• 0

Herrie in de familiezaak en ook nog financiele problemen, wie helpt????

Wie helpt ons, we zijn een kleine b.v. en lijken op het eind vd cris toch nog om te vallen. We hebben 3 winkels in de retail (modeaccessoires op basis van maatschappelijk verantwoord ondernemen) Het was allemaal al wat minder maar de laatse maanden is het echt droef. Daarnaast zijn we ook nog een familiebedrijf en hebben door alle problemen nu ook nog herrie in de tent. Ik weet niet meer welke stappen nu wijs zijn om te zetten. Ten onder gaan, doorstarten, geen salarissen meer betalen, andere wegen in slaan. Kortom, we zitten even helemaal vast.

Ons bedrijf wordt gevormd door 3 vrouwen.

Wie heeft wijs advies of wil ons helpen. En sorry, het staat wat lullig maar we hebben echt geen cent voor betaald advies.

Hoog graag

R

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Rita52,

 

Vervelend dat jullie in de sores zitten, zeker als er familie bij betrokken is.

 

Op Higherlevel.nl is voldoende kennis en bereidheid aanwezig om je een eind op weg te helpen. Maar,.. je zult dat wel wat meer gegevens moeten verstrekken.

 

Is het mogelijk om wat meer van jullie problemen te schetsen waardoor een beeld is te krijgen van waar je tegenaan loopt? En welke maatregelen heb je zelf al genomen om e.e.a. de baas te worden?

Link naar reactie
  • 2

Juist de laatste maanden hadden jullie een boost in de omzet moeten hebben door de feestdagen dus ergens gaat er wat fout maar daar zijn jullie inmiddels ook al achter.

 

Zoals Marco al aangaf is er erg weinig informatie om 1.2.3 een conclusie te trekken.

 

In welke regio zitten jullie zodat ik evt. eens langs kan komen om eens te kijken naar de winkels, pro bono uiteraard ?

 

Met het financiële gedeelte en de familie verhoudingen kan ik je niet helpen maar daar zal je vast wel later informatie en tips over krijgen op het forum.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Het is hierboven al aangegeven: oplossingen kunnen pas worden geboden als de problemen helder zijn. Op het marketingdeel kan ik wellicht bijstaan, maar René is geheel doortimmerd in retailmarketing, op het vlak van (onderlinge) communicatie kan ik je wel helpen (wellicht is daar op afstand al een begin mee te maken via HL, e-mail en / of telefoon), Ik stel voor dat er wordt begonnen met het 'afpellen' van de situatie tot de kern van het probleem helder wordt. M.a.w.: wil je de kaarten hier op tafel leggen?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Drie vrouwen, drie winkels, drie ondernemers...

 

...drie salarissen?

 

Vraag omdat het nog steeds voorkomt dat ondernemers hun inkomen als kostenpost zien. Wanneer dat inkomen afhankelijk wordt gemaakt van de winst, zien de cijfers er ineens veel beter uit. Blijft de vraag wie (tijdelijk) voor een laag inkomen wil werken. Ik weet niet of dat hier ook opgaat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

Wat heerlijk om zo'n reactie te krijgen. Ik begrijp uiteraard de vraag om meer info. Ik geef even een korte schets vh bedrijf en de problemen. Is het handig om mijn telefoonnummer te geven op dit forum??? Zou namelijk erg graag met jullie in contact komen.

Omschrijving business. We ontwerpen, produceren en verkopen modeaccessoires (tassen, sjaals, sieraden) ob van Fair Trade. Productie van sjaals is in India. Alle producten zijn van zeer goede kwaliteit en bijna altijd Dutch of europees design. Geen geitenwollensokken gedoe.

