• 0

vanaf welke omzet/winst is een BV lucratief

Hallo,

 

Ik ben op het moment bezig uit te zoeken welke ondernemingsvorm voor mijn op te starten bedrijf het meest verstandig is. Nu ben ik in grote lijnen op de hoogte van de voor- en nadelen van verschillende ondernemingsvormen. We willen het bedrijf gaan voeren met meerdere oprichters. 4 In totaal. Wij zitten nu te kijken naar een VOF of BV. Het bedrijf gaat waarschijnlijk in de eerste jaren een omzet van 300.000 euro draaien. Van winst zal waarschijnlijk de eerste 2 jaar geen sprake zijn. Is het nu fiscaal gezien verstand voor een VOF of een BV te kiezen. En bij welk bedrag ligt ongeveer het omslagpunt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Ik ben op het moment bezig uit te zoeken welke ondernemingsvorm voor mijn op te starten bedrijf het meest verstandig is. Nu ben ik in grote lijnen op de hoogte van de voor- en nadelen van verschillende ondernemingsvormen. We willen het bedrijf gaan voeren met meerdere oprichters. 4 In totaal. Wij zitten nu te kijken naar een VOF of BV. Het bedrijf gaat waarschijnlijk in de eerste jaren een omzet van 300.000 euro draaien. Van winst zal waarschijnlijk de eerste 2 jaar geen sprake zijn. Is het nu fiscaal gezien verstand voor een VOF of een BV te kiezen. En bij welk bedrag ligt ongeveer het omslagpunt?

 

Hoi,

 

Goede vraag. Bij winsten vanaf 100.000 euro kan de gezamenlijke druk van de genoemde vier belastingen in de BV lager zijn dan de IB heffing over de winst in de EMZ. Dan is het dus fiscaal gezien voordeliger om een BV op te starten. Maar er zijn natuurlijk meer voordelen.

 

Wellicht kun je deze informatieve column eens lezen!

Link naar reactie
  • 0

Als auteur van de gelinkte column maar even een kort zegje doen.

 

Als je verwacht de eerste twee jaar geen winst te maken dan is een BV wel een erg dure optie. Je zou eerst eens kunnen gaan werken als VOF. Pas als de winst per vennoot rond de ton uitkomt, is een BV het overwegen waard.

 

Ander argument zou zijn dat je onderneming risico´s loopt die met goede algemene voorwaarden en een aansprakelijkheidsverzekering niet op te vangen zijn. Maar dat weten jullie beter dan ik ;)

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.