• 0

webwinkel mag niet aan huis gevestigd worden

Aanbevolen berichten

  • 0

Lijkt mij ook dat deze jurisprudentie die nu ontstaan is door de uitspraak van de rechter van geval tot geval bekeken dient te worden.

 

Dus helemaal eens met diverse bovenstaande reacties dat in sommige bestemmingsplannen meer is toegestaan dan in andere of dat het afhangt van de mate van overlast van de bedrijfsactiviteit.

 

groet Robrecht

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is de definitie van overlast? Is dat meetbaar, of op enige manier te beoordelen?

 

lijkt me dat buren het echt als overlast moeten ervaren en kan me dat op die locatie echt niet voorstellen.

Je moet wel een heel erge zeikerd zijn als je op zo een locatie woond en er overlast van hebt als je buren een paar bezoekers per week/maand op hun terein krijgen.

Link naar reactie
  • 0

verklaar eens op welke manier de overlast er zou moeten zijn?

 

Weet ook niet of er daadwerkelijk klachten van overlast egweest zijn of dat de gemeente zelf vind dat het overlast zou veroorzaken.

 

Maar kan het me zo voorstellen:

 

zo te zien liggen veel gebouwen deels in puin, rijden er veel tractoren, heb je de stank van koeien mest enz enz. maar dat leverd voor die mensen allemaal geen overlast op maar als er 4 mensen ind e week langskomen met een auto heyt terein van de buren op (moet je wel al met een verrekijker op de loer liggen om die te constateren) leveren die overlast op als ze met een fiets een rondje over het eigen terein fietsen om een fiets uit te proberen.

 

Ik zou me in een rijtjes staat nog heel voorzichtig iets kunnen voorstellen maar hier toch echt niks. Klagers van overlast zullen toch ook moeten kunnen aangeven op welke manier die overlast dan plaatsvind en ben ik toch wel erg benieuwd naar.

Link naar reactie
  • 0

Kan ook andersom redeneren:

 

Je woont aan het water in een straat waar nooit verkeer komt, tussen de koeien en de vogels midden in de natuur.

Koeien stinken niet als je op of in de buurt van het platteland bent opgegroeid

 

 

Ineens komen er vrachtwagens met fietsen, komen er klanten, komen er vertegenwoordigers etc.

de grote stad komt weer een stukje dichterbij is je beleving, terwijl je die juist zoveel mogelijk probeert te mijden als plattelandsbewoner

 

In een rijtjeshuis in een straat in een stad is het van nature al vele male drukker dus die paar auto's meer of minder vallen daar minder op dan op het platteland dus zal de overlast minder ervaren worden.

 

Overlast is perceptie. wat jij overlast vind, zie ik niet zo en andersom. en is dus niet als zodanig onafhankelijk te beoordelen.

 

De enige beoordeling is of iets binnen o.a. bestemmingdplan valt. Dat valt het niet en dat weet fietsenshop ook heel goed.

Link naar reactie
  • 0

ik (maar dat is dus mijn mening) vind dat je een onvoorstelbare zeikerd bent als je daarvan overlast hebt (ik schat toch echt in dat het niet meer als 3 bezoekjes per week zijn daar.

 

Maar je kan het ook nog anders bekijken:

 

volgens de wet ben je verplicht je adres gegevens op je site te plaatsen, daar moet je gezien deze uitsraak nu toch ook echt heel voorzichtig mee zijn, voor je het weet wordt je ervan beschuldigd dat je een fysieke winkel hebt omdat je je adres gegevens plaatst en klanten dus spontaan langs zouden kunnen komen.

 

Verder ben je verplicht om een klant de mogelijkheid te geven een deel achteraf te betalen.

Levereing op rekening wil je niet, rembours wil je ook niet vawege hoge extra kosten (overigens verdwijnt rembours binnenkort en komt er een variant waarbij er evengoed vooraf betaald moet worden dus vervalt dit ook al als optie om aan de wet te voldoen.

Dus je bent door de wet ook al gedwongen om een afhaal optie aan te bieden zodat klanten deels achteraf kunnen betalen.

 

Dus de ene kant ben je wettelijk gezien verplicht hiertoe te besluiten maar aan de andere kant is het weer verboden om dat te doen.