 

2005 opening 1e winkel in Leiden. 2006 opening winkel in Amsterdam, 2007 opening winkel in Schaffhausen in Zwitserland door familie ob van franchise. 2008 start met B2B op trademart Utrecht samen met andere ondernemer en staan op beurs in Zwitserland 2x per jaar. 2009 Opening webshop en verhuizing naar andere locatie in Leiden. Crisis slaat toe, Amsterdam heel weinig toeristen. 2010 straat opgebroken in Amsterdam voor 6 maanden, dramatische daling in omzet. Beide ouders overlijden, zakenpartner/dochter zwanger en dus 3 maanden met verlof (heb nu wel leuk kleinkind)

 

Omzet keldert in winkels vanaf oktober jl dramatisch (waarom??) Heel slechte kerst mede ivm slechte weer en alle vliegvelden dicht dus geen toerist in Amsterdam. Irritaties met andere zakenpartner nemen toe vanwege vermoeidheid en stress. Verwijten over en weer, gaat eigenlijk nergens over. En als klap op de vuurpijl, zeer ernstige problemen met India omdat er problemen zijn met het verven vd sjaals. . Levering veel te laat. Idem ook gebeurt in Oktober jl waardoor we niet konden leveren op Trademart en gewoon minder inkomsten hadden.

 

Lichtpunten: in feb en maart staan er een drietal acties gepland, 2x samen met grote bank en 1x samen met groot pensioenfonds. Bereik: 3x ruim 1.5 miljoen klanten. Hier zou veel meer mee kunnen maar advies bij nodig.

Probleem acuut is cash flow. We moeten inkopen maar er is geen geld. Salarissen zijn tot absolute minimum teruggebracht cq geen salaris. We doen al veel in consignatie om inkoop risico te verkleinen.

 

Het voelt also we veel doen maar steeds maar half, veel blijft er liggen. Moeten we van koers veranderen?? B2B afstoten en focus op winkels of andersom? We richten ons op de wat duurdere producten, moeten we overstappen naar goedkope rommel (neeeeeeeee) onze kracht is dat we mooie winkels hebben en mooie producten, krijgen bergen complimenten. Toch lijken we onvoldoende de doelgroep te bereiken. Marketing moet zeker beter. Meer focus op webshop, schiet er nu regelmatig bij in. Meer doen met affiliate?? Is ons concept gewoon niet goed?? Doen we cq willen we teveel? Doen we wel veel maar niet efficient?? Maandag as hebben we vergadering en moet als 1e de kou uit de lucht. Irritaties zijn zo hoog opgelopen dat 1vd partners aangeeft te willen stoppen.

 

Stress en burn out gaan op de loer liggen. Wat te doen op korte termijn en wat op lange termijn of moeten we er maar mee ophouden. Verder zijn we alle drie DGA en hebben we daarnaast nog 3 aandeelhouders. Daar valt niets meer te halen, zij worstelen zelf met de crisis. Vwb winst, die maken we niet alles wat er was aan geld werd opnieuw geinvesteerd. O ja, en ik ben ook nog net verhuisd naar goedkoper huis via woningbouw. Echt heel fijn maar wel slopend tussen alle bedrijven door. Waar te beginnen in deze berg?????

 

Pfff als ik dit zo opschrijf dan krijg ik al hoofdpijn van mezelf. En dit is natuurlijk nog maar een klein stukje vh geheel. Overigens komt geen van ons uit deze business. Ik ben lange tijd vanuit mijn eigen bedrijf interim manager geweest. Dochter heeft opleiding in advertising maar begonnen met 0,0 werkervaring. Zus komt uit medische sector.

 

Tot zover maar even. Hoop dat dit iets meer inzicht geeft. Hoor graag van jullie.

 

(modedit: voor de leesbaarheid enige "witregels" ingebracht)

 

Link naar reactie
  • 0

Is het handig om mijn telefoonnummer te geven op dit forum??? Zou namelijk erg graag met jullie in contact komen.

 

Nee het is nooit handig om je telefoonnummer openbaar op het forum zetten.

 

Onder de foto's van de reageerders zie je een groen icoontje met de tekst "pm" = personal message, via die weg kun je de persoon die je wilt spreken een mailtje sturen, dus het hoeft niet open op het forum.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Reculer pour mieux sauter, ofzo.

