• 0

Financiering webwinkel via de bank, haalbaar?

Ik lees veel berichten dat banken absoluut niet staan te springen om in een webwinkel te inversteren. Heeft hier iemand ervaring mee? Het plan is om dit jaar te gaan starten. Ik wil niet vanuit een volledige uitgewerkt plan gaan werken, maar eerst zien of iets werkt en dan verder inversteren. Desalniettemin moet ik wel een goede start maken.

 

website bouwen en onderhoud 10k

Off en online marketing activiteiten 15k

Inkoopkosten 30k

Ontwerpkosten 25k

 

Ik beschik dan over een ruime voorraad met een redelijke grote waarde. Waarvan ik zeker weet dat deze ook aan een fysieke winkels verkocht kan worden. Zou ik deze kunnen inzetten als onderpand? Zal de bank daarmee akkoord gaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb dat een tijd geleden ook geprobeerd.

Benodigd was 5k om te investeren in voorraad.

De voorraad was op dat moment zelfs al verkocht en dat was aantoonbaar op papier.

Volledig businessplan aanwezig, met prognoses balans enz.

De Rabo ging niet akkoord, wel met een prive onderpand.

Uiteindelijk bij Bizzner terecht gekomen, maar die bestaat nu niet meer.

 

Dus, zorg dat je met een heel goede onderbouwing komt, anders kan t lastig worden.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dat een tijd geleden ook geprobeerd.

Benodigd was 5k om te investeren in voorraad.

De voorraad was op dat moment zelfs al verkocht en dat was aantoonbaar op papier.

Volledig businessplan aanwezig, met prognoses balans enz.

De Rabo ging niet akkoord, wel met een prive onderpand.

Uiteindelijk bij Bizzner terecht gekomen, maar die bestaat nu niet meer.

 

Dus, zorg dat je met een heel goede onderbouwing komt, anders kan t lastig worden.

 

Succes.

Het lijkt alsof jij die had met een voorraad die al verkocht was op papier? Gaat lastig worden via een bank waarschijnlijk.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt alsof jij die had met een voorraad die al verkocht was op papier? Gaat lastig worden via een bank waarschijnlijk.

 

Ik bedoelde dat ik een voorraad in wilde kopen, die ik zelfs al had (door)verkocht.

 

Nou heb ik sowiezo al geen hele goede ervaringen met de Rabo.

Dus mocht het ergens anders wel lukken, ben ik beniewd waar.

Link naar reactie
  • 0

Is het geen optie om te starten met een lager bedrag? Ik kan me voorstellen dat de bank eerder 40 000 zal financieren dan 80 000.

 

Hoe kom je aan de bedragen die je hier noemde? Vooral het bouwen van de website en het ontwerpen lijken me forse bedragen in verhouding tot je voorraad. Wanneer je deze voorraad verkocht hebt heb je eigenlijk nog niks en moet je weer gaan lenen om opnieuw in te kopen.

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik me van bewust. Wil een bank mijn voorraad als onderpand zien? Is dat gebruikelijk met webshops?

 

Je hebt je focus op die voorraad, en dan met name op toekomstige opbrengsten daarvan en vermeende dekking voor de bank.

 

Ik zal je uit een droom moeten helpen denk ik.

Een bank is niet direct geïnteresseerd in mogelijke dekking uit welke actief dan ook, dat komt later in het beoordelingsproces.

Een bank is geïnteresseerd in mogelijke risico's, dat bepaalt zij aan de hand van een goed ondernemersplan en dito presentatie.

 

Is voor de bank het risico genoegzaam bekend en bepaald dan kijkt ze wie dat risico draagt en dat zal in eerste instantie de ondernemer moeten zijn middels voldoende eigen vermogen, danwel of in combinatie met een achtergestelde lening van derden.

Een hoeveel eigen middelen moet je meebrengen? Je zult dan moeten denken aan 25 tot 30 % van het balanstotaal ná investering.

 

En dan het dekkingsverhaal: Normaliter wil een bank voorraden wel bevoorschotten tegen 20 tot 30/40 % afhankelijk van soort voorraad. Dat bevoorschotten gaat tegen betaalde voorraad dus betaalde inkoopprijs * 20 tot 30/40%.

 

Wil je voor een financiering een kans van slagen maken, dan zal je moeten zorgen voor voldoende risicokapitaal en een goed onderbouwd plan.

 

Mogelijk wil de leverancier jou op krediet 30/60 dagen die voorraad leveren, als je erin slaagt om die voorraad in die periode te verkopen voor de bedragen die je noemde, heb je zo je kapitaal verdiend, waarmee je verder kunt uitbreiden. Je zegt dat ook aan fysieke winkels verkocht kan worden, kan die webshop later ontwikkeld worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Is het geen optie om te starten met een lager bedrag? Ik kan me voorstellen dat de bank eerder 40 000 zal financieren dan 80 000.

