• 0

Actieplan Life Sciences van EZ

Ministerie van Economische Zaken, 4 mrt 2004

 

ACTIEPLAN VOOR ONTWIKKELING LIFE SCIENCES

 

Het kabinet wil de knelpunten aanpakken die de ontwikkeling van life sciences in Nederland in de weg staan. Een van de maatregelen is vereenvoudiging van wet- en regelgeving voor ondernemers en onderzoekers.

 

 

Dat staat in het Actieplan Life Sciences, dat minister Brinkhorst (EZ) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het doel van het plan is om het innovatievermogen en de concurrentiekracht van Nederland op het gebied van life sciences te vergroten en de potentiële maatschappelijke baten maximaal te benutten.

 

Life Sciences bestuderen tot in detail het functioneren van planten, dieren, mensen en micro-organismen en welke stoffen daarbij een rol spelen. Het onderzoek wordt gedaan op verschillende gebieden, zoals geneeskunde, voeding, milieu en industrie.

 

Kansen

Nederland heeft een uitstekende uitgangspositie op het gebied van life sciences, dankzij een goede kennispositie en een sterke industrie op het gebied (fijn)chemie en voeding. Ook de verwachtingen voor nieuwe toepassingen van life sciences in het bedrijfsleven zijn 'hooggespannen', stelt het kabinet.

 

Knelpunten

Het actieplan benoemt echter ook drie belangrijke knelpunten op het gebied van life sciences:

 

Belemmerende regelgeving voor ondernemingen en onderzoeksinstellingen. Het kabinet wil daarom de procedures bij vergunningverlening vereenvoudigen en regelgeving terugdringen. Zo is het streven dat de termijnen voor vergunningverlening nooit langer duren dan het Europese gemiddelde. Ook komt er een voorstel voor een zo eenvoudig mogelijke uitvoering van de regelgeving, waarbij zo min mogelijk administratieve lasten ontstaan.

 

 

De financiering. Om startende ondernemers in de technologiesectoren te ondersteunen, is het programma TechnoPartner opgezet. Daarbinnen is ook aandacht voor de financiële problematiek van doorgroeiers.

 

 

De maatschappelijke acceptatie. Goede communicatie over alle aspecten van de life sciences is essentieel voor de maatschappelijke acceptatie. Daarom komt het kabinet met een plan van aanpak voor heldere en eenduidige overheidscommunicatie over life sciences.

Het Actieplan Life Sciences maakt deel uit van het nieuwe innovatiebeleid, zoals beschreven in de Innovatiebrief van oktober 2003.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weer een goed MDW voornemen van EZ. Sinds het eerste kabinet Kok worden vanuit dit ministerie allerlei proefballonnen opgelaten die onder meer voorzien in minder regelgeving. Wat hebben al die werkgroepen nu concreet bijgedragen aan het terugdringen van de regelgeving in Nederland? Verruiming van de openingstijden is een standaardantwoord, maar veel meer kan men niet verzinnen. Ik weet niet wat al deze werkgroepen kosten en geloof ook niet dat ik het wil weten, maar wellicht is het eens zinvol om te onderzoeken wat de hele MDW operatie concreet heeft opgeleverd tot zover, voordat men weer een nieuw actieplan lanceert.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Er liep eens een man in de woestijn. Hij had ontzettende dorst. Hij wou wel een moord plegen voor 1 glaasje water. Maar in

de woestijn is geen water, dus loopt hij door.

 

Na een paar uur lopen ziet hij eindelijk een kraampje. Hij denkt: "daar hebben ze vast wel een glaasje water voor mij." Vol

goede moed loopt hij er naar toe. Hij zegt: "Hoi, hebben jullie een glaasje water voor mij?" Dan zegt de verkoper: "Nee, sorry,

wij verkopen alleen stropdassen!" De man denkt: wat moet ik nou met een stropdas in de woestijn?"

 

Dus hij loopt door. Even later ziet hij weer een kraampje. Ha, denkt hij, daar hebben ze vast wel een water. Dus hij vraagt:

" Hebben jullie misschien ook een glaasje water? Dan zegt de verkoper: "Nee, sorry, wij verkopen alleen maar stropdassen.

Maar ik zou er maar eentje kopen, ze kunnen nog wel eens van pas komen." De man denkt: "Ik ga in de woestijn echt geen stropdas

kopen, hoor!".

 

Dus hij loopt door, maar het wordt al laat, dus gaat hij slapen.

 

De volgende morgen, heeft hij nog steeds dorst, dus loopt hij door op zoek naar een kraampje. En ja, hoor, hij ziet een restaurant!

Hij begint te rennen en te rennen en als hij er eindelijk is en naar binnen wil gaan, zegt de ober tegen de man: "Sorry, maar

je mag hier alleen naar binnen met een stropdas".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.