wanneer er iets fout gaat dan hang je en zit je zelf in de pan.

Link naar reactie
  • 0

Je kan altijd low profile beginnen om een beetje te proeven (ha ha) aan thuis koken voor andere:

http://www.tweetjemee.nl/ (geen belang in, ik vind het wel een leuk idee!)

 

 

Wat een ontzettend leuk en goed idee deze site. Tevens goede gelegenheid om te kijken hoe mijn kookkunst valt bij stadsgenoten. Ik heb zelf ook al jaren de wens voor mezelf te beginnen in de catering (oosters koken) en dan eerst naast mijn vaste baan en vanuit huis. Ik heb nog steeds veel drempelvrees. Moet ik me bijv. direct al inschrijven bij de KvK en de belastingdienst als ik misschien voorlopig maar 1 klant per week of misschien zelfs per maand krijg? :( Ik ga in ieder geval eens kijken wat tweetjemee.nl. voor mogelijkheden biedt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.