 

Je houdt nu teveel bordjes draaiende. Dat moet (even) minder. Fysieke winkels sluiten of ter overname aanbieden aan franchisenemers. Concentreren op groothandel, eventueel met webshop die vanuit centrale voorraad werkt. Wellicht airportshop aanhouden. Van daaruit weer opbouwen, maar zonder eigen winkels.

 

Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Reculer pour mieux sauter, ofzo.

 

Je houdt nu teveel bordjes draaiende. Dat moet (even) minder. Fysieke winkels sluiten of ter overname aanbieden aan franchisenemers. Concentreren op groothandel, eventueel met webshop die vanuit centrale voorraad werkt. Wellicht airportshop aanhouden. Van daaruit weer opbouwen, maar zonder eigen winkels.

 

Sterkte!

Zou kunnen maar is wel een snelle conclusie, ik zou er eerder voor pleiten om een derde de boel in kaart te laten brengen. Dat kan ook rust geven in de familiesituatie. Vervolgens een verbod om de discussies tussen de familie te voeren. De derde kan dan rustig ieders standpunt oppakken en zal dan een beter en minder gekleurd zicht krijgen op de situatie. Daardoor kunnen de gesprekken weer zakelijk worden en kunnen onderbouwde besluiten genomen worden waar iedereen achter staat.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net wat research gedaan en ben er inmiddels achter om welke winkels het gaat.

 

Jullie zitten op dure maar ook goede locatie's dus er moet meer uit te halen zijn. Mocht je interesse hebben dan wil ik wel eens brainstormen in Amsterdam en Leiden over het verbeteren van de verkoop.

 

Mocht je de reis willen betalen is Zwitserland natuurlijk ook geen probleem ;D

 

Als leek zag ik dat de site ook nog wel verbeterd kan worden.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Alhoewel ik woonachtig ben in het hoge Noorden, in februari ben ik een paar keer in de buurt van Leiden en Amsterdam, dat zou te combineren zijn met een bezoekje aan jullie om het verhaal inhoudelijk aan te horen en dan daarin te kunnen adviseren. Wellicht dan samen met René? (twee weten meer dan één...)

 

Via pm ben ik altijd te bereiken...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

En sorry, het staat wat lullig maar we hebben echt geen cent voor betaald advies.

Beste Rita,

 

mag ik gezien het kaliber van de aandeelhouders van jullie bedrijf aan deze zin het woordje "over" toevoegen.

 

Vragen om gratis advies terwijl je kapitaalkrachtige aandeelhouders hebt vind ik niet erg "fair-trade". Zeg dan gewoon "wie vind ons een leuke toko en wil ons gratis helpen."

Link naar reactie
  • 0

[...]

Wie heeft wijs advies of wil ons helpen. En sorry, het staat wat lullig maar we hebben echt geen cent voor betaald advies.

Dit zou weleens de beste investering in de tent kunnen zijn. Gezien je er niet uit komt en het een ingewikkelde case is heb je gewoon advies nodig. Dus of je moet iemand vinden die het voor nop doet of je moet betalen. De kans dat je iemand vind die je door dit hele traject heen gaat helpen zonder kosten zal echt even zoeken zijn. Daarnaast is het niet normaal dat je een ervaren iemand die je adviseert totaal niet betaald. Kom op, allemaal een paar honderd euro, problemen oplossen en iedereen blij met het resultaat hopelijk!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar geen idee hoe je er bijkomt dat de aandeelhouders kapitaalkrachtig zijn, zo ze dat waren zou ik hier niet om hulp vragen uiteraard.

 

Rita

 

En sorry, het staat wat lullig maar we hebben echt geen cent voor betaald advies.

Beste Rita,

 

mag ik gezien het kaliber van de aandeelhouders van jullie bedrijf aan deze zin het woordje "over" toevoegen.