 

Hoe kom je aan de bedragen die je hier noemde? Vooral het bouwen van de website en het ontwerpen lijken me forse bedragen in verhouding tot je voorraad. Wanneer je deze voorraad verkocht hebt heb je eigenlijk nog niks en moet je weer gaan lenen om opnieuw in te kopen.

Dat zijn de bedragen van de bouw van een volledige webwinkel, foto's, modellen die nodig zijn, seo, sea, social media campagnes, veel offline activiteiten etc..

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik me van bewust. Wil een bank mijn voorraad als onderpand zien? Is dat gebruikelijk met webshops?

 

Je hebt je focus op die voorraad, en dan met name op toekomstige opbrengsten daarvan en vermeende dekking voor de bank.

 

Ik zal je uit een droom moeten helpen denk ik.

Een bank is niet direct geïnteresseerd in mogelijke dekking uit welke actief dan ook, dat komt later in het beoordelingsproces.

Een bank is geïnteresseerd in mogelijke risico's, dat bepaalt zij aan de hand van een goed ondernemersplan en dito presentatie.

 

Is voor de bank het risico genoegzaam bekend en bepaald dan kijkt ze wie dat risico draagt en dat zal in eerste instantie de ondernemer moeten zijn middels voldoende eigen vermogen, danwel of in combinatie met een achtergestelde lening van derden.

Een hoeveel eigen middelen moet je meebrengen? Je zult dan moeten denken aan 25 tot 30 % van het balanstotaal ná investering.

 

En dan het dekkingsverhaal: Normaliter wil een bank voorraden wel bevoorschotten tegen 20 tot 30/40 % afhankelijk van soort voorraad. Dat bevoorschotten gaat tegen betaalde voorraad dus betaalde inkoopprijs * 20 tot 30/40%.

 

Wil je voor een financiering een kans van slagen maken, dan zal je moeten zorgen voor voldoende risicokapitaal en een goed onderbouwd plan.

 

Mogelijk wil de leverancier jou op krediet 30/60 dagen die voorraad leveren, als je erin slaagt om die voorraad in die periode te verkopen voor de bedragen die je noemde, heb je zo je kapitaal verdiend, waarmee je verder kunt uitbreiden. Je zegt dat ook aan fysieke winkels verkocht kan worden, kan die webshop later ontwikkeld worden.

 

 

Bedankt Marco, helder! Wat betreft de leverancier is wellicht een goede tip!

Link naar reactie
  • 0
website bouwen en onderhoud 10k

Off en online marketing activiteiten 15k

Inkoopkosten 30k

Ontwerpkosten 25k

 

Hoeveel omzet en brutomarge bereken je hier bij? Dit soort bedragen financier je niet zonder goed onderbouwd ondernemingsplan. Zijn de ontwerpkosten eenmalig en de verkoopmogelijkheden meerjarig? Een meerjarenplan opstellen lijkt me van toepassing.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet al te pessimistisch zijn, ik heb de ervaring dat de bank niet eens de tijd neemt om het plan door te lezen (bij 3 banken aanvraag gedaan, waarbij ik bij 2 banken 100k per bank eind 2008 op de rekening had)

 

Die BMKB regelingen zijn allemaal een wassen neus, niets waard, Het eerste wat ze vragen is of je stenen hebt (onderpand) , terwijl dat nu juist de laatste vraag zou moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet al te pessimistisch zijn, ik heb de ervaring dat de bank niet eens de tijd neemt om het plan door te lezen (bij 3 banken aanvraag gedaan, waarbij ik bij 2 banken 100k per bank eind 2008 op de rekening had)

 

Die BMKB regelingen zijn allemaal een wassen neus, niets waard, Het eerste wat ze vragen is of je stenen hebt (onderpand) , terwijl dat nu juist de laatste vraag zou moeten zijn.

Dat is dus telkens wat ik hoor inderdaad. Ik ga maar op de kapitaal markt geld zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil niet al te pessimistisch zijn, ik heb de ervaring dat de bank niet eens de tijd neemt om het plan door te lezen (bij 3 banken aanvraag gedaan, waarbij ik bij 2 banken 100k per bank eind 2008 op de rekening had)

 

Die BMKB regelingen zijn allemaal een wassen neus, niets waard, Het eerste wat ze vragen is of je stenen hebt (onderpand) , terwijl dat nu juist de laatste vraag zou moeten zijn.

 

Ik wil dit toch nuanceren, Die BMKB regelingen zijn in het leven geroepen voor bedrijven met toekomstperspectief, maar die geen of te weinig zekerheden kunnen verschaffen, waardoor de bank zou kunnen afhaken

 

Anders gezegd: Indien een bank brood ziet in het plan van een ondernemer, maar wel het risico afgedekt wil hebben, dan kan zij onder voorwaarden van een garantie van de Nederlandse Staat gebruik maken.

