• 0

Trein transport vanuit China

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemiddag ANmsblanco.

 

Het betreft import vanuit china, momenteel gaat het transport per boot en af en toe worden er goederen ingevlogen.

Ben opzoek naar algemene informatie om zo te kijken of het voordeliger kan zijn om transport via trein te regelen, momenteel heb ik nog geen bedrijf / instantie gevonden die mij hiermee verder kan helpen.

 

Groet,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

De spoorlijn vanuit China (zeg Harbin) door Rusland lijkt me het meest logisch?

 

Hierbij moet je wel rekening houden met extra transport over land in China wanneer je vanuit bijvoorbeeld GuangZhou je goederen aangeleverd krijgt.

 

Persoonlijk is mijn ervaring dat per zee het meest goedkoop is, dit is uiteraard wel afhankelijk van de hoeveelheden en soort voorwerpen dat je wil importeren. In kleine hoeveelheden (doosformaat) is SAL en zee het meest voordelig, bij grote hoeveelheden is zeetransport over het algemeen het meest aantrekkelijk maar ook dit is afhankelijk van de partij die in China het vervoer regelt. Het kan heel goedkoop.

Link naar reactie
  • 1

Ik laat zendingen hout uit Noord China komen en ik meen te kunnen vaststellen dat het zeker niet goedkoper zal zijn dan met de boot. Trein is alternatief voor een vrachtauto maar niet voor de boot.

 

Hiernaast, indien de goederen door rusland gaan zijn mij verhalen bekend uit eerste hand dat er goederen verdwijnen, mysterieus vastgehouden (gegijseld) worden en heel moelijk te traceren is waar jouw goederen zijn.

 

Ik zou gewoon voor de boot kiezen, 20ft container kost iets van 1250usd op dit moment en daar ga je met de trein nooit verbetering in aanbrengen.

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op de reactie van Paul: een klant van mij exporteerde via trein de andere kant op: vanuit Europa naar China, Rusland en Mongolië toe. Het betrof hier zeer grote landbouwmachines. Het schadebeeld was extreem. Door afwijkende spoorbreedtes moest tussentijds een paar keer verladen worden, en bij iedere douane handeling / langdurige stilstand verdwenen er meer onderdelen, waaronder de volledige bekabeling. Van één transport van 7 machines is er 1 spoorloos verdwenen (een combine harvester) en zijn er 2 total loss verklaard.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is precies de reden dat je wilt kijken of het per trein kan?

 

Ik zou de trein niet aanraden. Ik heb er nooit naar gekeken, maar boten zijn gigantisch en worden efficient geladen en gelost dus goedkoop. Als het per boot te duur is zou ik me ernstig afvragen of het uberhaupt het vervoeren waard is.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet zozeer dat ik perse goederen met de trein wil laten vervoeren, ik wil alleen uitzoeken of het wel of niet mogelijk is.

 

Tot nu toe lees ik eigenlijk alleen negatieve ervaringen, maar niemand schijnt echt te weten wie zulk transport regelt of wat de tarieven zijn. Ik heb zelf namelijk gehoord dat er wel ICT bedrijven zijn, die wel hiervan gebruik maken.

 

Een eventueel voordeel kan de tijd zijn, las ergens dat dit 12 tot 14 dagen is, als je dit afzet tegen 28 dagen met de boot, zie ik hier een winst., zeker wanneer het spoed heeft. Het kan voorkomen dat orders spoed hebben en dus ingevlogen moeten worden, dit is vele malen duurder dan een zee container, wellicht is de trein hiervoor een perfecte tussen oplossing. Zolang ik geen tarieven heb gezien, kan ik ook niet beoordelen of de trein duurder dan de boot is.

 

En af en toe moet je op een trein springen die voorbij komt...misschien is het wel de juiste..

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel verhalen gehoord dat ze het vervoer per trein tussen azie en europa willen verbeteren zodat ze beter kunnen concurreren, maar het schijnt lastig te zijn door alle verschillende beheerders van sporen, verschillende tarieven, overladen, locomotief wisselen en allerlei andere beperkende regels van land tot land.

 

Het kan inderdaad interessant zijn als een oplossing tussen boot en vliegtuig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Dennis,

 

Er zijn op dit moment nog geen mogelijkheden om per spoor te vervoeren vanaf China naar Nederland. Zoals hierboven al geschreven werd is de trein qua prijs en transittijd niet concurrerend.

Ons bedrijf heeft een vestiging in Ekaterinenburg die zich hiermee bezig houdt, maar dan gaat het om vervoer tussen China en het Oosten van Rusland, Kazachstan enz..

Toen vorig jaar de zeevrachttarieven naar West Europa enorm stegen leek het interessant te worden en er zijn ook een paar proeftransporten naar Oost-Europa gedaan, maar inmiddels zijn de zeevrachten weer gehalveerd ten opzochte van toen. En met de nieuwe grote schepen van 14.000TEU denk ik niet dat de trein ooit concurrerend zal worden, in ieder geael niet naar landen zoals Nederland

gert-jan.vangijs@vatlogistics.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.