 

Vragen om gratis advies terwijl je kapitaalkrachtige aandeelhouders hebt vind ik niet erg "fair-trade". Zeg dan gewoon "wie vind ons een leuke toko en wil ons gratis helpen."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de aangeboden hulp met twee handen aangegrepen. Ben hard aan de slag en er ontzettend blij mee.

Was alleen beetje geraakt door de betreffende opmerking. Misschien ook mijn onervarenheid met forum's

 

Groet,

Rita.

Zijn 2 leden die gratis willen langskomen en enige wat je zegt is bovnstaand ?

 

Pak die hulp nou gewoon !!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de aangeboden hulp met twee handen aangegrepen. Ben hard aan de slag en er ontzettend blij mee.

Was alleen beetje geraakt door de betreffende opmerking. Misschien ook mijn onervarenheid met forum's

 

Groet,

Rita.

 

Het kan er af en toe zeker heftig aan toe gaan op de div. fora wat voor "nieuwelingen" een vreemde indruk kan geven maar zover ik weet wordt aan een deel van het probleem gewerkt en dat is dan weer het grote voordeel van het forum.

 

Ook ik ben er na al die jaren achter dat mijn ongenuanceerde opmerkingen bij sommige verkeerd vielen :) en ben incl. een nieuwe profiel en andere weg ingeslagen.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

Misschien ook een stukje nuance van mijn kant, maar dan over de kostenkant van de discussie:

 

Als ik iemand adviseer, is - en blijft - het aan de persoon zelf wat hij/zij er mee doet, dat is mijn definitie van vrijblijvend advies. Om een goed advies te kunnen geven, wil ik graag de juiste informatie 'in hapklare brokken' hebben, waar je een analyse op los kunt laten om een oplossingsrichting te kunnen adviseren. Met het afgegeven advies leert degene die hierom vroeg, de WAARDE van mijn expertise kennen en men kan er daadwerkelijk zelf mee aan de slag. Ik zet hier het woord WAARDE bewust in hoofdletters om aan te geven dat het begrip WAARDEring meerdere vormen kent.

 

Als mijn input geWAARDEerd wordt, zal ik in de meeste gevallen een oprecht bedankje krijgen, al dan niet vergezeld van een ferme schouderklop of hier op HL een Reus met een tekst als:"Heel erg bedankt, ik ben hier enorm mee geholpen!" Als ik dat van mensen via HL, of in het dagelijks leven, te horen krijg, krijg ik soms kippenvel van het feit dat ik iemand echt op het goede spoor heb mogen zetten, dan heeft dat enorm veel gevoelsWAARDE.

 

Maar wil iemand (daarna) met mij in zee, misschien omdat mijn vrijblijvende adviezen werden geWAARDEerd, dan gaat het vrijblijvende eraf, maar dat bepaalt de hulpvrager, dat zal ik hieronder uitleggen.

 

Het moment van het wegvallen van de vrijblijvendheid werkt bij mij volgens het 'G.E.T. (Geld, Energie, Tijd) WAARDE' principe:

1. Wordt (deels) mijn betrokkenheid c.q. (mede -) verantwoordelijkheid verlangd in het te behalen resultaat / de te bereiken oplossing?

2. Zo ja, ben ik de aangewezen persoon voor die klus, en in welke rol(len)?

3. Wordt daarbij een beroep op mij gedaan, zodanig dat het mij Geld, Energie en / of Tijd (in €WAARDE uit te drukken) kost om de persoon of organisatie verder te ondersteunen met (verdere) adviezen of bij de uitvoering daarvan?

 

Als men op basis van deze drie vragen de WAARDEring dan niet doorvertaalt naar 'G.E.T. WAARDE', simpelweg omdat men dat niet kan en / of niet wil opbrengen, blijft de vrijblijvendheid in stand, partijen blijven vrij om te gaan. (Soms kun je je afvragen of het advies misschien alleen maar werd gewaardeerd omdat het gratis was, vaak merk je dat aan hoe men er vervolgens mee om gaat)

 

Bijvoorbeeld: in het geval van TS zal het mij geen extra Geld kosten, want ik moet binnenkort in die buurt zijn en kan dit combineren, Het kost mij geen extra Energie, want ik word niet geclaimd en ik vind de casus interessant en het kost mij geen extra Tijd, want ik heb verder geen afspraken staan. Als TS daarmee geholpen is, heeft zij er voordeel van en heb ik er in ieder geval geen nadeel van.