Link naar reactie
  • 0

ik (maar dat is dus mijn mening) vind dat je een onvoorstelbare zeikerd bent als je daarvan overlast hebt (ik schat toch echt in dat het niet meer als 3 bezoekjes per week zijn daar.

Misschien is er dus wel meer aan de hand en is dit de spreekwoordelijke druppel geweest ...

Link naar reactie
  • 0

Levereing op rekening wil je niet,

 

Jij niet, maar ik heb er geen last mee over het algemeen

 

Verder gaat het niet alleen om het afhalen maar om een geheel van detailhandelsactiviteiten, waaronder koopdagen/momenten ter plaatse zonder voorafgaande bestelling in de shop als ik het goed begrepen heb.

 

En wat is er voor de goede man/vrouw mis mee om bij een bevriend ondernemer 5 m2 opslagruimte te huren voor 500 euro per jaar? Daar kan ie mooi die drie fietsen per week in kwijt

 

Frans

Link naar reactie
  • 0
En wat is er voor de goede man/vrouw mis mee om bij een bevriend ondernemer 5 m2 opslagruimte te huren voor 500 euro per jaar? Daar kan ie mooi die drie fietsen per week in kwijt

 

wel dat mag zeer waarschijnlijk ook weer niet.

Opslag ruimte bevind zich meestal op een industrieterrein en aangezien je als webwinkel aan detail handel doet en detailhandel vrijwel nooit is toegestaan mag je je als webshop dus ook niet op een industrieterrein vestigen.

Blijft dus enkel als mogelijkheid voor webshops over om je in een winkelstraat te vestigen.

Maar waarschijnlijk mag dat ook weer niet omdat je de deuren niet open doet (je verkoopt immers via internet niet via die winkel) en je dan een verloederd winkelcentrum krijgt als alle winkels gesloten zijn en de ramen geblindeerd en de winkelruimte als magazijn gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het zelfs zo dat een andere fietstenwinkel ook kan klagen over overlast, hij een dure stenen winkel, en "jij" een zogenaamde webshop op een agrarische bestemming.

 

(Ik ben een koi liefhebber en een bekende met een koi-webwinkel aan huis vertelde me dat een concurrent over hem had geklaagd bij de gemeente, hij is toen moeten verhuizen naar een industrieterrein, wat ik dus wil zeggen is dat het volgens mij niet de buren hoeven zijn die overlast ervaren, het kan een heel ruim begrip zijn.)

Link naar reactie
  • 0

Het gaat dus helemaal niet over overlast maar om oneigenlijke concurrentie. De gemeenten leggen winkeliers allerlei heffingen op en die moeten over de juiste vergunningen beschikken. Webwinkeliers omzeilen dat allemaal en gaan dus door gewone winkeliers als beunhazen worden beschouwd. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat er in korte tijd een principiële rechtzaak komt over deze situatie.

Link naar reactie
  • 0
. Ik ben toch 'bang' dat er behoorlijk wat rechtzaakjes zullen bijkomen de komende tijd. Bijvoorbeeld aangezet door winkeliers in een centrum of zo.

Dat worden allemaal handhavingsverzoeken. Dat is het laatste waar gemeenten op zitten te wachten. Interessant daarbij wordt of de winkelier in het centrum wel wordt aangemerkt als belanghebbende. Indien niet, dan zullen veel gemeenten niet tot handhaving overgaan omdat ze daartoe dan niet gedwongen kunnen worden en ze wel wat beters te doen hebben.

]

Link naar reactie
  • 0

Dan zullen waarschijnlijk wel vanuit wetgeving aangestuurd gaan worden, want ze laten ni 100den miljoenen inkomsten liggen. Lijkt me het meest voor de hand liggend dat voor webwinkels dezelfde vestigingsregels gehanteerd gaan worden als voor gewone winkels. Een website kan ook gezien worden als een uithangbord, waar de gewone winkelier vet voor moet betalen.

Link naar reactie
  • 0
Lijkt me het meest voor de hand liggend dat voor webwinkels dezelfde vestigingsregels gehanteerd gaan worden als voor gewone winkels. Een website kan ook gezien worden als een uithangbord, waar de gewone winkelier vet voor moet betalen.

Voor de duidelijkheid: jij doelt hier op de gemeentelijke reclamebelasting en precariobelasting en pleit ervoor dat vanwege het bestaan van deze belastingen voor bepaalde winkeliers ook een belasting komt op hebben van een website?

 

Ik denk dat je de oplossing (als die er al moet zijn) eerder gezocht moet worden in het afschaffen van regels voor bestaande winkeliers in plaats van het invoeren van nieuwe regels. Bovendien vraag ik me af hoe je er ooit voor kan zijn dat er dit land, waar al erg veel belasting geheven worden, nog meer belasting geheven gaat worden.

 

Tot slot ben ik van mening dat je nieuwe ontwikkelingen niet moet willen tegenhouden maar er juist moet op anticiperen. Voor de ondernemer die durft, bieden nieuwe ontwikkelingen een schat aan kansen. Dat geldt ook voor de winkelier! :)

 

 

]

Link naar reactie
  • 0

P.J., zou je ondernemers met een fysieke winkel én webshop dan op een of andere manier dubbel willen laten aanslaan? Of moeten webshops in een winkelstraat gevestigd zijn?

 

Als webshophouder kun je ook eenvoudigweg je logistiek (leveringen en afhaal- of terugbrengklanten) scheiden van kantoorwerkzaamheden in een woonomgeving.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in feite nergens voor of tegen. Maar als ik een winkel had in de stad hier en ik heb met allerlei regelgeving en heffingen te maken, dan zou ik met een scheef oog naar webwinkels kijken, die volkomen ongehinderd en met veel lagere kosten, mijn assortiment aan het verkopen zijn. Nu kun je stellen dat deze winkelier dan ook maar een webwinkel moet gaan beginnen, maar dat ontlast hem niet van de al bestaande kosten van zijn gewone winkel. Bovendien is het ook wrang als je je eigen gewone winkel met een eigen webwinkel moet gaan beconcurreren. Ik ben benieuwd met wat jij bedoelt met het feit dat er" nieuwe ontwikkelingen met een schat aan mogelijkheden". Ik zie die namelijk helemaal niet. De consument is immers alleen maar geïnteresseerd in een artikel en in de laagste prijs. Service en garantie vervagen vaak bij leveringen vanuit een webwinkel en dat is nu juist een ongewenste ontwikkeling.

Dat er webwinkels zijn, is een duidelijk gegeven en sommige producten kunnen er handig en snel worden aangeschaft. Dat snap ik ook wel. Maar als er voor de ene groep ondernemers allerlei regels en heffingen gelden, omdat gemeenten ook kosten maken om toegankelijkheid en netheid e.d. te handhaven, dan maak je dus een fout als je de andere groep ongemoeid hun gang laat gaan. En de gevolgen daarvan zijn al lang zichtbaar, want verpaupering slaat her en der al aardig toe.

Link naar reactie
  • 0

P.J., zou je ondernemers met een fysieke winkel én webshop dan op een of andere manier dubbel willen laten aanslaan? Of moeten webshops in een winkelstraat gevestigd zijn?

 

Als webshophouder kun je ook eenvoudigweg je logistiek (leveringen en afhaal- of terugbrengklanten) scheiden van kantoorwerkzaamheden in een woonomgeving.

 

Groet,

 

Highio

 

Daar kun je heel eenvoudig regelgeving voor ontwikkelen via de bestemmingsplannen, waarin je per plan vastlegt hoeveel economische bewegingen er dagelijks per wooneenheid mogen plaatsvinden. Juist de gemeente heeft daar verantwoordelijkheden om gevaarlijke situaties te voorkomen en om beoogd woongenot te garanderen.

Dit betekent dat elke webshop zich in feite alleen kan inschrijven bij de KvK, met een vestigingsvergunning van de gemeente, net als een gewone winkel dat in het verleden moest. Dat is een hele mooie regel, want je voorkomt oneigenlijke concurrentie en je scheidt het koren van het kaf.

Link naar reactie
  • 0
Dat er webwinkels zijn, is een duidelijk gegeven en sommige producten kunnen er handig en snel worden aangeschaft. Dat snap ik ook wel. Maar als er voor de ene groep ondernemers allerlei regels en heffingen gelden, omdat gemeenten ook kosten maken om toegankelijkheid en netheid e.d. te handhaven, dan maak je dus een fout als je de andere groep ongemoeid hun gang laat gaan. En de gevolgen daarvan zijn al lang zichtbaar, want verpaupering slaat her en der al aardig toe.

