• 0

Bankgarantie inclusief btw? huur bedrijfspand

Ik sta op het punt een huurovereenkomst te tekenen voor een brijfspand (contract type 'winkel'), nu wordt er een bankgarantie van 3 maanden gevraagd, die wordt genoemd inclusief BTW.

Klopt het dat de bankgarantie inclusief BTW moet zijn, als de huurprijs wordt belast met btw?

 

Ook is het mogelijk om ipv de bankgarantie een borg te betalen, waarvan de verhuurder heeft aangegeven dat deze evt. ook in termijnen voldaan kan worden. Is het handig om dit te doen of is de bankgarantie een veiliger/betere optie?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou moeilijk doen over een bankgarantie inclusief BTW. Deze BTW is niet aftrekbaar als voorbelasting, over een borg ben je namelijk nooit BTW verschuldigd (er is geen prestatie geleverd). Dit betekent niet dat het geld weg is, maar dat je een veel hogere investering moet doen (19% hoger) dan eigenlijk verplicht is. De verhoging van 19% komt gewoon terug als de bankgarantie teruggegeven wordt (is dan immers nooit opgeëist) maar al die tijd kun je niet over het geld beschikken.

 

Klopt het dat de bankgarantie inclusief BTW moet zijn, als de huurprijs wordt belast met btw?

 

Het komt niet vaak voor en moet dus niet. Maar het mag wel (vragen kan altijd, is voor de verhuurder een extra zekerheid).

 

 

Ook is het mogelijk om ipv de bankgarantie een borg te betalen, waarvan de verhuurder heeft aangegeven dat deze evt. ook in termijnen voldaan kan worden. Is het handig om dit te doen of is de bankgarantie een veiliger/betere optie?

 

Bankgarantie is veiliger, maar het storten van een borgsom gebeurt ook. Mocht je een borg storten vraag dan wel een rentevergoeding. Ik zie niet in waarom je de rentekosten (je kunt niets doen met jouw geld) ook nog voor jouw rekening zou moeten nemen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Voor een bankgarantie is meestal een kredietfaciliteit bij de bank nodig waarop het bedrag van de garantie in mindering wordt gebracht.

 

Aan krediet en garantie zijn kosten verbonden.

 

Deze kosten zou ik meenemen in de overweging om een garantie te stellen of een borg te betalen.

 

Blijft dat er zeker enig risico verbonden is aan het storten van de borg bij de verhuurder.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

@Jan

 

Is dat niet hetzelfde krediet wat je eigenlijk geeft als je een borg stort bij de verhuurder? Voor zover ik weet kun je gewoon een bedrag stallen op je RC en aangeven dat dat vanaf dat moment je 0-grens is (m.a.w. dit bedrag blijft altijd staan). Hier hoef je dan geen aparte kredietfaciliteit voor af te sluiten.

Wat volgens mij vaker gebeurt is dat hiervoor een aparte RC wordt geopend. Dat is in ieder geval veel inzichtelijker voor de ondernemer ;D

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het is helaas niet gelukt om de borg/bankgarantie er zonder BTW door te krijgen. Mede omdat zowel mijn accountant als makelaar aangaven dat het vrij gebruikelijk is dat in dit bedrag de BTW wordt meegenomen, in het geval van met BTW belaste huur. In ieder geval hebben we het geprobeerd..

Wel heeft de verhuurder aangeboden, als er gekozen wordt voor het betalen van een borg, dat deze in 16 maanden voldaan mag worden, om de benodigde financiering / druk op de investeringen aan het begin wat te verlichten.

In mijn financieringsaanvraag is de bankgarantie wel meegenomen, dus in principe kan ik twee kanten op.

Link naar reactie
  • 0

@Jan

 

Is dat niet hetzelfde krediet wat je eigenlijk geeft als je een borg stort bij de verhuurder? Voor zover ik weet kun je gewoon een bedrag stallen op je RC en aangeven dat dat vanaf dat moment je 0-grens is (m.a.w. dit bedrag blijft altijd staan). Hier hoef je dan geen aparte kredietfaciliteit voor af te sluiten.

Wat volgens mij vaker gebeurt is dat hiervoor een aparte RC wordt geopend. Dat is in ieder geval veel inzichtelijker voor de ondernemer ;D

 

Groet,

 

Dennis

 

 

Dennis,

 

Om eerlijk te zijn ben ik deze mogelijkheid nog niet tegengekomen in mijn praktijk.

Ik weet dan ook niet of alle banken hieraan mee werken.

M.i. verandert dat niets aan de administratieve kosten die een bank in rekening zal brengen voor een dergelijke constructie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
  • 0

Het is helaas niet gelukt om de borg/bankgarantie er zonder BTW door te krijgen. Mede omdat zowel mijn accountant als makelaar aangaven dat het vrij gebruikelijk is dat in dit bedrag de BTW wordt meegenomen, in het geval van met BTW belaste huur. In ieder geval hebben we het geprobeerd..

Wel heeft de verhuurder aangeboden, als er gekozen wordt voor het betalen van een borg, dat deze in 16 maanden voldaan mag worden, om de benodigde financiering / druk op de investeringen aan het begin wat te verlichten.

In mijn financieringsaanvraag is de bankgarantie wel meegenomen, dus in principe kan ik twee kanten op.

 

Jammer dat jouw "accountant" niets voor je heeft kunnen betekenen. Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dit wel "gebruikelijk" is.

Is het jouw makelaar of de makelaar van de verhuurder ?

Heb je hier met de verhuurder over gesproken ?

 

Misschien dat een direct contact je nog wat op kan leveren ?

 

Succes.

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.