 

Hopelijk mijn insteek een beetje duidelijk zo?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Rita,

Ik snap die link naar je kapitaalkrachtige aandeelhouders ook niet zo goed. Zo'n opmerking voegt niets toe aan een Gezond Verstand Discussie. Ik weet inmiddels ook wie je representeert. Wellicht dat jouw Belgisch/Frans klinkende achternaam iemand op verkeerde ideeën heeft gezet.

Jammer dat je concept niet werkt. Ik kan je niet helpen, want retail is mijn 'ding' niet, maar ik wens je sterkte en hoop dat je de hulp grijpt die zich aanbiedt.

www.bizzionair.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik las in het uitgebreide relaas van de situatie door de regels heen dat je op een punt aangekomen bent dat alles heel zwart/wit bekeken wordt. Kan ik heel goed begrijpen.

 

Ik pak er even een zin eruit die ik denk dat relevant is, waarin je aangeeft in een duurder segment te zitten en dat optie die voor ogen staat enkel "goedkope rommel" is.

 

Ik zou voorstellen per direkt te beginnen met lagere prijzen, ik denk namelijk dat misschien de markt hier op zit te wachten en dat omzet veel belangrijker is dan grotere marges.

 

Hiernaast zijn er nog vele grijstinten qua kwaliteit en prijsstelling waarmee je wellicht goed kan inspelen op wat de markt op dit moment kan dragen.

 

Verders, ik zou inderdaad zsm met de familie uitpraten en ombuigen tot gezamelijke strijd waar alles en iedereen er voor gaat de geldstroom weer op gang te brengen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

[...]

Wie heeft wijs advies of wil ons helpen. En sorry, het staat wat lullig maar we hebben echt geen cent voor betaald advies.

Dit zou weleens de beste investering in de tent kunnen zijn. Gezien je er niet uit komt en het een ingewikkelde case is heb je gewoon advies nodig. Dus of je moet iemand vinden die het voor nop doet of je moet betalen. De kans dat je iemand vind die je door dit hele traject heen gaat helpen zonder kosten zal echt even zoeken zijn. Daarnaast is het niet normaal dat je een ervaren iemand die je adviseert totaal niet betaald. Kom op, allemaal een paar honderd euro, problemen oplossen en iedereen blij met het resultaat hopelijk!

Wellicht kwam mijn standpunt er wat cru uit. Maar dit is wat ik o.a. bedoel. Ik zie dat in ieder geval 2 van de aandeelhouders actief zijn/waren als interim manager. Zijn dus bekend met het gegeven dat je soms een professional inhuurt om te adviseren of om de stront op te ruimen.

 

Het probleem waar je nu zelf inzit is taai. Familiebanden, intelligente aandeelhouders, import/buitenlandse productie, buitenlands filiaal etc. Misschien hebben jullie samen er meerdere tonnen in geinvesteerd en nu wil je een houtje-touwtje oplossing omdat je krap in de liquiditeit zit? Dit vergt intensief en langduriger commitment om het probleem te tacklen.

 

Ik bedoel met "geen geld over voor advies": Dat de aandeelhouders de keuze zullen moeten maken: "gaan we in 2011 uit eten, weekendjes weg en op vakantie of leggen we nog 1 keer een paar duizend euro bij elkaar om de shit op te lossen". Wellicht wil er ook een goede partner instappen voor een % van de aandelen (die nu weinig waarde hebben) dan heb je in feite een no cure-no pay oplossing of wellicht wil er iemand zich inkopen.

 

Op het eerste oog hebben jullie in eerste instantie groot gedacht en hoog ingezet, naar mijn idee is dit niet het moment om "bedelstaftactieken" toe te passen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.