 

En om discussie te voorkomen: een bank is geen verstrekker van risicodragend kapitaal, daar moet de ondernemer of daartoe bereid zijnde investeerders voor zorgen ( staat dan weer wel een ander vergoedingsplaatje tegenover)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil dit toch nuanceren, Die BMKB regelingen zijn in het leven geroepen voor bedrijven met toekomstperspectief, maar die geen of te weinig zekerheden kunnen verschaffen, waardoor de bank zou kunnen afhaken

 

Anders gezegd: Indien een bank brood ziet in het plan van een ondernemer, maar wel het risico afgedekt wil hebben, dan kan zij onder voorwaarden van een garantie van de Nederlandse Staat gebruik maken.

 

En om discussie te voorkomen: een bank is geen verstrekker van risicodragend kapitaal, daar moet de ondernemer of daartoe bereid zijnde investeerders voor zorgen ( staat dan weer wel een ander vergoedingsplaatje tegenover)

 

 

Dat snap ik allemaal wel. Ik erger me dood aan mensen die hier komen verkondigen dat de bank maar meer risico's moet nemen, omdat "wij hun ook hebben geholpen".

 

Neemt niet weg dat ik vind dat ze minimaal mijn plan zouden moeten lezen, en daarop moeten toetsen, zeker de banken waar ik al jaren klant bij ben. Dit doen ze niet, ik krijg een standaard briefje terug " de bedrijfsbalans laat onvoldoende vermogen zien" + "de rentabiliteit is onvoldoende"

Link naar reactie
  • 0

Dat snap ik allemaal wel. Ik erger me dood aan mensen die hier komen verkondigen dat de bank maar meer risico's moet nemen, omdat "wij hun ook hebben geholpen".

 

Neemt niet weg dat ik vind dat ze minimaal mijn plan zouden moeten lezen, en daarop moeten toetsen, zeker de banken waar ik al jaren klant bij ben. Dit doen ze niet, ik krijg een standaard briefje terug " de bedrijfsbalans laat onvoldoende vermogen zien" + "de rentabiliteit is onvoldoende"

 

Ik begrijp je frustratie, heb je dit ”topic” al gelezen?

 

Banken vinden het belangrijk dat er een aansprakelijk vermogen van 20-30 % aanwezig is en toekomst, waarbij sprake is van een redelijke ondernemersloon. Voor bestaande bedrijven wordt het lastig als er verlies gefinancierd moet worden.

 

Waar ook nog naar gekeken wordt, kunnen wij er als bank ( voldoende) aan verdienen? Voor financieringsaanvragen van beperkte omvang wordt inderdaad en helaas al snel gezegd. Stuur cijfers en plan maar op, we zullen eens kijken. Hierdoor missen ze wel een factor voor succes, een indruk van de ondernemer,

 

Aan de andere kant, banken krijgen soms ook een hoop "baggeraanvragen" .

Link naar reactie
  • 0

Een bank (medewerker) zou wel gek zijn als ze een nog te ontwerpen, financieren en vermarkten collectie als onderpand gaan nemen. Dat is driedubbel risico waar geen courante waarde aan verbonden kan worden, tenzij je jezelf op deze drie vlakken al eens bewezen hebt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gek in de zin van dat het nooit verantwoord kan worden. Heb je al een ondernemingsplan? Nee, je lijkt in het openingsbericht te lui om er één te schrijven. Heb je al een deel van de collectie? Heb je al vergelijkbare producten verkocht? Of heb je al bestellingen voor deze collectie van fysieke winkels? Wat ben jij als ondernemer waard? Waarom moet een bank wel investeren als je dat zelf niet kunt of wilt? Kun je borg staan?

 

Tuurlijk krijgt een goede webshophouder wel financiering bij een bank of investeerders los. Speel het spel volgens de spelregels, of zorg zelf voor middelen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gek nog wel? Zo zou je dus nooit kunnen starten! Bedankt iedereen voor de input.

In je startpost geef je eigenlijk al antwoord op je vraag. Namelijk:

Ik wil niet vanuit een volledige uitgewerkt plan gaan werken, maar eerst zien of iets werkt en dan verder inversteren.

Als je nou eens begint met een iets minder geavanceerde webshop. Een open-source webshop hoeft niet meer dan een paar tientjes te kosten aan vormgeving en is verder volledig werkend.

Verder ga je beginnen met een kleinere voorraad of koop je zelfs pas in op het moment dat een klant bij jouw besteld heeft.

Social Media kan je best zelf bij houden. Facebook en Twitter zijn niet zo heel ingewikkeld.

Voor adwords, affiliate en andere type marketing heb je voor een paar honderd euro al een no-cure no pay bedrijf als je dit niet zelf zou kunnen of willen doen.

 

Zo kan je best met een investering van een kleine duizend euro aan de bak. Dan kan je of op eigen kracht doorgroeien tot een groter bedrijf of je hebt naar de bank toe een heel mooie case van jouw bedrijf en kan makkelijk aantonen wat de potentie is.

 

Kortom; gaan met die banaan! :D

 

Tip: bezoek morgen de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs, daar staan veel bedrijven die jou kunnen helpen bij het opzetten van een webshop.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.