Jump to content
koenvanp
Verberg

vanaf welke omzet/winst is een BV lucratief

vraag

Hallo,

Ik ben op het moment bezig uit te zoeken welke ondernemingsvorm voor mijn op te starten bedrijf het meest verstandig is. Nu ben ik in grote lijnen op de hoogte van de voor- en nadelen van verschillende ondernemingsvormen. We willen het bedrijf gaan voeren met meerdere oprichters. 4 In totaal. Wij zitten nu te kijken naar een VOF of BV. Het bedrijf gaat waarschijnlijk in de eerste jaren een omzet van 300.000 euro draaien. Van winst zal waarschijnlijk de eerste 2 jaar geen sprake zijn. Is het nu fiscaal gezien verstand voor een VOF of een BV te kiezen. En bij welk bedrag ligt ongeveer het omslagpunt?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Hallo,

Ik ben op het moment bezig uit te zoeken welke ondernemingsvorm voor mijn op te starten bedrijf het meest verstandig is. Nu ben ik in grote lijnen op de hoogte van de voor- en nadelen van verschillende ondernemingsvormen. We willen het bedrijf gaan voeren met meerdere oprichters. 4 In totaal. Wij zitten nu te kijken naar een VOF of BV. Het bedrijf gaat waarschijnlijk in de eerste jaren een omzet van 300.000 euro draaien. Van winst zal waarschijnlijk de eerste 2 jaar geen sprake zijn. Is het nu fiscaal gezien verstand voor een VOF of een BV te kiezen. En bij welk bedrag ligt ongeveer het omslagpunt?

Hoi,

Goede vraag. Bij winsten vanaf 100.000 euro kan de gezamenlijke druk van de genoemde vier belastingen in de BV lager zijn dan de IB heffing over de winst in de EMZ. Dan is het dus fiscaal gezien voordeliger om een BV op te starten. Maar er zijn natuurlijk meer voordelen.

Wellicht kun je deze informatieve column eens lezen!

• 0
  • Rate this answer

Als auteur van de gelinkte column maar even een kort zegje doen.

Als je verwacht de eerste twee jaar geen winst te maken dan is een BV wel een erg dure optie. Je zou eerst eens kunnen gaan werken als VOF. Pas als de winst per vennoot rond de ton uitkomt, is een BV het overwegen waard.

Ander argument zou zijn dat je onderneming risico´s loopt die met goede algemene voorwaarden en een aansprakelijkheidsverzekering niet op te vangen zijn. Maar dat weten jullie beter dan ik ;)

Groet

Joost

Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax