• 0

Hoe strikt is relatiebeding?

Beste lezers,

 

er staan al aardig wat artikelen op deze site m.b.t. relatie/concurrentiebeding. Ik kan echter het antwoord op mijn vraag niet vinden. Allicht dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

 

Ik ben bij bedrijf A werkzaam middels een tussenpersoon B. Hier heb ik vanzelfsprekend een contract voor getekend inclusief een relatiebeding waarin staat dat ik geen opdrachten buiten de tussenpersoon mag verrichten bij bedrijf A en bij de vennootschappen die tot haar concern behoren. Nu start bedrijf A met een ander bedrijf een joint venture op. Geldt het relatiebeding dan ook? M.i. niet want de joint venture behoort niet tot de concern en haar vennootschappen. Echter ik weet niet of dit juridisch klopt....?

 

De Jointventure wil namelijk mij graag inhuren maar buiten de tussenpersoon om....

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu start bedrijf A met een ander bedrijf een joint venture op. Geldt het relatiebeding dan ook? M.i. niet want de joint venture behoort niet tot de concern en haar vennootschappen. Echter ik weet niet of dit juridisch klopt....?

 

Volgens mij zul je dit echt moeten bespreken met de tussenpersoon. Een joint venture op zich is niets meer dan een samenwerkingsverband en heeft geen rechtsvorm. De joint venture kan dan ook niets met jou willen omdat het juridisch gezien "niets" is. Je doet dus zaken met een van de rechtspersonen waaruit de joint venture bestaat. Deze joint venture behoort IMHO dus per definitie tot het concern van bedrijf A.

Het kan zijn dan de joint venture toch in de vorm van een rechtspersoon gegoten wordt. In dat geval al bedrijf A verbonden zijn aan deze rechtspersoon en spreek je dus vermoedelijk over "een van haar vennootschappen". Ik denk dus dat jouw redenering niet klopt en je echt moet onderhandelen met jouw opdrachtgever (de tussenpersoon B).

 

Ik zie wel een andere optie. Staat er in jouw beding letterlijk dat jij geen "opdrachten buiten de tussenpersoon mag verrichten" voor bedrijf A? In dat geval kan het zijn dat er geen belemmering is om in loondienst te komen bij een van de bedrijven. Maar meestal zijn de omschrijvingen in het beding breder dan dat jij nu hier aangeeft...

 

Succes!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Jouw relatiebeding is een overeenkomst tussen jou en bemiddelaar B.

 

Naast dit relatiebeding kan er ook een soort van anti-inleen beding zijn opgenomen in het inhuur-/detacheringscontract tussen A en B. Daarin staat bijvoorbeeld dat zij jou niet in mogen huren of in dienst nemen, veelal kracht bijgezet met een opeisbare som geld. Informeer daar bij A eens naar.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.