 

Dat heeft m.i. eerder te maken met hoge huren en huurcontracten met een lange looptijd. En verpaupering treedt dat binnen tien of vijftien jaar op? Is een buurtwinkel ook een oneerlijke concurrent voor binnenstedelijke ondernemers?

 

Hoe verhouden een dropshipper en voorraadhoudende webshop zich tegenover een fysieke winkel? Laten we deze alle drie eens scoren op service en prijsniveau. En op te verwachten economisch verkeer in een woonomgeving. Ik denk dat dat in het algemeen alleen op gevoel af gaat en niet op feiten.

 

Van de voorgestelde wet- en regelgeving krijg ik de kriebels.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik goed, dat jij daar de kriebels van krijgt. Maar de overheid heeft nou eenmaal plichten op zich genomen om allerlei zaken netjes te regelen in dit land. Wil je dat ook graag loslaten dan? Moet het een rommeltje worden overal?

Ik denk niet dat je daar een voorstander van bent. Dan is het vreemd dat je wel beheersende regelgeving e.d. voor winkels accepteert en nie voor webwinkels. Dropschipper kan iedereen worden. Daar heeft mogelijk alleen de consument last van als hij bij een garantiegeval in een niemandsland terecht komt. Daar vindt geen economisch verkeer plaats.

Link naar reactie
  • 0

Prijskortingen aan grote online retailers, is dat ook oneerlijke concurrentie voor kleine winkeliers en kleine webshops? P.J., je gooit het op kleine webwinkeliers die er een rommeltje van zouden maken voor andere ondernemers en omwonenden, terwijl omzet en bruto marge vanuit een andere richting weggehaald wordt uit de gevestigde detailhandel. Op incidenten of excessen moet gehandhaafd worden.

 

Veel gevestigde partijen maken overigens ook stappen in die richting, distributiemodellen veranderen nu eenmaal, zie ook ooit de opkomst van de supermarkt ten koste van bakkers, slagers en groenteboeren en nu de groeiende thuisservice van supermarkten en bijvoorbeeld horeca en institutionele foodservices.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik gooi het helemaal nergens op. Ik zie alleen dat er oneigenlijke concurrentie is ontstaan en dat de regelgeving zwaar tekort schiet. Natuurlijk zijn er groothandels die de webmogelijkheden benutten om hun eigen klanten oneigenlijk te beconcurreren. Dat kun je niet voorkomen. Ik stel dus in feite alleen dat als er regelgeving bestaat, dat die voor iedereen moet gelden en niet alleen voor de ene groep en voor de andere niet.

Jij bent toch ook als moderator van dit forum op consistente wijze bezig? De forumregels gelden toch voor alle bezoekers? Of wil je liever forumregels loslaten en het een rommeltje laten worden? In feite is het nu dus in de markt een onoverzichtig rommeltje geworden en heeft de overheid zijn taak verzuimd.

 

Ik ben overigens nog steeds erg benieuwd naar die "schat aan kansen en nieuwe ontwikkelingen" van Johan Klok.

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande is een privé mening. In het algemeen:

 

Op incidenten of excessen moet gehandhaafd worden.

 

Verkoop je je systemen ook geautomatiseerd online? Aan wederverkopers of eindgebruikers? ;)

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande is een privé mening. In het algemeen:

 

Op incidenten of excessen moet gehandhaafd worden.

 

Verkoop je je systemen ook geautomatiseerd online? Aan wederverkopers of eindgebruikers? ;)

 

Groet,

 

Highio

 

Nee. Ik ben daar heel consequent in. Ik heb een distributienet en daar moet ik het mee doen. Gewoon op de ouderwetse manier met eerlijke afspraken. Die constructie werkt perfect want als producent maak je dan gebruik van de netwerken van je distributeurs. Ik ken een voorbeeld waar de groothandel onder de klanten van zijn klanten was gaan verkopen. Dat hadden ze heel slim gedaan, door eerste de distributeurs de markt te laten opbouwen en vervolgens zelf de klanten over te nemen. Dat heeft veel kwaad bloed gezet en die betreffende groothandel wordt daardoor niet meer als een serieuze partner beschouwd. Dus de bedrijven uit het eerste netwerk kijken naarstig naar alternatieven waarmee ze de groothandel gaan beconcurreren. Een domme zet dus van die groothandel, die niet goed had nagedacht over de langere termijn gevolgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.