• 0

verkoopkosten?

???

 

Hallo allemaal!

 

Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan voor mijn onderneming, een stenen winkel en een website waarop ik mijn diensten aanbied :). Mijn onderneming zal uit verschillende onderdelen bestaan. Een stukje detailhandel en een stukje diensten en ook combinaties hiervan......nou loop ik behoorlijk, zoals waarschijnlijk zovelen, stuk op het financiele plan. ???

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen....Ik heb bij de KvK een seminar bijgewoond 'financiën voor starters' waardoor ik in ieder geval te weten ben gekomen dat ik een exploitatie- en een liquiditeitsbegroting moet maken en hoe die ongeveer in elkaar steken.. ::)...dat vind ik al heel wat eigenlijk! :-[

Nu kom ik in de exploitatiebegroting een paar termen tegen die ik moeilijk kan definiëren, namelijk, inventaris, verkoopkosten, aanloopkosten en afschrijvingen. :-\

 

Bij de verkoopkosten bijvoorbeeld loop ik tegen het volgende probleem aan:

Ik heb uiteraard gezocht naar dedefinitie van verkoopkosten en heb ook gevonden wat ik zocht.....Ik kwam op zakelijk.infoyo.nl en vond een mooi lijstje met een checklist, waaronder; presentatiekosten, promotiekosten en overig

Nou staan hier een paar punten tussen als; reclamebord gevel, verf en behang waarvan ik niet begrijp dat ze onder verkoopkosten worden gezien. Deze onderdelen staan namelijk ergens anders weer als 'aanloopkosten' of 'inventaris'......

Ik vraag me nu af hoe ik de kosten precies moet verdelen onder inventaris, aanloopkosten en verkoopkosten.....en dan heb je ook nog afschrijvingen......HELP!

 

Of maakt het niet zoveel uit onder welke noemer ik ze plaats?

 

Heeft iemand tips voor me of een voorbeeld van een financiële begroting van een stenen winkel?

 

Kan het zijn dat het al ergens op deze site te vinden is maar dat ik het niet gevonden heb?

 

Ik hoop spoedig wat te horen!

 

alvast bedankt!

 

Groetjes ;D

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hillie,

 

Wat infoyo met haar uitleg probeert te doen is een algemeen idee geven van welke zaken tot verkoopkosten zouden kunnen behoren. Als voorbeeld noemen zij daarbij inderdaad de kosten van een reclamebord, de gevel etc. Maar dit hoeft in jouw geval helemaal niet zo te zijn.

 

Omdat een reclamebord en de inrichting van je zaak vaak langere tijd wordt gebruikt is het misschien wel handiger om deze zaken over deze periode af te schrijven en dan uit te splitsen onder "afschrijvingskosten". Echter, het is een eigen afweging.. Als alle kosten maar ergens terugkomen.

 

Je vraag

Dit geeft meteen al een antwoord op je vraag, "maakt het uit onder welke noemer ze worden geplaatst?". Eigenlijk niet. De exploitatie begroting geeft op een logische wijze inzicht in de omzet en kosten van je onderneming. Die is elk jaar anders.

 

Voorbeeld:

In het eerste jaar heb je aanloopkosten. Dit zijn bijvoorbeeld eenmalige kosten voor opening van je winkel, aanbetaling van je huur, eenmalig budget voor extra reclame in het eerste kwartaal of misschien wel het inhuren van een adviseur. Wanneer je kosten gaat beheersen kan het wel handig zijn specifieke groepen indeling te maken. Dit is denk ik pas in een veel later stadium relevant.

 

Verkoop kosten bij stenen

Misschien helpt het om bij de term verkoopkosten in jouw geval eens te bedenken wat de kosten zijn om 1 steen te verkopen. Je kunt dan later berekenen wat dit betekent voor je kosten op jaarbasis.

 

Kosten voor 1 steen:

[*]Kosten van promotie/reclame per steen

[*]Kosten van inpakpapier per steen

[*]Kosten online marketing (adwords budget)

[*].......

 

Alle kosten die je in een periode (bijvoorbeeld een jaar) moet maken om de stenen echt te kunnen verkopen zou je onder de verkoopkosten kunnen brengen. De overige koste vallen onder een ander kopje.

 

Nog een tip

Maak een onderscheid tussen de investering die je moet doen om te kunnen starten en echte kosten die direct te maken hebben met verkoop van je stenen. Die investeringen (en daar gaat het vaak om bij verf, behang, maar ook een bureau, een computer, ofwel je inventaris) kun je beter als afschrijvingskosten op je exploitatie begroting opnemen. Als het gaat om kosten die alleen maar nodig zijn om te beginnen breng je ze in het eerste jaar onder de kop aanloopkosten.

 

Kun je hiermee verder? Ik wens je alvast veel succes!

 

 

www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.