• 0

Woon/winkelpand privé of zakelijk kopen?

Mijn compagnon en ik (we hebben samen een VOF) hebben een winkelpand op het oog. We denken erover na om dit pand te kopen om zo ons handelsbedrijf te laten groeien. Boven de winkel bevindt zich een woonruimte. De verdeling is als volgt; 70m2 winkel / kantoor ruimte, 70m2 aan opslagruimte (loods in achtertuin) en 50m2 aan bovenhuis met een aparte opgang. (opgang bevindt zich op dit moment in de winkel, maar kan heel gemakkelijk gesplitst worden van de winkel. Dan heeft de bovenwoning een eigen voordeur) Het pand wordt aangeboden voor €250.000 K.K. (er zit geen btw op) en de verbouwing zal rond de €25.000,- gaan kosten. €5000,- voor de winkel en €20.000,- voor de bovenwoning.

Mijn compagnon woont samen met zijn vriendin en heeft een paar jaar geleden met haar een huis gekocht, waar hij hypotheek rente over aftrekt. De eerste paar jaar wil ik zelf boven de winkel gaan wonen, maar daarna willen we de bovenverdieping gaan verhuren aan een huurder.

 

Nu heb ik hier een paar vragen over;

1. Wat is voordeliger; het pand privé of zakelijk kopen?

 

2. Stel dat we het zakelijk kopen, dan kunnen we volgens mij alle verbouwings kosten aftrekken (dus ook van de bovenverdieping) maar kan ik het dan aan mezelf verhuren, en hoe bepaal ik de hoogte van de huur? Mag ik daarnaast ook investeringsaftrek toepassen over de winkel + loods + bovenwoning?

 

3. Stel dat we het pand zakelijk kopen, en ik over de bovenwoning eigenwoningforfait betaal. Mag ik dan alle kosten van het gehele pand aftrekken in de vof, en hoef ik dan verder geen huur, gas/water/licht, gemeenschappelijke belastingen enz (mee) te betalen?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

 

Gr Lucas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is verstandig dit door te laten rekenen door iemand die hier verstand van heeft. Deze kan de verschillende mogelijkheden naast elkaar leggen en doorrekenen. Het gaat te ver om dit op een forum te doen omdat de vraag wat voordeliger is, afhangt van meerdere factoren, zoals de hoogte van de kosten (gas, licht, afschrijving etc.) en de verwachte waardestijging van het pand. Als het gehele pand tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, dan is ook de toekomstige waardestijging van de bovenwoning progressief belast met inkomstenbelasting in box 1 (maximaal 52%).

 

In ieder geval kan geen investeringsaftrek worden geclaimd voor de woning/het woongedeelte omdat dit in de wet is uitgesloten van investeringsaftrek.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel ervaring met woon/werkcombinatie maar dan met eenmanszaak. Daar is het vrij simpel: je koopt het onder je eigen naam, de waarde van de bedrijfsgedeelte komt in je boekhouding, waarde van privegedeelte gaat net zoals wanneer je 'n gewone huis koopt. Bij beiden geldt hypotheekrente aftrek, alleen moet je inkomstenbelasting betalen over de winst van het bedrijsgedeelte zodra je het verkoopt. Dat was bij mij de enige optie, ik mocht het niet als geheel zakelijk of geheel prive kopen. Ik ben heel benieuwd hoe het bij VOF zal moeten gaan dus als je het hier kan posten zodra alles helder is heel graag.

 

Verder raad ik je wel aan dit laten uitzoeken door je fiscalist. Het gaat om veel geld dus het moet zeker goed gaan. Je kan voor dit soort dingen ook wel naar de belastingdienst bellen, dan wordt je doorverbonden of teruggebeld door degenen die ook niet-standaard vragen kunnen beantwoorden. ;-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.